Lupta Sibiului, octombrie 1950 (Anul 7, nr. 354-379)

1950-10-14 / nr. 365

Să desfăşurăm campania electorală sub semnul luptei pentru pace Vestea că alegerile de deputaţi în Sfaturile Populare vor avea loc la 3 Dec. 1950, a fost primită cu bucurie de întreg poporul muncitor din ţara noastră. Această zi va fi o adevărată sărbătoare, când milioane şi milioane de oameni ai munci din oraşe şi din sate, sunt chemaţi să participe la conducerea treburilor obşteşti, prin unul din cele mai importante acte: „alegerea de deputaţi în Sfaturile Populare”. Pentru prima dată în istoria noastră, organele locale ale puterii de Stat vor fi alcătuite din reprezentanţii adevăraţi şi aleşi in mod liber de poporul muncitor. Toţi cetăţenii fără deosebire de rasă, religie, sex, naţionalitate, profesie, grad de cultură, cu excepţia foştilor şi actualilor exploatatori (foşti moşieri, bancheri, marii negustori şi chiaburii) vor alege ca deputaţi în Sfaturile Populare oameni ieşiţi din adâncul poporului. Vor fi aleşi cei mai buni, mai devotaţi şi mai cinstiţi fii ai poporului, acei care prin forţele lor au dat dovadă de patriotism, de devotament faţă de cauza clasei muncitoare, a democraţiei şi a păcii, propuşi prin organele de partid, sindicale şi ale celorlalte organizaţii de massă. Vechile consilii comunale şi judeţene din regimul burghezomoşieresc, erau alcătuite numai din reprezentanţii claselor exploatatoare. Şi pentru ca nu cumva vreun reprezentant adevărat al poporului muncitor să intre în vreun consiliu comunal, guvernele burghezo-moşiereşti au renunţat cu totul la alegerea consiliilor comunale, înlocuindu-le cu aşa numitele comisii interimare. In aceste comisii erau numiţi direct oamenii de încredere şi agenţii electorali ai guvernelor burghezo-moşiereşti. Pregătirea alegerilor de la3 Decembrie a. c. constitue sarcina centrală atât a organizaţiilor de partid cât şi a celor de massă. Toate sarcinile de luptă trebuesc legate de campania electorală. Organizaţiile politice de massă, precum şi fiecare om al muncii în parte, trebue să desfăşoare o vie şi largă agitaţie, prin adunări şi toate mijloacele pe care regimul nostru de democraţie populară i le asigură, în vederea popularizării alege- rilor. Să facem să ajungă şi să pă- trunda în pături tot mai largi minunatele victorii ale regimului nostru de democraţie populară, care prin ajutorul dat de marea noastră prietenă Uniunea Sovietică, a transformat România burghezo-moşierească, semicolonie a imperialismului străin, într-o ţară liberă şi independentă, constructoare a socialismului, Republica Populara Română. Va trebui să facem să pătrundă de asemenea până în cele mai îndepărtate colţuri ale ţării, în mintea şi inima fiecărui om al muncii, că alegerile de deputaţi în Sfaturile Populare reprezintă un mare pas înainte in întărirea Republicii Populare Române, în adâncirea democrației populare şi atragerea la participarea activă la conducerea treburilor obşteşti, a marselor largi populare; că oamenii muncii exercită guvernarea ţării prin Sfaturile Populare, organe locale ale puterii de Stat, alese şi controlate de către massele largi ale poporului muncitor. Fiecare om al muncii din ţara noastră, trebue sa cunoască legea pentru alegerile de deputaţi în Sfaturile Populare, caracterul ei profund democratic. Dreptul organizaţiilor politice, de massă, şi a tuturor cetăţenilor de a desfăşura nestânjenit agitaţia în campania de pregătire a alegerilor, e garantat prin însăşi textul legii. (Art. 50). Dar desfăşurarea nestânjenită a unei cât mai largi agitaţii nu numai că este garantată prin lege, dar este şi asigurată, ziarele, tipografiile, fabricile de hârtie, sălile de întruniri, radiouri, cinematografele şi alte mijloace materiale necesare acţiunei de agitaţie, fiind în mâna clasei muncitoare. In ţările capitaliste însă — la fel ca şi în trecutul ţării noastre — massele largi ale celor ce muncesc nu au cunoscut şi nu cunosc asemenea drepturi. In alegerile parlamentare şi comunale clasa muncitoare nu avea mijloace materiale pentru