Luptătorul, aprilie-iunie 1952 (nr. 1248-1322)

1952-06-10 / nr. 1305

y V < Să asigurăm strângerea la timp a recoltei și îndeplinirea planului de colectare! Zilele trecute a fost publicată Hotărîrea Consiliului de Miniștri al R. P. R. și a C. C. al P. M. R. privitoare la întreținera culturilor, pregătirea și executarea la timp a strângerii recoltei și executarea planului de colectări pe 1952. Pentru organele de partid și de stat, pentru organizațiile de și toți oamenii muncii, acest massă document prezintă o importanță covârșitoare. Hotărîrea constitue o prețioasă călăuză în munca acestora pentru îndeplinirea mărețelor sarcini de întreținere a culturilor, pregătirea și executarea la timp a strângerii recoltei, desmiriștitul și îndeplinirea integrală a planului de colectări. Îndeplinirea acestor sarcini în timpul optim stabilit și în condițiuni cât mai bune, așa cum prevede Hotărîrea, va duce nemijlocit la consolidarea succesului reformei bănești, la întărirea alianței clasei muncitoare cu țărănimea muncitoare — pe baza intensificării schimbului de mărfuri oraș și sat. Recoltele bogate ce dintre vom obține ca urmare a aplicării înse tocmai a măsurilor agrotehnice, a recoltării la timp și fără pierderi și predării la timp a produselor agricole cuvenite statului va face tot mai mult neputincioasă puterea ecnomică și influența politică a chiaburilor, va duce la continua întărire a puterii economice a patriei noastre. De aceea transpunerea în viață a prevederilor Hotărîrii constitue o sarcină de mare răspundere, o îndatorire patriotică pentru fiecare om al masinii deja sate și orașe. Temeinica organizare a activității pe teren, cât și desfășurarea unei intense munci politice prin care să se arate fiecărui om al muncii de pe ogoare importanța ce le prezintă efectuarea la timp a lucrărilor agricole. Și strâns de aceasta predarea cotelor cuvenite statului trebue să stea la baza activității de zi de zi a organelor de partid și de stat. Aceasta cu atât mai mult cu cât muncile agricole trebuesc efectuate concomitent una cu alta, nefiind cu nimic justificată realizarea uneia din aceste munci, în detrimentul alteia. In ce privește buna întreținere culturilor, așa cum arată Hotărîrea, a trebuesc aplicate întocmai regulile agrotehnice prevăzute în agrominim. Complectarea golurilor cât și reînsămânțarea tuturor terenurilor, unde culturile au fost vătămate de brumă sau îngheț, trebuesc terminate în cel mai scurt timp. Comitetele raionale de partid și comitetele executive ale sfaturilor populare raionale trebue să o deosebită importanță acestei acorde acțiuni. Reparațiile tractoarelor, locomobilelor, batozelor, secerătorilor, cât și a întregului inventar agricol ce va fi utilizat în muncile de recoltare, tineriș și desmiriștit, atât cele din sectorul socialist, cât și din sectorul particular trebuesc terminate până la data de 15 Iunie. Tot până la această dată stabilită de Hotărîre, colectivele de conducere, atât ale S.M.T-urilor, cât și a gospodăriilor agricole de stat trebue să se îngrijească de terminarea montajului parascânteilor la toate tractoarele, motoarele și locomobilele, să se îngrijească de aprovizionarea cu carburanți pentru a rezervă în orice moment pentru avea 15 zile; să asigure schimbul de noapte pentru funcționarea neîntreruptă a tractoarelor și agregatelor în tot timpul campaniei, iar până la 20 iunie să se aprovizioneze cu sfoară și alte materiale necesare recoltării. Organizarea pentru funcționarea neîntreruptă a atelierelor de reparat pe baza planurilor de lucru concrete pe zile și ateliere, așa cum prevede Hotărîrea, întocmirea planului de folosire a atelajelor în așa fel strângerea recoltelor să se facă încât la timp fără a se împiedeca insă cu nimic muncile de întreținere a culturilor, sunt sarcini de a căror îndeplinire răspund comitetele executive ale sfaturilor populare ale raioanelor, cât și comitetele executive ale sfaturilor