Magazin Sălăjean, noiembrie 1998 (Anul 3, nr. 212-231)

1998-11-25 / nr. 229

O restructurare anemică a Guvernului Desființarea Ministerului Turismului a stârnit vii reacții în rândul partidelor din opoziție. O oarecare încordare s-a simțit și în rândul Partidului Democrat, ministrul Sorin Frunzăverde fiind unul dintre membri marcanți ai democraților. Luând peste picior încercarea premierului Radu Vasile, cea de a convinge FMI că totuși se face restructurare, PDSR a emis un Comunicat de presă în care declară: "Este evident că economiile la bugetul de stat aduse prin desființarea Ministerului Turismului și transformarea sa într-o obscură Agenție pentru Turism, reprezintă numai câteva zeci de milioane de lei, mult mai puțin decât costul unei vizite prezidențiale sau a primului ministru în străinătate". Fără discuție, lansarea cu pompă a unei Ordonanțe de urgență pentru a salva privatizarea turismului, pentru ca doar la câteva zile Ministerul de resort să dispară, este aberant. Deși primul ministru Radu Vasile s-a declarat vehement pentru măsuri nepopuliste, menite să ne ajute în depășirea crizei economice, s-a recurs la o populistă demonstrație care pare a încerca ceva, însă fără nici un succes. Ba chiar pe dos! Turismul este parte integrantă din politicile industriale și comerciale ale României. Dacă o astfel de structură este neglijată, ne putem lua adio de la comorile și frumusețile patriei. Daniela POP HOLOGRAF si noul album 5 "Supersonic" Cu ocazia participării la sărbătoarea aniversară a postului local Radio Transilvania, azi, la ora 12, la parterul Magazinului Silvania, grupul Holograf își va lansa noul album intitulat "Supersonic". Fanii vor avea ocazia să-i vadă îndeaproape pe cei cinci componenți ai grupului și să primească autografe. T.C. ACUM 80 DE ANI (VI) La 13 noiembrie, la Arad încep tratativele dintre delegațiile Consiliului Național Român Central și Consiliul Național Maghiar din Budapesta. Delegația maghiară încerca să amâne rezolvarea problemei națiunii române până după încheierea tratativelor de pace. Tratativele au eșuat, românii hotărâseră să-și urmeze drumul dorit de veacuri. Astfel, Consiliul Național Român Central a devenit organismul unic reprezentativ al intereselor națiunii române din Ungaria și Transilvania. La 15 noiembrie Consiliul Național Român Central face cunoscut "Regulamentul pentru alegerea deputaților Adunării Naționale". Consultarea poporului reprezenta modalitatea cea mai democratică de rezolvare a problemei majore ce frământa întreaga națiune română. La 20 noiembrie se hotărește convocarea la 1 decembrie la Alba Iulia a Adunării Naționale a românilor și este lansat manifestul protest "Către popoarele lumii”, document programatic de importanță majoră în istoria luptei pentru unitatea națională și politică a poporului român, în încheiere, documentul preciza: "din ceasul acesta, oricum ar decide puterile lumii, națiunea română este hotărâtă a pieri mai bine decât a suferi mai departe sclavia și atârnarea". Voința de unitate națională și statală devenea prin Marea Adunare realitate, aici trebuia să se proclame toate legile și reformele mari și însemnate pentru viitorul poporului român, în ziarul "Drapelul" din Lugoj se arăta: "La Alba Iulia se va începe un nou capitol al istoriei naționale românești. Ne vom spune voința nestrămutată"... Dar n-avem să ne gândim numai la noi. N-avem să cădem în păcatele acelora de sub al căror jug scăpăm. Suntem datori să ne gândim la cetățenii de altă limbă și lege, care de aici înainte vor fi chemați să împartă cu noi și binele și răul. în același spirit, Vasile Goldiș declară: "La Adunarea Națională se va hotărâ unirea tuturor românilor". Ziarul "Unirea", prin apelul "Veniți la Alba Iulia", scria: "Veniți cu toții la Marea Adunare Națională care se va ține la 1 decembrie la Bâlgradul lui Mihai Viteazul, veniți să dăm răspunsul, să