Magazin Sălăjean, martie 1999 (Anul 4, nr. 41-63)

1999-03-01 / nr. 41

De,fitul au fost restituite pădurile către proprietari neproprietari, exploatarea acestora a atins cote alarmante. Avem nevoie de lemne? Mergem în pădure și tăiem. Iară să mai cerem "foaie" și fără să mai plătim vreun leu. Deși Codul silvic prevede că deținătorii de păduri proprietate privată, persoane juridice și fizice, care vor să taie lemne sunt obligate să tase numai arborii marcați de personalul silvic, să respecte regulile silvice de exploatare a masei lemnoase și să apeleze la serviciile personalului silvic, pentru marcarea și evaluarea arborilor destinați tăierii, aceste prevederi nu sunt respectate și în consecință se fură ea "în codru". De fapt, se fură chiar din codru Da. și se fură in cantități foarte mari, ajungându-se deseori chiar la defrișarea unor zone întinse. Szigeti Janos de 43 ani, din Dioșod și Lake Francisc de 28 ani, din Hereclean, sunt doi mari "iubitori" ai pădurilor, limese atât de mult pădurea, încât s-au hotărât să mai zărească "puțin" arborii, mai ales că parcelele alese pentru acțiune nu le aparțineau, așa că au trecut la treabă. în cursul lunii aprilie a anului trecut, Szigeti Janos a tăiat mai mulți arbori de esență salcâm, fără a avea forme legale, de pe parcelele aparținând lui Păcurar Vasile și Cnșan Grigoriu, pe care apoi i-a vândut mai multor persoane din localitatea Dioșod. Astfel, a vândut 350 bucăți de salcâm pe 320.000 lei și pe alimente. Tot în cursul aceleiași luni a tăiat și Loke de pe aceleași parcele un număr de 140 salcâmi. Iară a avea forme legale. După ce au acționat fiecare pe cont propriu, s-au gândit că ar fi mai sigur dacă ar "purcede" împreună la tăiat lemne. Zis și făcut! S-au dus împreună pe parcelele amintite anterior și au tăiat 160 arbori pe care i-au vândut pentru 160.000 lei și 140 de salcâmi, vânduți contra sumei de 150.000 lei. în urma tuturor acțiunilor, s-a stabilit că cei doi au tăiat de pe parcela lui Păcurar Vasile un număr de 713 arbori, valorând 10.861.00) lei, iar de pe parcela lui Crișan Grigoriu, 105 salcâmi, a căror valoare se ridică la 1.586.000 lei. Cei doi au fost arestați și trimiși în judecată pentru comiterea infracțiunilor de tăiere ilegala de arbori și furt de arbori din fondul forestier național. Având în vedere că nu sunt la prima ei înfruntare cu legea penală, ambii fiind recidiviști, cred că-și merită pe deplin soarta. Tincuța CHIKA De ce Bancorex? - urmare din pag. - mafie, în sensul real al cuvântului, dar nici de modul în care se prostituează Guvernul pe subiectul în cauză. Răspunsul nu este de căutat prea departe, el se numește privatizare prin lichidare venită prin Hotărâri ale Guvernului, fără a fi reglementate relațiile contractuale existente intre unitatea lichidată si parteneri de afaceri sau eventualii creditori. Explicit! Statul Român, prin unitățile la care mai este acționar cu FPS în frunte, solicită credit extern pentru retehnologizare. Intr-o săptămână, o lună, un an, zece ani, soluția se dovedește a fi neviabilă. O aberație! Se trece la privatizare, dar nimeni nu este interesat să cumpere pachetul de acțiuni deținut de statul român, însă, între timp, Bancorexul trebuie să plătească în continuare creditul obținut de pe piața bancară externă, conform cu scrisoarea de garanție emisă. Nimeni nu întreabă conducerea executivă a acestei bănci dacă are de unde plăti. Urmează lichidarea, fiindcă nu există oferte de cumpărare, iar Bancorexul nu mai are de unde să-și recupereze creditul, decât de la FPS, adică Guvernul României, ca instituție conducătoare a poporului român, deținător al pachetului majoritar de acțiuni. Gândiți-vă câte zeci, sute de unități au fost privatizate prin lichidare! Prin cei 4 mii de miliarde de lei prevăzuți in Bugetul pe 1999, Guvernul României și-a plătit datoria către Bancorex. Ce s-a urmărit, totuși, cu acest scandal? Se vehiculează deja o sumă: 2()().