Lupta, iulie 1893 (Anul 10, nr. 2040-2065)

1893-07-22 / nr. 2057

22 IULIE 1893. ............................mi----mangafa Austria a luat, şi ia în fiecare zi, măsurile cele mai severe la graniţele ei. * * * Din Basarabia nimic nou decât cele ştiute până acum. * * * In toată ţara starea sanitară e bună. Amicul nostru, d. doctor N. Thomescu, medicul primar de la spitalul de copii, a plecat azi la Berlin şi de acolo la Paris, pentru a vizita în timp de două luni clinicile infantile de la principalele spitale de copii din acele oraşe. Conferinţele studenţilor ieşeni nu se vor mai ţinea zilele anunţate deja ci de la 15 August înainte, anunţându-se la timp data fiecărei conferinţe. Această amânare se face în urma înţelegerei avute cu studenţii bucureşteni, cari fac acelaşi lucru. Pentru Marţi 20 Iulie, delegaţiunea studenţilor ieşani compusă din d-nii Sp. Popescu, Gr. Bârsan, St. Dragomir, Sterie C., va pleca la Huşi unde d-l I. Micu student va vorbi despre Rolul Românilor liberi în mişcarea naţională. Din Viena se telegrafiază cu data de ieri că regele României a sosit la ora 1 şi 55 m. A fost primit la gară de ministrul României la Viena d-nu Emil Ghika, de ministrul d. Marghiloman, de consulul general d-nu de Lindheim, de vice-consul d. Arnold M. S. s’a dus la legațiunea României unde un prânz a avut loc la 7 ore. La 8 ore 20 m. regele a plecat la Nuremberg. Aflăm cu părere de răa că d. Christu Caloianu, profesor la şcoala Veterinară a înceta din viață ori la orele 6 seara. Primim următoarea telegramă: Coburg 2 August. — Regele României și prințul Frederic de Hohenzollern au sosit la Coburg. D. Panu, avocat va rămâne în timpul verii în Capitală. Ni se comunică că dirigintele oficiului poştal din Slobozia a luat de la mai mulţi notari, cari fac serviciul postal în sate, chitanţe de plata remuneraţiei de 5 lei pe lună ce li se dă din partea direcţiei generale fără a-ş i achita. Astfel ni se scrie că in plăşile Ialomiţa de sus şi lai, de jos, notarii nu sunt achitaţi de la Ianuarie, iar unora din ei le-a trimes timbre poştale drept plată. Din astă pricină notarii au reclamat direcţiei generale. * Atragem asemeni atenţia direcţiei generale a telegr. şi poştelor asupra faptului că multe scrisori nu ajung la destinaţie. Astfel într’o săptămână, trei scrisori puse la cutia din str. Plantelor Traian şi cu destinaţia două în oraş, iar una la gara Lechliu, n’au ajuns la destinaţie. Să nu avem iarăşi vre-o companie de factori culegători de timbre. xssf EDIŢIA A II * ULTIME INFORMAŢII O depeşă sosită în dimineaţă din Turcez-St. Marton vesteşte, că guvernul unguresc dupe ce a oprit aniversarea centenară a poetului slovac Kollard, prin un nou ucaz opreşte şi unele festivităţi de natură privată, puse în aranjare de slovaci. Am semnalat această nouă violentare ungurească nu ca să surprindem lumea, căci e acum pretutindeni cunoscut, că profanări de această natură sunt în firea poporului maghiar. Am vrut numai să arătăm cu un exemplu mai mult fără de legile acestui popor spurcat şi nenorocit, care însuşi îşi grăbeşte peirea. O altă telegramă nu mai puţin însemnată vesteşte că ungurii din Turda, mai deşteptându-se din furia şi pasiunea sălbatică de a bea singe românesc, însuşi ’şi cunosc greutatea crimei şi se înspăimântă de ea, numai cât vreau s’o arunce pe spinarea românilor. Astfel ungurul Tóth Kálmán, invinueşte pe un român Ghelanu, care ar fi instigat tulburările şi ar fi împins la excese. Ghelanu chemat însă la instrucţie adevereşte că denunţarea contra sa era neîntemeiată. Un singur lucru e de necrezut aci, că ungurii să se desfacă de furie, care la ei trece de virtute naţională. O telegramă din Coburg anunţă că regele României şi prinţul Frederic de Hohenzollern au plecat azi. Cu prilejul forţei regresului Caloianu profesor la şcoala veterinară, s’a constatit neglijenţa ce există în * * serviciul sanitar al Comunei București. Familia lui Caloianu vrea se depue cadavrul în Biserica Antim. Pentru asta trebue permisiunea Mitropoliei, care nu se poate da de cât dacă medicul primar al capitalei eliberează un certificat ca mortul n’a sucombat în urma unei boli contagioase. De astăzi dimineaţă şi până la orele trei p. m. nu s’a putut găsi medicul primăriei, la birou ,lui S’a reclamat d-lui Locoţiitor de Primar Radovicî, care a constatat negligenţa medicului şi a tăgăduit că-î va face aspre observaţiuni. Dar pînă atuncea familia mortului sufere. Aflăm cu părere de rea că la Calimăneşti a încetat din viaţa bătrânul şi vechiul tipograf Petrea Georgian. Rămăşiţele sale vor fi aduse la Bucureşti, înmormântarea se va face la Belu. Regretatul Georgian a lăsat societăţii Gutemberg, a lucrătorilor tipografi, prin testament suma de 2.000 lei. Fie-i memoria eternă. Eri s’a făcut cunoscut resultatul probelor scrise de la examenul de bacalaureat. Din trei sute de candidaţi, au reuşit o sută optzeci Vra să zică au avut dreptate elevii să protesteze contra primului rezultat a concursului de bacalaureat, de vreme ce, cu toată severitatea de la al doilea concurs, au reuşit 100 de elevi mai mult. La primul concurs din 300, nu reuşise decât 80. Astăzi a început examenul oral pentru diploma de bacalaureat. Comisia examinătoare a hotărît să examineze câte treizeci de candidaţi pe zi, pentru ca în şase zile să termine cu examinarea celor o sută optzeci de candidaţi reuşiţi la înscris. Cel mult la anul an să înceapă lucrările pentru mărirea gărei din Ploeşti, devenită insuficientă din cauză transportului enorm ce se face prin punctul acesta. Au început deja să se facă exproprierele terenului necesar. D. Iorgu Constantinescu din Pleniţa (Dolj)—unul din semnatarii denunţului contra doctorului Nissescu medicul plasei Câmpului din judeţul Dolj, ne scrie că d-lui n’a iscălit acel denunţ. Noi păstrăm la redacţie manuscrisul cu semnăturile celor opt denunţători. Luăm act de declaraţia d-lui Constantinescu, dar mai remân şapte subscriitori a denunţului, care credem nu vor susţine că noi am fabricat acel denunţ şi lam iscălit cu numele d-lor. Bătrânul Istrate Negulescu, prefectul judeţului Prahova, încetând din viaţă, a fost înmormântat ori cu pompă mare. D. Lascar Catargiu a pierdut pe unul din prietenii săi cel mai devotat. Doritorii de a lua parte la concursul de admitere în şcoala de architectură, şi pot presenta cererile în scris până la 15 Septembrie a. c. la direcţia şcoalei în Bulevardul Elisabeta No. 91 unde se poate vedea şi noile