Lupta, noiembrie 1891 (Anul 8, nr. 1553-1577)

1891-11-25 / nr. 1573

A A Ştiri teatrale Azi trupa de Operă cântă pentru a doua oară Africana. ■ Marţi o reprezentaţie extraordinară de operă dată în beneficiul simpaticului Casier al teatrului. Programul este din cele mai variate şi mai alese. Se vor cânta : Traviata operă in 4 acte de Verdi. Aceasta după cererea generală. Duo din Grissino şi Comara cântat de d-na Brarpbila-Sordelli şi d. Romo Ercolani. La sfârşit Cancanul înaintea justiţiei pentru ultima oară. Desigur că publicul se va grăbi să asiste la această splendidă reprezentaţie. Sala va fi iluminată complect. - ---------SSsSr'----- - INFORMAŢIUNI Criza Aseară la ediţia II-a spuneam că ”■ în ultimul moment d. Carp ridică marî pretenţii şi anume cere patru ministere şi disolvarea Camenilor. Lucrul erea foarte adevărat şi d. Catargiu a fost nevoit să rupă tratativele cu d. Carp. * * * încă de orî, d. Catargiu fiind pe de o parte sigur, în orice caz, de concursul concentraţilor şi faţă de declaraţiile unei mari părţi din liberalii-conservatori cănu vor susţine decât un cabinet liberal-conservator şi vor combate cu înverşunare orice cabinet pur conserva- A tor, s’a decis să se adreseze din nou la d. Yernescu. Şi ii-a şi oferit un portofoliu. * * # In cercurile Yernescane e un puternic curent ostil d-lui Catargiu. D. Yernescu a declarat că nu intră în combinaţie decât dacă i se dă patru ministere şi nu primeşte ca d-nii Olănescu şi Jaques Lahovari să mai stea pe banca ministerială alături de d-sa.* :: :1: Aseară liberalii conservatori, nuanţa conservatoare au avut o întrunire la d. Olănescu. Aţi vorbit d-nii Iancovescu, Epureanu, Ionel Grădişteanu, Iarca şi d. Cezianu. Toţi au declarat că nu trebueşte susţinut decât un cabinet liberalconservator, şi de aceea s’a hotărât ca să se dea d-lui Yernescu doue portofolii. Azi la ora 10 şi jum. era hotărâtă o ultimă întrevedere între d-nii L. Catargiu şi G. Yernescu, acasă la cel din urmă. Yernescanii erau convocaţi să asiste. Mulţi dintre ei, fiind încă foarte furioşi pe d. L. Catargiu, s’au dus la d. Verneseu, dar când s’a apropriat ora venire d-lui L. Catargiu au plecat, ca să nu se întâlnească cu d-sa. * * * După cum să vede, criza e în toată puterea și e foarte probabil că nici tratativele cu d. Verneseu nu vor avea un sfârșit mai bun ca cele cu d. Carp. Până diseară e probabil că lucrurile se vor limpezi. Este inexact că colonelul Vlădoianu şi veterinarul şef Colben, au fost trimişi, după cum spune un confrate, ca să facă o remontă de caiu . Aseară şi azi de dimineaţă au sosit în Capitală un mare număr de senatori şi deputaţi, spre a lua parte la şedinţa de astăzi. „ Ateneiştii din Galaţi s’a constituit alegând un comitet de 5 compus din d-nii Beştelel preşedinte, C. Ressu, G. Mihăilescu, M. Bonachi şi Nicolescu membrii. D. Al. Vericeanu, care ’şi dedese demisia din consiliurile de administraţie ale societăţii de construcţiuni şi societăţii Dacia, şi le-a retras. * D. general Pilat, comandantul divisiei active din Dobrogrea, obţinând un concediu, se află în Capitală. D. general Pilat va merge peste vreo zece zile la comandamentul său. Consiliul de resbel din Galaţi a condamnat la un an închisoare pe căpitanul Georgescu, fost director la penitenciarul militar de la Târgşor şi la un an şi o lună pe locotenentul Ionescu, pentru delapidare. Ambii preveniţi au fost condamnaţi solidari la 47000 de lei despăgubiri către stat. Condamnaţii au făcut recurs. „ Azi a apărut piesa Zulnia HanCU a simpaticului deputat de Roman d. Y. Gr. Morţun. Vom face în curând o dare de seama. Direcţia telegrafelor şi poştelor ne comunică că trenul accelerat din Burdujeni are 55 minute întîrziere, iar din Vaslui 110 minute, din cauza deraerei a doua trenuri de marfă pe linia dintre Buzea și Boboc. * * * Serviciul telegrafic (Agenţia română). Hiesig 6 Decembre.