Lupta Sibiului, noiembrie 1951 (Anul 8, nr. 1978-2001)

1951-11-01 / nr. 1978

.inul vm — Nr. 197S „LÜPTA SIBIÜLPT Pagina 3 Cum întâmpină tineretul din regiunea noastră ziua de 7 Noembrie Aniversarea a 34 de ani dela Marea Revoluţie Socalistă din Octombrie, găseşte întreg tineretul nostru angrenat în lupta pentru construirea socialismului la noi în țară. Comitetul regional UTM s'a îngrjit din timp pentru ca aceasta măreaţă sărbătoare a proletariatului mondial să fie cunoscută de către întreg tineretul nostru şi deci să fie întâmpinată cu mari realizări în producţie, în învăţătură şi pe ogoare, pentru folosul întregului popor muncitor. întrecerea socialistă os se desfăşoară în cinstea zilei de 7 Noembrie este un izvor nesecat de mii de realizări.. Tineretul din fabrici, antrenat de organizaţia UTM, întâmpină cu însufleţire această măreaţă sărbătoare prin cele aproape 15.000 de întreceri individuale, prin munca a peste 300 brigăzi utemiste şi de calitate şi prin posturile utemisite de control, care toate sunt în întrecere în cinstea acestei măreţe zile. Aplicând în munca lor înaintatele metode sovietice, mulţi dintre tineri depăşesc zilnic normele şi unii dintre ei lucrează în contul anului 1952. Astfel la fabrica „Nitramonia" din Făgăraş 152 de tineri aplică metodele sovietice. La fabrica „Ucea" din acelaş raion, cei 690 de tineri antrenaţi în întrecere socialistă muncesc să îndeplinească şi să depăşească angajamentele luate. Astfel tânărul Dumitru Matache din atelierul mecanic a reuşit să depăşească norma cu 320% în luna octombrie, iar brigada I strungăne a confecţionat din deşeuri 1.500 bucăţi tije pentru tuburi de oxigen (ventile), realizând o economie de materiale în valoare de 13.400 lei. Aplicând metoda Kovaliov, cele două brigăzi de sticlărie de la fabrica „Vitromeian”-Mediaş, lucrează din ziua de 10 octombrie în contul anului 1952. Din cei 2.870 de tineri angrenaţi în întrecerea socialistă, în raionul Sibiu, peste 470 de tineri aplică metodele Sovietice, dintre care unii lucrează în contul anului 1952. Exemple frumoase sunt şi în raionul Sebeş. La fabrica ,Teba” sunt 41 de tineri şi tinere care lucrează în contul anului 1952, dintre care iov. Achim Eugenia, Răşinar Lenuţa, Maria Schnell, Eleonora David şi iov. Virginia Todor, lucrează în contul lunii Iunie 1952, in raionul Agnita, la fabrica „7 Noembrie”, toate brigăzile utemiste aplică pe scară largă metodele sovietice, unele lucrând în contul anului 1952. In fruntea acestora se află brigada condusă de tov. Emil Bologa, care lucrează în contul lunii Iunie 1952 Realizarea de economii este o sarcină de căpetenie a utemistilor, fapt prevăzut şi în contractele de întrecere. Din multiplele exemple ale tineretului este şi cel al ateistului Gheorghe Coroş, de la fabrica „8 Mai” din Mediaş, care aplicând metodele sovietice la maşina de ştanţare a făcut economii de talpă în acest an în valoare de 100.000 lei. La sate, tineretul nostru caută să dea viaţă hotărîrilor partidului şi guvernului privind colectările, însămânţările şi întărirea gosporiilor agricole colective. Sunt numeroşi tineri şi utemişti care se află în fruntea acestor acţiuni şi poate fi dat ca exemplu secretarul organizaţiei de bază UTM din gospodăria agricolă colectivă Daia — raionul Sibiu, tov. Ioan Lişan, care a prestat 280 de zile muncă, ducând muncă de lămurire şi cu tineri, dinafara gospodăriei