condiţiuni de admitere». wes* Studenţii Universitari din Iaşi a fost ori la Huşi pentru a ţinea o conferinţă. Primirea ce li s’a făcut a fost din cele mai măreţe. Conferenţa s’a ţinut in sala Seminarului, unde studentul Micu, în faţa unui public imens, şi în mijlocul repetatelor aplause, îşi a desvoltat conferenţa sa, care trata : Despre rolul Românilor liberi în mişcare Naţională. Seara a avut loc un banchet în via Roni. Pădurea societăţei de petrol Solonţ din jud. Bacau, este în flăcări de 2 zile. Cu toate măsurile luate, focul nu s’a putut localiza până în acest moment. Azi la orele 2 s’a ţinut un consiliu de miniştrii, sub preşedinţa d-lui Lascar Catargiu. Toţi miniştrii aflători în ţară a luat parte la acest consiliu-Parte din miniştrii, cari au luat pare azi la consiliul de se întorc mâine la Sinaia. Comersantul marchitan Pop, din str. Lipscani a murit ori subit și după câteva ore corpul s’a înegrit grozav. Astăzî i se va face autopsia la Morga de către dr. Minovici *PŞ£SS»« Acum câtva timp tribunalul Dolj a condamnat pe Luca Iulian, casier plătitor a c. f. r., acel care a dispărut cu o sumă oareşicare de bani şi în urmă descoperit prin Italia, la un an închisoare. In urma acestei condemnaţi ţine, atât corademnatul cât şi prinul procuror a făcut apel în contra acestei hotărîri. Apelul s-a judecat Luni de către curtea de vacanță de Craiova. lapta Curtea a admis apelul procurorului condamnând pe Luca Iulian la 5 ani închisoare, adică maximul pedepsei. Județul Suceava plasa Muntelui Prin raportul d-lui profesor Babeş către ministerul de interne publicat în „Monitorul oficial“ No. 93 s-a recunoscut că cea mai bună apă minerală Alcalină Bicarbonată lipsită de microbi este Dorna. Se recomandă ca pură în timpul verei. Ea înlocueşte cu mult succes orice altă apă de băut cu vin la masă. Cereţi Dorna nu mai beţi ape streine Ultime Telegrame Răscoala din Republica Argentina Buenos-Ayres, 1 August.—Mişcarea revoluționară continuă în provinciile Buenos- Ayres și Santa Fé. Insurgenții au luat cea mai mare parte a oraşelor fără multă vărsare de sânge. Ei vor asedia orașul Santa Fé. Greva monstră a minerilor din Anglia Londra, 1 August. — Greva minerilor crește. 20000 lucrători din minele din Nothhimgam Shire s’au pus azi în grevă. Secretarul Uniuneî minerilor publică un avis care zice că dacă „Uniunea“ ar fi silită să cedeze acuma, ea va relua lupta în mod mai energic înainte de finele acestui an. Londra, 1 August.—Lucrătorii unei mine însemnate au propus o asociaţiune cu patronii lor. Ei vor relua lucrul şi uniunea lor se va obliga a nu cere nici o sporire de salarii ca cărbunii să nu fi atins din nou preţul pe care l-a avut în timpul ultimei sporiri de salarii. Două mine mari au decis să continue a plăti salariile actuale, dar lucrătorii sunt siliţi de „Uniunea“ de a continua greva. Emin Paşa Berlin, 1 August.— O scrisoare particulară a maiorului Wissmann zice că oamenii veniţi din Nijidge povestesc că Said Ben Abed a făcut să execute pe Emin Paşa cu toată caravana pentru că ar fi ucis pe 3 Arabi. Carantina Triest, 1 August. — In urma carantinei stabilită în contra proveniențelor din Smirna, vapoarele Lloydului, a liniei greco-orientale, vor merge de la Pireu prin Samos și Chio la Smirna. La întoarcere ele vor face o carantină 10 zile la Delos şi se vor întoarce apoi la Pireu trecând prin celelalte scale. Alegerile din Bulgaria SOFIA, 31 Iulie.