Magazin Sălăjean, decembrie 2008 (Anul 13, nr. 232-249)

2008-12-04 / nr. 234

Magazin Sălăjean Joi, 4 decembrie 2008 Editorial Sergiu Olar Din nou despre... alegeri Aș fi vrut să nu scriu astăzi despre alegeri. M-au obosit și, în parte, m-au dezamăgit. Poate și pe mulți dintre voi. Dar, vreau sau nu, nu pot face abstracție de subiectul zilei, aflat pe buzele tuturor. încă de la început vreau să subliniez că Sălajul este în situația fericită în care parlamentari au ieșit cei ce au avut cele mai multe voturi. Nu am înțeles și nici nu voi înțelege de ce s-a folosit un sistem de atribuire a mandatelor mai mult decât complicat, cu algoritmi și calcule pe care puțină lume le-a priceput. Era mult mai simplu ca, la fel ca alegerile locale, cei ce au cele mai multe voturi să fie cei care ajung deputați sau senatori, însă, după bunul obicei al românului de a se scărpina la urechea dreaptă cu mâna strângă, s-a dorit ca totul să fie foarte complicat și, implicit, mai confuz. Trecând peste toate acestea și ajungând la aleșii Sălajului pentru următorii patru ani, vreau să remarc ascensiunea oarecum neașteptată a unei generații de politicieni tineri, chiar dacă este vorba de oameni crescuți „la umbra" unora mai în vârstă. Dacă aș fi întrebat pe cineva, nu mai departe decât anul trecut, ce șanse de a ajunge parlamentar are Lucian Bode, ce are doar 34 de ani sau are Mirel Taloș, cu un an mai în vârstă, mi s-ar fi spus că nici una. Și, totuși, după doar câteva luni de campanie (e adevărat, una dintre cele mai profesioniste), Taloș a reușit să strângă mai multe voturi decât mult mai titrații săi contracandidați, Ioan Abrudan sau Ionel Ciunt. Ambele victorii sunt, în opinia mea, date de votul uninominal, pentru persoană și nu pentru partid, în rest, „victorii" scontate și, din nou, gustul amar al absenteismului românilor la vot. Pe de o parte, chiar dacă nu mai era nevoie, maghiarii ne-au dovedit (pentru a câta oară?), că circa 20 la sută din populație adună mai multe voturi decât diferența de peste șaptezeci la sută; în acest caz, nu mai poate fi, însă, vorba de un vot uninominal (știa UDMR de ce nu vrea acest sistem de votare). Toți simpatizanții democraților au votat pur și simplu laleaua și nu candidatul din spatele ei. Pe de altă parte, tot legat de rezultatele alegerilor de duminică în Sălaj s-a reconfirmat faptul că județul nostru este Moldova Ardealului. Acum, că alegerile au trecut, rămâne de văzut ce vor face pentru județul nostru mai nou sau mai vechii parlamentari ce ne vor reprezenta la București. Sper din tot sufletul să auzim de ei și de ce au făcut bun pentru Sălaj nu numai la viitoarea campanie de la alegerile parlamentare de peste patru ani. Mitita/țitl Salăjenii fondat 1997 www.magazlnsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro publicitate@magazinsalajean.ro marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.1 tel/fax: 611364, 616807, 611446, 0360 101155 Colectivul redacțional: ........ Daniel Mureșan .............Olivian Vădan ............ Marius Morar Daniel Săuca Mirela Moldoveanu Sergiu Olar Mihaela Oprea Ciprian Mihuț ..................Călin Pavăl Silviu Mocan ...... Liuța Boloș Sima ... Carmen Mureșan Andreea Cotuț ............. Ioana Cionca . Jr. Cornel Merișan Cleopatra Potroviță __ Ștefan Bordeianu Szucs Ștefan loan Groza ........Mariana Hanganu Crina Miclea Editor: S.C. SIMAR S.R.L. ZALĂU ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia “Informația Zilei” Satu-Mare APEL EtnoRusoKocAu Cotidianul “Magazin Sălăjean” este membru al www.apeiro.ro Asociației Patronale a Editorilor Locali (APEL) Potrivit art. 20S și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Director:......... Redactor-șef: Redactori: — Tehnoredactare: Culegere:............................... Marketing-Publicitate Corector:.............................. Consiliere juridică: — Financiar-contabil:....... Distribuție:........................ Mica publicitate:, Cinematograful Scala va trece in administrarea Consiliului local Zalău Președinția a promulgat Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului 7/ 2008 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului 39/ 2005 privind cinematografia, precum și pentru modificarea Legii 328/ 2006 pentru aprobarea Ordonanței Guvernului 39/ 2005 privind cinematografia. Concret, președintele Traian Băsescu promulgat, marți, legea care prevedea trecerea cinematografelor din administrarea "RomâniaFilm" în domeniul public al unităților administrativ-teritoriale și în administrarea consiliilor locale. Parlamentul a aprobat această lege în octombrie, iar 27 de parlamentari au sesizat Curtea Constituțională legătură cu actul normativ. Curtea în Constituțională a avizat însă favorabil trecerea cinematografelor din administrarea "RomâniaFilm" în domeniul public al unităților administrativ-teritoriale și în administrarea consiliilor locale. Ulterior, Sindicatul Liber "RomâniaFilm" i-a cerut președintelui Traian Băsescu, printr-o scrisoare deschisă, să nu promulge Legea Cinematografiei în forma modificată și să o retrimită Parlamentului. Potrivit legii, "sălile și grădinile cinematografice, împreună cu terenurile aferente acestora și care se află în proprietatea privată a statului și în administrarea RADEF, trec în proprietatea publică a autorităților administrativ teritoriale locale, comune, orașe, și municipii după caz, și în administrarea respectivelor consilii locale". Transferul sălilor se va face, conform actului normativ, printr-un protocol între primarul unității administrativ teritoriale și RADEF, în șase luni de la intrarea în vigoare a legii. "In Zalău, cinematograful «Scala» urmează să treacă în administrarea Consiliului municipal. Pentru a se realiza acest lucru, atât municipalitatea, cât și parlamentarii PNL de Sălaj, au făcut nenumărate demersuri. Vrem, astfel, să facem din cinematograful «Scala» un centru cultural pentru promovarea cinematografiei. Desigur, suntem conștienți de faptul că, pentru a atrage oamenii spre film, va trebui să schimbăm ceva în ceea ce privește vitoarea activitatea a cinematografului", ne-a declarat, ieri, primarul de Zalău, Radu Căpâlnașiu. Protocolul privind transferul cinematografulului «Scala» în administrarea Consiliului local va fi asumat printr-un Proiect de Hotărâre. Odată cu transferul sălii de cinema, consiliului local va prelua și bunurile mobile și imobile și personalul acestei săli de cinema, cu respectarea Codului Muncii. Totodată, consiliul local va prelua și activul și pasivul aferent cinematografului. Consiliul local nu vor prelua, însă, și datoriile cinematografului. Potrivit legii, cinematografele preluate de căte autoritățile locale vor trebui să difuzeze film pentru o perioadă de 15 ani, pentru realizarea interesului public general. In plus, autoritățile locale sunt obligate ca într-un termen de maxim patru ani să asigure reabilitarea, modernizarea și dotarea sălilor de cinema preluate. Neîndeplinirea acestei obligații va atrage după sine pierderea cinematografelor respective și a terenurilor aferente lor de către autorităților publice locale, Ministerul Culturii și Cultelor urmând să verifice dacă aceste aceste prevederi sunt respectate. Totodată, autoritățile locale nu vor putea vinde cinematografele primite de la RADEF, pentru timp de 15 ani. După finalizarea procesului de transfer a sălilor de cinema, Ministerul Culturii și Cultelor va iniția procesul de reorganizare a regiei RADEF RomâniaFilm, datoriile regiei urmând să fie preluate la bugetul de stat. ■ O. VĂDAN Fuziune între Silcotub și Donasid Din 1 decembrie 2008, în urma unui proces de fuziune, Silcotub SA și Donasid SA fac parte dintr-o entitate unică, se arată