Lupta Sibiului, iunie 1950 (Anul 7, nr. 251-276)

1950-06-10 / nr. 259

Să organizăm cât mai temeinic şi din vreme campaniile de seceriş şi treerat Ne aflăm în pragul unor mari şi importante campanii de munci agricole: secerişul şi treieratul, a căror succes treime să fie dinainte asigurat. Pentru câştigarea acestei importante bătălii, Comitetul Provizoriu al judeţului, în urma îndrumărilor şi sprijinului permanent al Comitetului de Partid Judeţiean, a luat masuri în scopul de a pune la punct întregul utilaj necesar secerişului şi treeratului. Ambele campanii, fiind în strânsă legătură cu aceea a colectării, ştiinţa igazinuirii sau transportării cotelor de coneare, problema în întregul său complex a fost desbătută în amăramiţime cu toţi cei cărora le revin de sarcina ducerii la bun sfârşit a acestor campanii. In cadrul acestor pregătiri preliminarii, o seamă de Întreprinderi fruntaşe, din oraşul şi judeţul Sibiu, au răspuns îndemnului Comitetului de Partid, dând un sprijin efectiv în campania pentru repararea tuturor seceratorilor, batozelor şi dotarea ariilor cu iluminăţie electrică — acolo unde există curent electric. In fruntea acestei acţiuni s’au înscris până în prezent întreprinderile IMS, Independenţa, Balanţa, Virola, Metalurgica şi Regionala de Electricitate. Muncitorii şi tehnicienii din aceste întreprinderi, au transportat în secţii anume amenajate din incinta fabricilor lor, toate maşinile-unelte părăsite prin diferite gospodării ţărăneşti , urmând ca în câteva zile întregul stoc de maşini-unelte calificate, cu multă uşurinţă, de către delegaţii secţiei agricole judeţene ca „reformate”, „ireparabile“, să fie transformat într’un miritaj folositor campaniei de seceriş. Concomitent, echipe special® «Ieri aceleaşi întreprinderi au întreprins investigaţiile preliminarii pe teren, stabilind numărul batozelor care pot fi redate întrebuinţării. S® desprinde deci că îndeplinirea sarcinilor care privesc campsniia secerişului şi a treeratului a devenit o preocupare centrală a tuturor oamenilor muncii din oraşul şi judeţul Sibiu. Pe întreg cuprimul judeţului Comitetul de Partid Judeţean a desfăşurat o largă mobilizare, asigurând participarea întregii muncitorimi şi ţărănimi muncitoare la pregătirea maşinilor de recoltat şi treierat, la repararea căruţelor, magaziilor, podurilor şi drumurilor. Până în prezent, în comuna Cornăţel , unul din centrele de colorare de pe „Valea Hârtibaciului, din cele cinci magazii programate, trei sunt puse în stare de utilizare, urmând ca celelalte două să fie terminat® în cursul acestei săptămâni. Mai întârziate sunt lucrările la centrul de plasă Nocrich, unde „Cornicerealul" n’a luat din timp măsuri pentru amenajarea magaziilor existente sau pentru construirea altora cu cappecitate corespunzătoare. Ca o acţiune pozitivă va trebui să subliniem că pe majoritatea arterelor de comunicaţie ale judeţului a început depozitarea pietrişului necesar aremarării drumurilor de acces spre centrele de colectare. Comitetele Provizorii comunal® vor trebui să ia măsuri pentru împinşierea petrişului, astabil încât să asigure artere de circulaţie cât mai lesnicioase. Din munca depusă până acum se constată că atât organizaţiile de partid cât şi comitetele provizorii din comune sunt pe deplin convins o că strângerea recoltei în cele mai bune condiţiuni, fără pierderi, înseamnă asigurarea aprovizionării cu pâine, întărind astfel şi mai mult alianţa între cei ce muncesc la oraş şi sate, pentru desvolterea patriei pe drumul construirii socialismului, pentru pace şi bunăstare. In mai multe comune ale judeţului, ca la Noul, Omna-Sibiului, Alţina, Arteidul de Sus, etc., organizaţiile de partid şi Comitetele Provizorii, mobilizând în jurul lor ţărănimea săracă şi mijlocaşă, şi-au luat ca sarcină importaantă printre altele şi aceea de a considera bătălia strângerii recoltei ca o bătălie de clasă, îndreptată împotriva chiaburilor, pentru a-i demasca pe aceştia în