()(X).()()() USD! Doar cu atât va fi cumpărată Banca de Comerț Exterior al României. Unii vor spune că deși este o societate bancară mare pentru România, este unică pentru Europa și LUME! O fi! Dar de ce să ne lăsăm trași pe sfoară atât de ușor, de ce să nu avem și noi, românii, un preț bun pe piața mondială. Pentru că actualul Guvern și-ar vinde și mama doar ea să-și umple buzunarele. Nu vă lăsați manipulați de o politică a Ordonanțelor de Urgență, ilegală, pretins protecționistă care, de exemplu, pe cei care aveau depuneri la Bancorex ia lipsit de o dobândă bunicică, le-a transformat zilele într-un calvar, speriați că-și vor pierde agoniseala. POLICLINICA CU PLATĂ SALVOLAN CIOBANCA Spital, bl. ICI, Dumbrava. Tel. 06066 HUH Prestează zilnic: - consultații și explorări medicale de specialitate; - fișe șoferi; - examinări medicale pentru preschimbarea permisului de conducere; - fișe medicale pentru angajare în țară și străinătate; - edificate prenupțiale pentru români și străini; - controale medicale periodice conform reglementărilor MS: ’’Valoarea bunurilor recuperate în 1998, se ridică la peste 40 milioane lei” - afirmă col. (r) MIHAI VARTIC, șeful Corpului Gardienilor Publici - Rep.: l-le colonel, v-am ruga să ne prezentați raportul fie analiză a Corpului Gardienilor l’ublici, pe anul 1998? M.V.. Situația economică a anului 1998 s-a menținut în limitele caracteristice ale economiei, valoarea prestațiilor de serviciu ridicându-se la aproximativ 4.000.000.000 lei, din care 90% au reprezentat cheltuieli de salarizare, iar diferența a fost folosită pentru asigurarea de echipament și investiții. Anul trecut, salariile au creseri cu 255/, echipamentul fiind asigurat in întregime. De asemenea, a fost achiziționat și pus în funcțiune dispeceratul de alarmare împotriva efracției, incendiului și a inundațiilor. Debitele neîncasate, la sfârșitul anului trecut, se ridică la 1.400.000.000 lei. Pentru recuperarea acestora am dat curs procedurii legale în justiție. Rep.:te ne puteți spune despre activitatea de prestări senicii și de pregătire a personalului? M.V.: în acest an, numărul de contracte a crescut, unitatea noastră având încheiate contracte cu 37 societăți, cu un efectiv de 340 gardieni. Anul '98 a creat premizele diversificării activității de prestăriservicii și în domeniul supravegherii prin dispecerat a unor obiective ce vor fi racordate la acestea. Gardienii din serviciul de pază au depistat 292 de cazuri în flagrant, din care 43 au fost predați spre cercetare poliției, valoarea bunurilor recuperate ridicându-se la 43.000.000 lei. în domeniul apărării liniștii publice au fost depistate 826 contravenții, valoarea amenzilor aplicate ridicându-se la 39.000.000 lei în ceea ce privește activitatea de pregătire a personalului, a crescut exigența față de calitatea personalului angajat si a fost perfecționat sistemul de instruire lunară si tragerile trimestriale cu armamentul din dotare. In urma analizei efectuate cu beneficiarii, s-a constatat o creștere a calității și a prestațiilor în domeniul de pază. In baza metodologiei de evaluare a personalului din subordine, stabilit prin Legea 14, privind activitatea unităților extrabugetare, s-a trecut la evaluarea calității personalului după noi criterii impuse de legislația în vigoare. în acest fel, salarizarea personalului se va face în rafort de competență în îndeplinirea atribuțiunilor de serviciu. Rep.: Cât privește starea disciplinară... ? M.V.: Nevoia de creștere a competitivității desfășurate a impus și creșterea exigenței comandanților de subunități față de modul în care subordonații lor asigură paza și ordinea unităților. Cu toate măsurile luate, un număr de 60 gardieni au fost sancționați în 1998, pentru diferite abateri