Lupta Sibiului, iulie 1952 (Anul 9, nr. 2179-2205)

1952-07-01 / nr. 2179

Pagina 2 Cum s’a desfăşurat munca de educare marxist-leninist-stalinistă în comuna Sălişte O problemă primordială care stă în faţa organizaţiei de bază din comuna Sălişte, este educarea marxist-leninist-stalinistă a membrilor şi nemembrilor de Partid-Partidul dă cea mai mare atenţie ridicării nivelului ideologic al comuniştilor. In acest an şcolar, Partidul a creat învăţământului condiţii deosebit de favorabile prin editarea lecţiilor Pentru cursurile serale şi a broşurilor pentru cercurile de Politică curentă. Deasemenea s-a creat o largă reţea de cabinete de partid pentru Pregătirea propagandiştilor-în comuna Sălişte. Pe lângă organizaţia de bază a Şcolii elementare a luat fiinţă în acest an şcolar, în cadrul învăţământului de partid, cercul de studiere a Scurtei Biografii a tovarăşului Stalin, frecventat de 22 tovarăşi de la toate instituţiile din comună. Tovarăşii cursanţi au înţeles importanţa învăţământului de partid în ridicarea nivelului ideologic şi politic, participând cu dragoste la toate lecţiile, astfel că la sfârşitul anului şcolar frecvenţa tuturor tovarăşilor, să fie de 100%. Materialul planificat a fost parcurs în întregime, ultimul capitol fiind terminat în ziua de 28 Mai a c* Pentru o temeinică pregătire a tovarăşilor cursanţi în vederea seminarului de sfârşit de an, s-a întocmit un plan de recapitulare şi sistematizare a materialului din cele 11 capitole. Recapitularea s-a făcut în Şedinţele învăţământului de partid din zilele de 3 şi 10 Iunie a. c Pentru o însuşire temeinică a cunoştinţelor, cursanţii au ţinut şi referate din capitolele respective. In vederea seminarului general cursanţii au primit din timp chestionarul trimis de CC al PMR şi - au dat ore de consultaţii pentru lămurirea anumitor probleme. Datorită faptului că în cadrul seminariilor au fost antrenaţi la discuţii toţi tovarăşii, lecţiile au fost însuşite temeinic de fiecare, membru al cercului. Seminarul general care s-a desfăşurat într'o atmosferă de interes deosebit Pentru studiu a fost o preocupare pentru toţi tovarăşii care au urmat acest cerc de studiu. Discuţiile s'au desfăşurat într'o atmosferă însufleţită. De remarcat este felul cum au fost expuse Problemele privitoare la transformarea agriculturii de către tov. Ana Goga, Aron Bogdan şi Ana DadadatDeasemenea răspunsuri bune au dat şi învăţătorii Constantin Brânză, Mircea Manolescu, Gavrilă Balaşa şi Vasile Rodeanu, muncitor cismar la cooperativa de Producţie, care au vorbit despre următoarele probleme: »Războiul Civil", »Rezolvarea Problemei naţionale în URSS" şi »Constituţia Stalinistă". In această muncă au fost şi lipsuri. Nu am controlat îndeajuns caietele de conspecte ale tovarăşilor cursanţi, iar de la şedinţele de pregătire planificate de cabinetul de Partid, am lipsit de două ori. Incheerea anului şcolar în învăţământul de Partid este un prilej pentru organizaţia de bază, de a analiza în mod critic şi autocritic, activitatea propagandistului şi a tovarăşilor cursanţi la acest cerc de studiu în conformitate cu Hotărîrea CC al PMR Privitoare la Pregătirea învăţământului de partid în anul şcolar 1950/1951. ^ Sarcinile trasate de această Hotărîre ne-au fost o călăuză în munca învăţământului de partid şi o contribuţie Puternică în creşterea nivelului muncii noastre, cu scopul de a grăbi construirea socialismului în patria noastră. NICOLAE TOCU propagandist Ni se semnalează că... ... în raionul Sighişoara ca şi în toată regiunea s’a întreprins acţiunea de colectare a plantelor medicinale. Dar nu raionul Sighişoara este un caz specific. Colectorii de la cooperative nu pot primi aceste plante pe care le oferă cetăţenii decât în prezenţa lui Fritsch, responsabil cu