Lupta, ianuarie 1893 (Anul 10, nr. 1898-1920)

1893-01-14 / nr. 1906

Paris, 24 Ianuarie.—Camera adoptat bugetul ordinar al resbeluluî . D. Provost de Launay (dreapta) a declarat ca va cere atunci când se vor discuta fondurile secrete, ca aceste fonduri să fie controlate, în ceea ce privește ministerul de rezbel, spre a nu mai fi întrebuințate pentru scopuri politice. Viena, 24 Ianuarie.—Azi a avut loc în biserica Curţii căsătoria arhiducesei Margareta Sofie cu ducele Albert de Bavaria. Cardinalul Gruia a oficiat împăratul, perechia regală din Würtemberg şi toţi prinţii asistau „Tinerii căsătoriţi au plecat la Salzburg , perechia regală a Würtembergului a plecat la Nachod. Fraga, 24 Ianuarie. -- O explozie s’a produs în puţul de mină lîngă Ossegg. Sunt 16 morţi şi 8 răniţi. Se pretinde că mai sunt încă vr’o cincizeci mineri în puţul. Roma, 24 Ianuarie—S'au găsit la d. Taniongo, hârtii compromiţătoare pentru mai mulţi oameni politici. Roma, 24 Ianuarie.—Preşedintele Senatului a respuns d-luî Menabrea că el nu vrea să cerceteze nici o hârtie; cuvântul d-lui Menabrea îi ajunge pentru a înlătura orice acusare. Villefranche, 24 Ianuarie.—Divisiunea escadrei a plecat în timpul nopţii spre Maroc. — Londra, 24 Ianuarie. — Regimentul de infanterie ce staţionează la Malta a primit ordinul să se ducă în Egipt. O telegramă primită de „Daily _ News“ din Cair zice că Kedivul e hotărât să se scape de serviciile funcţionarilor englezi. Londra 24 Ianuarie.—„Agenţia Ştefani“ află că sporirea trupelor Engleze va fi numai de 2 batalioane, cari vor rămâne mai întâi la Alexandria şi în urmă se vor duce în Cair, în cas de trebuinţă. Halle, 24 Ianuarie.—Mai multe caşuri suspecte s’au produs în casarma lor din satul Trotha, lucrători- Se pune la vot proectul de lege prin care se autoriză judeţul Dolj să contracteze un împrumut de 200.000 lei şi se admite. Se votează recunoaşterea calităţei de român d-lui Apostol Nicolaid, care a fost votată şi de Senat şi a d-lui Ştefan Boantă. Se voteaza muigoua«.«! * »» La ora 3 deputaţii trec în secţiuni. Ştiri mărunte D. N. N. Ciucescu simpaticul şef al vămei sucursala Poşta a fost izbit de o crudă nenorocire ; soţia sa d-na Eufrosina N. Ciu-cescu născută Columbaricî, în urma unei operaţiuni eroice a încetat din viaţă in Bucureşti ori la ora 8 dimineaţa. înmormântarea va avea loc la Giurgiu Joui 14 Ianuarie unde este şi cavoul familiei. ________________ s» eTt b e O E 33 I Teatrul Naţional. — Jouî Renegatul piesă în versuri, de d. Mircea C. Dimitriade Muzica de cunoscutul violoncelist d. C. Dimitrescu.. Spectacolul va lncepe cu Oda la Eles* comedie într’un act de d. V. A. Ureche. * * * Opera. —Asta-seară pentru prima oară Ami- CUl Fritz şi comedia O vizită, jucată de artiştii români Teatrul Maiean. — [Jouî Mmn’stile Nitouche■ * « Palatul Atheneului. — Marţi 12 şi J*ui 14 Ianuarie 1893. doui concerte date de celebrul bariton LASSALLE de la opera din Paris Cu concursul D-rei Elodia Caselli, harpistă şi a D-lui Ernest Narice, pianist. Biletele se găsesc la magazinul de muzică Const. Gebauer. * * * Stabilimentul Hugo. -Marţea, Joia şi Duminica Baluri mascate. * • * Sala băilor Eforiei.