Lupta, noiembrie 1889 (Anul 6, nr. 969-992)

1889-11-30 / nr. 992

Dnei dintre subofiţerii ce au reuşit în concursul pentru guarzi clasa III, s-au avansat pe ziua de 30 August acu unul pe ziua de astăzi, iar restul de 12 subofiţeri, d. general Vlădescu a dispozat, în urma propunerei făcută de d. colonel Şomănescu, director al direcţii artileriei din minister, să se avanseze ca sub-locotenenţii guarzi de artilerie pe zilele de 1-15 Decembrie şi 1 Ianuarie, epuisând astfel tabloul. Toţi aceşti sub-oficeri vor fi daţi ca sub-locotenenţi ajutori comptabili în locul oficerilor de administraţie pe la regimentele de artilerie, iar restul vor fi avansaţi, conform înaltului decret 1374 din 1888, adică în aceeaşi calitate pe la regimentele de cavalerie, până la deschiderea locurilor prin adăugirea în efectiv la corpul acesta, în noul budget. D. ministru de războiu a luat această dispoziţie în urma mai multor cereri făcute ca cestiune de viitor şi pe considerentele de a nu-şi pierde aceşti tineri vechimea în gradul câştigat. TE3LEGFIAME Lisabona, 9 Decembrie. — împăratul Don Pedro ar fi declarat că nu va publica nici o programă, el însuși reprezintând în persoana sa o programă. In cazul când Brasilia l’ar rechiema, împăratul s’ar întoarce acolo. Printre amănuntele ce se dau asupra revoluţiunii se citează faptul că Contesa d’Eu ar fi dovedit multă energie şi ar fi căutat să organiseze rezistenţa în palat, dar în curând nu trebui decât să se gândească a pune pe copiii sei în siguranţă. Plecarea familiei imperiale s’a făcut atât de repede încât abia a putut să se ia bagajele strict necesare. Pe drum, împăratul s’a arătat amabil și resemnat; nepotul seu Don August a avut un atac de delir și credea că voiau să’l asasineze; doctorii au putut să înlăture râul. Bruxel, 9 Decembre. — Independence Beige dă seamă de o întrevedere a corespondentului seu din Lisabona cu Împăratul Brasiliei Don Pedro, carel-ar fi zis că revoluța nu s’a făcut de poporul, dar că era resuitatul unui pronunciamento militar, contesa d’Eu ar fi declarat că nu va renunța niciodată la drepturile sale. Francfort, 9 Decembre.— împăratul a sosit azi, el a fost primit la gară de către toate autorităţile, studenţii şi corporaţiunele au format gardul pe drumul cortegiului imperial, un prânz de gară s’a dat în grădina Palmierilor, impărat, a mulţumit autorităţilor pentru primirea entusiastă ce i s’a făcut, el a exprimat speranţa că sforţările sale în favoarea păcii vor fi încoronate de succes, el a terminat discursul său printr’un toast adresat primarului, d. Miquel şi oraşului Francfort Lemberg, 9 Decembrie.—Guvernul din Sofia, a mulţumit direcţiune! institutului veterinar din Lemberg,pentru primirea amicală ce s’a făcut veterinarului-şef bulgar. Paris, 10 Decembre. —D. Bourgeois a anunţat la Cameră o interpelare în privinţa convenţiuni monetare. D. Rouvier a declarat că guvernul n’are de loc intenţiunea de a denunţa această convenţiune. Interpelarea s’a amânat pe o lună. Viena, 10 Decembre. —Presa anunţă deschiderea unor negocieri apropiate între Austria şi Ungaria din privinţa modificării etalonului monetar. Guvernul ungar propune ca lasă francul şi retragerea numai a jumătăţii biletelor statului în circulaţie, astfel încât împrumutul de aproape 400 milioane ar fi de ajuns Roma, 10 Decembre.—Osservatore Romano e autorizat a desminţi formal ştirea dată de New- York-Herald In privinţa creărei unei bănci eclesiastice în Statele Unite. Viena, 10 Decembre.—împăratul a vizitat pe Prinţul japonez Arisugawa Takehito. Sofia, 10 Decembre.