eventualele lor tenptice de a sabota acţiunea de predare a cotelor legale şi just®, statornicite prin hotărîrea CC al Partidului Muncitoresc Român şi a Guvernului. Dar metodele de rezolvare în timp a tuturor sarcinilor care privesc pregătirea apropiatelor companiii agricole, nu sunt îmbrăţişate şi aplicate în măsura aşteptată de către unii factori cu răspundere. Un caz de îndeplinire superficială a sarcinilor nu l-au servit chiar echipele secţiei agricole a Comitetului Provizoriu Judeţean, echipe care — fiind încredinţate cu inventarierea şi constatarea întregului utilaj de masivi-unelte — secerători, batoze etc., existente în comunele judeţului — la încheierea lucrărilor s’au mulţumit a comstata că dintr’un număr de cea. 37 secerători „abia dacă se va putea înjgheba una sau două“. La fel au fost calificate o parte din batozele aflate în posesia unor particulari, chiaburi care aveau tot interesul să se sustragă de la îndatoriri atât de importante. A fost necesar să se deplaseze pe teren echipe de muncitori de la IMS, Independenţa şi Balanţa, pentru a ne demonstra în câteva zile că din tot ceea ce era calificat ca „reformă“, „ireparpljil“ etc., — oamenii muncii, cu dragoste faţă de Partid, pot reda întrebuinţării pentru ani îndelungaţi un stoc important de maşini-unelte — tot pe atât de bune, ca şi cele pliate în stare de funcţionare. Eforturilor p© care le depun muncitorii «le la Întreprinderile sibiene, pentru punerea la punct a maşinilor unelte, în vedrea, camp purei de seceriş şi treerat, trebue să se alăture întreaga ţărănime muncitoare, SMT-urile, Centrele M®cpnioe, Comitetele Provizorii, organizaţiile de masă, în frunte cu comuniştii. Printr’o bună şi cât mai temeinică organizare a campaniei treerişului, vom asigura mai multă pâine pentru toţi oamenii muncii, vom mări potenţialul poporului muncitor în lupta pentru comstruirea socialismului şii apărarea păcii. n întâmpinarea Congresului UFDR-istele din comuna Şelimbăr, au înfiinţat o gradină sezonieră, o creşă pentru copii şi 3 cercuri de citit încurajate de succesele concrete de zi cu zi, femeii© muncitoare sunt adevărate luptătoare pentru pace, întâmpinând Congresul UFDR, cu noui realizări în muncă şi cu noui angajamente. Astfel ţărancele imundtoate UFDR-iste din comuna Şelimbăr au înfiinţat o grădiniţă sezonieră, în care 40 de copii sunt bine educaţi şi îngrijiţi. In aceeaşi comună şi prin munca conştiincioasă a femeilor, s’a deschis şi creşa de copii mici. Pentru strângerea fondurilor necesare confecţionării lingerie la creşă, UFDR-istele din comună au organizat o serbare cu concursul şcolii, din al cărei rezultat s'a cumpărat pânză şi s’au confecţionat 15 cearceafuri. Tot în cinstea Congresului şi sub semnul luptei pentru pace, ufederisitele din Şelimbăr au format 3 noui cercuri de citi. Pentru viitor ufederistele din Şelimbăr şi-au luat angajamentul de a organiza la zece case câte un cerc de citit, încă 4 comitete de uliţă, o serbare artistică-culturală, din care se vor realiza fondurile necesare confecţionării a 13 pături pentru creşă. Nu ne îndoim de succes deoarece femeii© din Şelimbăr ştiu că tot ceea ce lucrează este pentru binele lor şi al copiilor lor, este pentru întărirea lagărului democratic în fruntea căreia se găseşte Uniunea Sovietică, garanţia păcii popoa-Telor E. LOVIN, coresp. PROLETARI CIREDITE l'ian-Yfl! SIBIULUI ORCHII AL COMITETULUI M M SIBIU $1 AL COMITETULUI PROVIZORIU JUDEŢEAN ŞI ORĂȘENESC Anul II (VII) — Mt. 259 (1550) Sâmbătă 10 Lunie 1950 4 pagini 4 Lei Cooperativele sibiene sprijină campania agricolă de vară Pentru strângerea recoltei de vară, centrele de maşini de pe lângă cooperativele săteşti din judeţul Sibiu, au luat măsuri ca uneltele şi maşinile să fie reparate, spre a fi folosite de ţărănimea muncitoare. Tot partru strângerea recoltelor, cooperativele făleşti au fost aprovizionate, prin Uniune, cu 3960 coase, 1340 seceri, 820 furci, 400 tocuri de coase, 1870 sape, 189.000 caiele, 