agitaţie, ziarele, radio, săli de întrunire, etc., fiind în mâinile marilor trusturi imperialiste aţâţătoare la războaie-Aşa zisul „drept al poporului muncitor’' în campania electorală şi mult trâmbiţata „libertate a alegerilor” ne sunt desvăluite prin cunoscuta lege fascistă Taft Hartley, care interzice în Statele Unite presei sindicale dreptul de a susţine candidaţi în alegeri, iar în Anglia guvernul laburist a împiedecat să se acorde Partidului Comunist localuri pentru întruniri. In trecut in ţara noastră, agitaţia pentru candidaţii susţinuţi de clasa muncitoare, era înnăbuşită în ..sânge, de jandarmii şi poliţia guvernelorburghezo-moşiereşti, iar comuniştii erau aruncaţi în temniţe. Cam- j pania electorală sub regimul burghezo-moşieresc însemna co- rupţie, samavolnicii şi crime, iar pentru agenţii electorali şi oamenii de încredere ai guvernelor de atunci prilej de îmbogăţire, chiverniseală şi avansări în funcţii. Ziua alegerilor de deputaţi în Sfaturile Populare este întâmpinată de oamenii muncii din oraşe şi dela ţară, prin noui biruinţe în lupta pentru îndeplinirea şi depăşirea planului de Stat.Alegerile dela 3 Decembrie 1950, trebuesc considerate ca având şi o însemnătate internaţională, căci se desfăşoară în condiţiunile unor noui şi marivictorii ale frontului păcii, al cărui bastion este Uniunea avietică condusă de Marele Stalin. Pregătirea alegerilor trebue să constitue un prilej de largă mobilizare a masselor, care sub steagul Partidului luptă pentru pace şi socialism. Campania electorală trebue să fie o formă a luptei pentru pace. Deputaţii pe care îi vom alege vor fi deputaţi ai păcii, căci aşa după cum arată ziarul „Scânteia”, „tot ceea ce clădim e pus în slujba păcii, iar votul din ziua alegerilor va fi un vot pentru pace, pentru impunerea păcii în lume”. ERMIL MOGA PROLETARI DIN TOATE SIBIULUI ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL PMR SIBIU $1 AL COMITETULUI PROVIZORIU REGIONAL Anul dVID — MNr. 365 /1656) Sâmbătă 14 Oct. 1950 4 pagina 4 Lei Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român exprimă solidaritatea sa frățească cu eroicul Partid Comunist Francez COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST FRANCEZ Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român a aflat cu profundă indignare despre ticălosul atentat, comis de asasinii fascisto-reacţionari, aflaţi în solda imperialiştilor, împotriva unuia dintre cei mai iubiţi conducători ai proletariatului francez, încercatul luptător comunist Jacques Duclos. Acest atentat criminal face parte din mârşavul complet organizat de imperialiştii americani şi englezi cu scopul de a decapita mişcarea de luptă pentru pace şi democraţie din ţările capitaliste, asasinând , fruntaşi al partidelor comuniste, şi muncitoreşti. Aceleaşi mâini pătate de sânge, care au organizat atentatele contra lui Togliatti şi Tokuda şi care l-au asasinat pe Lahaut, au aruncat grenadele împotrivea lui Jacques Duclos. Sunt aceleaşi mâini care lansează bombe contra oraşelor şi satelor coreene, aceleaşi mâini murdare care făuresc arme de distrugere în massă in vederea deslănţuirii unui nou războiu mondial. In numele clasei muncitoare şi al întregului popor muncitor din Republica Populară Română, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român îşi exprimă solidaritatea sa frăţească cu eroicul Partid Comunist Francez, în frunte cu tovarăşul M. Thorez, cu clasa muncitoare franceză, şi trimite salutul său curajosului luptător, secretar al P.C.F. — tov Jacques Duclos. Suntem ferm convinşi că în faţa crimelor reacţiunii imperialiste înnebunite de ură, poporul francez iubitor de libertate şi pace îşi va strânge şi mai mult rândurile în jurul steagului de luptă pentru independenţa şi libertatea patriei sale, pentru pace şi socialism. In numele C. C. al P. M. R. GH. GHEORGHIU-DEJ In sala Elite din Sibiu, a avut Io,, ieri d. m. la orele 17, lui mare meeting,de solidaritate al oamenilor muncii din oraşul şi raionul Sibiu, cu lupta de eliberare a poporului coreean. In sala frumos pavoazatăcu drapele româneşti, sovietice şi coreene, plină până la refuz de membrii comitetelor sindicale din oraş, şi raion, răsunau, lozinci:. „Trăiască lupta de eliberare a poporului coreean”, „Trăiască Uniunea Sovietică, bastionul păcii şi independenţei popoarelor! „Trăiască tovarăşul Stalin, stegarul luptei pentru pace!”