—Sobrania a votat noua lege electorală, luând de la eclesiasticil dreptul de a fi aleşi. Paris, 10 Decembrie. — Camera a invalidat cu 268 voturi contra 239, alegerea d-lui Léouzon, Le Duc (Haute-Viene). Camerea va discuta joi luarea în consideraţie a propunerei Demany, privitoare la crearea unui mare stat-major al armatei. — Raporturile doctorilor constată că nici o epidemie nu există printre amploiaţii magazinelor Luvrului, dar că un mare număr dintr’ânşii sunt atinşi de gripa. Le Temps zice că gripa domneşte în administraţia poştelor şi telegrafelor. Din 1000 inşi de amploiaţi ai biuroului central, 130 sunt atinşi de această boală. — EDIŢIA IIA Corpurile legiuitoare SENATUL Şedinţa de la 29 Noembrie 1889. Şedinţa se deschide la orele 2 şi un sfert supt preşedinţa d-lui Brăiloiu. Prezenţi 71 senatori. Să fac formalităţile obişnuite. D Codrescu roagă Senatul să ia de urgenţă, în secţii, în cercetare proiectul de lege pentru creditul de 15.000 000 lei pentru facerea liniei Iași-Dorohom-Jijia. Senatul aprobă. Se alege d. Al. Em. Florescu, membru pentru supravegherea casei pensiilor. D. C. Boerescu se alege în comisia pentru studiarea și transformarea în proiect de lege a propunerei d-lui P. Grădăteanu, pentru modificarea procedurei penale. Afla ordinea zilei petiţii şi indigenate. Se votează indigenatele d-lor Sandu Solomon şi Buracu. D. Blancfort se alege membru în comisia pentru studiarea proectului de lege propus de d. Vilner. .........................................................................................--------------------------------------------------------------------------------------------- CAMERA Şedinţa din 29 Noembre 1889 Şedinţa se deschide la orele 1 sub preşedenţia d-lui Gh. Gr. Cantacuzino, preşedinte. Presenţi: 123 deputaţi. Nefiind nici un ministru present se suspendă şedinţa. Sosind d. Margiloman şedinţa se redeschide. D. C. C. Dobreseu (Argeş) întreabă pe d. ministru al lucrărilor publice dacă are de gând să introducă pe toate liniile vagoane de clasa IV şi dacă nu este de părere a se micşora tariful pe căile ferate. D. Dobrescu mai întreabă dacă se va construi şosea de la Turnu-Roşu la Câineni şi calea ferată Piteşti-Curtea-de- Argeş. D. Al. Marghiloman răspunde că e de neapărată trebuinţă a se mai reduce tariful. D. I. Nuciorealul. E necesitate pentru voiajori (Ilaritate). D Marghiloman Al. spune că a şi numit o comisiune care studiază chestiunea şi că s’a şi hotărât punerea în aplicare a unui tarif pe zone. D-sa zice că scăderea va fi de 50 la sută, pentru distanţele mici avantagiul va fi pentru clasa a-ll şi a-111 iar în ceia ce priveşte clasa I avantagiul va fi pentru distanţele mici. V. ministru spune că deja în bugetul nou s’a scăzut de la venituri suma de 500.000 lei. Acest tarif va fi pus în aplicare pe la 1 Martie, deoarece trebue mult timp pentru a se confecţiona nouile bilete. De asemenea ministru spune că pentru distanţele mici se vor da bilete cu preţ foarte scăzut pentru dus şi întors. In ceea ce priveşte introducerea vagoanelor de clasa a IV, d. Marghiloman spune că asemenea vagoane circulă deja pe unele linii. In privinţa şoselei de la Gâineni la Turnu-Roşu, Guvernul va cere un credit Camerelor. Calea ferată Fiteşti-Curtea-de-Argeş, se va construi cât se va putea de curând. D. P. Bne dă citire proectului de lege pentru deschiderea unui credit de 400.000 lei, pentru continuarea lucrărilor spre a se putea pune în circulaţiune varianta Bărboşi Galaţi. D. M. Kogalniceanul întreabă dacă votându-se suma de 400.000 se va putea ajunge la scop. D-sa spune ca să se grăbească cu punerea în circulaţiune a acestui tunel, deoarece e de neapărată trebuinţă pentru portul Galaţi. D. Cristu Negoescu adresează guvernului următoarea interpelare : Interpelez pe ministrul instrucţiune! publice, asupra amânărei pe timp nehotârît a concursurilor publicate pentru catedrele de