Lupta Moldovei, octombrie-decembrie 1952 (Anul 8, nr. 1904-1980)

1952-10-01 / nr. 1904

\ 1 PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-®!!’ ANUL VIII, NR. 1904 ! MIERCURI 1 OCTOMBRIE 1952 | 4 PAGINI 20 BANI Pentru noi succese în transformarea socialistă a agriculturii Sarcina centrală a organizațiilor de partid de la sate este lupta pentru transformarea socialistă a agriculturii. Fără aceasta, construirea socialismului este de neînchipuit deoarece, după cum se știe, mica producție de mărfuri naște capitalism zi de zi, spontan și în proporții de masse, iar capitalism înseamnă mizerie și exploatare pentru cei mulți. Singura cale pentru țărănimea muncitoare de a scăpa de înapoiere și exploatare este calea gospodăriei agricole colective. O formă însemnată de cooperare a țăranilor muncitori în producție pentru a obține recolte bogate este deasemeni și întovărășirea agricolă. Acest lucru a fost dovedit cu prisosință de rezultatele obținute de gospodăriile colective și întovărășirile agricole existente. Țăranii întovărășiți din Ceplenița-Hârlău, de pildă, au obținut cu 500 kg. la ha. mai mult ca țăranii muncitori din împrejurimi iar colectiviștii din Tungujei-Negrești cu aproape 1000 kg. cereaie mai mult la hectar. Convingându-se de superioritatea muncii în comun pe tarlale întinse și cu mijloace mecanizate, tot mai mulți țărani muncitori își arată dorința de a se uni în gospodării colective sau în întovărășiri agricole. In ultimul timp, în urma demascării și zdrobirii grupului deviatorilor de dreapta: Ana Pauker, Vasile Luca, Teohari Georgescu, a căror politică oportunistă, antimarxistă și antistatală a frânat transformarea socialistă a agriculturii, se observă un mai mare avânt în această direcție. Intr'un timp delativ scurt, de la prelucrarea Documentelor de partid privind demascarea deviatorilor și a liniei lor oportuniste, numărul țăranilor muncitori care au cerut să intre în gospodării colective a crescut în regiunea noastră de la 3905 la 5328, iar dela 1020 cereri pentru înscriere în întovărășiri agricole s-a ajuns la 5802. Aceasta ilustrează în mod concret îmbunătățirea muncii politice a organizațiilor de partid de la sate, pe drumul transformării socialiste a agriculturii. Un bun exemplu în această privință îl constitue raionul Negrești. Datorită preocupării permanente a comitetului raional de partid care a îndrumat munca organizațiilor de bază, au fost create în ultimul timp încă 3 gospodării colective și 9 întovărășiri agricole. Intensificând munca politică în rândul țăranilor muncitori, numeroase organizații de bază din cuprinsul raionului Negrești au obținut succese deosebite, în frunte cu comuniștii peste 400 țărani muncitori din comuna Țibănești au cerut înscrierea în gospodăria colectiva, iar 73 crearea unei întovărășiri agricole. Și în celelalte raioane ale regiunii noastre au fost obținute o serie de succese pe drumul transformării socialiste a agriculturii. Toți țăranii muncitori din Vatra-Pașcani, de pildă, au intrat în întovărășirea agricolă. Cu toate succesele obținute, in unele locuri se observă o încetineală nejustificată, comitetele raionale de partid și organizațiile de bază dând dovadă de o tendință greșită și dăunătoare: aceea de a trișa lucrurile să meargă „de la sine“, țărănimea muncitoare „să se convingă singură“ în loc s-o ajute. "Numai așa se explică faptul de ce în raioanele Iași și Hârlău, numărul cererilor pentru înscrierea în gospodăria colectivă a rămas aproape acelaș din anul 1951. Datorită slabei îndrumări din partea acestor comitete raionale de partid, multe organizații de bază nu au desfășurat niciun fel de muncă politică pentru crearea de gospodării colective și întovărășiri agricole, iar în unele sate ale raioanelor respective nu există nicio cerere în această direcție. Hotărîrea C.G. al PMR din 18 Septembrie 1951, arată clar ce metode să întrebuințeze organizațiile de partid pentru a convinge țărănimea muncitoare de avantajele muncii în comun. Popularizarea succeselor obținute de gospodăriile colective, și întovărășirile agricole, organizarea de vizite ale țăranilor muncitori la gospodăriile colective popularizarea succeselor