. In prezidiu au luat parte tov. Ion Martalogu, secretar al Comitetului Regional de Partid, Elena Stoia, membră in Comitetul Executiv CGM, Consta Ltii Sorici, secretarul Comitetului Regional de Luptă pentru pace, Ion Meţiu II vicepreşedintele Consiliului Sindical Regional, Elisabeta Sârbu, preşedintele Sindicatului Textil şi Ion Luca de la Consiliul Sindical Regional.' Meetingul a fostdeschis decătre tov. Constantin Serici, printr-o scurtă expunere despre lupta de eliberare a poporului coreean. Tov. Elena Stoia, făcând un raport asupra celor relatate de delegaţia oamenilor muncii din RPR, care a înmânat poporului coreean 77 milioane lei daţi de oamenii muncii din RPR pentru ajutorarea copiilor, bătrânilor şi femeilor sinistraţi. In timp ce tov. Stoia, arăta cum delegaţia a vizitat ruinele cauzate de bombardamentele imperialiştilor americani în Coreea crimele săvârşite de ei acolo, participanţii' au manifestat puterui', 'exprimând solidaritatea oamenilor muncii' fătase poporul 'coreean', care luptă pentru apărarea şi' eliberarea Patriei sale de sub jugul cotropitorilor. După expunere, numeroşi muncitori au luat cuvântul luându-şi angajamente de a demasca pe agresorii americani din Coreea şi de a mobiliza pe toţi tovarăşii lor în lupta ce se duce pentru pace. Ieri a avut loc in sala ,Elite" Sibiu Olt entuziast meeting de solidaritate al oamenilor muncii din oraş şi raion, cu lupta de eliberare a poporului coreean Crearea fondului pentru ajutorarea poporului coreean a fost aprobată în unanimitate Tov. Cornel Munteanu, tehui propus ca să se creeze şi în clan de la fabrica „Independen- oraşul Sibiu un fond pentru aţa” Sibiu, luând cuvântul, a (Continuare în pagina IV-a) Lupta pentru apărarea păcii este o sarcină de cinste şi onoare pentru fiecare om al muncii din Republica, noastră populară. Tineretul din ţara noastră, conştient de marele rol ce-l are în această uriaşă operă de apărare a păcii, nu precupeţeşte niciun efort în procesul de producţie unde îndeplineşte şi depăşeşte normele, deoarece el ştie că prin aceasta dă lovituri de moarte tuturor acelora care aţâţă la un nou războini. De asemenea zeci şi zeci de mii de oameni ai muncii din ţara noastră, tineri şi vârstnici, bărbaţi şi femei, participă la probele complexului sportiv de Stat „Gata pentru muncă şi apărarea Republicii Populare Române", care este un puternic instrument de apărare a păcii. Dar nu numai oamenii muncii din ţara noastră sunt angrenaţi în uriaşul front al celor ce luptă pentru pace. Acelaşi lucru îl fac sute de milioane de oameni ai muncii din toate ţările lumii călăuziţi de măreţul exemplu al popoarelor Uniunii Sovietice. Tineretul muncitor din lumea întreagă, exprimându-şi voinţa lui nestrămutată de a lupta pentru măreaţa cauză a păcii, transmite prin „Ştafetă“ celui de al II-lea Congres Mondial al Partizanilor Păcii, salutul tineretului din ţara noastră alături de salutul milioanelor de oameni ai muncii din această parte a Europei. Ştafeta internaţională a păcii va sosi in oraşul nostru Duminecă 15 Octombrie orele 13 şi va fi primită în Piaţa Republicii în cadrul unui meeting de la care nu trebue să lipsească nici un om cinstit din Sibiu. După o jumătate de oră, ştafeta preluată de la sportivii făgărăşeni de către un grup de sportivi din oraşul nostru, va porni mai departe spre Alba- Iulia. Să facem din primirea Ştafetei internaţionale a păcii, o uriaşă manifestaţie de luptă pentru apărarea păcii, pentru ca imperialiştii anglo-americani aţâţători la un nou războiu sa ştie că oamenii muncii din oraşul Sibiu, stau de strajă la poarta cetăţii de neînvins a păcii. La luptă hotărâtă şi organizată pentru apărarea, păcii. ÎNAINTE! Duminecă soseşte la Sibiu Ştafeta internaţională a păcii