Magazin Sălăjean, decembrie 2006 (Anul 11, nr. 236-253)

2006-12-04 / nr. 236

OSOCIAL am de Ion CRISTOIU Din culisele unei manipulări Chiar dacă, nedezmințindu-și postura de angajați ai Poliției Politice a regimului Băsescu, procurorii au vârât deja la zimp pe cîțiva dintre cei acuzați în afacerea Energiei, teribila acuzație de spionaj și trădare se dezumflă pe zi ce trece. Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a dezvăluit că documentele privind infrastructura României, descoperite de Parchet într-un apartament pe care sătucele din presă l- au prezentat, excitate ziua în amiaza mare, drept casă conspirativă, sunt documente publice, lesne de întîlnit nu numai pe site-ul ministerului, dar și pe pereții acestuia. Materialele ajunse în presă ca fiind ale anchetei vorbesc și de alte documente ultrasecrete care au intrat în posesia celor ce s-au trezit peste noapte blagosloviți cu eticheta de spioni. Avocații acestora spun însă că e vorba de documente normale, ajunse în chip logic în mâinile unor oameni angajați pentru consultanță în vederea privatizării. Nu se știe, așadar, dacă nu cumva secretele teribile invocate de procurori nu sunt și ele de banalitatea celor despre infrastructură. Afacerea cu spionajul și trădarea are toate șansele să se dezvăluie ca o nouă și primitivă manipulare. O manipulare a presei, în primul rînd, deoarece în presă au apărut documentele și informațiile care ar justifica acuzația de trădare și spionaj. Ca jurnalist care am urmărit îndeaproape manipularea presei în dosare aflate pe rol, îmi asum riscul de a declara că nu e vorba de documente și informații reale, ci de documente și informații trunchiate. Dat fiind că legea interzice transmiterea de materiale considerate secrete, presei i se livrează materiale trunchiate și, în cele mai multe cazuri, informații false. Lucrurile se întâmplă cam așa. între unele ziare și televiziune și Parchet sau DNA există un negoț mai mult sau mai puțin tacit. în schimbul unor documente trunchiate și informații tendențioase, procurorii de caz, dar și șefii lor, Procurorul General, procurorul șef al DNA, ministrul Justiției, obțin de la jurnalele și televiziunile respective bunăvoința față de gravele încălcări ale legii. Așa se explică imaginea idilică de care se bucură intr-o parte a presei noastre instituții precum Parchetul General și DNA, categoric Poliții Politice ale regimului Băsescu. Materialele și informațiile respective nu sunt făcute publice în chip legal, astfel încât toată presa să beneficieze de ele; în toate cazurile, jurnalistul care răspunde de Parchet, DNA sau chiar directorul publicației e contactat de procuror sau de șefii săi ierarhicii pentru a i se da ceva în exclusivitate. Tipărite sub invocarea deja binecunoscutelor surse, materialele și informațiile respective nu pot fi verificate de opinia publică; în consecință, opinia publică e manipulată prin asimilarea unor materiale și informații exprimând nu realitatea din dosare, ci interesele dubioase ale procurorilor. Astfel, în condițiile concurenței acerbe din presă, ziarele și televiziunile sunt șantajate cu exclusivitățile din surse. Nu te porți frumos cu Daniel Morar sau cu Monica Macovei, ai obiecții la soliditatea unor anchete? Te-ai lins pe bot de exclusivități în perioada anchetei așa-zisului caz de terorism, ne-am stricat de râs de râs văzând aberațiile date de procurori unor ziare obediente sub titlul de materiale din dosar, confruntându-se cu materialele autentice pe care le dețineau din alte surse decât Parchetul General. Se înțelege că manipularea ar fi imposibilă dacă, respectîndu-se legea, toate ziarele ar beneficia de un tratament egal. Dar cine mai respectă legea în România de azi? EUJagazing ofAjcan WB&k Luni, 4 decembrie 2006 