pentru a se înscrie în gospodăria colectivă. , Tineretul şcolăresc şi pionierii, întâmpina această sărbătoare prin însuşirea materiilor predate în şcoală. Pe lângă străduinţa de a învăţa, numeroşi elevi şi pionieri au strâns împreună cu tinerii ţărani şi muncitori peste 45.000 kg fir, care au fost depuse la sfaturile populare. Sarcina tuturor comitetelor raionale şi orăşeneşti precum şi a organizaţiilor de bază UTM, este ca sub conducerea partidului să mobilizeze întreg tineretul, ca să întâmpinăm cu cât mai multe realizări, în toate domeniile de activitate, măreaţa zi de 7 Noembrie, întâmpinând cu cât mai multe victorii cea de a 34-a aniversare a Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie, tineretul muncitor de la oraşe şi sate, precum şi cel studios, va demonstra astfel din nou dragostea şi recunoştinţa sa faţă de marea Ţară a Socialismului victorios şi faţă de genialul conducător al oamenilor muncii, eliberatorul patriei noastre, stegarul păcii, losif Vissarionovici Stalin. CRIȘAN ADALBERT prim secretar al Comitetului regional UTM Sibiu Ţăranii muncitori din raionul Sebeş au terminat recoltatul culturilor de cartofi, porumb şi floarea soarelui Ţăranii muncitori din comunele raionului Sebeş, au folosit din plin timpul favorabil şi paralel cu însămânţările de toamnă au efectuat şi recoltările culturilor de cartofi, porumb şi floarea soarelui în proporţie de 100%. Printre primele la recoltatul cartofilor sunt comunele: Cut, Dostat, Răhău, Ohaba şi altele, care au terminat aceste munci încă din ziua de 29 Septembrie. La recoltatul porumbului s-au situat în frunte ţăranii muncitori din comunele: Broşteni, Cut şi Daia Română, care au terminat din ziua de 13 octombrie, iar floarea soarelui a fost recoltată mai întâi în comunele: Broşteni, Braşov, Miercurea, Secăşei şi altele. SS intensificăm aprovizionarea populaţiei muncitoare cu cartofi Una din sarcinile de mare răspundere ce stau in momentul actual în faţa sfaturilor populare şi a tuturor factorilor economici răspunzători cu aprovizionarea de iarna a populaţiei muncitoare, este asigurarea aprovizionării cu cartofi. Cu toate acestea la data de 19 Octombrie în regiunea noastră planul de aprovizionare cu cartofi nu era îndeplinit decât în proporţie de 26%. De asemenea după 10 zile, la 29 Octombrie, deşi planul de aprovizionare trebuia să fie îndeplinit încă din 20 Octombrie, el nu este nici acum realizat decât în proporţie de 56%. Datorită iniţiativei Comitetului regional de partid, care a mobilizat prin şedinţe de analiză toţi factorii economici însărcinaţi cu asigurarea aprovizionării de iarnă a populaţiei, în ultima săptămână îndeplinirea planului de aprovizionare cu cartofi a primit un ritm mai susţinut. Ritmul predării cotelor obligatorii către Stat, este acum de câte 4% zilnic. Dar pentru a recupera rămânerea în urmă într’o săptămână, adică într’un timp record pe care-l impune întârzierea de până acum şi aşa destul de mare, ritmul zilnic ele recepţionare a cotelor obligatorii ar trebui să fie de 7%. Dec© în unele raioane ca Sibiu şi Agnita colectarea cartofilor se desfăşoară încă greoi? Dacă în unele raioane ca Sighişoara, Mediaş şi Făgăraş — unde într’o singură zi au fost predate către Stat 160 vagoane cu cartofi — îndeplinirea planului de aprovizionare cu cartofi se desfăşoară din ce în ce mai susţinut, cu rezultate frumoase, este pentru că