— Marţea, Joia şi Dumineca .Baluri mascate Luci! 18 Ianuarie 1893 mare serbare de Carnaval. Bal mascat Mobil. Abonamentele sunt valabile. Intrarea 3 lei.* * * Sala Dacia. — Miercurea, Sâmbăta și Duminica Baluri mascate. * * * Coloseul Oppler. — In toate serile reprezentații date de trupa de varietăți. * * * Sala Carmen. — In toate serile reprezentaţii date de trupa de varietăţi. * * * Cafeu Naţionala. — In toate serile concert-Rubinstein. Intrarea liberă.* * * Sala Patak .—Cafeu cântând. * * * Cafeneaua Imperială.— In toate serile concert. * * * EDIŢIA A II * Corpurile Legiuitoare CAMERA Şedinţa de la 13 Ianuarie%1893 . Şedinţa se deschide la ora 15. Pm, sub prezidenţia d-lui general Manu. Prezenţi 95 d-ni deputaţi. D. Butculescu depune actele pentru naturalizarea d-lui Paul Milker. D. Ressu cere ca să se fixeze ordinea zilei cu o zi înainte, pentru ca deputaţii se poată şti despre cestiunile cu care Camera se va ocupa în fiecare şedinţă. D. gen. Manu spune că ceea ce cere d. Ressu este conform cu regulamentul şi va lua măsuri a se afişa ordinea zilei a şedinţei viitoare la finele fiecărei şedinţe. D. Delimarcu depune un proect de lege din iniţiativă parlamentară pentru sporirea lefurilor funcţionarilor inferiori al Tribunalelor, judecătorielor de ocoale şi casierielor. RESTATUL Şedinţa de la 13 Ianuarie 1833 Şedinţa să deschide la ora 2 şi jum. sub preşedinţa d-lui G. Cantacuzino. Prezenţi 70 senatori. Se fac formalităţile obişnuite. D. G. A. Ureche interpelează pe ministru de externe în privinţa arbitragiuluî. D. G. D. Vernescu depune pe biroul Senatului protestul membrilor familiei Ghika în contra proiectului modificator al legei sanitare. D-sa cere ca acest protest să fie depus în secţii şi la comitetul delegaţilor acestui proect de lege. D. Urdăreanu cere dosarul vânzărei în loturi a moşiei Sticniţa din judeţul Mehedinţi. D sa mai cere şi adresa No..... a prefecture! de Mehedinţi, către parchetul din T. Severin prin care se înainta un recrut care să servea cu acte false, cum şi raportul actualului procuror din acea localitate prin care se arată cum staţi o sumă de mandate de hotărîri definitive fără ca să se execute. La ora 3 şedinţa să ridică şi senatorii trec în secţii. LAPTA Ultime Telegrame Geneva, 25 Ianuarie. — Din cauza unui Bloin de gheaţă, care a închis tunelul Credo, de lângă Bellegarde, comunicaţiunea cu Pa-HauouM, 25 Ianuarie. — Se asigură că s’a primit demisiunea generalului Bronsard. Berlin, 25 Ianuarie.—Un prânz în familie a avut loc la împărăteasa Frederic, împăratul, împărăteasa membrii familiei regale şi toţi prinţii veniţi cu ocaziunea căsătoriei au participat la acest prănz. Londra, 25 ianuarie. — O telegramă din Guatemala anunţă că fiul mai mic al ministrului Angliei a fost arestat şi maltratat de către hoţi. Guvernul din Guatemala a promis satisfacţiune. Yokohama, 25 Ianuarie.