colectarea plantelor medicinale pe lângă URCC. Dar cum responsabilul de la URCC nu poate ajunge în toate comunele şi satele raionului, unii colectori, cum este cazul lui Vasile Hoc din satul Beşa, a preluat aceste plante de la cetăţenii din sat, care apoi, le-a predat colectorului raional. Fără să stea prea mult de vorbă, responsabilul de pe lângă URCC cu colectarea plantelor medicinale i-a imputat colectorului din satul Beşa aceste plante cu 150 lei, pe motivul că s’au prea uscat. Propunem conducerii URCC Sighişoara să ancheteze cazul și să ia măsurile necesare. Societatea pentru Răspândirea Ştiinţei şi Culturii — filiala regională Sibiu — anunţă că EXPOZIŢIA „Originea şi evoluţia omului“ deschisă in sala festivă a liceului teoretic de fete, din Bulevardul A. I. Vâşinschi Nr. 5, poate fi vizitată zilnic între orele 9—13 şi 16—20 Vizitatorii sunt conduşi de ghizi bine pregătiţi din punct de vedere ştiinţific, care le dau toate lămuririle necesare. O nepreţuită armă ideologică LEONTE RAUTU »- membru al C. C. al Partidului Muncitoresc Român — Acum doi ani, la 20 iunie 1950, a fost publicată lucrarea lui I. V. Stalin »Cu Privire la marxism ia lingvistică”. Această lucrare şi celelalte lucrări ale lui I. V. Stalin cu privire la lingvistică, Publicate ulterior, alcătuesc clasica lui operă "Marxismul şi problemele lingvisticii", care a exercitat şi exercită o influenţă Puternică, dătătoare de viaţă asupra celor mai diferite ramuri ale ştiinţei şi culturii în Uniunea Sovietică, în ţările de democraţie Populară, în China Populară, în Republica Democrată Germană. Imensă este şi înrâurirea operei tovarăşului Stalin asupra vieţii ştiinţifice din Republica Populară Română. Până la apariţia lucrării tovarăşului Stalin, lingvistica română trecea printr'o criză gravă. Cauza principală a acestei crize consta în dominaţia teoriilor idealiste burgheze în lingvistică. Unul dintre exponenţii acestor teorii, profesorul Rosetti, epigon al idealiştilor din Europa occidentală, susţinea deschis în lucrările sale că limba nu poate reda în mod exact realitatea, că limba ar fi " o operaţie, distinctă de natura lucrurilor reale". Printre lingviştii burghezi avea circulaţie ideea antipopulară că limba română n'ar fi adecvată pentru exprimarea adevărurilor ştiinţifice abstracte. Studiului limbii române vii, contemporane, nu i se acorda atenţia cuvenită. In cursul de istorie a limbii române ţinut la universitate de acelaş Rosetti, întregii literaturi din perioada regimului de democraţie populară i se rezervau exact Patru rânduri. Toate acestea au dus la decăderea şi la sterilitatea ştiinţei lingvistice. In perioada 1944— -1950 lingviștii români nu au publicat nicio lucrare de valoare, mârginindu-se îndeosebi să retipărească vechile lor lucrări perimate La aceasta s'a adăugat influenta nefastă a lucrărilor greșite ale lui N. I. Marr. Este foarte caracteristic faptul că o serie de adepţi înveteraţi ai teoriilor idealiste burgheze, făcând cunoştinţă cu faimoasateorie nouă a limbii, au devenit apărători fervenţi ai teoriei „caracterului de clasă” al limbii, al concordanţei dintre salturile calitative din istoria societăţii şi cele din istoria limbii, precum şi ai altor idei vulgarizatoare ale lui Marr. Spulberarea de către tovarăşul Stalin a teoriilor marxiste şi a tuturor celorlalte teorii antiştiinţifice, soluţia ştiinţifică dată de tovarăşul Stalin unei serii de Probleme fundamentale ale lingvisticii in lucrarea sa «Marxismul şi problemele lingvisticii” au marcat un Punct de cotitură^ şi în desvoltarea lingvisticii române. Poporul român n'a avut până acum un dicţionar al limbii sale. încă în 1867 s'a făcut încercarea de a se întreprinde întocmirea unui astfel de dicţionar. In decurs de Peste 75 de ani, datorită totalei