care au dus la încălcarea legislației ce ne reglementează activitatea. Dintre aceștia, la 26 de gardieni publici li s-au desfăcut disciplinar contractele de muncă. Creșterea competenței activității a dus la recompensarea cu diverse premii a unui număr de 160 gardieni. Rep.: Ia fi îmbunătățită dotarea gardienilor? M.V.: Conform Hotărârii Guvernului 518/1993, modificată în 1997, gardienii publici vor fi dotați cu căști, scuturi, cătușe, veste antiglonț, spray-uri și măști antigaze. Aceste materiale vor fi asigurate in funcție de posibilitățile financiare ale instituției. Intrarea în funcție a noului dispecerat a impus dotarea unității cu un autoturism de teren necesar deplasării rapide a echipelor de intervenție în orice zonă din localitățile unde își desfășoară activitatea gardienii publici. La data închiderii bilanțului, în depozitele unității se găsește 705% din necesarul de echipament pentru acest an și sunt făcute comenzi care se ridică la suma de 350.000.000 lei, pentru diferența necesară echipării personalului. - a consemnat Cristian TOR Pofta de găini! Gama de bunuri care pot fi furate este atât de complexă, încât nu cred că mai miră pe nimeni faptul că au ajuns să fie "victime" ale "trebuințelor" hoților, însăși galinaceele. Bietele găini, pe lângă frica că ar putea fi jumulite de către cumătră vulpe, acum trebuie să se teamă și de hoți. Fin Mircea de 18 ani, din Mesteacăn și Varga Marin de 22 ani, din Bogdana au poftit un pic de cărniță de găină și au pornit în căutarea victimelor. Astfel, în ultima noapte din octombrie a anului trecut, au intrat în curtea locuinței Anei Urs din aceeași localitate, și prin efracție au furat din coteț 3 găini. Soarta găinilor a fost crudă: au fost savurate de către cei doi împreună cu familia lui Varga. La numai două zile, au poftit din nou găini, așa că în timpul nopții au intrat în curtea Veronicăi Țap și au furat din cotețul acesteia 5 găini, pe care le-au dus tot acasă la Varga. Acum, că au mâncat, trebuie să și dea socoteală pentru ceea ce au făcut. Tincuța CHIRA Anul anterior au fost preluate cu mult mai puține produse la lanțiul de resurse agricole. față de anul 1997 la sfârșitul anului 1998, în județul Sălaj efectivele de animale au fost de: 65016 capete bievine, 102322 capete porcine, 15548 capete ovine și caprine și 758356 capete păsări. Comparativ cu anul precedent, efectivele de animale au înregistrat scăderi la bovine cu 2244 capete, la ovine și caprine cu 3540 creșteri la porcine cu 2431 capete și la păsări cu 20530 capete. în același an, s-au livrat la fondul de resurse agricole (preluate la unitățile cu capital majoritar de stat) următoarele produse: 648 tone carne viu (mai puțin cu 1100 tone, respectiv 37,17 față de relizările anului precedent), 3(X) bucăți ouă consum, mai puțin cu 2000 bucăți față de aceeași perioadă a anului anterior, lapte de vacă - hlstas - 29732 hl, mai puțin cu 51710 hl, grâu + secară - tone stas - 1136 tone, mai puțin cu 3885 tone față de anul precedent. Datele ne-au fost furnizate de către Direcția Generală Județeană de Statistică Sălaj. (sz.c.) Fânul buclucaș » Unii dintre semenii noștri cred că tot ce se află pe câmp și nu-i împrejmuit trebuie "împroprietărit" și dus acasă. Așa a crezut și Șerban Stelian de 30 ani, din Zalău , care în după - amiaza zilei de 23 decembrie 1998, aflându-se cu căruța în cartierul Brădet și poposind într - o grădin neîmprejmuită, a văzut ă o căpiță de fân pe care, gândindu - se că nu aparține nimănui, s - a hotărât să încarce fânul în căruță și să-l ducă acasă . Așa a și făcut, dar Măgurean Alexandru, stăpânul de drept al fânului, revendicat cele 200 kg . de fân, că doar nu degeaba a dat cu coasa și a uscat fânul astăvară. Acum, Șerban este trimis în judecată pentru comiterea infracțiunii de furt, urmând să "rumege" la rece o perioadă. T.C.