întru-un comunicat de presă al companiei Tenaris Silcotub, cel mai important producător român de țevi din oțel fără sudură. Tenaris a regrupat operațiunile sale industriale din România într-o structură unică din punct de vedere juridic, administrativ și managerial. Din 1 decembrie, fabricile din Zalău și Călărași formează o singură companie, Silcotub SA, având sediul în Zalău, care va utiliza în continuare brandul Tenaris Silcotub, se mai precizează în comunicat. Printre obiectivele urmărite prin efectuarea fuziunii se numără: integrarea activităților celor două societăți și realizarea de sinergii în domeniul administrării acestora, implementarea unei structuri decizionale unitare, asigurarea unei utilizări mai eficiente a resurselor. Nu vor exista consecințe de natură economică și socială asupra angajaților. Fuziunea reprezintă un pas natural, firesc, în încheierea integrării societăților românești în structura Tenaris. Acest eveniment a fost notificat tuturor părților interesate, de la salariați și clienți, la furnizori, bănci și autorități. Tenaris Silcotub are circa 1.400 de angajați și este cel mai important producător român de țevi din oțel fără sudură de diametre mici utilizate în diverse aplicații din industria mecanică, auto-moto, a petrolului și a gazelor naturale, industria chimică și petrochimică, industria energetică. Unitățile sale de producție sunt situate în România, în Zalău - fabricarea țevilor fără sudură, cu o capacitate anuală de producție de 180.000 de tone de țevi fără sudură, și în Călărași - oțelărie, cu o capacitate anuală de producție de 470.000 de tone de oțel. ■ S. O. Mai ieftine, dar mai greu de cumpărat Cu toate ieftinirile înregistrate în ultima perioadă la apartamentele vechi din toată țara, românii au șanse cu mult mai reduse să se apropie de cumpărarea unei locuințe. Deși prețurile au scăzut cu până la 30 la sută, creditul este la fel de scump ca înainte de mărirea dobânzilor. Astfel, pentru deblocarea pieței imobiliare ar fi nevoie în primul rând de ieftiniri și de condiții mult mai bune de creditare. Dacă dobânzile rămân la fel de mari pe toată perioada contractului, cei care au preluat acum un credit ipotecar vor plăti, practic, la fel de mult ca înainte de ieftinire. In medie, suma totală care trebuie plătită la bancă a crescut cu 25-40 la sută la împrumuturile ipotecare în euro. Singurii care pot profita integral de ieftiniri sunt cei care pot plăti "cu banii jos". Sunt vești bune însă și pentru cei care și-au luat un credit ipotecar de la intrarea în vigoare a noilor norme de creditare: dobânzile vor trebui să scadă după ce efectele crizei financiare se vor diminua. Un alt factor care vine în sprijinul cumpărătorului îl reprezintă cererea scăzută de locuințe. Tranzacțiile cu apartamente vechi au scăzut semnificativ la începutul anului pentru că atât proprietarii, cât și doritorii așteptau ca celălalt să facă primul pas. Proprietarii vroiau să vadă dacă se poate vinde la prețul pe care îl doreau, iar cumpărătorii așteptau ca prețurile să meargă în jos. Ieftinirea acestor apartamente cu 20-30 la sută, după cum a reieșit din puținele tranzacții finalizate în toamnă, a venit înainte de înăsprirea condițiilor de creditare, când împrumuturile ipotecare erau relativ accesibile. Acum însă, imposibilitatea multora de a mai lua un credit ipotecar va pune și mai multă presiune pe prețuri. La prețurile stabilite pentru locuințele din România, de zeci și sute de mii de euro, nici nu-i de mirare că într-un final piața imobiliară stagnează. Mulți cetățeni, de altfel, nu mai speră la o casă a lor, pentru că nu mai au șanse la un credit bancar. Poate că, într-un final, băncile vor introduce unele facilități la asprele condiții de creditare, pentru ca atunci când prețurile vor scădea suficient de mult, să apară și tranzacțiile. ■ Mihaela OPREA