—Până la 10 ore dimineaţa se cunoştea aproape toate resultatele. Oposiţia a reuşit în arondismentele Sewliewo, Dobrici şi Provadin. Ea a obţinut de asemenea un mandat la Kazanlic. Numărul deputaţilor din oposiţie este de 9 din 161. Nici unul din şefii oposiţiuneî n’a fost ales, precum şi nici unul din foştii miniştri, nici chiar d. Radollowoff. SOFIA, 2 Iulie.— Toţi miniştrii au fost aleşi în mai multe colegii. D. Stambulof a fost ales de trei ori, cei lalţi membrii al cabinetului de două ori. După o socoteală a „Slobodei“ din 150 aleşi sunt 10 membrii din oposiţie siguri şi câţiva îndoiaşi. Se constată că oposiţia a luat în general o parte vie la lupta electorală. Descrescerea argintului în America New-York, 1 August. — Pentru prima oară de când există bilul Herman tesaurul nu a cumpărat (în luna Iulie) suma de argint prescrisă de acest bil. Partisanii argintului voesc să interpeleze guvernul la începutul sesiunei viitoare pentru a ști dacă d-na Carlisle nu a depășit puterile sale. Un nou tun s’a produs ieri la băncile de economii din New-York şi din Broklyn. Funcţionarii acestor bănci speră că panica va înceta în curând. BUDAPESTA, 31 Iulie.—„Pester Lloyd“ polemisând cu „Journal des Débats* în privinţa conferinţei Românilor pretinde că Românii din Ungaria s’au bucurat de toate drepturile compatibile cu unitatea Ungariei. PARIS, 31 Iulie. — Curtea cu juraţi a judecat abacerea fraudelor în echipamentele militare. Ea a condamnat pe antrepenorul Hemerdinger şi Serda la 5 ani închisoare şi pe ofiţerul magazinei Mayer la un an. Ceilalţi complici au fost condamnaţi la diferite pedepse. MADRID, 31 Iulie. — Sindicatele debitanţilor de băuturi au decis de a promite guvernului o delegaţie pentru a informa că vor refuza de a plăti patentele; mai curând vor închide stabilimentele. SOFIA, 31 Iulie. — Prințul a conferit d-lui Sonnag, agent diplomatic al Italiei la Sofia, numit de curând ministru la La Haye ordinul S-tatul Alexandru de clasa întâia. COPENHAGA, 31 Iulie. — Sosirea împăratului și a împărătesei Rusiei s’a fixat pentru 20 August. CETTIMIE, 31 Iulie. — Principesa Milano a plecat la Carlsbad. COPENHAGA 31 Iulie.—D. de Sponnes, actualminte ministru al Danemarcei la Washington e numit în aceași calitate la Viena. D-na Reventillow secretar la Petersburg, este numit ministru la Washington. MADRID, 1 August.—Senatul a aprobat budgetul și propunerile financiare, a adoptat tratele de comerţ cu Elveţia, Olanda, Suedia şi Norvegia. PARIS, 1 August.—D-na Carnot care s’a întors în timpul dimineţei la Paris venind din Marly va pleca Joui la Fonttainebleau. ATENA 1 August.