Lupta Sibiului, octombrie 1951 (Anul 8, nr. 1952-1977)

1951-10-02 / nr. 1952

IUL. 2005 PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNITI -VAI ifs e @1 U LLI ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL PMR SIBIU ' 51 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL Anul VIII — Mr. 1952 | Marţi, 2 Octombrie 1951 | 4 pagini — 4 Lei Armata noastră reprezintă un reazim puternic al Republicii Populare Române şi al cuceririlor revoluţionare ale poporului muncitor. Poporul nostru priveşte cu dragoste şi mândrie la armata R. P. R. întărind armata noastră, noi întărim capacitatea de apărare a patriei noastre împotriva duşmanului. GH. GHEORGHIU-DEJ 2 Octombrie, Ziua Forţelor Armate ale Republicii Populare Române La 2 Octombri, poporul nostru, muncitor şi militarii Forţelor noastre Armate sărbătoresc „Ziua Forţelor Armate ale RPR“. Trup din trupul poporului nostru muncitor, Armata noastră populară este chemată să stea de strajă intereselor de stat ale Republicii Populare Române, să apere cu hotărîre şi fermitate cuceririle revoluţionare ale poporului muncitor, munca lui paşnică pentru construirea socialismului, independenţa şi suveranitatea naţionalăa Patriei. Rostind cuvântul Patrie ne apar în minte luptele eroice ale clasei muncitoare şi ţărănimii muncitoare pentru pământ, pentru libertate şi o viaţă mai bună, ne apar în minte jertfele celor 11.000 ţărani răpuşi în 1007 de gloanţele şi baionetele burghezo-moşierimii, jertfele muncitorilor de la Lupeni şi Griviţa, figurile măreţe ale eroilor clasei muncitoare ca: Ştefan Gheorghiu, Ilie Pintilie, Vasile Roaită, Filimon Sârbu şi atâţia alţii care şi-au dat viaţa pentru eliberarea poporului român din jugul exploatării, pentru o viaţă mai bună a celor ce muncesc. Jertfele poporului nostru nu au rămas zădarnice. In ziele noastre a început a se înfăptui visul de veacuri al poporului nostru muncitor. De la eliberarea ţării noastre de către Armata Sovietică, oamenii muncii conduşi de Partidul nostru drag muncesc ca avânt pentru a face Patria noastră mai frumoasă, mai bogată, mergând cu paşi repezi şi hotărîţi pe drumul construirii socialismului. Iau fiinţă noi fabrici, noi uzine, noi şantiere, înfloresc şi se desvoltă ogoarele noastre, înfloreşte cultura nouă, cultura socialistă. Pentru a apăra măreţele sale cuceriri, munca sa creatoare, pentru a asigura independenţa Patriei sale, poporul nostru muncitor sub conducerea PMR şi-a făurit armata lui, Armaţii Populară Română. Oamenii muncii ştiu că armata noastră, creată, educată şi îndrumată de PMR, este strâns legată de cauza lor. Ea este pavăza de neclintit a păcii, este apărătoarea muncii paşnice şi creatoare a poporului nostru. Ei ştiu că apăraţi fiind de această armată vor putea construi viitorul fericit al copiilor lor, vor putea construi socialismul. Intre armata noastră populară şi cea din trecut, armata burgheziei şi moşierimii, este o deosebire fundamentală, după cum fundamentală este deosebirea dintre statul nostru de democraţie populară şi statul burghez. Burghezia şi moşierimea din ţara noastră afirmau că armata are rolul de apărător al ordinei şi al Patriei. Ei spuneau pe toate căile că armata trebue să apere ţara de uneltirile duşmanilor, atât a celor din lăuntrul ţării cât şi a celor din afara ei. Ce înţelegea burghezia şi moşierimea prin uneltiri? Prin uneltiri ea înţelegea lupta dreaptă a masselor muncitoare pentru eliberare din jugul exploatării