colhoznicilor sovietici prin țăranii muncitori care au fost în U.R.S.S. sunt forme ale muncii politice de lămurire Cike dau bune rezultate când sunt întrebuințate. Se observă însă că unele comitete raionale de partid neglijează aceste metode. Țărăncile muncitoare Sandu Maria și Pohonțu Catinca din raionul Tg. Frumos, de pildă, nu au mai vorbit de mult prin satele învecinate despre ceea ce au văzut în colhozurile și sovhozurile din Uniunea Sovietică. Munca politică de la om la om dusă de către agitatori are o importanță deosebită. La baza ei, ca și la cea a întregii munci pentru construirea socialismului la sate trebue să stea convingerea țăranilor muncitori, liberul lor consimțământ de a se înscrie în gospodăria colectivă sau în întovărășirea agricolă. Metode de constrângere, ca cele practicate de președintele comitetului executiv al sfatului popular al comunei Gârceni-Vaslui, C. Teodorescu și a activistului de partid Samson, trebuesc combătute cu energie, iar vinovații trași la răspundere. Partidul ne învață că astfel de fapte trebuesc sancționate cu severitate, până la excluderea din partid și trimiterea in judecată a acelora care le-au comis. In lupta pentru transformarea socialistă a agriculturii organizațiile de partid trebue să folosească formele cele mai variate. Agitația vizuală, gazetele cetățenești, căminele culturale trebuesc întrebuințate din plin pentru popularizarea marilor realizări din colhozurile sovietice, a succeselor gospodăriilor noastre colective, și a întovărășirilor agricole. Documentele pentru Congresul al XIX-lea al PC (b) al URSS trebue să constitue un imbold pentru fiecare organizație și membru de partid în parte de a-și îmbunătăți munca. O atenție deosebită trebue acordată organizațiilor de massă și în special UTM-ului, UFDR-ului Frontului Plugarilor. Practica a deși vedit că odată tinerii și femeile convinși de superioritatea muncii în colectiv devin agitatori hotărâți pentru această cauză. Lupta pentru constituirea gospodăriilor colective și a întovărășirilor agricole este strâns legată de lupta împotriva chiaburimii, dușmanul de moarte al țărănimii muncitoare, intensificând vigilența revoluționară a comuniștilor și celor fără de partid, organizațiile de bază trebue să demaște fără de cruțare toate încercările chiaburilor și cozilor lor de topor de a unelti împotriva gospodăriei colective și întovărășirii agricole sau de se strecura în acestea pentru a le submina pe dinăuntru. Atrăgând țărănimea muncitoare pe calea vieții noi, comuniștii trebue să fie exemplu personal, dând primii cereri de înscriere în gospodăria colectivă, dovedind astfel că între cuvântul și fapta lor nu există deosebire. Tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej a subliniat că „numai marea gospodărie agricolă socialistă are posibilitatea să întrebuințeze mașini, să folosească cuceririle științei și să dea astfel o mare cantitate de producție-marfă care să asigure aprovizionarea din belșug a industriei și a oamenilor muncii și bunăstarea țărănimii muncitoare“ Printr'o muncă susținută sa facem ca aceste perspective să devină mai repede realități, să grăbim mersul înainte spre socialism. Í — Trei ani dela proclamarea Republicii Populare Chineze (pag. 2-a) — Reduceri la unele impuneri pe clădiri. (O comunicare a Secțiunii financiare a orașului Iași) (pag. 2-a) Fabrica „Țesătura“ trebue să lichideze cu rămânerea în urmă a planului (pag. 3-a) IN NUMĂRUL DE AZI — Patrusprezece ani de la apariția Cursului Scurt de Istorie a Partidului Comunist (b) al Uniunii Sovietice (pag. 3-a) — Chiaburi sabotori și-au primit pedeapsa (pag. 3-a) — Notele adresate de Guvernul Sovietic, guvernelor S.U.A., Marii Britanii și Franței privitoare la chestiunea tratatului de stat cu Austria (pag. 4-a) — Raportul Comisiei științifice internaționale pentru cercetarea faptelor în legătură cu ducerea războiului bacteriologic în Coreea și China (pag. 4-a) In cinstea Congresului al XIX-lea al P. C. (b) al U. R. S. S. Pentru cea mai mare producție și productivitate a muncii Când au luat cunoștință despre convocarea Congresului al XIX-lea al PC (b) al URSS, inimile muncitorilor dela fabrica „Țesătura“ din localitate, s-au umplut de bucurie. Marile drepturi și libertăți de care se bucură astăzi poporul nostru muncitor au fost posibile, așa cum se subliniază în proiectul de Constituție, datorită eliberării României de către glorioasa Armată Sovietică. Datorită ajutorului frățesc acordat de marea Țară a Socialismului victorios, fabrica „Țesătura“ s-a desvoltat mereu, devenind o mare întreprindere socialistă. S-a construit o filatură, dotată cu cel mai modern utilaj, iar condițiile de lucru sunt dintre cele mai bune. Toate acestea au întărit dragostea muncitorilor, față de marea noastră prietenă, Uniunea Sovietică. Pentru a cinsti mărețul eveniment de importanță mondială, convocarea Congresului al XIX-lea al PC (b) al URSS, numeroși muncitori, stahanoviști și fruntași în producție au organizat un entuziast schimb de onoare. Printre alte obiective, muncitorii și-au propus sa dea cea mai mare producție și productivitate a muncii, să reducă deșeurile cu 2 la sută și timpul de scoatere a levatei, prin unificarea echipelor de levată. Preluând mașinile din mers, muncitorii au început să lucreze intens pentru traducerea în fant a angajamentelor luate. Congresul al XIX-lea al Partidului Comunist (bolșevic) al URSS este întâmpinat cu noi succese în muncă și de muncitorii, tehnicienii și funcționarii Centrului Mecanic Regional Iași. Pentru a cinsti în mod deosebit acest eveniment de o importanță istorică, ei au hotărît să-l întâmpine cu organizarea unui schimb de onoare în ziua de 30 Septembrie. Cu mult înainte de începerea lucrului, muncitorii în frunte cu stahanoviștii Roman Grigore, Mantu Ștefan și Grigore Macovei au venit la locul de muncă pentru a-și pregăti din timp materia primă și utilajul necesar: „Niciun muncitor sub normă!“, „Să realizăm planul înainte de termen!“, „Să ne îndeplinim la timp și în cât mai bune condiții angajamentele luate!“ — erau lozincile care arătau din plin atenția acordată întrecerii din schimbul de onoare. Ele exprimau totodată gândurile fiecăruia dintre cei care și-au pornit mașinile în cinstea Congresului al XIX-lea al Partidului lui Lenin și Stalin. Gazetele fulger anunțau din 4 în 4 ore, frumoasele rezultate în producție, obținute de muncitorii întreprinderii. La terminarea schimbului, organizația de bază conducerea întreprinderii au felicișitat călduros pe muncitorii fruntași, oferindu-le buchete de fiori. Importante realizări în producție au obținut tov. Sfichi Viorica lucrătoare la 3 părți de ring, care și-a depășit norma zilnică cu 26 la sută, Mircea Viorica la 3 părți de ring, cu 18 la sută, iar Soroceanu Maria, la 4 părți de ring, cu 6 la sută. La secția flaere, tov. Hristu Angela, lucrând la 2 mașini, și-a depășit norma cu 26 la sută, Gherasim Frosina, la flaere fire, cu 43 la sută. La sectorul Țesătorie, tov. Leoned Adriana, lucrând la 4 războaie, a depășit planul cu 28 la sută, Colibaba Ion cu 36 la sută, Vizitiu Maria cu 23 la sută, și alții. După terminarea lucrului, muncitorii din primul schimb s-au adunat în cadrul unui însuflețit meeting. Cu acest prilej, secretarul organizației de bază le-a vorbit celor prezenți despre importanța istorică a convocării celui de al XIX-lea Congres al PC (b) al URSS, subliniind ajutorul imens ce-i primește poporul nostru muncitor, în opera de construire a socialismului, prin folosirea bogatei experiențe a glorioșilor constructori ai comunismului. In telegrama trimisă CC al PC (b) al URSS, se arată că colecti.— In cinstea Congresului al XIX- lea al Partidului Comunist (bolșevic), voi întrebuința cu și mai bune rezultate metoda lui Bortkevici, ii spuse Andrieș Dumitru lui Sava Mihai. Sava venise și el mai devreme, organizându-și munca în așa fel, ca să elimine timpii morți. Graficul cu cei care și-au luat din ajun angajamente pentru schimbul de onoare arăta la ora 9 dimineața, că printre primii se aflau: Corban Mihai și Davidovici Adolf cu o depășire de 230 la sută, urmați de Sava Mihai — cu 180 la sută depășire și Andrieș Dumitru cu 100 la sută. — M’ai luat înainte, tovarășe Sava! îi strânse mâna Andrieș. Dar vezi, ține-te bine că ăsta-i numai începutul! Vorbele lui Andrieș au exprimat dealtfel gândul multora