Magazin Sălăjean, mai 2010 (Anul 15, nr. 83-101)

2010-05-04 / nr. 84

2 Magazin Sălăjean Marți, 4 mai 2010 Editorial».--------Mihaela Moldovan Natura - călcată în picioare Au mirosit acum și a mici prăjiți toate poienile din jurul Zalăului, în cele două zile libere ale week-end-ului trecut, iar păturile erau întinse una lângă alta. Senzații tari și extratari pur românești, specifice pentru 1 Mai, dar și pentru restul sfârșiturilor de săptămână din perioada caldă a anului, când fiecare nu știe cum să fugă mai repede din casă sub umbra pădurii. Sportul practicat nu e doar bătutul mingii pe tăpșanul verde și înfulecatul cărnii prăjite, ci și destupatul și golitul sticlelor de bere. Sticle - vorba vine, că sunt PET-uri în toată regula, pe care mulți sălăjeni nu se mai obosesc să le ia acasă și să le arunce frumos la gunoi, ci le lasă adunate morman lângă vatra în care au încropit focul. Că doar asta înseamnă la ei strânsul lucrurilor și făcutul curățeniei după distracție. Ca să nu zicem că unii, mai "rușinoși", își duc plasa plasticoasă cu resturi la vreo zece metri în pădure și o topilesc după vreun copac. Așa, ca să nu îi vadă ceilalți cum aruncă ei gunoaiele și să-i arate cu degetul, marcăndu-i ca prost crescuți. Cine merge să arunce un ochi pe pajiștile unde au petrecut zălăuanii rămâne dezamăgit de lipsa de civilizație manifestată cât vezi cu ochii. Din păcate, mulți din noi rămân încă ghidați de principiul că "Nu tre' să fii fraier să strângi gunoiul, când îl poți lăsa la întâmplare" și ce e și mai rău e că îl pun în practică direct în văzul copiilor. Iar cum lucrurile rele se deprind cel mai ușor, îmi și închipui generația de mâine aruncându-și resturile unde apucă. Copiii de acum vor fi peste 2-3 ani tinerii care-și vor parca mașinile în iarbă, vor goli PET-ul de bere și punga de plastic de cartofi și, după ce se vor înfrupta din toate, își vor lăsa urmele gunoioase în iarbă. Să se știe că au trecut pe acolo. Că doar natura nu are gură să se plângă, iar cât timp unora din români nu le e bătut obrazul (gros cât trei pături de lână țesute la război), nu se sinchisesc de nimic și fac paradă cu tupeul lor de maidan. Manifestările demne de comuna primitivă te fac să te întrebi unde dispar cei 7 ani de acasă, bunul simț și respectul pentru mediu. Poate sunt toate arse grămadă, repetor, sub grătarul pe care micii și carnea sfârâie a nesimțire. Aiaciat in Sălftreati fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro publicitate@magazinsalajean.ro marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.l tel/fax: 611364, 616807, 611446, 0360 101155 Colectivul redacțional: Secretariat: Lința Boloș Mica publicitate: Mariana Hanganu Marketing Publicitate: Carmen Mureșan Adina Naroși Corector: Mirela Deac Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Financiar-contabil: Cleopatra Potroviță Distribuție: Ștefan Bordeianu Szucs Ștefan Editor: SIMAR S.R.1/. ZALĂU ISSN 14S3-1ZK3 Tiparul executat la Tipografia ""Informația Zilei" Satu-Mare . ă Pt'T ASOCIAȚIA VIRONMIA >. II. EDITORILOR VOCAV www.apelro.ro Cotidianul "Magazin Sălăjean" este membru al Asociației Patronale a Editorilor Locali (APEL) Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Director: Daniel Mureșan Redactor-șef: Olivian Vădan Redactori: Marius Morar Daniel Săuca Mirela Moldoveanu Mihaela Oprea Andreea Vilcovschi Tehnoredactare: Călin Pavăl Silviu Mocan Dacă vreți să scăpați de taxa auto. Dați Prefectura în judecată! Aproape 600 de sălăjeni s-au adresat instanțelor de judecată, în ultimele nouă