spunem pe față înaintea popoarelor lumii ce voim. Veniți să jurați că nedespărțiți vom fi și uniți vom rămâne de aici înainte cu frații noștri de pe tot cuprinsul pământului românesc sub noua și nedespărțita cârmuire. Pentru alegerea delegaților, s-au constituit consilii naționale locale care au convocat adunări populare în care au fost aleși delegații care prin mandatele încredințate erau împuterniciți să reprezinte voința națiunii, - va urma Col. (r) Mihai VARTIC "AICI MĂ SIMT ACASĂ” declară prim-procurorul Mircea Marincaș Parchetul de pe lângă Tribunalul Sălaj are, începând de la 1 noiembrie, un nou prim-procuror, în persoana procurorului Mircea Marincaș. Pentru a-l cunoaște și dumneavoastră, pentru a afla mai multe despre persoana sa și despre activitatea desfășurată până în prezent, i-am solicitat domnului  Marincaș un interviu. Cine este de fapt Mircea Marincaș? MJVL: Un sălăjean născut pe 6 octombrie 1948, in Jibou, în anul 1966 am absolvit Liceul din Jibou și în același an am intrat la Facultatea de Drept din Cluj- Napoca. Am absolvit facultatea în 1971 și am fost repartizat la Procuratura locală de la Năsăud, de unde am fost transferat, în 1972, la Procuratura locală Zalău. în 1992, am fost numit procuror inspector la Procuratura județeană Sălaj, cum se numea pe atunci, iar în 1994 am fost numit procuror șef al Secției de urmărire penală a Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj, apoi șeful Secției judiciare. Din 15 iunie a.c., am fost numit cu delegație șef Secție urmărire penală la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Cluj. In ceea ce privește viața mea personală, sunt căsătorit din 1973, soția mea este economistă și avem două fete. Una a absolvit Facultatea de Științe Economice și lucrează în Cluj, iar cealaltă este studentă în ultimul an la Facultatea de Drept din Cluj. Cum vă simțiți din nou acasă și cum ați găsit colectivul pe care l-ați lăsat aici când ați plecat la Cluj? M.M.: Mă simt foarte bine, fiindcă îi cunosc pe toți și fiindcă aici m-am format profesional. Mă simt ca "acasă". Referitor la colectivul pe care l-am regăsit, pot spune că Suntem într-o perioadă în care se schimbă generațiile. Dar pe băieții tineri, pe procurorii tineri îi găsesc foarte serioși și foarte îndreptași spre studiu și spre problematica pe care o ridică fiecare dosar în parte. Indiferent dacă avem de-a face cu o infracțiune silvică sau cu o infracțiune de abandon de familie, care sunt apreciate ca fiind infracțiuni simple, ușor de dovedit, ei se apleacă cu aceeași seriozitate și asupra lor ca și asupra unor infracțiuni mai grave. Probatoriul care trebuie administrat într-o cauză îl fac cu aceeași seriozitate și într-o cauză mai simplă ca și într-una care ridică anumite dificultăți în soluționarea ei, pentru că nu întotdeauna se dă soluție de trimitere în judecată. De acum încolo, va trebui să încercăm ca, înainte de întocmirea rechizitorului, să stăm de vorbă cu învinuitul, pentru ca el să știe pentru ce urmează să fie trimis în judecată, care este probatoriul administrat împotriva lui și pentru ași putea formula apărarea, încă din această fază. Noi nu câștigăm nimic, trimițând în judecată un om care se dovedește ulterior a fi nevinovat. Din contră, acesta ar fi un rebut al muncii noastre. Este satisfăcător numărul de procurori existent în acest moment la Parchetul de pe lângă Tribunalul Sălaj, MNJVS. Este satisfăcător, dar nu suficient însă în comparație cu alte parchete din raza Curții de Apel Cluj, stăm bine Există o rezervă de cadre foarte serioasă, procurori tineri care doresc să studieze și studiază foarte mult, lucru pe care-l apreciez mult. De multe ori vin la mine ca să mă consulte într-o speță sau alta și asta îmi place foarte mult. Care este starea infracțională, în acest moment, în județul Sălaj? M.M.: Nu este o stare infracțională ieșită din comun. N-am găsit aici