populare din comuni. Deasemeni aceste organe au sarcina ca până la 15 Iunie să fixeze în fiecare comună locurile pentru aici în așa fel încât să se evite transporturile inutile, iar cel mai târziu până la 25 iunie pregătirea acestora să fie terminată. Odată cu această, comitetele executive ale sfaturilor populare comunale trebue să se îngrijească din timp ’de a lua masuri pentru prevenirea incendiilor la arii prin înzestrarea acestora cu butoaie cu apă, lăzi de nisip, găleți și alte unelte necesare în acest scop. O atenție deosebită trebue acordată creării celor mai bune condițiuni de înmagazinare a cerealelor, atât a acelora destinate consumului, cât și cele destinate pentru semințe. Acest lucru presupune luarea masurilor pentru ca toate magaziile să fie reparate, curățate și desinfectate până la data stabilită de Hotărîre, adică 20 Iunie a. c. Gospodăriile agricole de stat, gospodăriile agricole colective, cât și întovărășirile agricole au datoria de cinste de a se situa în fruntea tuturor muncilor agricole atât în ceea ce privește întreținerea culturilor, custarea și desmiriștirea, precum reși predarea cotelor cuvenite statului, pentru ca astfel acestea să constitue un exemplu bun de urmat pentru întreaga țărănime muncitoare Sprijinirea gospodăriilor agricole colective în buna organizare a muncii, participarea regulată la muncă a tuturor colectiviștilor, mai ales vârfurile de producție, organizarea^ înla trecerii socialiste, factor de seamă în mobilizarea la muncă a tuturor colectiviștilor, — sarcini de a căror realizare depinde întărirea continuă din punct de vedere economic și organizatoric a gospodăriilor agricole colective — trebue să constitue unul din obiectivele centrale în activitatea zilnică a tuturor organelor de partid și de stat. Un sprijin intens trebue acordat de către aceste organe întovărășirilor agricole permanente pentru ca și acestea să-și poată efectua la timp și în bune condițiuni muncile de întreținere a culturilor, recoltatul și desmiriștitul. Ca și în celelalte acțiuni, și nu îndeplinirea planului de colectări trebue respectate cu strictețe datele stabilite de Hotărîre. Una din sarcinile principale ce revin comitetelor executive ale sfaturilor populare raionale în acest scop este acela ca împreună cu împuterniciții raioanelor, al C.S.C.P.A., pe baza planului de treeriș să stabilească ritmul zilnic al colectărilor pe raioane și comuni, iar până la 15 iunie a. c. să se ia măsuri terminarea organizării bazelor pentru de recepție pentru cereale, încadrarea acestora cu personalul necesar, înzestrarea lor cu utilajul și scriptele necesare. Măsurile organizatorice ce trebuesc luate pentru îndeplinirea integrală și la timp a planului de colectare trebuesc însoțite de o temeinică muncă politică în rândul țăranilor muncitori, prin care să se arate că predarea la timp a cotelor de produse agricole cuvenite statului este o datorie și o sarcină de cinste a fiecăruia și că această obligație față de stat trebue respectată întocmai. Orice îngăduire manifestată fața de chiaburi și uneltele lor care caută sub o formă sau alta să împiedece îndeplinirea planului de colectare, trebuește combătută cu toată tăria, iar acei ce se vor face vinovați de asemenea abateri de dreapta de la linia Partidului trebuesc trași la răspundere în orice munci s’ar afla ei. Prin exemplul personal — acela de a fi primit la întreținerea culturilor, la recoltat, tineriș și desmiriștit, precum și la predarea cotelor cuvenite statului, — comuniștii trebue să mobilizeze pe toți oamenii muncii de pe ogoare în îndeplinirea acestor sarcini mărețe. Pe lângă aceasta ei au datoria de a întări vigilența revoluționară atât a lor cât și a fiecărui țăran muncitor, ca astfel să fie zădărnicită la timp orice încercare a chiaburilor de a sabota muncile agricole, sau îndeplinirea planului de colectări. Mobilizarea tuturor organizațiilor de masfă, U.T.M., U.F.D.R., Frontul