Magazin Sălăjean, decembrie 1998 (Anul 3, nr. 232-252)

1998-12-02 / nr. 232

pi) promovează Înființarea FONDULUI DE SOLIDARITATE După cum v-am informat într-un număr anterior al ziarului, Partidul Democrat va susține un pachet de legi, una dintre aceste inițiative fiind Legea pentru crearea Fondului de solidaritate. PD va iniția și promova o propunere legislativă de înființare a acestui fond, din care vor fi oferite alocații de solidaritate persoanelor aflate în situații de dificultate excepțională: șomerii, în vârstă de peste 50 de ani femeile și 55 de ani bărbații, cu vechime integrală în muncă și care nu-și mai găsesc plasament; persoanele care beneficiază deja de pensie, într-un sistem necontributiv, dar ale căror venituri cumulate nu acoperă cel puțin 50% din minimul de supraviețuire; alte persone care, datorită condițiilor familiale și de sănătate, nu mai pot munci și care au venituri familiale sub 50% din minimul de supraviețuire. Această propunere legislativă, alături de altele, au în vedere, după cum a afirmat Viorel Hanu, președintele Partidului Democrat, filiala Sălaj, în cadrul conferinței de presă a PD, echilibrarea efectelor reformei. SZUCS Ecaterina MINISTERUL APELOR, PĂDURILOR ȘI PROTECȚIEI MEDIULUI NU RESPECTĂ PROMISIUNILE FĂCUTE CONFEDERAȚIEI SINDICALE "CONSILVA" La solhițarea reprezentanților Federației Silva, în data de 30 octombrie, reprezentanții acestei grupări sindicale, condusă de ing. Marian Stoicescu, în calitate de lider, s-au întâlnit cu reprezentanții Regiei Naționale a Pădurilor, conduși de ing. Dorin Ciucă, în calitate de manager, pentru a semna nota de conciliere a conflictului de muncă declanșat în data de 23 octombrie. Principalele solicitări ale sindicatului au fost: eșalonarea achitării restanțelor salariate până la data de 31 decembrie; apariția Ordonanței de Urgență privind protecția socială a personalului disponibilizat până la data de 12 noiembrie, în caz contrar, convocarea Consiliului de Administrație al R.N.P. și rezolvarea problemei ocupării posturilor de ingineri șefi de distribuție. Nota de conciliere este transmisă tuturor liderilor de sindicate din județe. Prin adresa nr. 11.261 din 2 noiembrie, Anton Vlad, secretar de stat al ministerului de resort, a fost de acord cu revendicările sindicatului și a semnat nota de încetare a pichetării Guvernului declanșată de Confederația CONSILVA. Nicolae Arion, vicelider al Federației Silva - Sălaj, ne-a declarat că principala nemulțumire a sindicaliștilor este modul în care se înțelege a se realiza restructurarea. Deciziile sunt luate unilateral de Minister și Regia Națională a Pădurilor, fără a se ține cont de opiniile exprimate de sindicaliști. O altă motivație a Cofederației CONSILVA de a continua pichetarea Guvernului și a forului tutelar este neapariția până la data stabilită a Ordonanței de Urgență pentru protecția socială a personalului disponibilizat. Deși Contractul Colectiv de Muncă, înregistrat în 1 iulie 1998 la Direcția Generală a Muncii și Protecției Sociale București, prevede acordarea, în caz de restructurare, a patru salarii brute neimpozabile, se pare că cei disponibilizați nu vor avea parte de drepturile bănești prevăzute de actualul Guvern prin Ordonanța nr.9/ 1997. Ceea ce este însă mai grav: imposibilitatea reconversiei profesionale. Un pădurar nu poate fi decât pădurar. Luni și marți, conducerea filialei Sălaj a Federației Silva s-a aflat la București, pentru a stabili măsurile de protest care se vor lua dacă Ministerul Apelor, Pădurilor și Protecției Mediului nu va aplica prevederile notei de conciliere nr. 11.261, din 2 noiembrie. Vom reveni cu amănunte! Daniela POP 1 DECEMBRIE 1916 LA ROMANI, ’’MAREA UNIRE” (2) - urmare din pag. 1 -singura soluție era lupta deschisă pentru eliberarea lor și unirea cu Patria mamă. Ceasul eliberării a sunat odată cu intrarea României în război alături de Antantă, la 16 august 1916, când armata română a trecut Carpații, pentru eliberarea Ardealului, îmbărbătată de versurile marșului temerar: "Treceți batalioane române Carpații, La arme