Luptătorul, aprilie-iunie 1950 (nr. 644-717)

1950-04-01 / nr. 644

Gazetele de perete trebue sa sprijine activ lupta pentru socialism,pentru pace In lupta dârză pe care poporul nostru muncitor, lăuzit căPartidul de Muncitoresc Român, o duce pentru a construi edificiul măreț al socialismului în țara noastră, un rol deosebit de important îl au gazetele de perete. Având sarcina de a fi nu numai un propagandist colectiv și un agitator colectiv, ci și un vizator colectiv al orgaeforturilor oamenilor muncii pentru îndeplinirea. și depășirea Planului de Stat, gazetele de perete au în acelaș timp sarcina de a fi participanți activi la măreața luptă pentru pace. Darea de seama a colectivelor de redacție a gazetelor de perete din întreprinderile orașului nostru, organizată în cursul lunei ianuarie, din inițiativa Secției de Propagandă și Agitație a Comitetului de Partid Județean Bacău a contribuit într’o largă măsură la îndeplinirea cu succes a sarcinii de a împleti în mod permanent străduințele oamenilor muncii pentru construirea socialismului cu lupta dârză a acestora pentru apărarea păcii, înțelegând, că a oglindi lupta pentru apărarea păcii, înseamnă de fapt a oglindi felul în care oamenii muncii își îndeplinesc sarcinile în cadrul planului de producție, ritmul întrecerilor socialiste, aplicarea metodelor de muncă sovietice, semnalarea și găsirea mijloacelor de lichidare a lipsurilor, etc., gazetele de perete de la cele mai multe întreprinderi din orașul nostru au reușit într’o mare măsură să axeze aceste probleme de lupta oamenilor muncii pentru apărarea păcii. Astfel, în articolul scris de tov. Seia Egher, întitulat „Mărind producția, luptăm pentru pace“, apărut într’unul din numerele recente ale gazetei de perete a întreprinderii Proletarul, se poate constata faptul că pe zi ce trece, oamenii muncii devin tot mai conștienți că îndeplinindu-și sarcinile în cadrul Planului de Stat, contribue efectiv la lupta pentru pace. Articolul arată în mod concret că străduința de a lucra la mai multe războaie a tov. Axinte Constantin, responsabilul brigăzii de la țesătorie, a tovarășilor atemiști, Herșcu Mendel și Silișteanu Nicolae, pe care-i dă de exemplu, înseamnă de fapt străduința acestora de a lupta pentru pace, înțelegând că de efortul fiecărui muncitor depinde realizarea Planului de Stat, cele mai multe gazete de perete din întreprinderile orașului nostru, de exemplu : Steaua Roșie, Proletarul, Partizanul, C. F. R. au dus o permanentă acțiune de popularizare a fruntașilor in producție și a metodelor acestora de muncă. La sporirea , pentru câștigarea elanului cerilor socialiste, a întrestimulării codașilor, etc., a contribuit într-o mare măsură modul în care unele gazete de perete au știut să mânuiască arma criticii. Astfel, gazeta de perete dela Proletarul, folosește caricaturile și epigramele pentru a critica pe cei care mai lipsesc neiafativat, ori nu sunt disciplinați în muncă. Legând în permanență activitatea de fiercare zi a muncitorilor din întreprinderile noastre de lupta pentru apărarea păcii, gazetele de perete ale Întreprinderilor Steaua Roșie, Partizanul, Proletarul și C. F. R. Bacău au reușit să sporească elanul oamenilor muncii pentru îndeplinirea cu succes a sarcinilor Planului de Stat. Pentru ca gazetele de perete să-și îndeplinească și mai bine de aici înainte rolul lor de agitator și propagandist în rândurile oamenilor muncii în scopul de a-i mobiliza la luptă activă pentru apărarea păcii, este necesar ca în munca lor, comitetele de redacție a acestora să țină seama și să lichideze lipsurile semnalate. Astfel, în afară de gazeta de perete a întreprinderii Proletarul, care a stimulat activitatea culturală din cadrul sindicatului prin câteva articole, celelalte gazete de perete ale întreprinderilor din orașul nostru n’au oglindit nici un aspect al muncii culturale și artistice a oamenilor muncii, care în această perioadă se axa tot pe lupta pentru apărarea păcii. Atenție