indiferenţe a guvernelor burghezomoşiereşti, lingviştii n'au reuşit să publice decât o parte a dicţionarului, cuprinzând doar primele câteva litere ale alfabetului. In ultimii doi ani s’a depus o muncă însemnată în direcţia creării unui dicţionar al limbii române. Conform hotărîrii Academiei, tot materialul trebue să fie pregătit Pentru tipar până la 31 Decembrie 1952- Dicţionarul trebue să oglindească starea actuală a vocabularului limbii române şi să dea materialul necesar pentru stabilirea fondului principal de cuvinte al limbii. In acelaş timp dicţionarul va avea um caracter normativ, adică va da normele de ortografie, accent, pronunţare etc. pentru fiecare cuvânt. Dicţionarul mai are încă multe lucruri discutabile (prea multe arhaisme, regionalisme ş. a.). In curând va fi publicată spre discutare macheta unuia dintre volume. Un eveniment important îl constitue întocmirea proiectului de ortografie a limbii române. In preambulul proiectului se arată că punctul de plecare pentru stabilirea ortografiei îl constitue teza tovarășului Stalio că limba este un mijloc de comunicare, că ea este limba întregului popor. Limba întregului popor are nevoie de o ortografie unică. Proiectul ţine seama de deprinderile formate în curs de veacuri; el porneşte de la starea actuală a limbii române vii, căutând să elimine elementele accidentale şi artificiale pe care naţionaliştii burghezi şi cosmopoliţii le introduceau cu atâta zei în ortografia limbii române. Fireşte, proiectul noii ortografii mai are lipsuri, mai conţine unele soluţii discutabile, păcătuind uneori prin inconsecvenţă. Pentru a se înlătura toate aceste neajunsuri proiectul va fi supus unei largi discuţii publice. Paralel cu întocmirea dicţionarului şi elaborarea ortografiei se fac lucrări pregătitoare pentru crearea unei gramatici ştiinţifice a limbii române. Călăuzindu-se de lucrarea tovarăşului Stalin, mai mulţi lingvişti au abordat o serie de probleme importante ale lingvisticii. Profesorul D. Macrea a pregătit pentru tipar o lucrare despre fonetica limbii române, iar academicianul E. Petrovici o lucrare cu privire la legăturile dintre limba română şi limbile slave. Cu toate acestea, situaţia în domeniul lingvisticii nu poate fi considerată satisfăcătoare, în special trebue menţionat faptul că lingviştii noştri nu au abordat încă în mod temeinic una dintre problemele cele mai importante şi mai complexe ale lingvisticii: problema formării limbii române, a istoriei ei, a desvoltării ei lăuntrice. Or, tocmai în acest domeniu este deosebit de necesară o luptă ascuţită pentru lichidarea concepţiilor greşite, antiştiinţifice. In lingvistica noastră a domnit multă vreme teoia după care limba română s’a format prin încrucişare. Sub pretextul combaterii teoriei încrucişării, Rosetti se situează pe poziţia negării oricăror modificări calitative ale limbii în genere, reluând vechea sa concepţie, după care limba română nu este altceva decât chiar latina populară (vulgară). Că auzindu-se de indicaţia tovarăşului Stalin că limba şi legile ei pot fi înţelese numai dacă limba este studiată în legătură indisolubilă cu istoria societăţii, cu istoria poporului, lingviştii noştri, în colaborare cu istoricii, trebue să supună unei serioase studieri problemele formării şi desvoltării limbii române, problemele surselor stabilităţii şi ale rezistenţei ei faţă de încercările de asimilare forţată, problemele legăturilor seculare dintre limba română şi limbile slave. Timp de veacuri populaţia română s’a aflat într’un strâns contact cu Slavii, ceea ce a făcut ca limba slavă să exercite o profundă influență asupra formării limbii române. Astfel, în vocabularul limbii române există un număr foarte mare de cuvinte de origine slavă. Studierea rolului pe care l-a avut