Lupta Sibiului, iunie 1951 (Anul 8, nr. 1849-1874)

1951-06-01 / nr. 1849

Pagina 2 Cum s-a desfăşurat învăţământul în şcolile naţionalităţilor conlocuitoare din regiunea Sibiu Sâmbătă 26 Mai a. c., şcolile şi-au încheiat cursurile şi au intrat în ultima etapă de muncă a anului şcolar, perioada examenelor de promovare şi absolvire. In aceste examene se va face o analiză profundă a muncii depusă de elevi, învăţători şi profesori în decursul anului şcolar. Reuşita examenelor adică promovarea a cât mai mulţi elevi înarmaţi cu cunoştinţe trainice şi corespunzătoare nivelului cerut de programele şcolare, depinde de pregătirea politică şi profesională a cadrelor didactice, de condiţiile materiale în care s-a desfăşurat întreaga activitate şcolară, de felul cum a fost organizată şi planificată munca şcolară şi materia de învăţământ, de dragostea şi ataşamentul propunătorilor faţă de elevii care le-au fost încredinţaţi pentru instruire şi educare şi de o serie de alţi factori, însuşirea temeinică a cunoştinţelor de către elevi presupune însă şi ca învăţământul să se facă în limba maternă. Ţinând seama tocmai de acest factor de deosebită importanţă în procesul de înarmare a tinerei generaţii cu pregătire bună şi multilaterală, având ca exempluuimitoarele realizări în această privinţă din Uniunea Sovietică şi călăuzit de doctrina marxist-horiststalinistă, care susţine cultura naţională în formă şi socialistă în conţinut. Statul nostru profund democratic a asigurat tuturor naţionalităţilor conlocuitoare învăţământul în limba maternă. Prin grija Partidului şi a Guvernatori au luat fiinţă în regiunea Sibiu încă în anul 1948, imediat după reforma învăţământului, o serie de şcoli ca limba de predare germană şi maghiară. In acest an şcolar fiii naţionalităţii germane au avut ocazia să-şi însuşească ştiinţa de carte în 100 de şcoli de 4 ani, să-şi compliteze această ştiinţă în 58 şcoli de 7 ani şi să se pregătească pentru producţie sau pentru învăţământul superior în 8 şcoli medii tehnice şi pedagogice. Pentru copiii cu limba maternă maghiară au fost creiate până în prezent 38 şcoli de 4 ani, 14 şcoli de 7 ani şi 2 şcoli medii tehnice. Numai în şcolile elementare de 4 şi 7 ani cu limba de predare germană au fost înscrişi 17.338 elevi, iar în şcolile elementare cu limba de predare maghiară, au urmat cursurile 3575 elevi. Elevilor merituoşi li s-au acordat burse iar cei cu distanţe mari de la domiciliul părinţilor până la şcoală au fost cuprinşi în internatele care au luat fiinţă în acest scop. Activitatea didactică în aceste şcoli se duce tot în mai bune condiţiuni, în ultimul an şcolar făcându-se progrese vădite. Aceasta se datoreşte în mare parte şi condiţiilor materiale mai favorabile decât în anii trecuţi. Ministerul învăţământului Public a editat o serie de manuale noui şi a complicat mari goluri în materialul didactic şi intuitiv. Directorii de şcoli au gospodărit mai bine avutul şcolilor şi au completat uneori lipsurile în mobilier prin mijloace proprii. Sfaturile Populare de asemenea s’au îngrijit mai mult de asigurarea bazei materiale. Mult s’a ridicat în acest an calitatea învăţământului. Directorii de şcoli au lucrat mai organizat, întocmindu-şi planuri de muncă mai concrete cu sarcini precise pentru fiecare învăţător şi profesor, îndreptându-şi atenţia îndeosebi în ajutorarea în muncă a cadrelor didactice mai puţin pregătite. La şcoala elementară din comuna Apaldul de Sus, de exemplu, fiecare învăţător şi profesor calificat a avut ca sarcină concretă ajutorarea în muncă a unui cadru necalificat. Planificarea materiilor s-a făcut mai just, mai mulţumitor şi mai ştiinţific decât în anii trecuţi şi aceasta desigur datorită cursurilor ICD profesionale care s’au ţinut în vara anului 1950 şi activităţii mai rodnice a cercurilor pedagogice. Bune planuri şi întocmite conform principiilor pedagogice noui au fost găsite la tov. Friederich Schöpp, din Dealul Frumos, raionul Agnita, Mihail Benning, din