capitaliste, revolta celor flămânzi şi istoviţi împotriva moşierimii şi burgheziei. Uneltiri erau numite de exploatatori revendicările economice, politice şi sociale, pentru care luptau massele muncitoare pentru a scăpa din robia capitalismului, pentru libertate şi un trai mai bun. Apărarea Patriei despre care vorbea burghezia şi moşierimea înseamnă de fapt apărarea intereselor lor de Tov. General-Colonel EMIL BODNĂRAŞ Ministrul Forţelor Armate ale R.P. R. clasă, apărarea intereselor capitaliştilor străini care aveau în stăpânire întreaga noastră economie naţională. Pe lângă funcţiunile interne arătate mai sus, armata din trecut mai era întrebuinţată şi pentru îndeplinirea poftelor nesăţioase ale exploatatorilor de la noi de a jefui alte popoare, pofte care au culminat cu războiul de jaf împotriva Uniunii Sovietice. Actria era rolul armatei brughezo-moşierimii din ţara noastră, acesta este de altfel rolul armatei în toate ţările capitaliste. Felul cum este folosită armata în ţările capitaliste ni-i oglindeşte înăbuşirea grevelor muncitoreşti în Franţa, Italia, America, Anglia, ni-i oglindeşte agresiunea armată a imperialismului american şi a sateliţilor lui în Coreea. Pentru a-i putea mâna în războaie de jaf, capitaliştii injectează în sufletul ostaşilor otrava urii şi a dispreţului faţă de oamenii muncii şi faţă de popoarele altor ţări Aşa a fost educată de către imperialiştii germani armata lor fascistă, aşa este educată de către imperialiştii americani, armata americană, aşa este educată armata titoistă. Rodul acestei educaţii sunt barbariile fără seamăn săvârşite de soldaţii americani în Coreea. Această educaţie o primea şi armata burghezo-moşierească din ţara noastră. In sufletul ostaşilor era turnată zi de zi otrava urii şi dispreţului faţă de oamenii muncii şi de naţionalităţile conlocuitoare, faţă de URSS. Viaţa soldaţilor din vechea armată era un adevărat chin. Ofiţerii şi subofiţerii aleşi şi formaţi de burghezie, întrebuinţau metodele cele mai înjositoare în instruirea ostaşilor. Bătuţi, înjuraţi şi umiliţi la tot pasul, ostaşii erau puşi la un regim de cruntă teroare în scopul de a fi transformaţi în unelte oarbe şi supuse ordinelor criminale ale burgheziei şi moşierimii. Soldatul nu avea dreptul de a lua parte la treburile obşteşti, el nu avea dreptul de a vota. In felul acesta burghezia şi moşierimea au reuşit să facă din armată un instrument de asuprire a poporului nostru şi de subjugare a altor popoare. Insă acest rol pe care îl avea vechea armată a încetat de a mai fi exercitat odată cu răsturnarea claselor exploatatoare de la conducerea statului, odată cu smulgerea puterii politice din mâna burgheziei şi moşierimii şi trecerea ei în mâna clasei muncitoare. Lenin şi Stalin, marii dascăli ai proletariatului, ne învaţă că după răsturnarea de la putere a claselor exploatatoare proletariatul care a cucerit puterea va trebui să-şi organizeze o forţă armată proprie pentru a putea menţine şi întări puterea cucerită, pentru înfrângerea oricăror încercări de a restaura vechiul regim de împilare şi exploatare, pentru a asigura independenţa şi suveranitatea naţională a ţării care construeşte socialismul. Călăuzindu-se după această învăţătură şi urmând exemplul Partidului Comunist Bolşevic, partidul nostru a dus o activitate neobosită pentru făurirea Armatei Populare, armată de tip nou Un ajuto.