limba slavă în formarea limbii române constitue una din sarcinile cele mai actuale şi mai importante ale lingvisticii române. In trecut, îndeosebi în secolul XIX-lea, purtătorii ideologiei narnaliste burgheo-moşiereşti au predat la o latinizare artificială a iibii române, deformând limba, când limba literară de limba vie poporului. Mult a dăunat limbii mâne — îndeosebi în ultimele deci dinainte de eiberarea ţării de că Armata Sovietică — jargonul cost polit al claselor stăpânitoare. E de datoria lingviştilor să cureţe ba de ceea ce este accidental, ceea ce nu s’a înrădăcinat în liml n’a fost primit de popor şi nu es înţeles de popor. Procesul de desvoltare a ştiinţ limbii în ţara noastră se desfăşoară în cadrul unei lupte ascuţite împotriva concepţiilor antiştiinţifice, idealiste, vulgarizatoare, împotriva recidivelor marxismului. In această ordine de idei este deajuns să amintim că până şi în varianta iniţială a preambulului la proiectul noii ortografii a fost strecurată teoria caracterului de clasă al limbii. In acelaş timp s’au făcut încercări de a introduce prin contrabandă concepţii idealiste, ca de pildă negarea unităţii dialectice a limbii şi gândirii. Lipsa unor lucrări de demascare a teoriilor idea- „LUPTA SIBIULUI” Ce să citim A. A. OSVETIMSCHI: Repararea utilajului industrial (Traducere din limba rusă) — EDITURA TEHNICA — (192 pag. — 6,98 Lei) Dacă în sistemul capitalist repararea şi întreţinerea utilajului, se făcea la întâmplare, ţinându-se seama doar de preocuparea capitalistului de a-şi crea câştiguri cât mai rapide, astăzi, in regimul nostru, urmând exemplul Uniunii Sovietice, reparaţiile sunt pla- Indicate. In lupta pentru construirea socialismului, o condiţie esenţială este asigurarea funcţionării în condiţii optime a utilajului industrial. Acest lucrupoate fi obţinut prin întreţinerea şi repararea atentă la timp a maşinilor,care aparţin acum oamenilor muncii. Cartea de faţă este destinată muncitorilor de la atelierele de reparaţie ale uzinelor, putând fi folosită însă de orice muncitor sau tehnician care se interesează mai deaproape de repararea utilajului. Lucrarea poate servi ca manual pentru învăţământul profesional şi mediu. Cartea cuprinde un bogat material cules din experienţa muncitorilor fruntaşi din Uniunea Sovietică. M. V. KROPACIOVA: „Profesorul şi organizaţia de Comsomol din şcoală“ — Editura Tineretului — Autoarea sovietică M. V. Kropaciova arată în lucrarea sa locul pe care îl ocupă organizaţia comsomolista în viaţa şcolii, sarcinile care stau în faţa profesorilor şi a organizaţiei comsomoliste pentru asigurarea unei bogate şi rodnice activităţi şcolare. In acelaş timp, arată cum se foloseşte din punct de vedere pedagogic forţa organizaţiei comsorpoliste în calitatea ei de con/ — •»»«....i... tmiar strânsa c organiza’ ciproc di. rei genera Prin e: didactică organic ilustrează câteva aspecte ale vieţii şcolare, scoţând în evidenţă caracterele elevilor şi felul în care profesorul poate modela aceste caractere, formând oameni noi, cu o structură morală deosebită. Folosind bogata experienţă care se desprinde din această lucrare, cadrele didactice, activiştii organizaţiei de tineret, vor obţine noi succese în munca lor de educare a generaţiei tinere, în spiritul înaltei morale comuniste. SPECTACOLE Cinema_ PACEA prezintă dela 1—7 Iulie "Suntem pentru Pace". Cinema VICTORIA prezintă dela 1—7 Iulie "Caut o nevastă". CRONICA FILMULUI „Suntem pentru pace* — Cinema Filmul „Suntem pentru pace“ “• dedicat celui de al treilea * internaţional al tineretului sdenţilor dela Berlin. La acest val s’a oglindit încă odată toată reţia şi forţa mişcării partizani,, păcii. Începutul filmului redă scopul luptei pentru pace a oamenilor muncii din lumea întreagă. Pe ecran apar