—Principesa moștenitoare a făcut un băiat; starea sa este din cele mai satisfăcătoare. MINISTERUL CULTELOR ŞI AL INSTRUCŢIUNEI PUBLICE Publicaţiune Se aduce la cunoştinţa doritorilor, că în ziua de 4 August 1893 orele 11 a. m. se va ţine licitaţie publică în pretoriul acestui minister, din str. Diaconiselor, pentru vinderea materialelor ce vor resulta din dărâmarea caselor aflate pe piaţa Constantin Vodă din Bucureşti, în faţa bisericei d’Stavropoleos, cari care au servit pentru expoziţie de tablouri şi pe care loc urmează a se construi palatul Poştelor şi Telegrafelor. Licitaţia se va ţine prinoferte sigilate, şi concurenţii spre a fi admişi la licitaţie, vor depune odată cu oferta, o garanţie de 5°/0 din preţul oferit, iar concurentul ce va fi dat preţul cel mai avantagios şi asupra căruia se va fi adjudecat întreprinderea dărâmării, în mod provizoriu, până la aprobarea definitivă, va trebui să depună imediat după cunoaşterea rezultatului jumătate din preţului oferit şi la semnarea contractului restul preţuit oferit. Garanţia depusă la licitaţie, se va restitui după terminarea definitivă a dărâmărei. Materialele resultate din dărîmare, vor trebui transportate imediat după teren şi cel mult până la 20 Septembrie 1893; antreprenorul este obligat la a preda terenul aplanat şi curăţit de orice material resultat din dărîmare. Dacă până la acea dată, antreprenorul nu se va fi conformat obligaţiunei de sus, Ministrul va executa lucrările în comptul garanţiei. p. Ministru (s) Arion Șeful Serviciului N. Dumitrésen No. 3207 16 Iulie 1863 PRIMĂRIA COMUNEI BUCUREŞTI Publicaţiune Se aduce la cunoştinţa generală că, potrivit decisiunei consiliului comunal din şedinţa de la 17 August 1892, aprobată conform legei, bâlciul de toamnă ce se ţine în Bucureşti, pe câmpul Moşilor, va avea loc în acest an şi în anii viitori în zilele de la 12 până la 27 Septembrie. Tot o dată se face cunoscut tuturor d-lor comercianţi, industriaşi, vânzători de producte agricole etc. cari doresc a închiria locuri pentru acest bâlcifi, că primăria acordă un scăzământ de 25 la sută din preţurile dupe tariful deja redus cu care s’a făcut închirierile pentru bâlciul Moșilor. Lt. primar, Radovici. Secretar general, C. Zătreanu. No. 188. B. 1893, Iulie 9. Dr. I. Kiriac Locţiitor al D-lui Prof. Assaky Dă consultaţii de boalele chirurgicale şi sifilistice da la ora 5—6 p. m., în toate zilele, în str. Primăverei. 38. No. 2057 Dna Maria Carabela, Alexandrina Penescu, Angelina Caloianu, Constantin Grigoriu, Sergiu Grigoriu, G. Grigoriu, Eleonora Grigoriu, Amedeu Grigoriu, Constantin Carabela şi Dimitrie Penescu au durerea a se anunţa încetarea din viaţă a prea iubitului lor. Frate, cumnat şi unchiu Christu Caloianu . Medic-Veterinar.—Profesor încetat din viaţă. Marţi 20 c. ora 6 p. m. în etate de 35 ani Ceremonia înmormântărei se va face Vineri la 22 curent, ora 5 p. m.,"Cortegiul va porni de la biserica Antim, iar înmormântarea se va face la cimitirul Şerban-Vodă (Belu). Aceasta va servi drept invitația pentru cei ce din eroare n'au primit învitațiune specială. Eforia Spitatelor Civile PUBLICAŢIUNE La 3 August 1893, orele 4 p. m. se va ţine licitaţie la Eforie pentru furnisarea a 100,000 kgr.paede grâu. Licitaţia se ţine conform art. 40—57 din lege. Garanţia provisorie lei 200, iar cea definitivă din totalul ofertei admise. Condiţiunile se pot vedea la Eforie. No. 9Q3S. 16 Iulie, 1893._________ BIBLIOGRAFIE (Biblioteca Institutelor Unite din Iaşi) A eşit de sub tipar : ELEMENTE DE FISICA de PETRU PONI Ediţiunea V-a, revăzută şi adaosă. Partea relativă la electricitate a fost complect modificată. Costul unui