toţi factorii răspunzători în materie de recoltare şi colectare colaborează armonic în organizarea aprovizionării populaţiei muncitoare. Toate organizaţiile de massă, în frunte cu sfaturile populare raionale, depun efort susţinut vădind o preocupare serioasă pentru această problemă. Sfaturile populare comunale, urmând exemplul sfaturilor raionale Sighişoara, Mediaş şi Făgăraş, de la începutul acestei acţiuni, au înţeles că nu trebue să se lase antrenate de svonurile lansate de chiaburim©. Dimpotrivă, colaborând cu Comisia de Stat pentru colectarea produselor agricole şi îndrumate de organizaţiile de bază, sfaturile populare din aceste raioane au insistat asupra respectării planului de recoltare la timp şi colectare a cotelor de cartofi. De aceea aceste trei raioane sunt fruntaşe pe regiune în predarea cotelor de cartofi. In schimb raioanele Sibiu şi Agnita sunt codaşe. In aceste raioane deşi timpul este înaintat şi recoltarea cartofilor nu mai sufere amânare, bântue tendinţa de a amâna recoltarea lor pentru a culege de pe câmp mai întâi porumbul şi cocenii, pe care îngheţul şi aşa nu-i poate ameninţa şi pot fi culeşi chiar pe zăpadă. Tot din cauza lipsei de vigilenţă a sfaturilor populare, în aceste comune se poate observa, ca rezultat al svonurilor chiaburilor, tendinţa de a preda cota numai pe jumătate. Vina este în primul rând a sfaturilor populare raionale Sibiu şi Agnita, care nu s’au grăbit să ia măsuri împotriva clevetirilor duşmanului de clasă. Sfaturile populare Sibiu şi Agnita vor trebui să se pătrundă mai adânc de răspunderea mare ce le revine în momentul de faţă în aprovizionarea populaţiei muncitoare cu cartofi. Conducerea Staţiei CFR-Sibiu deasemenea să ia măsuri organizatorice serioase în ce priveşte transbordarea cantităţilor de cartofi de la linia îngustă la linia mare. Să nu se mai întâmple ca zeci de vagoane cu cartofi să stea zile dearândul netransbordat© pe motivul că nu sunt braţe de muncă. In cazuri de forţă majoră conducerea Staţiei CFR Sibiu este datoare a cere sprijinul sfatului popular regional şi a centrului regional de recepţionare. Aceasta nu însemnează însă că trebue să se debaraseze de orice răspundere. Conducerea Staţiei CFR Sibiu trebuie să-şi ia mult mai în serios nu numai sarcina de a asigura o transbordare la timp a cantităţilor de cartofi — prin echipe de zi şi noapte cu schimbul — dar şi o adăpostire a lor în bune condiţiuni atât pe rampă cât şi în vagoane. O cantitate de cca 17 vagoane zace chiar şi acum după câteva zile neacoperită, expusă brumei, pe rampa staţiei Loamneş. Dar în ce priveşte livrarea cartofilor pentru consum, sarcini importante revin şi uniunilor raionale ale cooperativelor. Ele au datoria de a urmări în primul rând respectarea contractelor încheiate cu cultivatorii de legume. Gospodăriile colective din comunele Roşia şi Racoviţa — raionul Sibiu, au fost primele care şi-au predat către URCC cartofii de pe suprafeţele contractate. In schimb alte gospodării colective ca cele din Bradu, Sacadate, Noul, Şura Mică, Slimnic, Turnişor, Şelimbăr, tot din raionul Sibiu, nu şi-au respectat încă contractele motivând că preţurile sunt prea mici. Preşedinţii acestor gospodării colective nu sunt încă suficient de pătrunşi de importanţa valorificării în întregime a suprafeţelor contractate. Respectând contractele cu URGC, care reprezintă un debuşeu sigur, gospodăriile