Cisnădioara , raionul Sibiu, la membrii corpului didactic de la şcoala elementară din Marpod, raionul Agnita şi Axerte Sever, raionul Mediaş, Eliseni, secţia maghiară Sighişoara. Materialul didactic a devenit un ajutor aproape indispensabil pentru cadrele didactice din regiunea noastră la predarea lecţiilor, iar la multe şcoli s’a pornit hotărît şi cu hărnicie la completarea lipsurilor în material didactic prin confecţionare proprie. Multe şcoli au reuşit chiar să-şi formeze un mic laborator şi muzeu. Frumoase succese au înregistrat până în prezent în această privinţă şcolile elementare din Cisnădie şi Cisnădioara — raionul Sibiu, Apaidul de Sus — raionul Sebeş şi Aţei — raionul Mediaş. Din elevii ciclului I din Apaidul de Sus, aproape fiecare are un ierbar şi colecţiile lui proprii de insecte, gândaci, etc. Clasele au fost mai omogene decât în anii trecuţi deoarece au început să dispară codaşii în mare parte. Aceasta datorită sprijinului ce s’a primit dela organizaţia UTM şi pionieri, a unei legături mai strânse cu părinţii şi în deosebi datorită unei munci mai susţinute în grupele de învăţătură, care s’au organizat just, cuprinzând nu numai elevii rămaşi în urmă. O slabă activitate au avut cercurile şcolare la cele mai multe şcoli iar la unele şcoli ele nu au existat deloc. In deosebi nu s’a desfăşurat o activitate rodnică în cercurile literare şi ştiinţifice. O activitate mai bogată s’a dus în cercurile ştiinţifice din Biertan — raionul Agnita, din Apaldul de Sus, Cisnădioara, Cisnădie, Şcoala Nr. 2 cu limbă de predare germană din Sibiu. De remarcat este şi activitatea cercului muzical din Cisnădie, a cercurilor sportive din Ungurei — raionul Sebeş şi Vurpăr — raionul Sibiu. O deosebită atenţie s-a acordat şi formării unui scris corect, ortografic şi estetic în şcolile din regiunea Sibiu, ajungându-se şi în această latură a învăţământului la frumoase rezultate. Astfel elevii din comuna Şaroş, raionul Mediaş, au carte bine îngrijite şi îşi exprimă uşor gândurile într’un scris corect din punct de vedere ortografic şi caligrafic. De asemenea învăţătorii şcolilor din Turnişor şi Apaldul de Sus — raionul Sibiu, Şcoala elementară maghiară din Eliseni — raionul Sighişoara, au înregistrat bune rezultate în ceea ce priveşte formarea unui scris corect şi caligrafic la elevi. In examenele care vor începe în curând se vor putea despica şi mai mult rezultatele acestui an şcolar. Examenele trebue să oglindească real munca depusă şi să fie o verificare adâncă a cunoştinţelor elevilor. Ele vor arăta însă şi felul cum s’a făcut legătura între procesul educativ şi instructiv. Ele trebue să dovedească în ce măsură a contribuit procesul instrucţiunii la educarea elevilor în spiritul patriotismului socialist, a internaţionalismului proletar, a dragostei faţă de URSS şi a luptei pentru pace. Din ele învăţătorii şi profesorii noştri vor putea să tragă concluzii care să contribue la îmbunătăţirea muncii lor pe viitor. ANDREI KOFFER inspector şcolar regional „LUPTA SIBIULUI** La luptă pentru construirea socialismului și apărarea păcii. COMITETUL PENTRU CULTURĂ FIZICĂ ŞI SPORT Comisia regională de ciclism Sibiu organizează în zilele de 2 şi 3 iunie a. c, o mare Curşi ciclişti de fond „Lupta Sibiului“ pe traseul: Sibiu Mediaş—Sighişoara şi retur Sâmbătă, 2 Iunie. Plecarea din Sibiu, la ora 11 a. m, trecerea prin Mediaş la ora 13.30, sosirea la Sighişoara orele 15 d. m. Duminecă, 3 Iunie: Plecarea din Sighişoara ora 9 a. m., trecerea prin Mediaş orele 11.30, sosirea la Sibiu orele 13 d. m. Vor participa: biciclete de curse, semicurse şi de oraş. înscrierile se pot face până în ziua de 1 Iunie a. c., la CCFS din raioanele regiunii noastre, precum şi la CCFS Sibiu. Tineri şi tinere, treceţi normele la Complexul de Stat GMA! Teatrul de Stat Vineri 1 Iunie 1951, orele 20: „De partea cealaltă“. Cinematografe Cinema TIMPURI NOUI’prezintă: Un sat nou, Iepuraşul cel isteţ, Cântec de leagăn, Lupta pentru întâietate, Jurnal