Magazin Sălăjean, iulie 2005 (Anul 10, nr. 127-147)

2005-07-22 / nr. 142

Pagina 2, Magazin Sălăjean Editorial de DEÁK Zoltán Hârtia care atestă incompetența Am participat, odată, la un concurs pentru un post la care, printre altele, se cerea și un document ce atesta faptul că am absolvit cursurile de operare pe calculator. Nu aveam hârtia respectivă, nu m-am "obosit" niciodată și nici nu mă voi "obosi" vreodată să fac cursul respectiv ca să fiu atestat pentru acest lucru. Evident, am pierdut concursul, nu conta faptul că de nu știu câți ani, de când îmi omor ochii și creierii pe hard, am reușit să descifrez, zic eu, destul de bine, cam tot ceea ce poate ascunde un calculator. Evident, asta la nivel de amator, dar care este cu câteva etaje mai sus, decât cel pe care-l poate oferi o amărâtă de hârtie. Am și am avut colegi care, de nevoie, au făcut cursul respectiv, iar dacă i-am întrebat despre o chestie minoră, ca memoria RAM, se uitau la mine ca la un extraterestru. Dar, acesta este adevărul sinistru de pe piața muncii din România: hârtia contează, nu ceea ce știi. Ies tinerii de pe băncile facultăților, după ce au scos din buzunare sute de euro și au reușit să-și susțină cu brio examenul de licență, după o lucrare făcută de altul, pe bani, și pot flutura cu orgoliu hârtia care atestă cât sunt ei de specialiști într-un domeniu sau altul. Am avut o cunoștință, care a terminat cu brio, iar asta pe bune, o facultate de chimie, tipul ieșind printre primii zece la absolvire. Omul a plecat, normal, în SUA și, după ceva căutări, a aterizat la o societate de profil. Acolo a prezentat cu satisfacție hârtia care-i atesta specializarea, la care patronul i-a râs în nas șia spus că-l angajează 6 luni de probă, ca simplu muncitor, în cazul în care se va dovedi eficient, atunci da, poate ocupa postul pentru care era pregătit. Dar pentru el, documentul de absolvire nu valora doi bani. La noi totul se face de fațadă, am ajuns în situația în care o persoană își poate crea, și chiar își creează, un alt ego, blindându-se, cât poate de bine, cu fel de fel de atestate, amăgindu-se singur spre un ideal care doar în mintea sa există și spre care nu va ajunge niciodată. Ei sunt cei care rămân, pentru că cei care au, într-adevăr, ceva în cap, pleacă. Hârtia respectivă, documentul de atestare a ceea ce ești, de fapt, rămâne, pentru români o mască sub care se pot ascunde chiar de ei înșiși, în același timp, documentul respectiv rămâne și o moștenire a epocii trecute, când, știți voi, se lucra pe bază de vorbe. Acum, mai aud că se caută consilieri psihologi pentru școlile sălăjene. Cândva, în urmă cu câțiva ani, când au ieșit de pe băncile facultăților primele generații de consilieri, posturile erau "blocate", existau doar teoretic. Unui consilier psiholog îi este, însă, foarte ușor să se reprofileze aproape în orice domeniu dorește, pentru că el, psihologul, asta a învățat, de fapt, să-și modeleze mintea, gândirea, astfel încât să poată, apoi, să reia procesul și cu alte subiecte. Acum, nu mai sunt consilieri care să se "bată" pentru posturile respective. Pentru ce? Pentru un salariu de supraviețuire și pentru a intra într-o organigramă în care top pot să-i dea palme peste cap? Nu merită. Cândva, poate cândva, și piața muncii va reveni la realitate. Poate că doar atunci nu vor mai fi specialiști adevărap. Vineri, 22 iulie 2005 SOCIAL - POLITIC Liberalii întind mâna sinistraților "Organizația Municipală PNL Zalău a strâns pentru persoanele, care au avut de suferit din cauza inundațiilor, peste 100 de milioane și 10 tone de cereale", a spus Dorel Labo, președintele acestei organizații. Intr-o conferință de presă, desfășurată ieri. Labo a precizat că, după ce duminică s-au produs inundații și în Zalău, liberalii au hotărât să strângă fonduri și bunuri pentru zălăuanii loviți de ape.Toți membrii și simpatizanții PNL sunt așteptați să vină cu ajutoare în sprijinul sinistraților la sediul organizației municipale, între orele 10.00 și 14.00", a afirmat Labo. De asemenea, citând aceeași sursă, consilierii PNL au întreprins deja o serie de acțiuni, care au venit în sprijinul proprietarilor caselor inundate de pe strada Crasnei, una din cele mai importante fiind aducerea unei echipe din cadrul Direcției Generale de Administrare a Domeniului Public Sălaj, care a intervenit în zonele afectate. Sabo a mai informat presa că Organizația Municipală PNL Zalău se pregătește de alegeri, acestea având loc, mai precis, pe data de 27 octombrie 2005". Tinerii PNL- iști sălăjeni au fost ceva mai harnici și, în data 9 iulie, cei 102 de delegați convocați au ales noua conducere din cadrul Biroului Permanent Județean al Tineretului Național Liberal (TNL). Astfel, în funcția de președinte a fost ales, cu majoritate de voturi, Costel Duca, iar ca vicepreședinți au fost votați: Claudiu Marian, Cristian Pop, Raul Balotă și Emilian Brustan. în cadrul aceleiași conferințe, vicepreședintele Cristian Pop a anunțat că TNL a elaborat un pachet de legi, prin care se urmărește integrarea socială a tinerilor și crearea unor centre, unde tinerii să poată avea acces gratuit la internet și să fie consiliați în diverse probleme. ■ Tia SÎRCA ’ I < f © MS Photo W S/KF’ MS Ltd Mafia vinului de Oltenia, pătrunsă în Sălaj în cadrul Direcției pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală (DADR) Sălaj există un compartiment, care controlează calitatea vinurilor comercializate pe raza județului nostru. în ultima perioadă, cei doi funcționari din cadrul Inspecției de Stat pentru Controlul Tehnic Vitivinicol (ISCTV), Seleș Adalbert și Augustin Vereș, au depistat mari cantități de vin, ce nu corespundeau calitativ și nu aveau certificat de conformitate cu standardele în vigoare. Unul dintre cazurile rezolvate a fost cel privind vinul de masă îmbuteliat în PET-uri, la Crama Drăgășanilor, și distribuit prin firma sălăjeană Mare Comp. ISCTV Sălaj a trimis pentru analize o mostră, la Laboratorul Regional, care a relevat faptul că vinul avea o concentrație de zahăr prea mare. Ca atare, s-a dispus scoaterea de pe piață a unei cantități de aproximativ 2.000 de litri, care a fost returnată producătorului din Oltenia. Luka Petru, director executiv adjunct în cadrul DADR Sălaj, ne-a declarat că au fost făcute sesizări către Ministerul de resort și către DADR Vâlcea, care au făcut demersurile necesare pentru ca toată producția din vinul respectiv să fie blocată de la comercializare și deversată. Conform aceleiași surse, astfel de practici ale producătorilor pot fi sancționate foarte drastic de lege, mergându-se chiar până la întocmirea de dosare penale. ■ Călin ONICAȘ