ceva deosebit față de ceea ce se întâmplă în alte județe. Nu pot spune nici că a crescut nici că a scăzut numărul de infracțiuni. Dar infracționalitatea juvenilă? MNJVL. Aici este o problemă. Noi încercăm și am încercat și în anii anteriori să facem în așa fel încât să fie cât mai puțini minori trimiși în judecată și condamnați. Dar există infracțiuni în cazul comiterii cărora nu avem ce face și trebuie să dispunem trimiterea minorilor în judecată. Sigur că măsurile ce se iau împotriva lor sunt de obicei, măsuri educative, dar se mai aplică și pedepse privative de libertate. Vreți să adresați câteva cuvinte cititorilor ziarului nostru? M.M.: Le urez multă sănătate și să fie niște cititori permanenți, mai ales dacă vor găsi în ziar informațiile cele mai corecte. Tincuța CHIRA Țiganii - o problemă în Ileanda Comuna Ileanda are în componență 13 sate, cu aproximativ 2650 locuitori. O problemă majoră a acestei comune o reprezintă țiganii, fiind stabilite aici 89 familii de romi, cu 338 persoane. Astfel, Ileanda se numără printre comunele din județul nostru cu cel mai mare număr de țigani. Dar problema nu o reprezintă prezența lor, ci faptul că mulți dintre ei, deși apți de muncă, nu vor să lucreze. Pentru a-i ajuta, Consiliul local Ileanda le-a acordat ajutoare sociale, dar în loc să mulțumească pentru ajutoare, aceștia se dedau la acte antisociale, ajungând chiar la amenințări la adresa primarului comunei, dacă nu li se mai acordă aceste ajutoare. O altă problemă este atragerea copiilor în școală, lucru dificil, având în vedere că, odată cu venirea anotimpului rece, țiganii spun că nu au cu ce să-și îmbrace odraslele, pentru a-i trimite la școală. Singurul motiv pentru care copiii țiganilor mai trec pe la școală este faptul că acordarea alocației de stat pentru aceștia este legată de frecvența la școală. Banii aceia însă nu sunt folosiți pentru copii, ci... pentru băutură, barurile din comună fiind tot timpul vizitate de țigani. S-a încercat ajutorarea copiilor, prin acordarea unor haine adunate prin eforturi ale profesorilor și locuitorilor comunei. Dar ei nu se îngrijesc de aceste haine sau, mai rău, le vând imediat ce le primesc. O propunere care s-a discutat în ședința Consiliului local Ileanda din 19.11.1998, a fost cea a înființării unei cantine de ajutor social. Această propunere a stârnit discuții contradictorii în rândul consilierilor. într-adevăr, ar fi un real ajutor pentru familiile nevoiașe (în mare majoritate țigani) să li se dea măcar o masă caldă pe zi, dar cum fonduri pentru această cantină nu există, populația ar fi cea care ar trebui să ajute, însă, pe bună dreptate, există o repulsie față de aceștia, datorită scandalurilor provocate de ei. Mai mult, deschiderea cantinei i-ar încuraja și mai mult pe țigani să nu muncească și ar provoca o invazie a țiganilor și din alte localități, ducând la o creștere a numărului lor. Se pare că această problemă majoră a coijiunei nu-și găsește rezolvarea prea ușor, însă este lăudabilă preocuparea primarului comunei, Gheorghe Pop, și a consilierilor locali, care într-adevăr doresc să îmbunătățească situația. SZUCS Ecaterina Vântul puternic din ultimele zile a afectat acoperișul Spitalului Județean Luni după masă, datorită rafalelor puternice de vânt, a fost afectat acoperișul Spitalului Județean Zalău. Chiar dacă stricăciunile nu sunt importante, totuși reparațiile afectează bugetul spitalului, și așa foarte redus. Desfacere de produse alimentare în spațiu necorespunzător în târgul de animale din Someș Odorhei, în urma controlului sanitar - veterinar, s-a constat că la S.C. AGROSAMUS Someș Odorhei desfacerea de produse alimentare de origine animală se făcea în spațiu improvizat și neautorizat sanitar veterinar. Datorită faptului că această societate comercială se afla la prima abatere, a fost doar atenționată și i s-a impus să intre în legalitate. (sz.e.)