luni, cerând înmatricularea mașinilor cumpărate la mâna a doua fără plata controversatei taxe de poluare. Până în prezent, mai bine de jumătate dintre reclamanți au avut câștig de cauză, iar 164 au tras deja "lotul câștigător", mai exact și-au înmatriculat mașina fără achitarea taxei amintite. Sălăjenii nu stau pe gânduri atunci când au posibilitatea de a nu da bani la stat, chiar dacă acest lucru îi poartă prin sălile de judecată. Cel puțin, aceasta este calea aleasă de câteva sute de persoane care au dat în judecată Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere și înmatricularea Vehiculelor (SPCRPCIV) din cadrul Prefecturii Sălaj, pentru a nu plăti taxa de poluare la înmatricularea autovehiculelor second-hand aduse din străinătate. Șeful SPCRPCIV Sălaj, Remus Stanciu, ne-a comunicat că, începând din septembrie 2009 și până în prezent, aproape 600 de persoane s-au chemat în instanță pentru refuzul înmatriculării autovehiculelor fără plata taxei de poluare. ."Până la această dată, Instituția Prefectului Sălaj a fost acționată în instanță, la Tribunalul Sălaj, în 594 de dosare în care se solicită înmatricularea autovehiculelor fără plata taxei de poluare. In 335 dintre aceste dosare, Tribunalul Sălaj a dat soluție comună: de obligare a pârâtului, respectiv instituția noastră, la înmatricularea autovehiculelor fără achitarea aceastei taxe", a menționat Remus Stanciu. Potrivit sursei citate, nici recursurile înaintate de SPCRPCIV Sălaj la Curtea de Apel Cluj, împotriva deciziei Tribunalului, nu au avut mai mult succes, în 15 dosare existând hotărâri definitive privind înmatricularea mașinilor fără plata taxei, motiv pentru care, s-a hotărât înmatricularea autovehiculelor după ce reclamanții câștigă la prima instanță. "Am depus recurs la Curtea de Apel Cluj pentru 185 de dosare, însă în 15 dosare, de la primele trei înfățișări, am pierdut. In alte nouă cazuri, Curtea de Apel a respins recursul. Astfel, pentru a nu plăti taxele de judecată, am luat decizia, cu aprobarea Prefecturii Sălaj, de a renunța la calea de atac a recursului în cauzele câștigate la Tribunalul Sălaj și a înmatricula mașinile în urma deciziei judecătorești", ne-a spus șeful SPCRPCIV Sălaj. Astfel, 164 de sălăjeni și-au înscris deja în circulație mașinile fără a fi nevoiți să achite vreun ban, alți 141 așteptând decizia Tribunalului Sălaj și 185 pe cea a Curții de Apel Cluj. Decizii care, având în vedere precedentul creat, le vor fi favorabile tot posesorilor de mașini. Chiar și Remus Stanciu a spus că, dată fiind situația până la momentul de față, toți cei 594 de sălăjeni își vor înmatricula autoturismele fără a scoate din buzunar banii pentru taxa de poluare. Astfel se face că, încă de la începutul anului, la ghișeele SPCRPCIV Sălaj se prezintă în fiecare zi cel puțin opt persoane care solicită înmatricularea autovehiculelor fără această taxă. ■ MOPREA Senatorul Fekete András crede că UNPR va fi înghițit de un alt partid Potrivit liderului grupului senatorial al Uniunii Democrate Maghiare din România (UDMR), Fekete András, nou înființatul partid sub denumirea de Uniunea Națională pentru Progresul României (UNPR) va fi, probabil, absorbit de o altă formațiune politică, deoarece UNPR ar avea șanse foarte mici să intre în Parlament la viitoarele alegeri. "în ultimii 20 de ani au fost fel de fel de încercări, în anumite perioade, când unii care au devenit fie persona non grata, fie nu și-au găsit locul în partid, au creat o altă formațiune, așa cum a fost Alianța pentru România. Iar rezultatul