prea mică fost acordată muncii oraganizațiilor de masfă: U. T. M., U.F.D.R., ARLUS. Ținând seama că gazeta de perete are datoria să convingă pe fiecare muncitor, că el poate și trebue să întărească prin munca sa, lupta pentru pace, comitetele de redacție ale gazetelor de perete, trebuie să mobilizeze un număr tot mai mare de muncitori, care să scrie la gazete de perete. La gazeta de perete a întreprinderii Proletarul două din articolele rute în acelaș număr apăal gazetei erau scrise de acelaș tovarăș. (Articolele: „Mai mult sprijin corespondenților de presă“ și „O critică adusă sindicatului“, ambele scrise de tov. S. Iosif). Comitetele de redacție trebue să îndemne pe tovarăși să pornească cu curaj să scrie la gazeta de perete. Cuvintele tov. Stalin: „Trebue numai să pornești la treabă cu mai multă îndrăzneală, odată, de două ori te vei poticni, apoi vei învăța să scrii”, trebue să însuflețească pe fiecare muncitor, conștient că scriind la gazeta de perete, contribue și el la mai bunul mers al muncii din unitatea respectivă. De asemenea, comitetele de redacție a gazetelor de perete, trebue să îndrume pe tovarășii care scriu la gazeta de perete asupra felului în care trebuesc redactate articolele. Articolele abstracte legate numai de probleme generale, fără a oglindi felul cum acestea se reflectă zi de zi în munca colectivului nu-și pot îndeplini rolul lor de propagandist, agitator și organizator. Căutând să oglindească eforturile fiecărui om al muncii pentru construirea socialismului, eforturi care se întețesc acum în cinstea zilei de 1 Mai, legându-le în permanență de lupta acestora pentru pace, gazetele de perete vor putea deveni factori activi în lupta care însuflețește azi pe toți oamenii muncii: apărarea păcii. Anul V Seria II Nr. 644 L^ROÍl^^ÖÍKlTO'ÁtESi^B^íGffírfSWf .'S ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN P.M. R. BACAU ȘI AL COMITETELOR PROVIZORII JUDEȚEAN ȘI ORĂȘENESC SÂMbătĂ 1 ApRILIe 1950 4 PAGINI 4 LEI In Meni lui 1 Hal, pentru pace! „NICI O COMPANIE PUNERA IN AFARA ÎNTRECERII SOCIALISTE“ — Minerii, inginerii, tehnicienii și funcționarii dela întreprinderea Carboniferă Comănești au răspuns chemării la întrecere socialistă a petroliștilor dela schela Sovrompetrol-Ochiuri Dâmbovița . Cu deosebită bucurie au primit oamenii muncii din orașul și județul chemarea la întrecere socialistă în cinstea lui 1 Mai, lansată de petroliștii nostri de la schela Sovrompetrol-Ochiuri Dâmbovița sub lozinca „Pentru pace, împotriva ațâțătorilor la război, nici o întreprindere sau instituție în afara întrecerii socialiste“. In cadrul unei însuflețite adunări, oamenii muncii dela întreprinderea Carboniferă Comănești răspunzând chemării la întrecere socialistă în cinstea zilei de 1 Mai și-au luat importante angajamente. Publicăm mai jos textul răspunsului : Noi muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii din bazinul carbonifer Comănești- Bacău, am aflat cu mare bucurie de frumoasa inițiativă pe care ați luat-o la îndrumarea Partidului, la întâmpinarea zilei de 1 Mai 1950-Această măreață zi a proletariatului din lumea întreagă, o vom sărbători în condițiunile ascuțirii luptei de clasă, în lupta pentru apărarea păcii împotriva ațâțătorilor la noui războaie. Noi știm că numai printr-o producție mărită vom putem contribui la întărirea Patriei noastre și la apărarea păcii Tocmai de aceea salutăm cu entuziasm frumoasa voastră inițiativă de a întâmpina ziua de 1 Mai 1950, cu noui și însemnate succese în muncă-Ca răspuns la chemarea voastră, noi muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii bazinului carbonifer Comănești-Bacău, ne luăm următoarele angajamente în muncă: 1- Să depășim programul de producție pe luna Aprilie 1950, cu 4 la sută față de 2 la sută cât este angajamentul în întrecerea socialistă pe primul semestru al anului 1950-2- Să depășim programul lucrărilor de pregătire și deschidere pe luna Aprilie a-c, cu 5 la suta față de 4 la sută media trimestrului I al anului 1950-3- Să mar i productivitatea muncii pe luna Aprilie 1950, cu 4 la sută față de 3 la sută cât a fost angajamentul pe primul semestru al anului 1950-4- Vom îmbunătăți calitatea prin deminarea sterilului cu 3,5 la sută față de trimestrul I al anului 1950 5. Vom reduce consumul de explosivi cu 6 la sută consumul de lemn cu 5 la sută, iar consumul de energie electrică cu 3 la sută față de consumul specific preliminar 6- Vom reduce absenței nemotivate cu 49 la sută față de trimestrul I al anului 1950. 