istorie, limbă şi literatura română de la şcoala normală de institutori din Capitală, precum şi asupra poziţiei ce se creează suplinitorilor acelor catedre şi celor care în virtutea legei se vor fi preparat pentru aceste catrele. Se votează cu 95 voturi contra 6, legea prin care se desfiiinţează taxele de crieiaj în portul Galaţi până la facerea dockurilor. D. Al. Marghiloman spune că după calculele făcute, suma de 400.000 va fi suficientă. D-sa după ce arată folosul ce va avea Galaţii prin deschiderea acestui tunel, roagă Camera să voteze creditul, căci numai astfel se va putea face rentabila suma mare ce s’a cheltuit cu construcţiunea acestui tunel (Aplause). Luarea în consideraţiune se votează prin sculare şi şedere. Proectul în total se votează cu 74 voturi contra 6. D. J. Lahovari dă citire proectului de lege prin care comuna Giurgiu este autorizată a percepe numai 2°/0 în loc de 4 asupra venitului net al proprietăţilor urbane din acel oraş. Legea se votează fără discuţiune cu 61 bile albe contra 3 negre* L APTA D. Dr. Atanasescu dă citire raportului şi proectului de lege venit din iniţiativa parlamentară, prin care se infiinţează institutul de chirurgie pe lângă clinica chirurgicală a d-lui dr. Assachi. Luarea în consideraţiune să votează fără n nici o discuţiune. Legea în total se votează cu 67 bile albe contra 6 negre. La orele 3 şi un sfert se suspendă şedinţa pentru 15 minute. -2000- ULTIME INFORMAŢIUNI Eri s’a adunat comisiunea pentru răspuns la mesagiul tronului. D. raportor D. Aug. Laurian a dat citire răspunsului. D. C. Ressu, membru în comisiune, a criticat răspunsul şi a spus că el nu conţine de cât banalităţi . Cu opiniunea d-lui Ressu s’a unit şi d. C. C. Arion. Un membru din majoritatea comisiunei a răspuns d-lui Ressu zicându’î că cauza pentru care răspunsul e atât de vag, provine din aceia că majoritatea membrilor nu voeşte ca să se facă discuţiuni prea lungi în Cameră. Deci răspunsul promite a fi din cele mai banale şi mai insipide. Putem afirma cu siguranţă că în curând întreaga administraţie a judeţului Prahova va fi schimbată. Pe lângă funcţia de comisar al guvernului pe lângă Creditul urban, d. V. Vineş va fi numit şi avocat al Statului. Şi la mai mare ! X La o întrebare a d-lui C. Dovbrescu (Argeş) dacă se va micşora tariful pe căile ferate, d. Al. Marghiloman a răspuns că cu începere de la 1 Martie va intra în vigoare un tarif pe zone. Scăderea prevăzută va fi de 50 la sută. De asemenea ministru a spus că se vor introduce bilete pentru dus şi întors cu preţuri foarte reduse. D. N. Baremberg a convocat pentru astă-seară la d-sa acasă pe membrii comisiei de informaţiune a Camerei însărcinată cu verificarea actelor guvernului d-lui I. C. Brătianu. Astăzi a început înaintea secţiunei a 2-a a Curţii de apel procesul escrocului Andronic şi al complicilor săi. Chiar dacă nu se va ivi nici un incident, desbaterile tot vor dura mai multe zile. X. In caz de numire a senatorului Budişteanu ca prefect al judeţului Vlaşca, candidatul guvernului pentru scaunul de senator al d-lui Budişteanu va fi d. Efrem Ghermini, D. Beneraî Manu, ministru de interne, a consultat pe deputaţii judeţului Mehedinţi asupra persoanei căreia trebuie să’i confieze, prefectura judeţului. Unii din ei au cerut numirea în acest post a unei persoane din localitate, iar alţii unei persoane cu totul streină de localitate. Poimâine se deschide în toată ţara prima sesiune a Curţilor cu juraţi. In Capitală Curtea va fi compusă din d-nii Economu ca preşedinte şi Nicolescu şi Naumescu asesiori. In urma refuzului d-lui Hiotu de a primi funcţia de prefect al judeţului Vlaşca, se vorbeşte de numirea în acest post a d-lui senator Budişteanu. Astăzi la orele 11 miniştrii