exemplar este de Lei 5. INSTITUTUL pedagogic de Domnişoare Paulina Lupu Antonescu str. Luterană 14 Primeşte eleve interne, semi interne şi externe pentru liceu, externat secundar, învăţămînt primar şi cursuri libere de desemn, pictură, musică vocală piano şi limbi moderne. Toate elevele au depus cu succes esamen la şcoalele publice. Cursurile se deschide la 1 Sept. şi sunt predate de 20 profesori de ai Statului. înscrierile încep la 20 August. De venerare sau de închiriat farmacia la 99 Salvator ** din Piteşti. Arendată azi d-lui Weinholdt. Pentru detaliuri a se adresa la Doamna Jekel prin d-na S. Schmettau farmacist din Ploești. Doctor. Const. D. alesen — io Strada Căpitan Păun, io — Orele de consultațiuni de la 2—4 p. m. _____________________________IAȘI. Doctor C. Ioanid Strada Armenească, 7, (lângă biserică). Consult, de la orele 3—5 pm. Pe timpul verei române în Bucureşti. Doctor Velescu DENTIST Cu diplomă de la facultatea din Philadelphia (America). S’a mutat în strada Academiei 37 având intrare şi prin Calea Victoriei 47 Dr. Ioan Calinciuc Vila Columbu (Marienbad) Dă consultaţii în tot timpul sesonului (1 Mai — 30 Septemare). Specialist în boalele interne de gât, de piele, şi boalele căilor urinare Consultaţiuni de la 3 — 5 p. m. Bucureşti — Str. Şelari II fVioşia Slobozia-Galbeni (Judeţul Rîmnicu-Sărat) Propriet.-Cultivator C.C. Datculescu 4 diplome de onoare, * medalii de aur etc. la diferite expos, pentru culturele şi lucrările sale agricole Specialitate de Cereale de sămînţă alese pentru marea cultură — Diferite varietăţi de frâne de toamnă cu spicul alb şi roşu. — Oarze de primăvară golaş, cavaler, Hana-Pédigree. — Crăsuri negre şi albe. — Porumbari pentru boabe şi nutreţ.—Fasole oloagă extra. Rodnică pentru câmp.—Cartofi extra gigantici pentru câmp.— Camelina. — etc. etc. etc. Cererile trebuesc făcute imediat.—Scrisorile se adresează la Rîmnicu-Sărat IMPORTANT Pentru d-nii Agricultori şi comercianţi TVT n QQ m Q1A de Pânză empermiată IU. UScdLLdlt, curată de cângpâ 80_liditatea garantată, pentru învelit producte şi orice marfă, contra umezelei şi ploaei, în orice mărimi. La cerere probe şi preţul- Se vînd cu preţurile fabrice! foarte eftin la M. Liftman 10 Strada Lipscani 10 m1 15 — Strada Stavropoleos — 15« © •HLINESTOR MOSCOW td B* OO Inginer-Hecanic 0- București, — Str. Stavropoleos 13S' •H BIUROU TECHNIC& C pentru instalațiuni de& tr. &Mori, Ferestrae mecanice, Fa-• fabrici de spirt, Petrol, etc. ftSi© •1-4 Instalațiuni Electrice •OB P M rd— MAȘINE INDUSTRIALE —©M* © Cazane de abur, Rezervoare, Turbine,B Pompe, Motori cu vapor, Gaz sau petroleu.0 © Locomobile, Transmisiuni etc. OG u0 Planuri, devise si alte informatiunia •sH PQla cerere.& 9 m 15 — Strada Stavropoleos 15 — 1îSSj De vânzare A'?goane, alăturate una de alta, formând un singur trup şi situate una în judeţul Buzău şi una în judeţul Prahova. A se adresa la proprietară str. Frumoasă 49, Bucureşti, sau în lipsă-I la d-nul George Voinescu Boldur strada Aurel 2 Bucureşti, sau la d-nul Alex. Lefteriu la ziarul „Lupta.“ OCULIST D-rul Sterie Ciurcu Viena, IX Pelikangosse, No. 10 Cabinet de consultaţiuni cu celebrităţile medicale şi cu medicii specialişti din Viena. Dr. Henri Grosmann