—Tractatele de comerţ vor fi depuse mâine seară la camera deputaţilor într’o şedinţă specială. D-na de Bacquehem, ministru de comerţ va face o expunere de motive. 6 Decembre.—In timpul serii s’au semnat la ministerul afacerilor străine tractatele de comerţ cu Germania şi Austro-Ungaria. LsssiEÜB®16 Decembre.—Ministerul afacerilor străine a primit de la consulul general al Engliterei la Shangai, o telegramă care confirmă măcelul creştinilor; ştirea după care femeile ar fi fost înaltratate nu se confirmă. Insurgenţii au fost împrăştiaţi de trupele imperiale. Petisige, 6 Decembre. — „Glas Csernogorza“ se miră că d-l de Kalnoky nu a menţionat pe Muntenegru vorbind de ţerilebalcanice. St. Etienne, 6 Decembre. O expresie de grişu s’a produs la amiatii într’un puţ al companiei de cărbuni de pământ din St. Etienne. Este temere ca nu cumva să fie 60—80 victime. S’a scos până acum 8 răniţi. Ktoria, 6 Decembre. — După „Opinione“ comisiunea regală de anchetă pentru Erythrea, ar fi presentat un lung raport, care deşi ţinând seamă de împrejurările excepţionale în care se afla generalul Baldessex-a totuşi crede că generaliul a depăşit puterile sale. Raportul nu crede justificată execuţiunea lui Osman Niub efectuată sub generalul Cossato şi aprobată de generalul Ordo. Pai®ÍSj 6 Decembrie. — Corpul lui Dom Pedro a fost îmbălsămat şi expus ; înulte persoane s’au dus să-l vază. înmormântarea se va face Mercuri la biserica Madelenei. Onorurile militare se vor face coxxform obiceiului urmat în cas de moarte pe teritoriul frances a vr’ unui suveran amic. lies* Bla 6 Decembrie. — Resultatul plebiscitului este defavorabil răscumpărării drumului de fer central ; proiectul consiliului federal pentru rescumpare a fost respins cu 277032 voturi contra 128795. Cantoanele Bâle, Berna și Soleure numai au votat pentru. Budapesta, 6 Decembre. — Membrii sinoadelor bisericelor evanghelice reformate şi, lutherane au ţinut o şedinţă comună spre a celebra memoria împăratului Leopold II, fondatorul autonomiei acestor biserici. Rio de Janeiro, 6 decembrie. Ştirea privitoare la moartea lu Don Pedro a causat o adâncă tristeţe. Bursa, băncile, târgul de comerţ sunt închise spre semn de doliu. Paris, 6 Decembrie. — Legaţiunea din China a primit din Peking o depeşă oficială, care confirmă amănuntele deja cunoscute asupra măcelului. Numărul victimilor poate să se urce până la 500 dintre cari creştini, chinezi, câţîva preoţi chiresi, un prinţ mongol şi mai mulţi ^gaa«wwi.'«iwiiiiiiiimni«aitt33aB«gi»«ataaia indigeni necreştini. Bisericile au fost jefuite şi incendiate. Trupele imperiale au bătut pe insurgenții la 25 Noembrie, trupele înaintează contra focarelor răsvrătirei. EDIŢIA -A ULTIME INFORMAŢII Azi s’a deschis Camera la ora 1 şi 15 minute, sub preşedinţa d-lui colonel Rosnovanu. Au răspuns la apel 114 dni deputaţi. Camera e cuprinsă de o vie agitaţie; deputaţii formează mai multe grupuri şi discută cu emoţie ultimele evenimente. Nici un membru al cabinetului trecut nu e present. De asemenea lipsesc şefii grupurilor parlamentare. Deodată apare generalul Florescu. Grav ca totdeauna, dar foarte abătut şi palid, îşi plimbă privirile prntre rîndurile deputaţilor şi apoi luându-şi o poziţie dramatică, pronunţă următoarele cuvinte: „Onorată Cameră! întregul cabinet a demisionat. M. S. regele avisează“. Gneralul, fără să stea de vorbă, părăseşte banca ministerială şi iese din Cameră. Preşedintele ridică şedinţa şi anunţă cea viitoare pe mâine. Şi Deputaţii întruniţi azi la Cameră păreată a fi foarte dezolaţi. Nimeni dintr’ânşii nu ştie nimic de faza actuală a ci’izei mninisteriale. Fiindcă s’au făcut o mulţime de combinaţii, cari toate au căzut, acum şefii grupurilor istorice par a fi foarte