Magazin Sălăjean, ianuarie 2009 (Anul 14, nr. 1-19)

2009-01-06 / nr. 1

Cotidian de informație, opinie și publicitate Nr. 1(2.901) Marți, 6 ianuarie 2009 Angajații Michelin s-au întors la lucru Angajații celor două fabrici Michelin din Zalău, Silvania și RomSteel Cord, s-au întors din nou la lucru, începând cu data de 3 ianuarie, după ce au fost în șomaj tehnic de la mijlocul lunii decembrie 2008. pagina 2 Noaptea în care fetele își află Ursitul Prma săptămână din ianuarie este marcată de două importante sărbători creștinești: Botezul Domnului (Bobotează) pe 6 ianuarie și Sfântul Ioan pe 7 ianuarie. Toți românii se duc la biserică, de Bobotează, pentru a lua apă sfințită, atât de necesară pentru tămăduire și purificare. In satele și orașele așezate pe maluri de ape, tinerii se întrec să scoată la mal crucea aruncată de preot în apa înghețată. Cel ce va reuși va avea parte numai de bine. Ziua de Bobotează marchează sfârșitul ciclului de sărbători dedicate Anului Nou și este închinată purificării mediului înconjurător, în special a apelor, de forțe malefice. De Bobotează se colindă, se sorocește vremea și belșugul holdelor în următorul an, se deschide cerul și vorbesc animalele. La riturile creștine de sfințire a apei, de botezare a credincioșilor, de scufundare a crucii în apă, poporul a adăugat numeroase practici de purificare: stropirea, spălatul sau scufundarea rituală în apa râurilor sau lacurilor, strigături și zgomote, aprinderea focurilor, afumarea vitelor și a anexelor gospodărești. Ca alimente rituale, de Bobotează sunt specifice piftia și grâul fiert. în ajun, preotul sfințește casele cu apa care a fost sfințită în dimineața aceea după liturghie. Oamenii țin post negru până ce vine preotul și beau întâi din această apă sfințită, în noaptea de Bobotează, fetele își pun busuioc sub pernă pentru a-și visa ursitul. Din bătrâni se spune că, în noaptea de Bobotează, fetele cărora le arde de măritiș trebuie să lege pe inelar un fir roșu de lână ori mătase, de care să înnoade o rămurică de busuioc luată de la popă și să pună apoi crenguța sub pernă. Seara se face o turtă de făină foarte sărată. Nu se bea apă, ci doar un strop de agheasmă, apoi se mănâncă turta și se merge la culcare. Noaptea, tinerele își vor visa ursitul; în plus, fetele care cad pe gheață în ziua de Bobotează pot fi sigure că se vor mărita în acel an. Până la Bobotează expiră termenul de pețire a fetelor. Perioada de la Ajunul Crăciunului până la Ajunul Bobotezei este plină de vrăji de dragoste și ghicit premarital. în noaptea de Bobotează fetele numără parii de la gard, ghicesc în oglindă, răscolesc în focul din vatră pentru a ieși scântei și apoi spun: "Cum sar scânteile din jăratic, așa să scânteie și inima lui, și nu întețesc focul, ci întețesc inima lui!" S. O. 1 librăria AJ&fA VBHHj firatifl suffetului www.magazinsalajean.ro 12 pagini - 1 leu Zăpadă pe drumurile din Sălaj Drumuri acoperite de nea și gheață am găsit în Cehu Silvaniei, la ieșirea înspre Baia Mare. Zăpada a căzut și în zona orașului Șimleu Silvaniei, astfel că și aici firmele cu care autoritățile județene au încheiat contracte au ieșit pe drumuri. pagina 2 Copilărie chinuită de o boală rară! La doar 8 ani, Ionuț are peste 73 de kilograme. O boală rară pe care medicii i-au depistat-o când avea 2 ani și o tumoare pe creier îl obligă să ia medicamente în fiecare zi și să respecte o dietă drastică. Băiatul suferă și de dorul de mamă, care se află în închisoare de mai bine de 3 ani. pagina 3 Profesorii pensionari și-ar putea pierde posturile Mai mult de 100 de pensionari din Sălaj ce activează ca și cadre didactice și-ar putea pierde posturile din învățământ, ca urmare a modificărilor legislative adoptate de Guvern la finele anului trecut, ce prevăd că nimeni nu mai poate beneficia de pensie și de salariu de la stat în același timp. pagina 5 Voleibalist de la Steaua, la Renat Zalău Antrenorul secund al Regatului, Aurel Vlaicu, a declarat că, deși nu s-a semnat încă nici un contract între jucător și club, Ciortea pare dispus să evolueze pe viitor la gruparea zălăuană. pagina 6 SIMAR MUSIC sisteme sonorizare sisteme conferință microfoane boxe lumini lasere 611364, 0744 583446