www. magazinsalajean.ro • Sălajul pe net Zalău! a sărbătorit Ziua Națională a României Ziua Națională a României a fost sărbătorită în municipiul Zalău încă de miercuri 29 noiembrie 2006. Cu această ocazie, Casa de Cultură a Sindicatelor a fost gazda unui spectacol susținut de Florin Piersic, Dumitru Fărcaș și Dinu Iancu Sălăjeanu. Manifestările au continuat vineri, 1 Decembrie, cu depuneri de coroane la monumentul eroilor precum și la busturile marcantelor personalități ale Sălajului, Iuliu Maniu, Simion Bărnuțiu, Gheorghe Pop de Băsești și Victor Deleu, de către Reprezentanți ai Primăriei municipiului Zalău, ai Instituției Prefectului, Consiliului Județean, Ministerului Administrației și Internelor și a Partidelor politice. Începând cu ora 11, în prezența oficialităților județene și locale, precum și a locuitorilor, un sobor de preoți a oficiat un ceremonial militar religios. In acest cadru, primarul municipiului Zalău - Radu Căpîlnașiu, președintele Consiliului Județean Tiberiu Marc și prefectul Andrei Barbu Todea, au rostit scurte alocuțiuni despre importanța acestei zile. Ceremonialul militar religios a fost urmat de o defilare prin centrul orașului a gărzii de onoare. Punctul culminant al manifestărilor l-au reprezentat exercițiile demonstrative, susținute de Inspectoratul de Poliție Sălaj, Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Porolissum”, precum și de Inspectoratul Județean de Jandarmi „Menumorut Voievod”. Poliția, Jandarmii și Pompierii au organizat exerciții simulate în caz de tâlhărie asupra unei oficialități, în caz de incendiu și jaf asupra unei mașini blindate. Programul manifestărilor s- a încheiat cu un spectacol susținut de ansamblurile folclorice Porolissum, Meseșul și Columna la Casa de Cultură a Sindicatelor și cu retragerea cu torțe a garnizoanelor. Mirela ȘERBAN Drumuri și Poduri Sălaj SA va fi licitată Privatizarea - vânzarea pachetului de acțiuni pe care Consiliul Județean îl deține la SC Drumuri și Poduri Sălaj SA va avea loc prin procedeul licitației publice deschise cu strigare, iar prețul de pornire al licitației va fi cel stabilit prin expertiză, dar nu mai mic decât valoarea nominativă totală a pachetului de acțiuni, care este de 11 miliarde lei - au hotărât consilierii județeni în ședința de joi, 30 noiembrie. O altă modalitate de privatizare - vânzare a pachetului de acțiuni ar fi fost cea a negocierii directe, dar consilierii au ales licitația deschisă pe motiv că aceasta ar fi mai transparentă. Totodată s-a mai stabilit că în cazul în care cei interesați de cumpărarea pachetului de acțiuni nu vor oferi prețul de pornire, se va aplica procedeul "licitației olandeze", care presupune scăderea prețului de pornire a licitației. Poate că acest lucru va însemna demararea cu stângul a acestui proces, având în vedere faptul că în județ există un precendent în privatizarea prin licitație în stil olandez. Este vorba de privatizarea celor 3 societăți mari din Sălaj, ale căror nume nu le mai dăm, doar că în licitație apărea numele controversatului om de afaceri Viorel Știube, care a fost cercetat ani la rând de către polițiștii și procurorii din cadrul serviciilor de Combatere a Criminalității. Pe de altă parte, societatea, în cazul căreia s-au pornit deja "motoarele privatizării", are o datorie mai mare de 35 de miliarde de lei, iar valoarea activă a societății este de 28 de miliarde. Consilierii județeni au stabilit și o comisie de licitație, formată din secretarul general al județului, Mircea Chișu, directorul economic al CJS, Viorica Meseșan și directorul tehnic, Mircea Pop. Consultant al procesului de privatizare este o firmă clujeană Interdealer, care va urmări absolut toate etapele prin care va trece societatea în drum spre privatizare. ■ D. Z.