Magazin Sălăjean, martie 2001 (Anul 6, nr. 41-62)

2001-03-01 / nr. 41

Nr. 41 (935) HI joi 1 martie 2001 H 12 pagini 3500 lei TRANSURBIS Zalău, str. Fabricii nr.30/A Tel.: 060/616290 Tel./Fax: 060/617790 După 400 de ani, Mihai Viteazul va "descăleca" la Zalău Fondurile bugetare pentru protecția copilului ar putea crește anul acesta cu 30 la sută Fondurile bugetare pentru activitățile de protecție a copilului ar putea crește anul acesta cu 30 la sută față de anul trecut, a declarat, miercuri, ministrul Șerban Mihăilescu, secretar general al Guvernului, în cadrul Conferinței naționale privind strategia în domeniul protecției copilului. Mihăilescu a spus că, deși se dorește alocarea finanțărilor bugetare pe bază de proiecte, acest sistem nu poate funcționa în 2001, întrucât proiectul de buget de stat a fost deja elaborat. "Sperăm ca acest lucru să se întâmple în 2002", a adăugat secretarul general al Guvernului. Autoritatea Națională pentru Protecția Copilului și Adopție (ANPCA) va primi finanțare bugetară pentru derularea unor programe de interes național. Astfel, familiile naturale cu grad mare de risc vor fi susținute financiar pentru ași menține copiii în familie. Un astfel de program regional se desfășoară cu succes la Timișoara, a spus Mihăilescu. Un alt program cu susținere bugetară a fost declanșat acum două săptămâni și vizează sprijinirea familiilor substitutive, care să ia în îngrijire un număr cât mai mare de copii instituționalizați. De asemenea, va fi continuat programul destinat copiilor străzii, care nu a avut până acum efecte vizibile, a adăugat Mihăilescu. Secretarul general al Guvernului a arătat că toate aceste programe urmăresc atingerea obiectivului principal al reformei în sistemul de protecție a copilului, și anume reducerea numărului de minori instituționalizați. El a adăugat că s-au făcut progrese, dar că este greu de dat un termen până la care instituțiile de ocrotire vor fi închise, iar copiii integrați în familii. Pe lângă alocațiile bugetare, anul acesta ANPCA beneficiazâ și de sprijin financiar extern, în principal din programe PHARE. în anul 2000, sistemul de protecție a copiilor instituționalizați a primit peste patru mii de miliarde de lei din bugetul de stat, alături de sume provenite din bugetele locale, din credite externe și din fonduri alocate de Uniunea Europeană și Banca Mondială. Suma alocată de la buget în 1999 pentru întregul sistem de protecție a copiilor instituționalizați a fost de 2.000 miliarde lei. O delegație formată din Leontin Bordaș - președintele CJ Sălaj, Radu Căpîlnașiu - viceprimarul Primăriei Zalău, Ioan Hațegan - consilier județean, s-a întâlnit, luni, cu ministrul Culturii și Cultelor - Răzvan Theodorescu. Reîntors de la București, Leontin Bordaș ne-a declarat că scopul acestei întâlniri a fost de a face cunoscut ministrului Culturii programul de manifestări comemorative ocazionate de împlinirea a 400 de ani de la bătălia de la Guruslău; în acest context, ne-am gândit că ar fi potrivit să ridicăm și o statuie ecvestră a lui Mihai Viteazul. în acest proiect am fost încurajați și de gestul sculptorului Florin Codre, sălăjean de origine, care s-a oferit să ne doneze macheta în gips a statuii. La București neam întâlnit și cu sculptorul Codre, care ne-a arătat macheta o lucrarea frumoasă, un adevărat monument. Pentru realizarea acestei statui este nevoie însă de destul de mulți bani, costuri de realizare care nu pot fi suportate doar de către Consiliul Județean Sălaj și Primăria Zalău. Tocmai de aceea, am solicitat o întâlnire cu ministrul Theodorescu care, după ce a aflat datele proiectul, și-a arătat disponibilitatea de a- i susține. Ministrul Culturii ne-a solicitat să-i trimitem cât mai repede o cerere și documentația tehnică și economică, pentru a vedea la cât se ridică costurile realizării statuii. Trebuie să vedem acum la ce valoare se ridică documentația economică; sper ca aceasta să nu depășească 10 miliarde lei. Cât privește locul amplasării, acesta a rămas în discuție. Noi ne-am gândit că cel mai potrivit ar fi cel în fața Cinematografului Scala - un spațiu deschis, foarte populat și unde poate fi amenajat un mini-părculeț". ■ Cristian CURTA Primavara cu "petale de trandafir" Dacă până anul trecut primăvara venea "cu aripi de ghiocei", se pare că noul mileniu a adus și o nouă modă, primăvara vine cu "petale de trandafir". Este, pe undeva, o reacție așteptată. După mutările la nivel național, avalanșa schimbărilor nu avea cum să ocolească județele. Mult mediatizata pedeserizare (chiar dacă a fost contrazisă de Năstase) face, iată, din ce în ce mai multe valuri. Nu mi-a plăcut și nu m-a preocupat niciodată politica, drept care am ocolit subiectele legate de acest domeniu. Măcar din când în când însă, merită să încerc măcar să pun "punctul pe i". Și am să fac acest lucru povestindu-vă o anecdotă ce mi-aș fi dorit să nu fie adevărată. în ultimele zile, pe buzele multora a stat schimbarea făcută la vârful mai nou - Inspectoratului pentru Cultură și Culte. "Cine e noul șef de la Cultură?" am întrebat cunoscuții. "Un profesor de limba rusă", au răspuns unii. "Nu-i cunoști? Cântă pe la nunți, la taragot!", au afirmat alții. A trebuit să mă recunosc învins. Nu-l cunosc. Asta e! N- am cultură... muzicală. Da’ ce, parcă alții are? ■ S.O. ȘTIRILE ZILEI Senatorul Penciuc - atac la ministrul Sănătății , pagina 2 ■ ANCD a așteptat primenirea morală a PNȚCD ! Marți, la București, liderii ANCD și PNȚCD au hotărât fuziunea celor două formațiuni politice "surori". Victor Ciorbea, moțul plecat din PNȚCD pentru a făuri un partid cu o morală ridicată la rang de doctrină, a hotărât împreună cu liderul PNȚCD, Andrei Marga, că a sosit timpul reunificării celor două formațiuni politice creștin-democrate, un pas important probabil, pe lângă schimbarea conducerii țărăniste, în reconstruirea PNȚCD. ► pagina 2 ■ Atenție la detergenți în primele 20 de zile ale lunii ianuarie, Oficiul Județean pentru Protecția Consumatorilor Sălaj a întreprins o acțiune de control la producătorii și importatorii de detergenți de pe raza județului nostru, cu privire la respectarea prevederilor legale referitoare la etichetarea acestor produse. ► pagina 3