dintre cei de față. Intr’o astfel de întrecere nu se lasă oamenii mai prejos decât fruntașii. La ora 11, în frunte se găseau tot cei doi prieteni: Andrieș și Sava. Sava își întrecuse tovarășul cu 96 de procente. Lucrul adeverul întreprinderii muncește cu însuflețire, pentru traducerea în fapt a angajamentelor luate în cinstea Congresului al XIX-lea al PC (b) al URSS. Astfel, sectorul filatură dă produse în contul zilei de 18 Octombrie 1952. Deasemenea s-a dat citire la 4 telegrame adresate CC al PC (b) al URSS din partea tov. Derflingher Anastasia lucrătoare la 24 războaie, Grumberg Saul, stahanovist, Pascu Aurora, UTM-istă și stahanovista Schwartz Pina, prin care ei se angajează să muncească cu râvnă pentru consolidarea mărețului front al păcii, pentru construirea socialismului în patria noastră. Și în cursul după amiezei muncitorii au lucrat cu însuflețire pentru a da o producție cât mai mare. Importante succese au obținut în primele 6 ore de lucru tov: Răpanu Ana, care și-a depășit sarcinile de pian cu 28 la sută, Efrosie Palaghia cu 22 la sută, Raicu Zenovia cu 27 la sută, Titu Elena cu 20 la sută. La Filatura secția laminoare, Bălănescu Elena și-a îndeplinit norma în proporție de 157 la sută și stahanovista Beșleagă Maria cu 124 la sută. Importante realizări au obținut muncitoarele care lucrează la câte 4 părți de ring. Astfel, folosind metoda marșlui, Olteanu Lucreția a depășit pianul în proporție de 15 la sută, Bucur Ana cu 13 la sută, Bordeianu Aurelia, Badăluța Paraschiva și Badioagă Zoița cu câte 10 la sută. nu și mai spornic, oamenii au dovedit un elan neîntrerupt, un avânt din ce în ce crescând, odată cu apropierea sfârșitului schimbului. Meetingul de la 3 după amiază i-a găsit strânși pe toți în sala clubului. Rezultatele întrecerii erau așteptate cu mare nerăbdare. Ele au arătat nu numai îndeplinirea angajamentelor luate în ajun, ci și depășirea lor. In întrecere, Andrieș Dumitru l-a depășit de astă dată pe Sava Mihai. Cele 96 procente cu care era în urmă la ora 11, au fost de asta dată realizate și depășite. — Andrieș Dumitru: 838 la sută; Sava Mihai: 833 la sută; Davidovici Adolf 430 la sută; Lucaci Alfons 300 la suta; Macovei Grigore 243 la sută. Fiecare nume rostit de tov. Mantu Ștefan, secretarul organizației de bază, era întâmpinat cu puternice aplauze. Telegrama trimisa Congresului al XIX-lea al PC (b) al URSS a subliniat îndeplinirea angajamentelor luate de muncitorii de la Centrul Mecanic Regional Iași. Depășirea angcildmen înÎoria Centrul Mecanic Regional Comuniștii în frunte Ia însămânțat . In urma prelucrării Hotărîrii guvernului și partidului, cu privire la campania agricolă de toamnă, comuniștii din comuna Dagâța, raionul Negrești, luptă pentru traducerea ei în viață. Astfel, tov. Neacșu Gheorghe, Simion Pătrășcanu, Mardare I. Vasile, au fost primii care și-au îndeplinit plănui de înssămânțări de toamnă, ei fiind exemplu bun pentru ceilalți țărani muncitori din comună.I In comuna Lețcani însămânțările au rămas în urmă . In comuna Lețcani, din raionul Iași, campania însămânțărilor de toamnă, se desfășoară într'un ritm nesatisfăcător. Până în prezent, nu au fost însămânțate decât 63 ha, din suprafața planificată de 854 ha. Rămânerea in urmă se datorește faptului că, comitetul executiv al sfatului popular comunal, în frunte cu secretarul Albu Maxim nu dă importanța cuvenită campaniei însămânțărilor. Nici deputații nu dau aportul lor în această muncă. Așa, de pildă, deputații Filote Manole și Irimiciuc Dumitru, care ar fi trebuit sa de exemplu, nici nu au început însămânțările. Deasemeni, evidența nu este ținută la zi. Șefii de tarla Mihai Mircea, Țarălungă și Casian Gh., neglijează sarcinile ce se revin și nu comunică cu zilele situația însămânțărilor din satele respective. Aceste lipsuri trebuesc lichidate deîndată, iar comitetul executiv al sfatului popular comunal are datoria de a porni cu mai multă hotărîre la muncă, pentru terminarea la timp și in bune condițiuni a campaniei agricole de toamnă. *---------*-------- Desemnarea tov. Emil Mazilu în Comisia Electorală Centrală pentru alețierea deputaților în Marea Adunare Naționala Luni după amiază a