Magazin Sălăjean, iunie 2009 (Anul 14, nr. 102-122)

2009-06-25 / nr. 119

Victima se numește PNL O regulă ținînd nu numai de deontologie, dar și de rating, cere ca politicienii convocați la o dezbatere să fie din tabere diferite. Așa se explică de ce la un talk-shoro sunt invitați de regulă să participe reprezentanți ai Puterii și ai Opoziției. Se presupune că Puterea și Opoziția au puncte diametral opuse în imensa majoritate a subiectelor puse în discuție. Prin asta realizatorul dezbaterii asigură ceea ce CNA recomandă drept echilibrul opiniilor, dar mai ales ratingul. Cu o emisiune la care sunt față-n față politicieni ai Puterii și politicieni ai Opoziției, controversa, dacă nu chiar păruiala, sunt asigurate automat. în ultimul timp însă, cînd se discută un subiect de politică generală, realizatorii convoacă imediat reprezentanți ai celor două formațiuni de la Putere. Cu trimiși ai PSD și ai PDL, controversa e inevitabilă. N-a existat talk-show în ultimul timp la care liderii și miniștri celor două formațiuni din Coaliția de guvernare să nu se certe pe lupte în direct, tratîndu-se reciproc mai rău decit niște dușmani. Cîteodată, la un astfel de talk-show se rătăcește și este un politician al Opoziției, de regulă din PNL. Deși prin statut ar trebui să se certe cu liderii PSD și PDL aflați pe o poziție comună - cea a Puterii bietul liberal nici nu deschide gura, atît de mult acaparează emisiunea scandalul dintre cei doi parteneri de guvernare. Această realitate din studiourile TV e mai mult decât semnificativă pentru realitatea scenei noastre politice. O scenă dominată zdrobitor de conflictul public dintre PSD și PDL. Hărmălaia uriașă produsă de acest conflict, dar mai ales nota de senzațional, face ca vocea PNL să nu se mai audă. Ce ziar sau post de televiziune mai dă vreo atenție declarațiilor lui Crin Antonescu sau Ludovic Orban cînd are la dispoziție înjurăturile lui Liviu Dragnea la adresa lui Radu Berceanu și replica lui Radu Berceanu- demiterea unor șefi aparținînd PSD? Conflictul PNL - Coaliția PSD-PDL are puține date de mediatizare. Conflictul dintre PSD și PDL are toate datele de a seduce presa: e între două partide de la guvernare, e între două formațiuni partenere de coaliție, își găsește expresie în intervenții ale unor vedete ale vieții noastre politice, în conflictul care se desfășoară aproape zilnic, PSD și-a asumat rolul Opoziției. Puterea - de la guvern pînă la Președinție - e denunțată de liderii PSD. Iluzia de atac venit din partea Opoziției e cu atît mai mare cu cit denunțătorii sunt liderii PSD din afara guvernului: Mircea Geoană, Viorel Hrebenciuc, Liviu Dragnea critică deseori Guvernul Boc în totalitatea sa, deși din Guvern fac parte și miniștri PSD. Se înțelege, în aceste condiții, că adevăratele partide de opoziție PNL și UDMR nu-și mai găsesc rostul pe scena noastră politică. UDMR nu e în pericol de a dispărea. PNL da, e în acest pericol. Pentru că PNL-ului i-a luat locul în disputa publică, PSD. Nu de puține ori, expunîndu-și viziunea despre scena politică românească, Traian Băsescu s-a declarat adeptul a doar două formațiuni: PSD și PDL, care să guverneze prin alternanță. Nu știm dacă printre înțelegerile secrete cu liderii PSD se află și tîrgul privind dispariția PNL. Sigur e că PSD contribuie masiv la acest lucru. Faptul a fost, de altfel, sesizat rapid de Crin Antonescu. Noi sîntem Opoziția! a strigat domnia sa. Nu l-a auzit însă nimeni. Toată lumea era ocupată cu scandalul înjurăturilor PSD-iste de la Turnu Măgurele. Culegere:................................ Mica publicitate:................. Marketing-Publicitate Corector:................................ Consiliere juridică:....... Financiar-contabil:....... Distribuție:........................ Sprijinit fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro publicitate@magazinsalajean.ro marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.1 tel/fax: 611364, 616807, 611446, 0360 101155 Colectivul redacțional: Director:.................................................................................................................Daniel Mureșan Redactor-șef.........................................................................................................Olivian Vădan Redactori:.................................................................................................................Marius Morar Daniel Săuca Mirela Moldoveanu Sergiu Olar Mihaela Oprea Ciprian Mihuț Tehnoredactare........................................................................................................Călin Pavăl Silviu Mocan Editor: S.C. SIMAR S.R.L. ZALĂU ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia “Informația Zilei” Satu-Mare www.apelro.ro Asociației Patronale a Editorilor Locali (APEL) ! Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. .......Liuța Boloș Sima ........Mariana Hanganu ......Carmen Mureșan Andreea Cotuț ...............Ioana Cionca ...Jr. Cornel Merișan Cleopatra Potroviță ....Ștefan Bordeianu Szucs Ștefan Controale “la sânge” în patru spitale din Sălaj Ministrul Sănătății, Ion Bazac, pare decis să ia la bani mărunți peste 40 de spitale din țară, urmând să fie puse la microscop mai ales situația financiară, datoriile unităților și, mai ales, modul în care au fost acumulate plățile restante. Verificarea nu se anunță una simplă, ba, mai degrabă, drastică, în condițiile în care Bazac a subliniat că managerii de spital care nu au respectat bugetul decontat de Casa Națională a Asigurărilor de Sănătate ar putea răspunde penal. Printre unitățile spitalicești care vor fi punicate în perioada următoare se numără și patru din Sălaj, spitalele orășenești din Jibou și Șimleu Silvaniei, Centrul de Sănătate din Cehu Silvaniei și Centrul de Cercetare și Asistență Medicală Șimleu Silvaniei. Ca să știe exact situația financiară a unităților spitalicești din țară, ministrul Sănătății a dispus un control care va viza peste 40 de spitale care, potrivit rapoartelor înainte la centru, au datorii și probleme cu plățile restante către furnizorii de medicamente. "S-au format comisii care vor verifica toate datoriile mai vechi de doi ani. Din informațiile de până acum, datoriile acumulate sunt cheltuieli bugetare peste limita decontată de Casa Națională de Asigurări de Sănătate. Sunt spitale care fac excese, care solicită bani în plus pentru diverse servicii medicale, deși acestea sunt decontate de Casă", a declarat ministrul Sănătății. Cum în acest an, care stă deja sub auspiciile crizei economice, banii nu se găsesc pe garduri, Bazac nu va achita datoriile de aproape 85 de milioane de euro pe care le au spitalele la furnizorii de produse sanitare, cu atât mai mult cu cât aceste restanțe sunt acumulate în anii anteriori, majoritatea în afara bugetului aprobat. „în cazul a 47 de spitale, obligațiile financiare proveneau din angajamente efectuate peste prevederile bugetare aprobate, deci cu încălcarea prevederilor Legii finanțelor publice nr. 500/2002", a precizat Bazac. Din Sălaj, din cele șase unități spitalicești, doar Spitalul Județean de Urgență Sălaj și Centrul de Sănătate din Crasna au scăpat de verificarea dispusă să fie efectuată în perioada 29 iunie - 10 iulie 2009. Potrivit directorului Direcției de Sănătate Publică Sălaj, Ligia Marincaș, prin Ordinul 791/22 iunie 2009 al ministrului Sănătății s-au constituit comisii mixte de analiză și control a unităților sanitare cu paturi, formate din reprezentanți ai Caselor de Asigurări de Sănătate și ai Direcțiilor de Sănătate Publică. „Obiectivele controlului sunt analiza și controlul serviciilor medicale realizate și nedecontate, comparative cu arieratele înregistrate, precum și analiza și controlul unităților sanitare