— Parlamentul japonez a respins bugetul cheltuelilor și s’a amânat pentru două săptămâni. Doctor Velescu DENTIST Cu diplomă de la facultatea din Philadelphia (America). Bucureşti, calea Victoriei No. 27. Stagiul I-ia. Consultativnl de la 9 la 12 a. m. şi de a 2 la 5 p. m. ULTIME INFORMAŢII Azi protest s’a împărţit senatorilor un al membrilor familii Ghika semnat de domnii Dimitrie Ghika, George M. Ghika, I. C. Gr. Ghika, A. Sc. Ghika, N. Blaramberg și I. A. Ghika, în contra proectului de lege modificator al legei sanitare, deoarece în acest proect să introduce un articol, prin care să atinge autonomia eforiilor, hotărînd că medicii spitalelor, eforiilor nu pot dobîndi concedii fără aprobarea ministrului de interne. D. G. D. Vernescu a depus acest proect și pe biuroul senatului. Nici azi nu a aprobat K. K. Lascar alegerea d-lui Radovici ca ajutor al Primarului Capitalei în locul lui Serafim. Regele a sosit azi la 12 şi 1/4 prin Predeal. La gară puţină lume oficială. De la gară la palat regele a venit în trăsură închisă urmat de un divizion de jandarmi. încă nu este definitiv hotărîtă ziua în care vor sosi în ţară prinţul Ferdinand şi prinţesa Maria Se crede totuşi că vor sosi în ziua de 22 ianuarie. Mâine vine înaintea Curţii de apel din Bucureşti apelul făcut de comunitatea greacă din Ianina, care reclamă de la guvernul român 5 milioane lei, avere rămasă de la repausata Castris. D. V. A. Ureche a anunţat azi în Senat următoarea interpelare ministrului de externe, însărcinat cu aceasta de un însemnat număr de domni senatori şi deputaţi, constituiţi în secţiunea parlamentară română a conferinţei interparlamentară universală pentru arbitragiu şi pace, am onoare a face d-lui ministru de externe următoarele respectuoase întrebări: 1) Primitu-s’a un timp la ministerul de externe şi de s’a primit, ce curs s’a dat propunerei republice! Statelor Unite Americane relativă la formaţiunea între ele şi ţările cari vor voi să adere, de contracte generale de arbitragiu ? Dacă până astăzi, din o împrejurare sau alta, guvernul român n’ar fi respins propunerea Statelor-Unite, crede d. ministru de externe că a sosit momentul să se asocieze la marea mișcare umanitară în fruntea căreia au luat asta de însemnat loc Statele Unite ? 2) Nu crede d. ministru de externe că România ar face bine să se manifeste în ea dorinţa ca să se facă a se recunoaşte de o conferinţă internaţională principiul dreptului ginţilor, al inviolabilităţei proprietăţei private pe mare, în timp de resbel, în sensul moţiunei presentate în 1892 în sînul Reichstagului german de vice-preşedintele lui, d. Baumbart? 3) Acum că, pe cât se vede, guvernul nostru este în ajunul de a încheia numeroase tratate de comerţ, nu crede d. ministru de externe, că ar fi bine, pe cât posibil, în asemenea tratate şi în orice tratate de protecţiuni industriale, literare şi artistice, cari se supun ratificărei Parlamentului, să se însereze clausa arbitragiului. ION N. G EZ AH ESC U - CALEA MOŞILOR, 73. — Ad. Em. Rosenthal Dentist american Orele de consultaţii 9 — 12 şi de la 2 —0. Casa Olbrich. Doctor C. loanid Strada Armenească. 7. (lansă biserică.) Consult, de la orele 3—5 p m. Pentru săraci şi studenţi gratis. B®ÜLELE SECRETE NEPUTINŢA BĂRBĂTEASCĂ vindecă după cele mai noul metode radical fără durere şi împedicare, după experienţă de 22 ani Specialist în boale lumeşti DR THOR — No. 1, Strada Bungratu, No. 1. — intrarea numai prin Strada Sfinţii Voevozi Consultaţii de la 8 dim. până la 8 seara Loc separat de aşteptare pentru fiecare. Ocaziune pentru amatorii de obiecte istorice Următoarele obiecte, provenind din mobilierul repausatului Domn Alexandru Vodă- Ghica, se găsesc de vânzare la d-na N. Basarabescu, Bucureşti, strada Armenească No. 14, pe preţurile fixe însemnate în dreptul fiecăruia. Un pat de stejar antic, sculptat în stil Renaissance. . . 