discreţi. Adevărul e însă, că nici eu nu ştiu ce are să fie peste o oră. Senatul Senatul nu a ţinut şedinţă ca şi Camera. După deschiderea şedinţei generalul Florescu a declarat că ministerul liberal conservatorşi-a dat demisia şi regele avizează. Liberalii au cerut să se ocupe cu validarea nouilor aleşi. Preşedintele a ridicat şedinţa nefiind minister. Ședință publică mâine. * CRIZA După cum am spus încă de la ediţia I a, azi la ora 10 şi jumătate d. L. Catargiu s’a dus acasă la d. Vernescu, cu care a avut o lungă întrevedere. D. Vernescu persistă în pretenţiunile sale, d. Catargiu pe de altă parte nu poate şi nu vrea sa ’i admită toate cererile. De comun acord au hotarit ca ambii leader! (iarăşi împreună?) să convoace diseară pe partizanii lor fiecare deosebit, să se discute propunerile şi contra propunerile, să se trimeată emisari de la o întrunire la cealaltă, cu cele hotărîte, sperând ca astfel vor ajuge la o înţelegere. * * * Astfel vom avea diseară două întruniri: la d Vernescu, pe lângă vernescanu, vor veni şi toţi conservatorii, partizani ai Ulnirei cu d. Vernescu, adică cei ce au mai rămas din liberalii conservatori, aşa vor lua parte d-nii Iancovescu, Grădişteanu, Epureanu, Ion Alexandrescu, senator etc. etc. Pe lângă aceştia vor mai fi faţă şi liberalii cari au sprijinit fostul guvern, precum: d-nii N. Blaremberg, simpaticul senator al colegiului al II-lea de Iaşi etc. In întrunirea Catargistă, care se va ţine la Băile Eforiei, se vor duce conservatorii catargişti, concentraţii şi liberalii laterali cu d-nul Langa, Corjescu etc.* * * Bacă până mâine la IO ered. Catargiu nu isbufeşte să contiue ministerul, ei ’şi va demite mandatar, căci aşa a convenit su regele. Trenul accelerat de Iţcani a sosit azi cu o întîrziere de 60 minute. Poşta din străinătate a sosit azi cu o întîrziere de 70 minute. * D-niî Al. Ghica Bragadiru, agentul României la Sofia şi d. I. Papiniu, consul la Pesta, vor pleca în cursul acestei săptămâni la posturile lor. * Consiliile judeţene din Vaslui şi Vlaşca vor fi convocate în sesiune extraordinare pentru luna Ianuarie. y Cu toate că colonelxxl Gorjan e rechemat în activitate ca comandant al regimentului 21 dorobanţi, donxnia-sa se duce regulat la Paştie şi dă ordine. Nu ştim daca colonelul Gorjan are vr’o autorizaţie specială de la d. Catargiu pentru aceasta. i Erî la orele 2 p. m. s’a fixxut în sala cea mare a Universităţii a 2-a adunare generală a secţiunei centrale a Ligei. D. I. Lupulescu expune activitatea Ligei în cursul întâiului an. Expunerea privitoare la resultatele obţinute mai ales în străinătate e mult aplaudată iar adunarea hotărăşte ca raportul să fie tipărit şi respândit în ţară şi în străinătate. D. Gr. I. Brătianu emoţionat până la lacrimi expune starea financiară a Ligei în cele mai mici amănunte. D. I. R. Goga şi d. dr. Istrati propun o moţiune de încredere d-lui casier Gr. Brătianu, care îşi sacrifică timp şi muncă şi avere pentru Ligă. Adunarea votează în aplause frenetice moţiunea. D-nul censor! S. Perieţianu, Buzea şi I. Bianu, îşi depun apoi raportul privitor la corecta administrare a fondurilor Ligei. D. S. Mihalcea propune ca adunarea să aleagă o concisiune care să compună o listă de toţi ardelenii din Bucureşti pe care să-i silească a fi membri in Ligă, iar în caz de refuz să-i proscrie. Această propunere primită cu aplause furtunoase, e combătută de d. dr. Istrati, care crede că nu e bine, ca duşmanii notri să se bucure de slăbiciunile noastre, regretă însă lipsa de patriotism a unor ardeleni veniţi în ţară care nu se mai gândesc la suferinţele amare ale părinţilor şi fraţilor lor. Adunarea trece la ordinea zilei. D. Armăşescu propune înfiinţarea unui organ al Ligei, Comitetul va studia propunerea. D. Mehedinţi propune în fine o telegramă de recunoştinţă