Em. Arghiropol: Condamnata (1868)

BT©. 1. 4506*4 JURNAL PENTRU TOŢI Publicaţiile ilustrată a D. Emanuel Arghiropol. Anul I. Abonamentele se făcu: In Iassi la biuroulu redacţiunei, Strada St. Teodor, No. 2, la Librăria nouă, Strada mare şi la D. D. Hildebrand, casele Bancoiin Bucuresci la Librăria D-lui George Ioanid & Comp. Strada Lipscanilor No. 18. Preţul abonamentului: pe anu 28 Iei noi, pe jumătate anu 15 Iei noi, pe trei luni 8 lei noi. Unu numeru 1 leu nou şi 50 bani. 3/13 Ianuarie 1868. ESE DE DOUE ORI PE LUNĂ. Sumariu : Romanse şi nuvele . Condemnata. Tăcere in viaţă, er tare in oara morţii. — Sciinţe . Studiuri asupra dreptului. — Varietăţi . Apropo de primăvară. O seară la Slănicu. Cătă Lectori. — Anunciuri. CONDAMNATA. I. Familia Sulin. Mergendu spre satul *** din Besarabia (partea Rusiei) celu mai frumosu spectacolu se disfâşură înaintea ochilor. In faţă, unu dealu acoperitu de livezi şi viibelşugate, in sinul cărora se o ferescu micele căsuţe ale satului, albe şi vesele ca orii de primăvară ; la dreapta puţin in depărtare pădurea, a căria verdeaţă negrindă, aduce călătorului o boare recoroasă din profundimele codrilor ei, la stănga şi pe o vălicică din cele mai romantice, se'nalţă biserica satului, acăriaturnu albind dominează valea, lăsăndu la vederea trecătoriloru crucea sa sclipindă care cu căt te apropii de satu măreşte pe după dealul asupra căruia se întinde drumul. Pentru a intra in satu, trebue să treci mai ăntăi prin o aleie de plopi, a cărora ver fu parc a se inălţa pănă la ceriu ; odată această aleie trecută, drumul dă intr’unu feliu de piaţă, de unde se impartit mai multe cărăruşi prin satu ; la fundul acestei pieţe, spre dealu, să înfăţoşară o casă de o aparenţă mai deosebită decăt cele ce se vedu de ordinarii prin satele noastre. — Această casă, incunjurată de unu gardu de cătină, se perdea mai cu totul din vedere, sub umbra tufoşilor copaci de care este împrejurată, prin ale cărora crengi acoperite de milioane de frunţi, unde şi unde se vede albindu păreţii sei, s’au că să strecoară căte o rază de lumină in timpul nopţii. Nime nu au străbătutu aceste locuri şi mai alesu in acele nopţi de vară, pe cănd luna argintie se’nalţă pe firmamentu, pe cănd intrarea dealului vecinu, focul yHuMi Familia Sulin.