cu paturi, care au înregistrat datorii, în scopul prevenirii înregistrării de noi datorii", a declarat Ligia Marincaș. Pentru realizarea obiectivelor, comisiile mixte vor avea în vedere soldul obligațiilor rămase neachitate la finele anului 2008, stabilind componența pe ani a acestora. In raport cu componența pe ani a obligațiilor rămase neachitate, se stabilesc serviciile medicale realizate și nedecontate pentru fiecare unitate sanitară. Va fi verificată, de asemenea, situația facturilor, în ordine cronologică, rămase neachitate către furnizorii de bunuri și servicii. „Unitățile care vor fi controlate au fost desemnate prin Ordinul mai sus menționat, iar decizia s-a luat pe baza raportărilor făcute de aceste unități, în mod direct, către Ministerul Sănătății", a mai spus directorul DSP Sălaj. Ca urmare, jumătatea lunii iulie va aduce și niște concluzii referitor la modul în care merg lucrurile în sistemul de Sănătate din țară, dar și din județ, sistem care, pe ansamblu, în ultimii doi ani, a fost notat cu cinci de către fostul director al DSP Sălaj, Dana Pop, și fostul director al CJAS Sălaj, Dorin Penciuc. De menționat că, potrivit lui Bazac, plata din bugetul de stat a datoriilor rezultate prin depășirea bugetului aprobat pentru spitale nu constituie o soluție. "Deși în anii 2006 și 2007 au fost achitate arieratele acumulate până la 31 decembrie 2005, în anii 2008 și 2009 situația se repetă", a precizat Bazac, în lunile ianuarie și februarie, Ministerul Sănătății a achitat peste 110 milioane de lei din obligațiile financiare către furnizorii de produse sanitare. ■ Mihaela MOLDOVAN I I • Dezbateri în jurul punctului de pensie într-un comunicat remis redacției, deputatul PNL, Mirela Taloș, face cunoscut faptul că, alături de colegii săi liberali din Camera Deputaților, a semnat o propunere legislativă pentru modificarea Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2009, care propune să repună în drepturile legale punctul de pensie în România, la valoarea de 761,85 lei, respectiv 45 la sută din salariul mediu brut prognozat pentru anul 2009. "La sfârșitul anului 2008, prin Ordonanța de Urgență a Guvernului 192/25 privind aprobarea unor măsuri de relaxare fiscală în vederea creșterii economice și a locurilor de muncă, se stabilea, începând cu data de 1 I ianuarie 2009, valoarea punctului de pensie la 763,7 lei. Se respecta astfel o prevedere din Legea 250/2007 pentru modificarea Legii 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, potrivit căreia, începând cu anul 2009, punctul de pensie nu poate fi mai mic decât 45 la sută din salariul mediu brut prognozat", precizează Mirel Taloș. Acesta adaugă că, în decembrie 2008, Guvernul PSDPDL a abrogat Ordonanța amintită și a stabilit punctul de pensie la o valoare mult mai mică, și anume de 697,5 lei pe primele luni ale anului, până la data de întâi a lunii următoare publicării în Monitorul Oficial a Legii bugetului asigurărilor sociale de stat, "în loc să îndrepte prevederile din OUG 226/2008, Legea bugetului asigurărilor sociale pe anul 2009 a stabilit valoarea punctului de pensie pentru perioada 1 aprilie -1 octombrie la 712 lei, după 1 octombrie urmând ca aceasta să crească la 738 de lei, ceea ce reprezintă 43,2 la sută din salariul mediu prognozat. In aceste condiții, se încalcă prevederile Legii 250/2007, precum și promisiunile din campania electorală și din programul de guvernare al Guvernului Boc privind creșterea punctului de pensie și a pensiilor", este de părere demnitarul liberal. De asemenea, Mirel Taloș susține că prima obligație constituțională a unor parlamentari este aceea de a respecta legea, o lege pe care toate partidele politice și-au asumat-o și au votat-o atunci când s-a dezbătut în Parlament, și care stabilea ca punctul de pensie să fie la nivelul de 45 la sută din salariul brut pe economie. ■ O. VĂDAN