nou. Cinema VICTORIA prezintă: „Poveste Cotidiană“, încep. repr. 4, 6, 8; Duminecă 3, 4,30, 6, 7,30, 9. Cinema CORSO prezintă: „O primăvară la Saken“, încep. repr. 4, 6, 8; Duminecă 3, 5, 7, 9. PUBLICITATE POPULARA PIERDUT permis de circulaţie Nr. 2103 seria 61317 pe numele Pauer Iosif. II declar nul. PIERDUT geantă de piele maro cu bani şi Carte de Muncă pe numele Kopandi Ileana, cartele de îmbrăcăminte pe numele Kopandi Adalbert, Ileana, Kamelia şi cartelă de alimente pe numele Kopandi Ileana. Rugăm găsitorul să reţină banii şi să predea actele, contrar le declarăm nule. CUMPĂRĂM doi cai cu hamuri, două platforme în bună stare şi două căruţe de mână cu 4 roţi. Adresaţi oferta întreprinderii Comerciale de Stat Alimentara, Sibiu, str. N. Bălcescu Nr. 15 — Secretariat. Arini VII - Nr. 1849 întrebări şi răspunsuri privind alegerile organelor conducătoare de Partid Pentru a contribui la lămurirea diferitelor probleme legate de pregătirea alegerilor organelor conducătoare de Partid din regiunea noastră, ziarul nostru va publica în această rubrică întrebări şi răspunsuri privitoare la felul cum se desfăşoară aceste alegeri. In numărul de astăzi publicăm răspunsul la întrebarea tov. Dumitru Brodin, membru de partid din organizaţia de bază de la fabrica „Virola" din Sibiu: „Ce trebue să ştie un membru de partid în legătură cu alegerea organelor conducătoare de partid din cadrul organizaţiei de bază!” Răspuns: Alegerea organelor conducătoare de partid constitue pentru fiecare membru de Partid un eveniment de o importanţă covârşitoare pentru întărirea Partidului nostru în lupta pentru socialism şi apărarea păcii" Statutul Partidului nostru în art. 8 aliniatul c, arată că: „Fiecare membru de Partid are dreptul să aleagă şi să fie ales în organele de conducere ale Partidului”. Pentru prima dată în istoria Partidului nostru organele conducătoare de jos şi până sus sunt alese prin vot secret şi individual. Fiecare membru de Partid trebue să cunoască amănunţit pe ceilalţi membri de partid din organizaţia de bază din care face parte. Cel care propune pe un tovarăş pentru a fi ales, trebue să-l cunoască în amănunţime, să-i cunoască munca depusă în cadrul organizaţiei de bază, On producţie, în cadrul organizaţiei de massă din care face parte, spiritul de combativitate lipsurile şi greşelile lui în munca politico-culturală şi profesională, ataşamentul şi dragostea lui faţă de Partidul Comunist (b) al Uniunii Sovietice şi tovarăşul Stalin, dragostea lui taţi de clasa muncitoare din ţara noastră şi felul în care şi-a dus la îndeplinire sarcinile ce i-au fost încredinţate. Cu ocazia propunerii candidaţilor, fiecare membru de Partid trebue să-şi spună deschis cuvântul despre felul cum a muncit cel propus, părţile pozitive şi cele negative, pentru a-şi putea duce la îndeplinire sarcinile. Ducând la îndeplinire sarcinile ce li se vor da, nouile organe de conducere ale Partidului, vor contribui : întărirea Partidului, la întărirea combativităţii de clasă, la desvoltarea criticii şi autocriticii — armă de îndreptare a greşelilor şi lipsurilor membrilor de Partid, la îndeplinirea sarcinilor Partidului în lupta pentru construirea socialismului şi apărarea păcii- Când sarcinile sunt neglijate în vederea intensificării muncii de studiu în cercurile de politică curentă şi cursurile de studiere a Istoriei Partidului Comunist (b) al Uniunii Sovietice şi pentru pregătirea încheierii acului şcolar în învăţământul de Partid, Comitetul regional PMR Sibiu a convocat o şedinţă cu întreg aparatul de propagandă al comitetelor raionale şi orăşeneşti de Partid. In şedinţă s’a arătat rolul hotărîtor în studierea învăţăturii marilor noştri clasici, trasându-se sarcini concrete şi precise în această privinţă. Una din aceste sarcini este de a intensifica munca în verigile învăţământului de Partid şi de a mobiliza membrii de Partid şi cursanţii pentru a citi. Tot în ajutorul celor ce sunt cuprinşi în verigile învăţământului de partid, comitetele