1000 Lei Un biurou de stejar antic sculptat în acelaşi stil .... 1000 „ Un şifonier cu oglindă, de stejar idem..................... 2000 „ Un scrinişor de acelaşi lemn şi sculptură............... 500 „ Done lampe de bronz adevărat făcute pentru expoziţia din Londra din 1885 spre a înfăţişa prin subiecte alegorice alianţa Anglo-Francesă în răsboiul Crimeei............... 800 Lei Total . . . 5300 Lei Aceste obiecte se pot vedea în toate zilele între 2—4 ore după amiazi. DESCHIDEREA Noului Magason de H».» CIRCHEZU» in palatul ambasadei ruseşti, alături cu ' " ' " No. Hotel de Boulevard Calea Victoriei CONSERVE Icre verzi regale sau pătlăgele tocate borcan . ...........................1, 50 Castraveţi mici cn aguridă, flacon 2, — Ardei copţi pentru salată, Duzina 1, — Ardei umpluţi, cu 20 feluri de zarzavaturi pentru Salată, în oţet, duzina.....................................3. — Pătlăgele vinete pentru musaca, duzina...................................2. — VINURI St. Julien Bordeaux, butelia . . 2, — Chateau Margaux, butelia ... 2, 50 Dry Madeira (Spania), butelia . 3. — Rom Jamaica veritabila, (englezesc) ............................................4. — Vin negru Orevita, vechia 4 ani, litru.......................................1. — Vin negru Nicoresti, vechia 4 ani, litru.......................................1, — Vin alb Cotnari, vechiu, 10 ani, litru.......................................3. — Vin alb Cotnari, Tămâioasă,v. 10 ani, litru.................................3, — Vin alb mischet Drăgășani, v. 4 ani, litru................................1, — Vin alb de masă, v., 4 ani, litru — 80 Ceaiu rusesc din Moscova, pachetul 5, 20 Icre dulci de Taigan . . Kgr. 16, — Măsline dulci............................. 2, 40 Crema de Călin ănești, Kgr. . . 5, — Cu stimă, Christofor A n u n ci ț Se oferă un salar lunar de 200 franci, și spese de voiaj, a celui ce voeşte a figura în trupa celebrului artist român Dumitrescu, în condiţiile următoare: Să fie un băiat frumos cu talent la gimnastică, contract încheiat cu părinţii terminal de 4—5 ani. Dacă amatorului în timp de 4—5 ani i se va distinge talentul la gimnastică i se va mări teafa şi spezele. Photografii şi scrisori să se adreseze direct la adresa: Trupa Dumitrescu. Luft Gymnastiker Somosi Orfeum Budapest. La 8 Februarie s, u. 93 Marele circ va pleca la Constantinopole. lulius Loeffler INGINER CONSTRUCTOR DE MORI Bucureşti, strada Doamnei, 14 Reprezentantul general al fabricei de maşini Ganz et C-nie din Buda-Pesta. Biurou technic pentru orice fel de instalaţiuni industriale. Diferite maşini,turbine, Valţuri eng. Ganz. Depozit permanent de articole de exploatare pentru mori şi ferestrae. Mătăsuri originale Dufour et C-nleThal). Instalaţiuni de lumină electrică. Preţuri şi condiţiuni foarte avantagioase. DIN COTNARI şi din cele mai renumite vii prenumite : a Rosnovanulu , Caruso, Docau, Ghyka, Deleni, Pascalachioaia, Sarata, Rozan, Săvescu, Mândroaia, Roti, Paşcaniţa, etc. se