Plugarilor și sindicatul de salariați agricoli pentru a desfășura o temeinică muncă politică organizatorică menită să sprijine acțiunea de îndeplinire la timp a muncilor agricole și îndeplinirea planului de colectare trebue să constitue o sarcină de seamă a organizațiilor de bază de la sate. Muncind pentru traducerea în viață a prevederilor Hotărîrii Guvernului și Partidului privitoare la întreținerea culturilor, pregătirea și executarea la timp a strângerii recoltei și executarea planului de colectări pe anul 1952, oamenii muncii de pe ogoare vor putea asigura producție sporită de cereale-marfă în o agricultură, dându-și astfel contribuția la o mai bună aprovizionare oamenilor muncii cu produse alimenatare, a industriei noastre cu materie primă, vor putea contribui din la întărirea puterii de cumpărare prin a noului tett. i Anul VI! Seria II Nr 13054 PAGINI 20 BANI Marți 10 Iunie 1952 Roadele aplicării inițiativei stahanovistului Vasu Nicolae In cursul lunii Mai, brigada condusă de tovarășul Stănică Ioan care lucrează la presele automate reci de la uzina Muncitorul Liber" din Bacău, a reușit datorită aplicării complexului de metode sovietice—desvoltare creatoare a inițiativei stahanovistului Vasu Nicolae—să obțină importante succese în lupta pentru deplina folosire a tehnicii. Aplicarea acestei inițiative a ajutat colectivul brigăzii să-și îndeplinească planul pe luna Mai la un număr de 5 mașini până la data de 20 Mai, iar pe întreaga brigadă planul lunar să fie îndeplinit cu 6 zile înainte de termen. Paralel cu acest succes, s a reușit să se obțină o importantă creștere a indicelui de utilizare a mașinilor de la 0,36 la sută la 0,39. In obținerea acestor importante succese s’au evidențiat tovarășii Stănică loan, Asofiei loan și Burleanu Radu, precum și tovarășul Grozavu Eugen care a trecut nu de mult să deservească simultan două mașini automate. SIMCAS ÁRION corespondent Delecrația ucraineană în vizită pe șantierul hidrocentralei V.I. Lenin Puternic a fost entuziasmul cu care muncitorii, inginerii și tehnicienii de pe șantierul hidrocentralei V. I. Lenin din Bicaz au primit vizita delegației ucrainene in frunte cu A. î. Stogarenko, delegație care a participat în țara noastră la sărbătorirea Decadei R. S. S. Ucrainiene. Delegația ucraineană a fost primită cu multă căldură de constructorii hidrocentralei V. I. Lenin. În numele muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor, directorul adjunct al șantierului a adresat oaspeților un călduros saut de bun venit. In salutul său vorbitorul a arătat dragostea înflăcărată și recunoștința pe care o poartă constructorii hidrocentralei V. I. Lenin din Bicaz, alături de întreg poporul nostru muncitor, popoarelor sovietice care ne ajută continu să construim o viață nouă în țara noastră. El a vorbit de asemenea despre dragostea pe care o poartă poporul nostru marelui stegar al păcii, tovarășului Iosif Vissarionovici Stalin. Conducătorul delegației ucrainiene, A. I. Stagarenko a salutat pe constructorii hidrocentralei, relevând puternica tradiție de prietenie dintre poporul ucrainian și poporul nostru. „Luptând pentru permanenta ridicare a nivelului de trai, construind fabrici, uzine, instituții de cultură, poporul român luptă pentru construirea socialismului, pentru apărarea păcii“ — a spus vorbitorul. Cuvintele conducătorului delegației ucrainene, A. I. Stogarenko au stârnit un viu entuziasm în rândurile constructorilor hidrocentralei V. I. Lenin. Cu deosebită atenție a fost urmărită expunerea tov. I. I. Miheev, miner, Erou al Muncii Socialiste, deputat al Sovietului Suprem al R. S. S. Ucrainene, care a vorbit minerilor de pe șantier despre metodele sale de muncă. După ce delegația ucraineană a vizitat șantierul hidrocentralei, oaspeții s'au îndreptat spre cheile Bicazului. Păstrând amintirea vizitei făcute de delegația R. S. S. Ucrainene, constructorii hidrocentralei V. I. Lenin de