7- Până la 1 Mai vom extinde preluarea lucrului la locul de muncă pe schimburi, de la 4 la 10 companii-8- Vom duce muncă de lămurire pentru a putea antrena 80 în sută din totalul tovarășilor înscriși la școala de calificare și alfabetizare. 9- Atelierul mecanic va termina construirea și montarea coliviilor la puțul orb Leorda, până la 1 Mai 1950-10- Să îngrijim și să folosim din plin utilajul actual pentru a putea asigura o cât mai lungă durată de lucru , cu 11- Să introducem inditehnico-economici la curentul electric, unsori și combustibil-12- Administrția întreprinderii își ia angajamentul de a îmbunătăți calitatea mâncării la cantine, precum și de a înzestra personalul de la cantine cu halate și șorțurile necesare până la 1 Mai 1950 Continuare în pag- 4-a Comitetul Provizoriu orășenesc valorifică resursele locale — Noi unități economice au luat ființă în oraș . Cu sprijinul permanent al Comitetului de Partid Județean Bacău ținând o strânsă legătură cu întreprinderile din localitate folosind inițiativa creatoare a oamenilor muncii, Comitetul Provizoriu orășenesc a reușit să găsească numeroase posibilități de a valorifica resursele locale. Astfel a luat ființă acum câteva zile, un atelier de cizmărie în str. N. Bălcescu, care va confecționa și repara încălțăminte cu prețuri reduse folosind ca materie primă deșeurile de Talpă și piele dela fabrica Partizanul. Ateliere asemănătoare vor lua ființă și la fabricile: Steaua Roșie și Partizanul. Pentru valorificarea deșeurilor dela fabrica de textile din oraș, s’a amenajat un atelier care va confecționa saltele In acest scop s’au procurat 1000 kg scamă dela fabrica Proletarul și Societatea D.A.C. Acest atelier va începe să funcționeze la data de 1 Aprilie a. c. Fabrica de cărămizi din cartierul Șerbănești unde lucrările de construcție și amenajare se desfășoară într’un ritm accelerat, va aduce o contribuție portantă la creșterea iuveniturilor Comitetului Provizoriu orășenesc care astfel va avea posibilitatea să pornească la valorificarea de noi resurse locale, care să contribue la îmbunătățirea condițiilor de trai ale oamenilor muncii. Coresp. ANA MATEI or contul lunii Plai Companiile fruntașe de mineri din bazinul Carbonifer Comănești, întâmpină ziua de 1 Mai cu noi succese în muncăcinstind astfel măreața sărbătoare a oamenilor munci din lumea întreagă. Astfel la mina Lumina compania de mineri Nr. 19 condusă de tov. Sechestru D tru a depășit norma cu 74 la sută dând cărbune în contul lunei Mai. Mina Rafira are și ea numeroase companii de mineri, care depășesc regulat normele, cum ar fi aceia a tov. Adiacontei Spiridon cu o depășire de 40 la sută lucrând în contul lunei Mai Campania 16-a de la mina Asău a depășit cu 83 la sută compania 32 cu 72 la sută, iar compania 33 cu 70 la sută. Așa traduc în viața minerii din bazinul Carbonifer lozinca „Mai mult cărbune pentru întărirea patriei, pentru pace. Gifisi azi Hi PAGINA II-a cum am reușit sa fim fruntași în întrecer socialista pe țară. de RUBIN AIZIC Director al Unității Sovromlenin-Bacău IN PAG. III-a VIAȚA DE PARTID In folosul „Casei Scânteii“ Scriitori de frunte ai țării noastre citesc azi din operele lor în cadrul unei șezători literare care are loc în sala Teatrului de Stat din Bacău Acțiunea de sprijinire a construcției mărețului edificiu cultural „Casa Scânteii“ a cuprins masele cele mai largi ale oamenilor muncii din țara noastră. La această importantă