scene de muncă paşnică şi creatoare- In numele păcii şi a fericirii popoarelor, pe marile construcţii ale comunismului muncesc oamenii Ţării Sovietelor; poporul Chinei libere îşi înfrumuseţează oraşele sale cu clădiri noi, ţăranii polonezi culeg o recoltă bogată pe pământul lor... Astfel, în succesiunea acestor scene, apare imaginea păcii şi acest cuvânt capătă un conţinut concret. Şi deodată ... ca flueratul ascuţit al unei bombe care cade, apare o scenă a atrocităţilor fioroase comise de intervenţionişştii americani în Coreea. Aţâţătorii la război americani aduc cu ei flăcările în care ard satele şi oraşele, fumul negru al incendiilor. Tancurile grele americane calcă pământul iar pe cer vuesc avioanele americane. Eisenhower, gauleiterul american în Europa, primeşte parada unităţilor scoţiene. Pe străzile oraşelor Germaniei occidentale, mărşălueşte tineretul maseizat. Cu excepţională forţă de convingere filmul demască această psihoză a războiului. Ca un avertisment înfricoşător pentru amatorii de război, apar scene de jurnal introduse în film, războinicii lui Hitler mărşăluind şi finalul acestui „marş“, şiruri nesfârşite de cruci pe morminte care dispar la orizont... Pe ecran apare clădirea distrusă a Reichstagului. In scenele următoare însă, gama bogată de culori a oraşului împodobit de sărbătoare, întâmpină pe solii ''-----înmîî. Peste tot sunt plaii şi drapele. Berirat se opune atâţă război. I i se desvălue ’are tineretul stadion enorilor pentru pi desvălue a. neretuîui toa ia la fe va’u 'tetingu din 1. din giia si na, garia, nă număr fo. Ştafetele colţuri ale apropie trept aceste zile bat, lumii, coloanele pe stadionul ,,şi Berlin. Realizat în minuna înfăţişează feeric defilor sosiţi din 104 ţări. Cu un sentiment de mă în imaginile construcţiei , rândurile celor ce aleargă p, păcii, între cei ce defilează dansatorii de frunte, pe spiritului iubitor de pace din RPR. Cu o deosebită forţă artistică la filmul caracterul sobru şi entuzia al jurământului de luptă pentru pas pe care-1 depun tinerii soli ai tuturorărilor. In această scenă finală filml desvălue, cu o deosebită limpezimi tema sa centrală: încrederea tineretului în viitor, hotărîrea sa nestrăintată de a apăra cu forţe unite pacşide a sfărâma uneltirile monştrilo imperialişti americani, încrederea î viitor, voinţa de luptă pentru pace pentru prietenia popoarelor, toate aceste înalte sentimente sunt cuprins în cuvântul pe care-l scandează mniţiolii celor 104 ţări, cuvântul Stalin Pentru toţi Stalin înseamnă chezăşie victoriei păcii. organizat o expoziţie regională a cercurilor pedagogice. Această expoziţie va contribui la îmbunătăţirea, muncii cadrelor pe viitor. Alături de alte forme de activitate, va ajuta la ridicarea calificării cadrelor. Expoziţia Prin caracterul ei pedagogic şi Prin conţinutul ei metodologic, va servi la transmiterea schimbului de experienţă, cât şi la popularizarea şi generalizarea celor mai bune metode de muncă atât din activitatea cercurilor pedagogice cât şi din activitatea desfăşurată în clase de către cadrele didactice. Expoziţia cuprinde referate metodice şi de specialitate, planuri de lecţii, material didactic confecţiopedagogice şi aparate fizice de mare importanţă: arcul voltaic, telegrafie Morse, aparat de Proiecţie-diascop, motoare electrice, ampermetrul tehnic şi aparat pentru măsurarea presiunii lichidelor, aparat Khipp, etc. Expoziţia s-a organizat în localul Şcolii elementare Nr. 2 din oraşul Sibiu, în trei săli de clasă — la Parter. Expoziţia va fi deschisă în cursul lunii Iulie — până la 15 August, spre a putea fi vizitată şi de cadrele care vor urma cursurile ICD regionale în vara anului în curs Deschiderea festivă a expoziţiei va avea loc Miercuri 2 Iulie a- c, ora 10:30- Anal IXIII.