2916 kg unsoare de osii, 4812 bucăţi gresii etc. ■ Cooperativele se pot aproviziona deasemenea şi cu alte unelte necesare campaniei de recoltări şi campaniei de desminiştri, care trebue începută imediat ce recoltele au fost secerate, fără a aştepta ca treierişul să fie terminat definitiv. Plugurile, grapele ca şi toate celelalte unelte ale Centrelor de Unelte şi Maşini Agricsole trebuesc folosite de ţărănimea muncitoare, în tot timpul anului, pentru a-şi îndeplini la timp monede agricole, condiție principală a realizării unei recolte bogate. Pregătiri în vederea campaniei de recoltare în judeţul Hunedoara HUNEDOARA, 9 (Agerpres). — In jud. Hunedoara pregătirile în vederea campaniei de recoltare sunt în plină desfăşurare. Pentru repararea maşinilor şi uneltelor agricole au fost organizate şapte echipe volante de mecanici şi tehnicieni care se deplasează în judeţ cu camioane puse la dispoziţie şi înzestrate cu tot utilajul necesar de către întreprinderile „Sovromcărbune - Petroşani“ şi „Combinatul Siderurgic Hunedoara“, „Victoria-Călan“ şi Uzinele din Cugir. In vederea bunei desfăşurări a treerişului s’au luat măsuri pentru electrificarea a 20 de arii, astfel ca lucrul să nu fie întrerupt în timpul nopţii, iar pentru păstrarea cerealelor în cât mai bune condiţiuni a început la Orăştie construirea unei mari magazii. Elevii Şcoalei Profesionale Metalurgice Nr. 2 »Independenţa « din Sibiu, în sprijinul gospodăriilor agricole coective din Turnişor şi Şelimbăr In dimineţile zilelor de 15, 6 şi 7 iunie a. c., maşinile fabricii „Independenţă“ transportau grupurile de elevi ale Şcoalei Profesionale Metalurgice Nr. 2 din Sibiu spre Turnişor şi Şelimbăr. Plini de veselie şi în cântece tinereşti, elevii acestei şcoli s-au oprit pe pământurile Gospodăriei Agricole Colective „Zorile“ din Turnişor şi „6 Martie“ din Şelimbăr, pentru ca aici, în urna angajamentelor luate, să presteze muncă voluntară şi astfel să vină în sprijinul ţăranilor muncitori din aceste gospodării. Timp de trei zile elevii Şcoalei Profesionale Metalurgice Nr. 2 „Independenţa“ din Sibiu, împreună cu întreg corpul profesoral, au lucrat voluntar la prăşitul porumbului şi la alte culturi, totodată reparând uneltele de care se foloseau. Munca voluntară prestată de viitorii muncitori şi tehnicieni metalurgişti, crescuţi şi educaţi în şcoala nouă, constitue un real sprijin pentru cele «ouă tinere gospodării “ colective, contribuind în acelaşi timp la întărirea apanţei dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare. Exemplul dat de elevii Şcoalei Profesionale Metalurgice Nr. 2 „Independenţa“ din Sibiu este pilduitor şi demn de urmat şi de alte şcoli. Muncind sub semnul luptei pentru pace Metalurgiştii de la „Balanţa” din Sibiu, au depăşit planul pe luna Mai cu 45% la tonaj şi 33%/o la valori Tot mai mare este avântul întrecerii socialiste pentru depăşirea planului, pentru pace. Oamenii muncii ştiu că dând produse mai multe şi de bună calitate, îşi îmbunătăţesc viaţa lor şi a familiilor lor, întărind în acelaşi timp frontul păcii. In întreprinderea „Balanţa“ din Sibiu, muncitorii au depăşit pe luna Mai planul cu 450/0., Pe secţii s-au evidenţiat în mod deosebit: secţia cântare speciale, care a depăşit planul cu 1090/0, secţia cântare bascule cu 200/0, seria cântare decimale cu 8°/6. Aceste succese se datoresc întrecerilor socialiste şi bunei organizări a muncii. Reducerea rebuturilor şi a deşeurilor este o preocupare permanentă a muncitorilor din fabrica „Balanţa“. Economiile de material şi combustibil, precum şi gospodărirea chibzuită a întreprinderii, prin folosirea tuturor rezervelor, sunt pe primul plan. Încrezători în puterea lor de muncă şi creaţie, muncitorii de la „Balanţa“ păşesc înainte spre noui succese în lupta pentru plan şi pentru apărarea păcii. 1OAN ANGHELI , ’ , I coresp. Aspecte de la G. A. C. „Zorile", com. Turnişor, jud. Sebre. După muls, laptele este dus la stână, unde se prepară brânza.