la Bicaz s’au angajat să muncească cu și mai mult elan pentru construirea socialismului în patria noastră, pentru apărarea păcii. In numărul de azi: întărirea clasei muncitoare — chezășia victoriei socialismului în România pag. III-a Nota guvernului Republicii Populare Române(pag. IV-a)’ Uriașe greve și demonstrații populare pe tot cuprinsul Franței (P== IV-a). tot mai sus steagul întrecerii socialiste ! Rezervele inteme în slujba îndeplinirii planului la toți indicii în lupta pe care o dă pentru îndeplinirea planului de stat pe 1952, la toți indicii, înainte de termen, colectivul fabricii de hârtie și cartoane „Comuna din Paris“ din Piatra Neamț acordă o deosebită atenție descoperirii și punerii în valoare a rezervelor interne existente la fiecare loc de muncă. In cadrul fabricii s’a constituit un colectiv obștesc format din muncitori, tehnicieni și ingineri fruntași care se ocupă în mod special de problema punerii în valoare a rezervelor interne. Acestei importante probleme o deosebită atenție o acordă deasemeni cercul ASIT și cabinetul tehnic din întreprindere. In ultimul timp colectivul obștesc și cabinetul tehnic de la fabrica „Comuna din Paris“ a primit un număr de 7 propuneri cu privire la folosirea rezervelor interne. Din acestea două au și fost aplicate iar 3 sunt în curs de studiu (experimentare). Tovarășii Bațani Iosif maistru de fabricație și Ciontu D. Nicolae conductor la mașina de carton, de pildă, au propus montarea unei noi prese umede la mașina de carton în locul cilindrilor preîncălzitori care urmează a fi mutați în locul unui calandru, aceasta ducând la mărirea capacității de stoarcere și uscare a mașinei. Deasemeni sudorul Migala Mihai a propus reconstruirea a două aparate reductoare prin folosirea a o serie de piese existente la fier vechi. In acelaș timp lăcătușul mecanic Ioan nițoaia Gheorghe a venit cu propunerea instalării unui dispozitiv de ungere și răcire a ghevintului la mașina de tăiat filet. Datorită sprijinirii de către organizația de partid a acțiunii pentru descoperirea și punerea în valoare a rezervelor interne, la fabrica de hârtie și cartoane „Comuna din Paris” s-a reușit ca prin punerea în valoare a acestor rezerve să se obțină importante succese în lupta pentru o producție și productivitate mereu sporită, pentru reducerea prețului de cost. Astfel de pildă numai în trei luni de zile colectivul acestei fabrici, prin punerea în valoare a rezervelor interne, a reușit să depășească planul de producție cu 5,62 la sută, să realizeze economii în valoare de 192.201 lei, să reducă prețul de cost față de cel planificat cu 3,56 la sută și să mărească productivitatea muncii cu 9,39 la sută. Coresp. IONESCU GHEORGHE Cea de a doua consfătuire a stahanoviștilor și fruntașilor în producție din sectorul industrial al hârtiei și celuloziei Sâmbătă 7 iunie 1952, a avut loc la fabrica „Steaua Roșie“ din Bacău, în prezența tovarășului Haber Ivaniev ministru adjunct al Ministerului Industriei Lemnului, Hârtiei și Celulozei, cea de a doua consfătuire a stahanoviștilor și fruntașilor în producție din sectorul industrial al hârtiei și celulozei. La consfătuire au mai luat parte tovarășii Nițulescu C, secretar al Comitetului regional de partid Bacău, Voicu E. din partea Comitetului Executiv al C.G.M. Radu I, secretarul Uniunii Lenin Forestier, inginer Dâmboiu, director tehnic din Direcția Generală a Hârtiei și Celulozei, precum și reprezentanți ai combinatului poligrafic Casa Scânteii, ai E.P.D., Comitetului de Stat al aprovizionării, ai institutului de cercetări și experiențe din industria lemnului, hârtiei și celulozei, ai comisiei de stat a planificării, precum și ai consiliului sindical regional Bacău. După cuvântul tovarășului Haber Ivaniev ministru adjunct al Ministerului Industriei Lemnului, Hârtiei și Celulozei, care a vorbit despre importanța deosebită pe care prezintă cea de a doua consfătuire a staha’ ö hoviștilor