raionale şi orăşeneşti de partid au primit sarcina să înfiinţeze puncte de consultaţii. La aceste puncte de consultaţii propagandiştii au posibilităţi mai mari de a lămuri tovarăşii ce urmează Cursurile de studiere a Istoriei Partidului Comunist (b) al Uniunii Sovietice. Gazetele de perete trebue şi ele să susţină intens învăţământul de Partid. Comitetul de Partid al raionului Agnita a neglijat însă intr’în mod inadmisibil această sarcină. Nu a pregătit birourile organizaţiei de bază şi propagandiştii în vederea pregătirii încheierii anului în învăţământul de Partid. Gazetele de perete din raionul Agnita nu au scris niciun articol în legătură cu învăţământul de Partid. Comitetul Regional de Partid Agnita nu a selecţionat şi instalat corpul de consultanţi, iar tov. Dinu, şeful sectorului de propagandă, nu are nicio preocupare pentru această problemă importantă. Tovarăşului prim secretar I. Stroia, când i s-a adus la cunoştinţă situaţia dezastruoasă în pregătirea încheierii anului şcolar, cu un ton foarte liniştit a spus: „Las că lucrurile au să se îndrepte“. Ne întrebăm şi noi, când au să se îndrepte? In întâmpinarea cursei cicliste de fond „Lupta Sibiului" Grija Partidului şi a Guvernului faţă de problema sportului in general şi a culturii fizice se inspiră din concepţia stalinistă potrivit căreia din toate capitalurile din lume omul este cel mai preţios capital. După genialele învăţături staliniste s-a călăuzit colectivul ziarului „Lupta Sibiului” împreună cu Comisia Regională de Ciclism Sibiu, când şi-au luat sarcina de a organiza in zilele de 2—3 iunie a. c„ sub semnul luptei pentru construirea socialismului şi apărarea păcii, prima cursă de mare kilometraj pe o distanţă de 190 km pe traseul Sibiu-Mediaş- Sighiţoara şi retur. In dorinţa de a încuraja sportul cu pedale, atât ziarul nostru cât ţi Comisia Regională de Ciclism au luat din vreme măsuri că atăt concurenţilor cât ţi masselor de oameni ai muncii care vor participa la manifestaţiile ce vor avea loc la datele de mai sus, să li se creieze cele mai bune condiţiuni, primilor pentru a putea atinge cele mai bune performanţe iar masselor de spectatori prilejul de a se convinge încă odată de grija pe care Partidul şi Guvernul o poartă astăzi tuturor disciplinelor noastre sportive. După cum s-a stabilit în Comisia Regională de Ciclism cât şi conform telegramelor primite, la cursa ciclistă a cărei plecare se va da din faţa redacţiei ziarului „Lupta Sibiului" în ziua de 2 iunie a. c. la orele 12, vor participa pe lângă cicliştii din oraţul ţi regiunea Sibiu- ţi Nae Chicomban, Iraton Chicomban, Gheorghe Georgesc, etc., din Oraţul Stalin precum şi 8 estlişti din Cluj- ajutând astfel cu experienţa şi îndrumările lor tehnice pe concurenţii la cursa de ciclism-Preţuirea faţă de această disciplină sportivă, precum ţi faţă de sprijinul pe care Partidul ţi Guvernul il dă în scopul de a ridica sportul de masse pe cele mai înalte culmi, corespunzătoare eforturilor, ce se cer în opera de construire a socialismului ţi apărare a păcii, va putea fi manifestată de către oamenii muncii din întreprinderi şi instituţii, de către organizaţiile de massă, ţăranii muncitori, salariaţii gospodăriilor de Stat, membrii gospodăriilor agricole colective şi elevii şcolilor de toate gradele, întâmpinând cu o cât mai largă participare concurenţii care vor lua parte la cursa de fond la data de mai sus. Organizatorii acestei manifestaţiuni sportive s-au îngrijit să răsplătească eforturile concurenţilor la Cursa Ciclistă de fond prin numeroase premii care vor consta din cupe, materiale ţi obiecte sportive, articole de marochinărie ţi papetărie, materiale ţi articole de îmbrăcăminte ţi încălţăminte, etc Să întâmpinăm ţi să înconjurăm cu cât mai multă dragoste patriotică pe participanţii la Cursa de fond „Lupta Sibiului”, ca astfel să dovedim ţi cu acest prilej solidaritatea tuturor celor ce muncesc din regiunea noastră în lupta pentru socialism și pentru apărarea păcii-