gâsesc de vânzare în cantităţi oricât de mari la subsemnatul Blumenberg. Adresa: Cotnari, judeţul Iaşi sau Ştefăneşti, judeţul Botoşani. Administrator de M moşie Un vechiu absolvent al şcoalei de agricultură cu practică de peste 20 ani ca administrator la diferite moşii mari din ţară, doreşte a se angaja ca administrator la vreun domn proprietar sau arendaş. Doritorii sunt rugaţi a se adresa prin scrisoare sau personal la d-1 S. O. Grosvald, bancher, strada Ştefan cel Mare, Iaşi sau la d-1 Grigori Climescu, arendaş—Gara Bubuieşti. De arendat Se arendează de la Sf. Gheorghe viitor pe termen de 5 ani moşia Câtina, din jud. Buzău, pe unde va trece drumul de fer Buzeu-Patârlagele, o oră departe de orăşelul Pătărlagi şi o oră de la moşia statului Craslav, unde este herghelia militară. întinderea moşiei e de 1500 pogoane, are livezi de pruni tineri de 15 ani vreo 50 pogoane, fineţe, islaz, moară cu 2 pietre franţuzeşti, care aduce venit 3000 fr. pe an, piuă pe apa Bâsca, han şi altele. Povarnă cu 6 cazane, câte de 18 vedre de fabricat ţuică. Vase de stejar de 5000 vedre de ţuică, 100 tocitori borhot. Case cu 3 odăi mari şi antret şi altă casă în altă curte cu 2 odăi, şoproane şi altele. Pentru informaţiuni şi condiţiunile arendărei să se adreseze la d. A. Lefteriu adiţia ziarului „Lupta.“ AVOCAT Grand 35. De vânzare Moşia Buhăeşti, din jud. Vaslui, în întinderea de 318 fălci arabile, afară de 15 fălci lăstar de pădure. Pământ excelent de bun. Păşunează 4.500 capete de vite. Braţe abundente. Cătun pe moşie. Gară pe moşie, 10 minute de la curte. Casă cu 4 odăi, hambar, vie de 4 pogoane. Apa Berladui pe moşie. Moşia e cumpărată ,de la d. V. Pogor, vice-preşedintele Camerei care prin actul de vânzare garantează întinderea de 318 fălci. Arenda până acuma era de 6700 fr ; acuma deschizîndu-se linia ferată, se poate da cu 9000 fr., după preţurile din prejur. N’are nici un fel de sarcină. Doritorii se vor adresa la d. Alex. Lefteriu, redacţia „Lupta.“ Cel mai offtm MAGAZIN DE PÂNZĂRIE ŞI LINGERIE 23 Strada Smârdan 23 Casele d-lui Ghermani (vis-a-vis de băcănia Dobriceanu) Tot felul de Olănzi şi Madipolonuri, Şervete, Mese prosoape, Lingerie de Dame şi Bărbaţi, pentru sesonul de iarnă un mare asortiment de Flanele, Picheturi, Barchete plăpămi şi Ciorapi franţuzeşti de lână — Cele mai eftine — Trusouri gata şi după comandă Un foarte mare Depoit de Broderie se vinde cu preţurile fabrice etc., etc, etc. II. Un atelier special pentru comănzî de Cămăşi bărbăteşti, croială franţuzească după sistemul d-lui paul Drouf din Paris. dirig. de Ştefan Klnch fost amploiat mulţi ani la d-na G. Poloni* PREŢURILE CELE MAI MODERATE JOBEN CASSA (Fondată in anul 1840) CH. JOBEN MARE EXPOZIŢIE DE CADOURI Garnituri de perie şi peptini în abanos, fildişi şi sidef Necesare de unghii PREFUMERIE Mare asortiment de cutie pentru parfum şi veritabilă parfumerie NIHON din Paris. Sacheuri şi cutie pentru batiste şi mănuşi Evantalii, vaporizatori, cristal SACHEURI PENTRU CRAVATE Batiste de mare noutate, brodate Cămăşi de mătasă Chocolata-Ciai Marquis, in pachete şi cutie Bastoane, umbrele etc., etc. Charmilles ceasornice de GENEVA Adeveratul ceasornic, fin de