Magazin Sălăjean, septembrie 2009 (Anul 14, nr. 167-188)

2009-09-15 / nr. 177

Clopoțelul a sunat și-n școlile de la sat Prima zi de școală, cu un zâmbet și-un corn Chiar dacă atârnat de o ramură, într-un pom din curtea școlii, clopoțelul a sunat ieri și în unitățile de învățământ din mediul rural. Unele dintre ele la strandarde „europene", iar altele, mai românești, cu clase simultane, toaleta în curte, apă potabilă la butoi și lucrări de refacere încă neterminate, în ansamblu însă, un pas înainte care pare să micșoreze diferența dintre elevul de la țară și cel de la oraș, chiar și printr-un zâmbet. Și un corn guvernamental. ■■■■■gpgggggggSHHi^^^^^^pgggpgpggggggSpggaHBHOHMMOOOMMOMMMMMRMMHMMMi C omemorare a martirilor de la Ip Cele 157 de victime ale masacrului hortyst din noaptea de 13 spre 14 septembrie 1940 de la Ip, au fost comemorate ieri, prin depuneri de coroane și jerbe de flori la mormântul comun și la monumentul din localitatea sălăjeană amintită. In prezența a sute de localnici și a oficialităților locale și județene, manifestările au debutat cu o slujbă religioasă ținută de un sobor de preoți la mormântul comun din cimitirul din Ip. Mai apoi, Gavril Butcovan, singurul supraviețuitor al tragicelor evenimente de la Ip a reamintit, în discursul său, o parte din atrocitățile comise în urmă cu 69 de ani de soldații maghiari, subliniind faptul că istoria trebuie judecată așa cum a fost pentru a trage învățăminte "mereu și mereu". Butcovan, acum în vârstă de 85 de ani, avea în 1940,16 ani, vârstă la care, chiar sub ochii săi, i-au fost uciși tatăl, doi frați și trei surori. Mai apoi, depuneri de coroane au avut loc și la monumentul martirilor, din centrul localității Ip. Masacrul din Ip se înscrie în seria masacrelor antiromânești desfășurate pe teritoriul Transilvaniei de Nord în toamna anului 1940. In noaptea de 13 spre 14 septembrie 1940 trupe maghiare ce făceau parte din armata de ocupație cantonată în orașul Șimleul Silvaniei, împreună cu localnici maghiari și cu membri ai organizației "Straja națiunii" ("Nemzetőrség") au ucis cu bestialitate 157 de localnici români, ce au fost îngropați o groapă comună. ■ S. O. Transmit întreaga considerație echipei sălăjene care a participat la acest sfârșit de săptămână la Campionatul Internațional de Gătit în Aer Liber. O echipă din comuna Hida care a și câștigat marele premiu al acestei competiții. Echipa sălăjeană, „Niște țărani", a reușit prin muncă, pasiune și talent să aducă recunoaștere internațională unor avantaje unice ale Sălajului, promovate și încurajate de câțiva ani prin diverse acțiuni comune, în încercarea unei construcții mai largi de promovare și dezvoltare a Sălajului bazată pe resursele sale unice. FELICITĂRI Tiberiu MARC, președintele Consiliului Județean Sălaj ZONA REZIDC W IMLA Briolat, al*. P totului Hr. a (Ming* tac) disponibil și prin programul „PRIMA CASA” [ol. 02*0-410222, 0740-701214, 0700-234710 EON Gaz Târgu Mureș, luat cu asalt de foștii locatari ai blocului E24 Peste 40 de persoane, rude ale celor doi tineri morți și ale celor 19 familii rămase fără locuință în urma exploziei unui bloc din Zalău, pe 14 septembrie 2007, au protestat, ieri, timp de o oră, în fața sediului E.ON Gaz din Târgu Mureș. pagina 5