* puternic în făurirea armatei noi a ţării noastre îl constitue formarea pe teritoriul Uniunii Sovietice a Diviziei de voluntari „Tudor Vladimirescu“ şi mai târziu Divizia „Iloria, Cloşca şi Crişan“. Divizia „Tudor Vladimirescu“ a devenit sâmburele Armatei noastre populare. Armata noastră populară este formată din fiii clasei muncitoare şi ţărănimii muncitoare şi ai intelectualităţii legate de popor. Astăzi în armată nu se mai face nicio deosebire între tineretul român şi tineretul naţionalităţilor conlocuitoare. Cazarma nu mai este o închisoare pentru ostaşi ci o şcoală şi a doua familie pentru militari. In cazărmile noastre se formează un militar conştient şi luminat, cu un nivel politic şi cultural ridicat. Militarii sunt educaţi în spiritul patriotismului adevărat care se caracterizează prin dragostea nemărginită faţă de poporul muncitor, faţă de scumpa noastră Patrie, de partid şi guvernul RPR. Militarii Forţelor noastre Armate nutresc o dragoste profundă faţă de poporul sovietic, faţă de statul sovietic şi glorioasa sa Armată, faţă de genialul conducător de oşti şi conducător al popoarelor, tovarăşul Stalin. Armata noastră — spune tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej — reprezintă un reazim puternic al RPR şi al cuceririlor revoluţionare ale poporului muncitor. Poporul nostru priveşte cu dragoste şi mândrie armata Republicii Populare Române. Militarii Forţelor noastre Armate răspunzând dragostei şi grijii ce le-o poartă oamenii muncii, partidul şi guvernul ţării, stau de veghe în apărarea drepturilor cucerite de poporul nostru muncitor şi sunt gata să lovească fără cruţare în toate uneltirile josnice ale imperialiştilor americanoenglezi şi slugilor lor de teapa lui Tito, care ar vrea să-şi întindă ghiarele otrăvite asupra scumpei noastre Patrii. Locst. VIRGILIU LEPÄDÄTOIÜ In cinstea zilei de 7 Noembrie Aplică o nouă metodă sovietică in industria pielăriei Muncitorii tăbăcari dela întreprin- efectuate: stoluitul, întinsul pe .. n O "A \ — ti IV J 1 trt A Alii rt 4 'î Trt'O V c T\ 11 ^ O "I '1 rt T 1 rt cili I Cl TV derea „8 Mai“ Mediaș, în dorința de a mări productivitatea întreprinderii, au adoptat o nouă metodă stahanovistă, care constă în faptul că pieile, care înainte se cutau în rame, sunt întinse pe planşeuri de sticlă. Acest procedeu simplu măreşte randamentul muncii cu looo, scăzând ciclul de fabricaţie a pieilor cu 8 zile. Totodată deşeurile sunt complet eliminate, iar produsele sunt de o calitate superioară. Prin această metodă se reduc şi următoarele operaţiuni, care înainte cereau timp pentru a fi rumeguş, precum şi întinsul la masă. Un avantaj deosebit al acestui nou procedeu de lucru este faptul că numărul muncitorilor necesari operaţiunilor de mai sus poate fi micşorat, eliberându-se astfel braţe de muncă necesare în alt sector. Economiile care se realizează prin această metodă au fost evaluate la 5.000.000 lei anual. In prezent conducerea depune eforturi pentru intensificarea aplicării acestei metode în sectorul mineral al întreprinderii. ION SIMU coresp. Un important succes al salariaţilor de la I. C. S. „Alimentara** Sibiu Luptând pentru îndeplinirea angajamentelor luate în cinstea zilei de 7 Noembrie, salariaţii „Alimentarei“ Sibiu, au realizat o serie de îmbunătăţiri de ordin financiar şi operativ comercial, care contribue în mod substanţial la consolidarea întreprinderii şi la desvoltarea comerţului de stat în regiunea Sibiu. Astfel s-a accelerat viteza de circulaţie a mărfurilor dela 32 la 26 zile, fapt care a