care a fost? A dispărut complet de pe scena politică. Au mai fost și alte partidulețe de acest gen care au apărut practic între două alegeri. Oricum, nu am nici zece la sută credință că acest partid va intra în Parlament la viitoarele alegeri. Probabil că va fi înghițit de un alt partid. Ori se vor întoarce la social democrați, dacă sunt de stânga, ori se vor lipi sau vor fi înghițiți de un alt partid de centru dreapta sau de centru. Nicidecum nu îi văd viață lungă”, a declarat senatorul UDMR. Acesta adăugat că există, deja, pe scena politică un partid social-democrat, care în ultima perioadă s-a modernizat: "Nu știu dacă mai e nevoie de un alt partid de centru stânga. Dacă ar fi creat un partid al verzilor, asta dar, de asta ar avea nevoie România, pentru că oricum avem probleme cu protejarea mediului. Sigur, oamenii își caută locul, dar nu prea îi văd șanse mari de supraviețuire". Uniunea Națională pentru Progresul României, noul partid înființat pe structura grupului parlamentar al independenților, și-a ales sâmbătă conducerea, președintele formațiunii fiind fostul ministru al Muncii, Marian Sârbu. Gabriel Oprea, liderul grupului parlamentarilor independenți și ministru al Apărării, este președinte executiv al UNPR, iar Cristian Diaconescu, fost ministru de Externe, este președinte de onoare al partidului, în timp ce primarul sectorului 2, Neculai Onțanu, a fost ales secretar general. UNPR are 15 vicepreședinți, toți fiind aleși prin vot secret. Printre vicepreședinți se află, potrivit unor surse, Șerban Mihăilescu și Eugen Nicolicea. ■ O. VĂDAN Soarta grevei generale se decide azi Circa 1.000 de funcționari publici din județ se pregătesc să intre în greva generală, începând de mâine, 5 mai, ne-a declarat Gheorghe Morar, președintele Sindicatului Civitas. Este vorba despre lucrători din Primăria Zalău, primăriile din Șimleu Silvaniei, Jibou și Cehu Silvaniei, angajații Poliției Comunitare Zalău, ai Muzeului Județean de Istorie și Artă și ai Direcției de Administrare a Domeniului Public, salariați ai Consiliului Județean Sălaj, precum și funcționari din 14 administrații de comune. Sindicaliștii afiliați la "Civitas" Zalău au decis să organizeze o grevă generală ceva mai aparte și anume una care să nu se întindă decât pe durata unei zile. In celelalte instituții implicate, greva va fi cu durată nedeterminată. Funcționarii din administrația publică sunt nemulțumiți de "reducerea drastică a veniturilor" și de nerespectarea de către Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale, prin agențiile județene de prestații sociale, și de către Ministerul Finanțelor Publice a actelor normative privind reîncadrarea personalului bugetar din administrația publică locală prin neluarea în considerare a contractelor acordurilor colective de muncă legal încheiate, a hotărârilor judecătorești definitive și irevocabile care statuează legalitatea drepturilor prevăzute în aceste convenții și a actelor administrative specifice autorităților locale. Pe perioada grevei generale, pe fiecare ușă de acces în instituții va fi postat un anunț despre grevă și motivele declanșării ei, în instuțiile vizate vor avea acces doar reprezentanții mass-media și se vor emite doar acte privind înregistrarea deceselor. Sindicaliștii ar putea renunța, însă, la grevă dacă astăzi, în cadrul ultimelor discuții pe care reprezentanții Federației Naționale a Sindicatelor din Administrație le vor purta cu reprezentanții Guvernului, aceștia din urmă vor veni cu soluții la nemulțumirile protestatarilor. ■ A.V.