steele, este fără contradicţie, Charmille de Geneva : Procesiune, Soliditate, Eleganţă. Acest ceasornic, abia de elî, care este deja atât de apreciat şi de răspândit în toată Europa, este ultimul cuvânt al artei mecanice; el este inoxidabil, inalterabil şi nemagnetizabil neimitabil; fiecare piesă devenită defectuoasă, poate fi înlocuită de oricine nefiind chiar ceasornicar. Minutarele se pun singure la oră printr’o simplă presiune. — Franţa, Germania, Austria, Englitera, Italia, Rusia şi Statele Unite nu cer decât la Charmille de Geneve. Cu mare greutate şi mari sacrificiu, am obţinut a avea singura concesiune pentru România întreagă. Pun aceste ceasuri în vânzare chiar de azi, garantate pe 2 ani, pe preţul derizoriu, de 20 lei bucata, cu o mică augmentaţiune pentru acele bogat decorate, şi cu cutii de oţel 25 lei sau de argint cu 35 lei. Acord un rabat de 5 la sută pentru ceasornicarii şi p revânzătorii cari vor cumpăra cel puţin 6 bucăţi. ”1.000 asemenea ceasuri sunt în continuu disponibile, în renumitul magasin. Th. Radivon, 32, Calea Victoriei Prima Casa de schimbă la „Bursa“ ISAC 1/1 LEVY No. 10 Strada Lipscani No. 10 Colţul noului Palat Dacia-România No. 1 vis-a-vis de Banca Naţională BUCUREŞTI Avis important către onor. Clientelă din Capitală şi din Provincie Cumpăr şi vând orî-pe efecte publice după cursul zilei, sau în cas când cursul ar fi nefavorabil clientelei mele, primesc ordinele d’a realiza operaţiunea cu preţurile doriţi şi cu un comision foarte moderat. Onor. Clientele din provincie ofer în special avantagiul, d’a o servi prin corespondenţa chiar după cursul pieţei noastre, plus cheltueala de transportul valorilor, care va fi cel mult de 25 bani la sută de Lei în toată ţara, pe când astăzi o costă în unele provincii chiar 1 Leu la sută de Lei mai scump decât cursul zilei. Cupoanele exigibile, precum şi efectele eşite la sorţi, le primesc drept bani şi fără scăzământ la ori ce cumpărătoare de efecte. Dau cu plăcere ori-ce informaţiuni privitoare la toate aceste operaţiuni atât verbal, cât şi prin corespondenţă, şi aceste într’un mod conştiincios. Cu stimă, Isac M. Levy. A sosit Opădure de vânzare Pădurea Cătina, de pe moşia Cătina, din jud. Buzău, în întinderea de 600 pogoane, se dă în tăere pe termin de 10 ani. Esenţa lemnului e următoarea: Ulm, mesteacăn, fag, stejar şi altele. Lemnul e bun pentru următoarele: Pari, inele, căpăţîne de car, drugi de casă, osie, baraci etc., asemenea lemne de stânjen. Doritorii se vor adresa la d. A. Lefteria, Redacția „Lupta.“ MOTORE cu PETROLED SI GAZ AIREFORM RENUMITA FABRICA BENZ & Co. Construcţiunea cea mai simplă ^ ți solidă, funcţionează deja o mul- ^ țime de motore în diferite ateliere ^ din țară. «e Pentru orice informaţiuni a se adresa la representantul general Josef Schwarz & Co. BUCURESCI 1 Strada Stavropoleos 1 Furnisorul Curţii Regale F. NOVA Calea Victoriei 61 şi 102K MÂNUŞI CRAVATE etc. PIANURI DIN CELE MAI RENUMITE FABRICI Singurul representant la firmelor. Steinway (New-York), Bechstein, Schiedmayer & Sohn, Bösendorfer, Schiedmayer, Ränisch etc. NOU DE TOT: Planuri automatice cu orice fel de note, opere complecte etc. Pentru planuri se acordă plata și în rate lunare fi ■9? DIN