contribuit în mare măsură şi la scăderea stocului de mărfuri greu vandabile cu 45o/o, iar cheltuielile de circulafie s’au redus simţitor. Datorită acestor realizări, „Alimentara“ Sibiu are azi un disponibil considerabil în contul de regie de la Banca RPR Sibiu. In urma acestor succese realizate pe tărîm financiar, direcţiunea întreprinderii a hotărît să restitue Centralei din Bucureşti suma de un milion jumătate lei din fondul de credite al întreprinderii, primit din bugetul statului, înlesnind astfel utilizarea acestei sume în alt sector socialist. Aceste realizări nu ar fi fost posibile dacă salariaţii întreprinderii nu ar fi fost călăuziţi în munca lor de învăţăturile marxist-leniniste şi sprijiniţi zi cu zi de organele Comitetului orăşenesc de partid şi ale Sindicatului. Realizând succese tot mai importante, salariaţii ICS „Alimentara“ contribue în mod efectiv la întărirea şi desvoltarea comerţului de stat. Conferinţa regională pentru apărarea copilului Duminecă, 30 Septembrie a. c. a avut loc in sala Teatrului de Stat din Sibiu, conferinţa regională pentru apărarea copilului. Au participat oameni din toate domeniile de activitate hotărîţi să lupte pentru făurirea, unei vieţi mai bune şi mai fericite copiilor noştri. Tov. Constantin Softeci, preşedintele Comitetului regional de luptă pentru pace, după ce a rostit cuvântul de deschidere a conferinţei, a propus alegerea unui prezidiu din fruntaşi ai vieţii politice, culturale şi economice din regiune. Tov. Ana Lungu, membră în Comitetul Executiv al CC al UFDR, a vorbit apoi despre grija partidului şi guvernului faţă de copii, cărora le creiază condiţii de viaţă tot mai bune. Această conferinţă, care se desfăşoară sub semnul luptei pentru pace — a spus tov. Ana Lungu — face parte din acţiunile de luptă menite să împiedece uneltirile imperialiştilor care urmăresc deslănţuirea unui nou războiu. La conferinţa naţională din 13 şi 14 se vor desbate probleme privind situaţia copilului din diferite ţări şi se vor hotărî acţiuni viguroase pentru a le salva viaţa. Tov. Otilia Copacea, inspectoare în învăţământul preşcolar din regiunea Sibiu, a dat cetire raportului, care cuprinde o serie de realizări în ceea ce priveşte creşterea, educarea îngrijirea şi învăţământul şcolar al copiilor. După raport au avut loc o serie de discuţii în jurul lui. Printre acei care au luat cuvântul au fost Iov. Turturică, membru al gospodăriei colective „6 Martie” din Şelimbăr, care a spus: „Sunt tată a 3 copii crescuţi fără mamă, dintre care unul a pornit anul acesta la şcoală, şi sunt hotarît să lupt pentru crearea unei vieţi fericite copiilor”. Tov. Ana Calea, preşedinta comitetului de sprijin de la căminul de zi „Elena Pavel”, a lansat o chemare la întrecere în cinstea conferinţei naţionale din 13 şi 14 octombrie, către toate căminele de zi din regiunea şi oraşul Sibiu. Tov. Ion Florea din gospodăria colectivă „6 Martie” din Şelimbăr, tată a 7 copii, a spus că el a fost primul în gospodărie care şi-a dus copiii la căminul gospodăriei, putând astfel să muncească liniştit şi fără grija copiilor Au mai luat cuvântul tov. Rozalia Korpos din oraşul Mediaş, tov. Pavelescu, educatoarea grădiniţei de copii din Turnişor şi alţii. In cadrul acestei conferinţe regionale au fost aleşi ca delegaţi ai regiunii Sibiu la Conferinţa naţională pentru apărarea copilului următorii: Elena Tealda, educatoare la grădiniţă de copii din comuna Avrig, (Continuare în pagina 2)