avut loc la Sfatul Popular Regional Iași ședința activului restrâns al Sfatului pentru desemnarea unui candidat care să facă parte din Comisia Electorală Centrală ce se constitue in vederea alegerii deputaților în Marea Adunare Națională a R.P.R. Adunarea a fost prezidată de tov. Carol Iancovici, secretarul Sfatului popular, care după ce a arătat scopul ședinței, a propus pe tov. Emil Mazilu, președintele Sfatului Popular, drept candidat în Comisia Electorală Centrală. Propunerea a fost primită în unanimitate. Tov. Mazilu, luând cuvântul, după ce a mulțumit pentru onoarea făcută, și-a luat angajamentul să-și ducă cu cinste la îndeplinire sarcinile încredințate. In preajma Congresului Comitetur de luptă pentru pace din R. P. I. „Mă simt fericit vă m’ați ars în Comitetul de luptă pentru pace...“ Zilele trecute a avut loc o adunare la gospodăria agricolă colectivă „Victoria Socialismului“ din Râșcani, pentru realegerea Comitetului de luptă pentru pace. In darea de seamă prezentată de tovarășul Radu Constantin din partea vechiului comitet, a reeșit că, membrii comitetului de luptă pentru pace din gospodărie, au dus o intensă acțiune de popularizare a documentelor sesiunii Consiliului Mondial al Păcii de la Berlin. Ei au fost de asemenea în permanență exemplu în muncă, pentru terminarea campaniei recoltărilor de vară. Numeroși colectiviști, printre care Zaharia Natalia, au subliniat realizările și au arătat totodată lipsurile ce s-au manifestat făcând numeroase propuneri menite să îmbunătățească activitatea noului Comitet. ’S’a trecut apoi la alegerea noului comitet de luptă pentru pace din care fac parte colectiviști de frunte ai gospodăriei. După alegerea sa în comitetul de lupta pentru pace, curecuiv sun Poiană Ion in vârstă de 70 ani, a spus: „Mă simt fericit, tovarăși că m’ați ales în comitetul de luptă pentru pace. Voi munci cu hotărîre pentru a arăta și celorlalți țărani muncitori care nu sunt încă în gospodărie, importanța luptei pentru pace. Voi lupta cu toată hotărîrea pentru apărarea vieții noastre noi, pe care o trăim astăzi”. Tot cu această ocazie s’a hotărt înființarea unei brigăzi utemiste a păcii formată din 25 tineri. In cinstea Congresului Comitetelor de luptă pentru pace și a noii Constituții, această brigadă a păcii a chemat la întrecere brigada păcii dela gospodăria agricolă colectivă Pribești, având ca obiectiv popularizarea Rezoluțiilor Consiliului Mondial al Păcii și terminarea la timp și în bune condițiuni a campaniei agricole de toamnă. CONSTACREȚUI corespondent Vestea realegerii comitetului de luptă pentru pace, expresie a votații poporului muncitor de a întări acțiunea de luptă pentru pace, a fost primită în comuna Coarnele Caprei, raionul Hârlău, cu mare entuziasm. In sala căminului cultural din centrul comunal s-au adunat numeroși colectiviști și țărani muncitori pentru a participa la acest deosebit eveniment în viața satului. Tov. Cârjă Ilie din partea vechiului comitet a prezentat o dare de seamă în care a arătat activitatea depusă. Membrii comitetului de luptă pentru pace din comuna Coarnele Caprei, în frunte cu comuniștii, au popularizat permanent Hotărîrile Consiliului Mondial al Păcii de la Berlin și au discutat cu multă însuflețire proiectul noii Constituții. Ei au fost mereu primii în muncile agricole de vară, constituind un frumos exemplu. La gazeta de perete au fost demascați chiaburi și elemente dușmănoase, deasemeni au fost arătate fărădelegile și monstruozitățile ce le comit intervenționiștii americani în Coreea. După prezentarea dării de seamă, numeroși colectiviști și țărani muncitori au luat cuvântul, arătând lipsurile vechiului comitet, făcând totodată numeroase propuneri menite să îmbunătățească activitatea noului comitet de luptă pentru pace. A urmat alegerea noului comitet de luptă pentru pace format din colectiviști și țărani muncitori fruntași în muncă, luptători activi pentru apărarea păcii. In fruntea celor aleși se află colectivistul fruntaș Chiriac Vasile. Cei aleși și-au luat angajamente concrete pentru muncii noului comitet intensificarea de luptă pentru pace. R. SCUTA EU corespondent a Realegerea Comitetului la Coarnele Caprei