s-au întrunit în consilu sub preşedinţa regelui. Consiliul a durat aproape două ore. Greva elevilor şcoalei de poduri şi şosele a încetat astăzi. Sperăm ca acum se va reveni asupra asprelor măsuri luate de direcţia acestei şcoli faţă de elevi. . Se ştie că, imprimeria Statului având nevoe de un probar în care să fie imprimate toate caracterele cu care este înzestrat acest stabiliment tipografic, d. Alexandru Pencovici, fostul director al acestui stabiliment, a luat iniţiativă ca, în loc de a tipări pentru acest probar o adunătură de fraze banale, să publice cu diferite caractere de tipar cugetările reginei noastre, publicate la Paris sub titlul «Les Pensées d’une Reine” subt pseudoninul Carmen Silva. Azi am primit un exemplar din acest probar care, în adevăr, p£ lângă că este o operă de artă tipografică, este în acelaşi timp şi o lucrare intelectuală. In acelaşi timp am primit într’o cutiuţă şi un mic volum de 20— 20 centimetri în care sunt publicate tot cugetările lui Carmen Silva cu litere diamant. Această delicată şi gingaşă lucrare tipografică e făcută de fostul şef al atelierelor tipografiei Statului, de d. Mircea Ionescu. Felicităm atât pe d. Pencovici pentru iniţiativa luată cât şi pe lucrătorii ce au executat aceste opere artistice. In şedinţa de azi a Camerei s-a votat, fără nici o discuţie, proectul de lege prin care se dă consacrarea legală institutului de chirurgie înfiinţat pe lângă catedra de clinică chirurgicală a d-luî dr. Assaky. „ Raportul comisiunei pentru darea în judecată a cabinetului I. Brătianu va fi depus zilele acestea pe biuroul Camerei. E posibil că odată cu începerea discuţiunei răspunsului la mesagiul tronului, Camera să fie sesizată şi de această importantă chestiune. . In sfârşit, în şedinţa de azi a Camerei, a venit la ordinea zilei legea contra cumulului. înainte de a se începe desbaterile asupra acestei legi, s’a suspendat şedinţa pentru 20 minute. Această suspendare s’a făcut din cauză că pe când generalul Manu, insista pentru votarea ei, d. Carp se opunea căutând a o scamota de la ordinea zilei. Să ştie declaraţiunea d-lui Carp că legea cumulului e bună a se vota când eşti în opoziţie, dar nu când eşti la guvern. D. general Manu a învins opoziţia d-lui Carp şi a reuşit a o pune la ordinea zilei, nu se ştie însă dacă se va vota, căci junimiştii sunt contra acestei legi acum când sunt la putere.... X X X X X X X — ------* ’tá-" L2?-r ZtF --------- ULTIMA ORA (Agenţia Română) Belgrad, 10 Decembrie. — (Oficial)— Un decret al Regenţei resiliază convenţiunea încheiată cu Societatea monopolului sării. Ministerul de finanţe a fost autorizat a negocia cu Societatea rambursarea împrumutului şi răscumpărarea materialului său după inventariu. Motivele date de ministerul de finanţe resizării sunt următoarele : Convenţiunea privea pe Statul de una din principalele resurse de venituri. Administraţia monopolului ar fi refuzat de a ţine seamă de plângerile drepte ale populaţiunii în privinţa relei administraţii a monopolului. Ea ar fi refuzat în sfârşit a satisface oarecari dorinţe ale guvernului. Decretul intră în vigoare chiar azi. Constantinopol, 11 Decembre.—Câteva sute de familii cretane refugiate la Atena şi la Pireu în momentul când tulburările au isbucnit în Creta, s’au întors din propria lor iniţiativa pe la casele lor, ceea ce dă cea mai bună desminţire ştirilor reu-voitoare de persecuţie a creştinilor de către musulmanii. Budapesta, 11 Decembre. — Preşedintele consiliului răspunzând erl unei interpelări a zis la Cameră ca guvernul doreşte soluţiunea cestiunei clerului şerb, această soluţiune se va obţine prin îngrijirea unui congres eclesiastic care va fi convocat îndată ce guvernul va fi primit avizul consiliului metropolitan. Camera a luat act de răspunsul primului-ministru. Berna, 11 Decembre.