cu frunze și flori, Ne-așteaptă izbânda, Ne-așteaptă și frații, Cu inima la trecători". Evenimentele care s-au succedat în această perioadă se înscriu ca pietre de hotar în istoria poporului nostru, evenimente ce sunt bine "punctate" în analele devenirii poporului român, integrate armonios în epopeea renașterii poporului nostru, în această epocă, marcată de mari evenimente istorice, care se înscriu, ca puncte de reper distincte și toate împreună, 1 Decembrie 1918 este un moment de răscruce în istoria devenirii poporului român ca națiune de sine stătătoare și în formarea statului său modern unitar. Șapte decenii de cea mai intensă istorie românească s-au scurs de la revoluția pașoptistă până la 1 decembrie când s-a înfăptuit Marea Unire, ducând la bun sfârșit ceea ce au realizat cele optsprezece secetle anterioare din viața poporului nostru. Anul 1918 s-a transformat efectiv în anul împlinirii aspirațiilor multiseculare: cuprinderea tuturor românilor între granițele unui singur stat unit și independent. în luna martie a anului 1918, românii Basarabiei au proclamat unirea lor cu România, iar în luna octombrie din acel an, același lucru l-au declarat românii bucovineni. Dar încununarea înfăptuirii unirii tuturor românilor a fost marcată de actul de la 1 decembrie, prin care cei peste 100.000 români ardeleni adunați la Alba Iulia au declarat răspicat, în unanimitate, "Unirea cu Patria Mamă". Prin înfăptuirea acestui act, s-a încheiat un proces logic și obiectiv, de recâștigare a vechilor drepturi ale poporului român asupra teritoriilor sale strămoșești, cuprinse în România Mare. România de azi este visarea cea mare a lui Mihai Viteazul și a celor care la 1848 n-au pregetat în fața sacrificiului suprem pentru prosperitatea poporului român. UN STAT UNITAR, INDEPENDENT, SUVERAN, de mare prestigiu pe plan internațional, în care domnește egalitatea, dreptatea și libertatea, un stat ce putea fi doar intuit și nu imaginat de generația pașoptistă. Ancorând în realitatea vremurilor noastre, conchidem că, în prezent, poporul nostru se încadrează pe drumul care să-i asigure o viață demnă, corespunzătoare de noi orizonturi în trecerea spre mileniul al treilea, în care să se afirme glorios în rândul națiunilor civilizate ale lumii de mâine. în acest scop, este necesar a se reînvia virtuțile moștenite de la strămoșii noștri daci și romani, acele vestite virtuți menționate de Herodot, probate de marele Traian, sporite de cultura și civilizația romană, înnoite periodic de poporul român și reafirmate de toți domnitorii pământului nostru. "Sfântă" Deși majoritatea infracțiunilor se comit de către bărbați, nici femeile nu se lasă mai prejos. Doar milităm pentru egalitate între sexe, indiferent ce presupune acest lucru! Au intrat și femeile în această lume infracționalității, mânate de cele mai a diverse motive: dorința de îmbogățire, răzbunarea, ura, dragostea, plăcerea, nevoia asigurării traiului zilnic etc. Motivul care a determinat-o pe Gongoș Rozalia, zisă Crișma sau Sfânta, de 24 ani, din Sălsig, jud. Maramureș, să comită o serie de infracțiuni este cât se poate de ușuratic. Adică, dorința de a te plimba cu trenul te împinge să comiți o infracțiune de furt, una de fals privind identitatea și una de fals în înscrisuri sub semnătură privată. Dar iată cum s-au petrecut lucrurile, în 28 aprilie 1998, aflându-se în municipiul Zalău, Gongoș s-a hotărât să călătorească cu trenul de la Zalău la Dej și apoi la Timișoara. Neavând bani pentru a-și cumpăra biletul de călătorie necesar, s-a hotărât să fure și nu prea buletinul de identitate al numitei Prodan Floarea, pentru a se legitima pe tren, în cazul în care ar fi controlată. Hotărâtă, tânăra s-a dus acasă la Prodan, cu care se cunoștea, și a intrat în apartamentul acesteia. Profitând de neatenția gazdei, i-a furat buletinul de identitate, după care a plecat in stația CF Zalău - Nord S-a urcat în trenul accelerat 1642, fără să posede legitimație de călătorie sau bilet, iar la controlul efectuat de șeful de tren, Gongoș s-a prezentat sub identitatea lui