d-lor Bonghi, Imbriani şi Garibaldi pentru sprijinul ce l’au dat moţiunei Fleva la congresul de pace. Aplauzele adunărei incuviiţează. D. Maniu preşedintele mulţumeşte în fine membrilor adunaţi pentru sentimentele lor de ordine şi de dragoste pentru cauză şi ridică şedinţa în aplausele sgomotoase ale adunărei. La 1 Decembre se va deschide la Duseldorf, conferinţa internaţională a căilor ferate din Europa, pentru a stabili mersul trenurilor pe anul viitor. Banca Naţională a dat 500 lei societăţii pentru ajutorarea copiilor săraci cu îmbrăcăminte. Astăzi, la ora 16, a avut loc la Malmaison degradarea locotenentului de administraţie Mihăiescu. Parada militară a fost comandată de d. maior Dancov. Degradatul va fi transportat mâine la penitenciarul Târgşor spre a -şi face osânda. D. colonel Poienaru care se înaintează la gradul de general pe ziua de 28 Noembre, este numit comandant al diviziei de infanterie din Bucureşti. „ Două trenuri de marfă au deraiateri-seară între Buzeu şi Boboc. Mai multe vagoane au fost stricate şi un bremzer a fost rănit. „ întrunirea deputaţilor şi senatorilor colectivişti convocată pentru elî după ameazî la clubul liberal, nu s’a putut ţine din cauza prea micului numer de deputaţi şi senatori prezenţi !t Buletinul serviciului sanitar publică statistica oamnenilor trataţi în contra turbăreî la Institutul de Bacteriologie pe luna lui Septembrie. In această lună au intrat în tratament 43 persoane şi cu 24 remase din luna August s’au vaccinat în total în Septembrie 67 persoane, diitre cari 50 din România, 10 din Bulgaria şi Rumelia, 4 din Austria, 2 America şi 1 din Franţa. Toate aceste persoane se află în deplină sănătate.„ Anunţăm cu părere de rea încetarea din viaţă a căpitanului în retragere Dimitrie Ureche fratele d-lui G. Ureche, profesor la Universitatea din Iaşi şi nepot al d-lui V. A. Ureche. Membrii Ateneului din Galaţi a ales biuroul. D. V. A. Ureche a fost aclamat preşedinte onorific. D. Beştelel a fost ales cu 15 voturi preşedinte şi d-nii G. Mihalescu, Bonachi, N. Nicolescu şi C Ressu membrii. m Redacţia şi administraţia ziarului „Lupta“ şi Tipografia „Lupta“ s-a mutat de Sft. Dumitru în casele Karagheorghevici, Pasagiul Bancei Naţionale. . Societatea Presei Convocare Toţi domnii membri ai societăţei Presei sunt rugaţi să binevoiască a se întruni în localul societăţei, str. Academiei, casa Steiner, Luni, 21 Noembre curent la orele 8 seară. ORDINEA ZILEI: Comunicări. Admisiuni de noul membri, Demisiunile din Comitet a d-lor D. Roco și F. Damé. COMITETUL: D. A. Laixman, T. Ghibicescu, C. C. Kacalbașa, M. Minovici, C. G. Stefănnescu, I. Nenițescu. Poalele Sifilitice Neputinţa Bărbătească Vindecă după cele mai moi metode radical fără durere şi împedicare, după experienţă de 21 de ani. Specialist în boalele lumeşti. Dr. THOR Strada Emigrati No. 1 intrarea NUMAI prin strada Sf. Voivozi. Consultaţii de la 8 dim. până la 8 seara. Loc rezervat pentru așteptare. G. S. Cristofor Profesor de dreptul comercial la şcoala de comerţ AVOCAT Galaţi, strada Mavramol No. 7. LIPSĂ DE NUTREŢ Aceste maşini de tăiat pae, fen, coceni, etc. se întrebuinţează cu mare folos în timpuri ca cele prezente unde e lipsă de nutreţ . Se găseşte în toate mărimele pentru mâna, manegru şi vapor la depozitele de maşini ale casei . W. STAADECKER Bucureşti str Smârdan, No. 8. Brăila Bulev. Cuza, No. 79. Craiova str. Madona Dudu, No. 20. Ioan Milam Licențiat în drept, fost magistrat în timp de şeapte ani. Advocat Casele d-nei Sardin, Botoşani. Bmk M. MU '' rtBte i f Mimă DENTIST IVSedalie de Argint Calea Victoriei, 55 (lângă Pasagiu) Primeşte toate comandele atingătoare de specialitate dentistică, şi le efectuează spre mulţumirea clienţilor, precum probează numeroasele mulţumiri din partea mai multor persoane însemnate.