—Adunarea federală a ales ca preşedinte pentru anul 1890, cu 149 voturi din 154 votanţi pe d. Buchonnet din cantonul de Vaud, radical şi ca vice-preşedinte pe d. Welti, din cantonul Argovia, cu 144 voturi din 162 votanţi. BIBLIOGRAFIE A eşit de sub tipar şi s’a depus la librării : România, Rusia şi întreita alianţăi 10 paginii de istorie politică contimporană de I. N. Şoimescu senator. 5 A apărut de sub tipar în editura librăriei Dim. Daniil în Iaşi, Geografia României şi a provinciilor române de sub coroana Austro-Ungara şi rusă, pentru clasa IV secondară , 1 volum de aproape 150 pagini. A se adresa la editor în Iaşi. A apărut al III-lea volum din Operile postume ale Iuliei Hasdeu, cuprinzând : teatru, legende şi poveşti. A eşit de sub presă Blocuri şi caete geografice, întocmite de Nicolae Michăilescu pentru desemnarea hărţilor geografice. Aceste lucrări sunt destinate pentru clasa a IV-a primară şi pentru clasele I-a şi a IlI-a secundare. Depositul general se află la librăria A. Degenmann; se găsesc însă de vânzare şi la librăriile principale din Capitală (Socec, Ionițiu, Leon Alcalay etc.) CIRCUL SCHUMANN Astăzi Joui 30 Noembrie Mare representative High-Liff Debutul oamenilor sharătorî fratelui Passent. Debutul clovnilor electrici-muzicali. Sub-oficerii plătesc la locul al douilea 1 lefi 20 b., Galeria 60 b. lac cunoscut prin aceasta că nimeni n’are dreptul a lua pe credit sail de a Împrumuta bani pe numele meu căci nu voisi recunoaște. Pentru abonamente, a se adresa la Casa Circului Casa este deschisă de la ora 11—2 și de la 4 înainte. Cu stimă. A. Schîsmanni Director intorcăndudin ADOCTORUL I. BRANISTI1N____ merica unde a practicat caţiva ani ca specialist în boalele de gât, de gură, de nas şi de urechi s’a Stabilit în Capitală, str. Mir,la Vodu l No. 7 (lângă str. Lucaci). Consulsaţiuul ia 11—Vi a. m. ţi de la 2—4 p. m. GEORGE G. BURSAN Doctor in drept de la Facultatea din Paris (Fost magistrat) ADVOCAT Consultaţiuni de la 9 —100/2 ţi de la 4- 6 ore Strada Nouă No. 6. (In faţa hotelului Capţa). Moşiile Vascanii şi Boldeşti din judeţul Suceava, plasa Sireni, dându-se în arenda cu începere din vara anului viitor 1891», doritorii de a lua aceste moşii sunt rugaţi a se adresa d-nei Fulcheri» Strat la Iaşi, str. Milu şi generalului Kaitoviei în Galaţi. -AVIS Compania de gaz din Bucureşti reaminteşte numeroşilor sai abonaţi că în vederea apropierei ernei, trebue să preserve comptorii lor de îngheţ învelindu I cu un ţol de lînâ sau pâslă, pentru a evita astfel congelaţiunea apei din comptorî, care ar putea cauza o întrerupere de iluminare la d-lor. Afară de aceasta, recomandăm acelora din abonaţii noştrii, a căror comptorî sunt tare expuşi la frig, de a turna spirt într’ânşii pe socoteala d-lor, prin agenţii Companiei de gaz. Direcţiunea. N. Blaremberg & H. Kreţulescu Biuron de advocatura Deschis în toate zilele de lucru de la 9—11 ore şi de la 4-6 ore. Str. Sf. Ionică, în casele Eforiei bisericei Kreţulescu. LIMBĂ FRANCEZĂ Uvragie luî C. A. Liautey, pe deplin conforme cu programa oficială a învăţământului secundar (Decret de la 30 Septembrie 1881). Gramatica Franceza. - Cursul anului l-iu. —Pronunţarea şi studiul cuvintelor, a 2-a ediţie — Preţul : 2 leî-Gramatica Franceza. — Cursul anului al 2-lea — Etimologia și Elementele sintaxei — a ;•-a ediţie — Preţul: 3 lei. Carte «le citire, însoţită de un mic dicţionar franco-român — a 5-a ediţie — Preţul : 2 lei La librării şi la Agenţia Havas, Calea Victoriei 36, Piaţa Teatrului. B. GĂNESCU AVOCAT, 15, — Strada Doamnei, —15. Gonsultațiuni de la 8 — 11 ore a. m și de la 4—6 p. m. ------—•.-s-s- —■......