Prodan Floarea, prezentând și buletinul de identitate, pentru a fi cât mai convingătoare. în baza actului de identitate și a declarației tinerei: cum că este Prodan Floarea, șeful de tren a încheiat un proces verbal de contravenție pe numele de Prodan Floarea, fiind semnat de către Gongoș. Dar vinovata a fost depistată și trimisă în judecată pentru comiterea infracțiunilor enumerate mai sus. S-a dovedit că, până la urmă, nu este chiar atât de "Sfântă". Tincuța CHIRA PNL Sălaj se pronunță pentru criteriile competenței, nu pentru apartenența politică - urmare din pag. 1 Patriciu, Traian Decebal Remeș, Costea Munteanu, Sebastian Vlădescu. în măsurile de redresare economică, pe primul plan se află scoaterea din programul de privatizare, închiderea imediată și declanșarea de către FPS a procedurilor de lichidare administrativă pentru un număr de întreprinderi de stat care au înregistrat 20% din pierderile totale ale societăților comerciale cu capital de stat; fluidizarea operațiunilor de finalizare a lichidării la întreprinderile supuse acestei proceduri; vânzarea prin licitații individuale, contra subvenții cu clauze de condiționalitate, a întreprinderilor ce nu au putut fi privatizate; transformarea datoriilor societăților comerciale în acțiuni și închiderea majorității perimetrelor de extracție a minelor neferoase. Relansarea economică este condiționată, în viziunea PNL, de avantajele financiare acordate potențialilor investitori: stimularea prin reducerea impozitului pe profitul reinvestit și stimularea exporturilor prin reducerea cu 50% a impozitului pe profit pentru venituri aferente; reforma sistemului bancar prin descentralizare, ca premisă pentru realizarea segmentării reale, prin competiție, a pieței serviciilor bancare; crearea de facilități fiscale pentru consultanții străini în România și introducerea sistemului de fonduri de pensii suplimentare, capitalizate prin economii personale obligatorii în anul 1999. Dorin Penciuc a declarat că, deși PNL vine cu soluții concrete, partenerii de coaliție PNȚCD și PD cu siguranță nu vor accepta întregul program de redresare și relansare economică, în principal din cauza doctrinelor politice, creștin democrate și social democrate. Unificarea liberală din 13 noiembrie, dintre PL și PNL, s-a realizat la nivelul județului fără complicații. Președintele PL Sălaj, Cristian Ionescu, a fost cooptat în structurile de conducere ale PNL, ocupând postul de vicepreședinte al filialei. Cât despre celelalte formațiuni politice liberale, Câmpeanu, pentru o eventuală fuziune, a pus condiția ieșirii de la guvernare, ceea ce în opinia PNL este exclusă pentru moment. "Numărul membrilor PNL (C) este destul de mic, deci nu reprezintă un pas atât de avantajos încât să acceptăm condiția impusă de ei", a declarat Dorin Penciuc. Recenta demitere din funcție a managerului general al SC Publiserv SA, Gheorghe Margin, a fost considerată inutilă și inoportună, având în vedere că ne aflăm la începutul sezonului de iarnă. Basarab Pușcaș a avut o atitudine mai intransigentă, considerând că actuala decizie a Adunării Generale a Acționarilor de la SC Publiserv SA este lipsită de temei, iar municipiului Zalău are de pierdut prin înlocuirea lui Gheorghe Margin. Sprrijinul politic retras de PNȚCD primarului Petru Duncău, a fost acordat de PNL, partid membru al CDR. Dorin Penciuc s-a declarat mulțumit de activitatea din administrație a primarului Duncău și a justificat sprijinul PNL prin faptul că "se frânează realizările din administrația publică locală. Nu suntem de acord să se meargă în continuare pe disensiuni", a declarat președintele PNL Sălaj. Cât despre funcționalitatea la nivel județean a coaliției, toți membrii conducerii liberale sălăjene au fost de acad că situația se înrăutățește pe zi ce trece. Dan Laza, secretarul organizației, a declarat că în plan local PNL-ul nu este considerat partener de coaliție. In data de 6 decembrie, într-un cadru oficial, va fi făcută cunoscută preferința liberală a primarului Petru Duncău, deși presa a anticipat-o mult mai repede.