colective contribue la stârpirea speculei, la ieftinirea vieţii. De aceea şi în acest sens revine sfaturilor populare sarcina de a sprijini uniunile raionale ale cooperativelor pentru ca acestea să poată satisface la timp aprovizionarea de iarnă a familiilor muncitorilor de la orașe. Pentru a recolta imbelşugete în anul viitor ! La Cisnadie arăturile şi însămânţârile sunt pe terminate Ţăranii săraci şi mijlocaşi din Cisnadie-raionul Sibiu, sprijiniţi de comitetul local de partid şi sfatul popular, au trecut cu hotărîre la realizarea în întregim© a muncilor agricole de toamnă. Ei au realizat în întregime planul arăturilor pentru însămânţări şi paralel au executat şi recoltările în proporţie de 100%. Arăturile de toamnă pentru primăvară continuă cu succes. In ce priveşte colectarea cartofilor s’a executat 78,70% şi predării© continuă, iar de însămânţat mai sunt 4 hectare de grâu. Comuna Slimnicfruntaşe in insâmânţari însămânţărite de toamnă în comuna Slimnic din raionul Sibiu, sunt pe terminate datorită sprijinului pe care l-a primit sfatul popular din partea organizaţiei de bază, în organizarea, acestei campanii. Până în ziua de 26 octombrie a. c. s-au însămânţat 98,1% din totalul suprafeţelor planificate. Primii care au terminat însămânţările au fost Mihail Weidenfelder şi Mihail Bink, urmaţi de Vasile Ciorbea, Ion Turcu, Ion Brăţilă, Mihai Mordăşanu, Olteanu Pavel, Vaier Vintilă şi alţii. In schimb chiaburii Luca Tatu, din satul Albi şi Ioan Şerb, din satul Ruşi, până în ziua de 16 octombrie nici nu au ieşit la însămânţări. Prin vigilenţa sfatului popular şi a ţăranilor muncitori din comună ei au fost demascaţi şi obligaţi să facă imediat însămânţările. Membrii cooperativei in comuna Clinic, au demascat faptele mârşave de unul chiabur Mult© şi variate sunt formele de luptă ale chiaburilor exploatatori cu care în ura lor neîmpăcată încearcă să abată pe ţăranii muncitori de pe drumul luminos deschis de partid. Dar prin vigilenţa trează a membrilor de partid şi a ţăranilor muncitori, aceşti duşmani de moarte ai ţărănimii muncitoare sunt demascaţi fără cruţare. Chiaburul Ioan Rahoveanu din comuna Câinie , raionul Sebeş, în ziua de 16 octombrie a încercat să înşele biroul serviciului de valorificări al cooperativei din comună, cu o cantitate de 60 kg porumb. In aceeaşi zi el a înşelat pe gestionarul Toma Oancea, de la care a luat o pereche de bocanci fără a fi predat în schimb porumbul cuvenit. Vigilenţa trează a cooperatorilor în frunte cu Nicolae Greoruş, membru de partid, a demascat fapta mârşavă a exploatatorului, dându-l pe mâna Miliţiei pentru a da socoteală de fapta săvârşită. VASILE FLOCA coresp Cinste fruntaşilor întrecerii socialiste! Paraschiva Brătîieseis, muncitoare Dan Pienaru, mecanic de cornla întreprinderea „Firul Roşu"- presoare la întreprinderea „So- Tălmaciu, lucrând la doua mavromeonstrucfii Nr. 6" Sibiu. Iuţi un de lustruit, dă produse în crează împreună cu echipa sa contul lunii Martie 1952, în contul lunii Mai 1952. UTM-istul Nicolae Martin de la Ștefan Szőke, maistru țesător la gospodăria agricolă colectivă întreprinderea „Cisnădie Nr. 2" „Ilie Pintilie" din comuna Do- .. ... „ .. . . . . barca - raionul Sebe? are sin- *n C..?nade' ? ,adus. gur 175 de zile-muncă până la ,nova»" Oboarelor ?î aplică meî Septembrie 1951. Este fruntat fedele stahanoviţtilor Kovaliov în muncă, ţi llîeev ţi Vlasov.