și fruntașilor în producție din sectorul industrial al hârtiei și celulozei în direcția îmbunătățirii calității hârtiei și celulozei, au fost prezentate un număr de trei referate. Primul referat l-a ținut stahanovistul Movileanu N. dela fabrica,,N. Bălcescu"-Zirnești asupra metodelor întrebuinnțate pentru îmbunătățirea calității celulozei sulfit; a urmat apoi referatul stahanovistului Voinea I. de la fabrica „Steaua Roșie“-Bacău asupra metodelor întrebuințate pentru îmbunătățirea calității hârtiei de scris și referatul stahanovistului Petcu Nicolae dela fabrica „1 Septembrie“-Buștemî despre calitatea pastei de lemn și hârtiei de ziar rotativa. Atât referatele prezentate cât și discuțiile purtate în jurul acestor referate, au scos în evidență faptul că în momentul de față in centrul preocupărilor tuturor fabricilor de hârtie și celuloză din patria noastră stă problema îmbunătățirii calității hârtiei și celulozei, problema lichidării lipsurilor ce mai există în această direcție. Deosebit de importante au fost comunicările făcute de către tovarășii Maier I. din partea Combinatulu poligrafic „Casa Scânteii“, Weiner S. din partea E.P.D.-lui și Simon H. din partea Comitetului de stat a aprovizionării, privind calitatea hârtiei, celulozei și cartoanelor pe care întreprinderile de hârtie și celuloză le livrează. După cuvântul tovarășului Radu I, secretarul Uniunii Lenin-Forestier care a subliniat sarcinile ce stau în prezent în fața organelor sadicale din întreprinderi țn lupta pentru o mai bună calitate a hârtiei și celulozei, a luat cuvântul tovarășul inginer Dâmboiu A, director tehnic din Direcția Generală a Hârtiei și Celulozei care a tras concluziile celei de a doua consfătuiri a stahanoviștilor și fruntașilor în producție din sectorul industrial al hârtiei și celulozei, arătând totodată sarcinile deosebit de importante ce stau în fața fabricilor de hârtie și celuloză în direcția îmbunătățirii calității, în special a hârtiei, de ziar. In unanimitate s’a votat la sfârșitul consfătuirii două telegrame, prima adresată tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej prin care cei prezenți la consfătuire exprimându-și bucuria ce o simt la vestea alegerii celui mai iubit fiu al poporului nostru muncitor ca Președinte al Consiliului de Miniștri își iau angajamentul în numele tuturor muncitorilor, tehnicienilor, inginerilor și funcționarilor din sectorul industrial al hârtiei și celulozei ca în ziua de 23 August să dea hârtie și celuloză de bună calitate în contul zilei de 1 Septembrie, iar a doua guvernului americanizat al Franței prin care cei prezenți exprimându-și indignarea pentru arestarea samavolnică a secretarului Comitetului Central al Partidului Comunist Francez Jacques Duclos cer eliberarea imediată a lui Jacques Duclos și a lui Andre Stil. La sfârșitul consfătuirii, ansamblul artistic al fabricii Steaua Roșie a prezentat un frumos și bogat program artistic. A doua zi un frumos program artistic a fost prezentat în fața participanților la consfătuire, de către ansamblul artistic al fabricii de hârtie „N. Bălcescu”-Zărnești. y A apărut în limbile : rusă, română, franceză, germană, engleză și spaniolă „Pentru pace trainică, pentru democrație populară!" București. Organ al Biroului Informativ al Partidelor comuniste și muncitorești Nr. 23 (187) Cuprinde: Articol de fond: Massele populare dau o ripostă tot mai puternică ațâțătorilor la război. x x x O nouă victorie minunată a construcției comuniste în U.R.S.S. M. Mitin: Lucrarea clasică a lui I. V. Stalin „Despre Marele Război al Uniunii Sovietice pentru Apărarea Patriei”. Franz Dahlem, împotriva „tratatului general” separat, pentru pace și unitatea națională a Germaniei. Alexandru Moghioroș : întărirea partidului clasei muncitoare — chezășia victoriei socialismului în România. XXX Provocatorii tito-fasciști in slujba imperialiștilor americani. Jan Marek : Note politice. Informații.