acțiune iau parte și muncitorii de pe tărâmul literaturii și artelor care organizează diferite manifestații artistico-culturale în folosul „Casei Scânteii". Pe această linie Uniunea Scriitorilor din RPR organiozează și în orașul nostru șezătoare literară la care își vor da concursul condeeni de frunte ai țări noastre. Șezătoarea are loc astăzi la orele 19 în sala Teatrului de Stat Bacău. In cadrul ei vor citi din operele lor, scriitorii premiați de Academia R.P.R: Maria Banuș, Radu Boureanu și Eusebiu Camilar, precum și alți cunoscuți poeți și prozatori ai țării noastre ca: Ury Benador, Dumitru Corbea Nina Cassian și George Nestor. Organizând cât mai bine munca în secția pe care o conduc, eu lupt pentru pace Tovarășe redactor. De 27 ani muncesc la fabrica Steaua Roșie unde am intrat ca ucenic lăcătuș Aici am simțit din plin amarul exploatării la care mă supuneau patronii care strângeau averi uriașe din uda noastr«. Astăzi însă am bucuria să muncesc liber, în folosul nostru, în folosul întregului popor muncitor Datorită posibilităților largi deschise în fața tuturor oamenilor muncii de către Partidul nostru, am putut în ultimii ani să-mi ridic nivelul calificării profesionale și să ajung să îndeplinesc munca de șef al secției de fabricație a celulozei și pastei de lemn (F2). Eu muncesc cu multa râvnă alături de toți tovarășii muncitori din fabrica noastră, pentru ca să producem hârtie cât mai multă și de o calitate superioară__ Ațâțarilor și urletelor războinice ale imperialiștilor și lacheilor lor, care ar vrea să ne zugrume iar liber fetea, muncitorii fabricii noastre ca și toți oamenii muncii din Patria noastră le răspund cu eforturi sporite în producție știind că astfel întăresc Patria noastră, luptătoare activa pentru pace-Eu mă străduesc să organizez cât mai bine munca în secția pe care o conduc, căci știu că munca rodnică e cea mai prețioasă contribuție pe care o pot aduce eu la lupta pentru pace. Astfel printr’o mai bună organizare a muncii, am reușit ca la secția paste de cârpe unde înainte se lucra sub normă, să mărim producția cu 37 la sută. Sortând mai bine lemnul și dând o atenție mai mare la fabricarea celulozei pe sorturi, am reușit să depășim normalul de 4 fierberi în 24 ore cât se făcea înainte, realizând 5 fierberi în 24 ore iar de 2 ori pe săptămână, câte 6 fierberi în 24 ore. Acest fapt a contribuit la mărirea producției hârtie a fabricii noastre de Noi vrem pace pentru ca să putem munci din ce în ce mai mult ca să producem hârtie mai multă, mai bună și maieftină, ca oamenii muncii să aibă cărți, reviste și ziare cât mai multe, iar copiii noștri să aibă manualele didactice necesare- Și muncim cu atât mai multă râvnă și elan cu cât știm că prin munca noastră întărim necontenit puterea Patriei noastre în lupta pentru pace și contribuim la făurirea viitorului fericit al tuturor oamenilor muncii din țara noastră- HANGANUC-TIN tehnician, șef al secției F2 fabrica Steaua Roșie- Continuare în pag 4-a Din inițiativa Comitetului de Partid Județean La Bacău a avut loc prima consfătuire de producție cu directorii, secretarii organizațiilor de Partid și președinții de sindicate din întreprinderile noastre Din inițiativa Comitetului de Partid Județean Bacău, a avut loc la Bacău în ziua de 29 Martie a. c., o consfătuire de producție, la care au participat directorii, tehnicienii, secretarii de organizații de Partid și, președinții de sindicate din întreprinderile din orașul și județul Bacău. Conferința s-a desfășurat în prezența tov. Țurcanu Ene, secretar Comitetului de Partid Județean Bacău, Frenkel Aurel, secretar adjunct, Bucur Ion, responsabil al Secției de Propagandă și Agitație și Semnțe, instructor județean. In deschidere, luând cuvântul tov. Frenkel Aurel a arătat că scopul ședinței este acela de îmbogăți cunoștințele oraganelor de conducere din întreprinderile noastre, printr’un schimb de experiență. Numai împrumutând fiecare din experiența tovarășilor noștri — a spus