Magazin Sălăjean, iunie 2010 (Anul 15, nr. 102-123)

2010-06-10 / nr. 109

rMagazin Sălăjean Joi, 10 iunie 2010 2 Editorial-------------Olivian Vădan Bocul, impotența și ipocrizia românului Să vorbești acum despre risipa banului public, eludând faptul că în urmă cu un an se întâmpla același lucru, depășește orice limită a ipocriziei: în aceste zile, un adevărat tăvălug mediatic face praf actuala guvernare. Politicienii din opoziție, sindicaliștii, ougiștii și o mare parte dintre jurnaliști, prin tot ceea ce spun, lasă impresia că există o mulțime de soluții mai bune decât măsurile de austeritate, doar că executivul condus de Emil Boc nu e în stare sau, mai rău, nu vrea să le ia în considerare. Agumentele lui Boc sunt pe cât de penibile, pe atât de reale: tăiem din rădăcini evaziunea fiscală, punem capăt risipei din sistemul de licitații publice sau, după cum a descoperit între timp PSD, luăm de la "bogați". Cum spuneam, multe dintre cele amintite de pseudopremier sunt și adevărate: într-adevăr, se risipesc sume imense din cauza unui sistem clientelar extins la nivelul întregii țări, care se înfruptă copios din achizițiile publice. După cum o mulțime de bani se mișcă pe circuite negre sau gri, în afara oricărei forme de impozitare, în mod normal, ni se dau exemple din vămi, înfierându-se îndeosebi afacerile cu tutun și alcool, însă, din păcate, aceasta este doar o mică parte din evaziunea care macină economia țării. Plățile fără factură sau distanță sunt generalizate în foarte multe alte domenii. De la meseriașii de toate genurile, și până la doctorii din cabinetele medicale sau taximetriști, majoritatea fac evaziune fiscală. Dar, să vii acum și să vorbești despre risipa banului public, ca și când tu n-ai avea nicio legătură cu acest subiect, deși te afli la guvernare de aproape doi ani, este total lipsit de orice urmă de bun simț. Mai ales dacă ne uităm cu atenție la circuitul banilor alocați în ultimii ani lucrărilor publice comandate de administrația locală, unde domnește o mare frăție transpartinică prin toate județele, inclusiv în Sălaj. Adevărul este că, în ultimii douăzeci de ani, toți cei care au controlat pârghiile puterii au risipit, atunci când au avut ocazia, banii publici. Prea puțin din prostie sau nepricepere. Mai mult pentru a satisface clientela politică. Să fim sinceri! PDL nu a făcut și nici nu face notă discordantă din acest punct de vedere. Dar trebuie să recunoaștem că vina e, oarecum, colectivă. în fine, suntem cu toții de acord că, la această oră, este nevoie de o reformă, astfel încât să micșorăm (cât se poate) din evaziunea fiscală, însă, foarte mulți vor fi extrem de deranjați de un astfel de demers. Dar, deja, aceste aspect nu mai contează. Ce este mai important este că "operația" trebuie să înceapă cât se poate de repede, deși vorbim despre un sistem cu mii și mii de oameni. Totuși, ceva îmi spune că situația în care ne aflăm nu se va schimba deloc, la fel aim cei de la putere se încăpățânează să închidă gura și buzunarele zecilor de mii de oameni care ies și azi în stradă, ca să acuze guvernul de impotență decizională. Mangiit Sclafecm fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro publicitate@magazinsalajean.ro marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.ltel/fax: 611364, 616807, 611446, 0360 101155 Colectivul redacțional: l'nîîn';. Director: Daniel Mureșan Redactor-șef: Olivian Vădan Redactori: Marius Morar Daniel Săuca Mirela Moldoveanu Mihaela Oprea Andreea Vilcovschi Tehnoredactare: Călin Pavăl Silviu Mocan SIMAR S.R.L. ZALĂU ISSN 1453-1283 r Iparul executat la Tipografia “Informația Zilei” Satu-Mare » IMSL ASOCIAT» PATRONALA A VVr.jU EDITORB.O« UKAV: www. apelro .ro Cotidianul "Magazin Sălăjean” este membru al Asociației Patronale a Editorilor Locali (APEL) Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Secretariat: Liuța Boloș Mica publicitate: Carmen Boloșoș Marketing Publicitate: Carmen Mureșan Adina Maroși Corector: Mirela Deac Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Financiar-contabil : Cleopatra Potroviță Distribuție: Ștefan Bordeianu Szucs Ștefan La Jibou. Dascălii navetiști nu și-au văzut banii pentru transport Mai mulți dascăli ce fac naveta zilnic la Jibou pentru a ține orele în fața elevilor, ne-au sesizat cu privire la faptul că în nicio lună din acest an autoritățile locale nu le-au decontat transportul către unitățile de învățământ, lucru ce le-a îngreunat și mai mult situația economică precară, caracterizată de salarii mici. De cealaltă parte, administrația orașului de pe Someș invocă și ea criza din economie: bugetul local e unul auster, așa că dascălii navetiști pot spune „Adio!” sumelor respective. Sesizările dascălilor care fac naveta la Jibou privesc faptul că oamenii nu și-au primit în 2010 banii aferenți transportului la locul de muncă, ultimele încasări în acest sens fiind înregistrate la finalul anului trecut. D.T. 32 de ani, ne-a declarat că pentru a ajunge la cursuri, zilnic, este nevoit să plătească motorina unui coleg, care „îi îmbarcă" pe mai mulți în mașină, dimineața. „Așa măcar împărțim costul transportului, că oricum simt bani puși din buzunarele noastre. Noi nu ne-am văzut banii ce ni se cuvin pentru transportul la cursuri de anul trecut și, deși pentru unii sumele nu simt mari, pentru noi contează. La salariile pe care le avem, abia ne ajung banii să trăim, după ce achităm facturile lunare", ne-a spus D.T. Un alt dascăl ce face naveta de la Zalău la Jibou ne-a spus că nu i se pare firesc să achite transportul din bani proprii, cât timp decontarea sumelor este un drept câștigat de angajații din Educație. „Până anul trecut, măcar primeam banii ăștia, dar așa, ca să ajungem la școală, mai facem o gaură în buzunar. Tot scoatem bani de la noi, deși avem salarii de mizerie", a declarat S.P., de 28 de ani. Criza economică e de vină De cealaltă parte, autoritățile locale dau vina pe criza economică abătută încă de anul trecut asupra României și susțin că de aici se trag toate belele legate de banii pe care îi cer profesorii pentru transportul către unitățile de învățământ. Primarul Jiboului, Eugen Bălănean, ne-a declarat că în 2010 nu poate fi pusă problema acestor sume, întrucât bugetul local e prea sărac pentru a permite acordarea lor. „Dacă am avea de unde, nu am fi absurzi și le-am da dascălilor acești bani, dar nu se poate. B an de criză economică, bugetul e unul de austeritate și, dacă tot s-a insistat pe tăierea sporurilor necuvenite și a salariilor la sânge, cred că și dascălii ar trebui să aibă decența să înțeleagă că anul acesta nu le putem deconta transportul către locul de muncă", a spus edilul. Potrivit acestuia, așa cum funcționarii din cadrul Primăriei Jibou merg pe jos la serviciu sau cu mașinile personale, așa ar trebui să se descurce și dascălii navetiști. „Dacă nu pot face față acestor condiții, să își caute loc de muncă în altă parte. Nu avem ce face. Mie, în locul lor, mi-ar fi penibil să merg să cer decontarea transportului, când se știe că administrațiile locale au bani mai puțini ca anul trecut. Decontarea transportului nu e nici măcar obligatorie, dacă putem da banii respectivi, îi dăm, dacă nu nu", a spus primarul. V „înțelegere de bun simț" Acesta a declarat că, ținându-se seama de bugetul de austeritate pe care îl are Jiboul în 2010, s-a stabilit încă de la începutul anului ca în nicio unitate de învățământ să nu fie decontată naveta dascălilor, lucru pentru care s-a găsit înțelegere, la vremea respectivă, din partea conducerilor școlilor și grădinițelor. Ulterior, însă, la Liceul Teoretic „Ion Agîrbiceanul" din localitate naveta a fost decontată, lucru ce a iscat nemulțumiri în rândul dascălilor navetiști angajați în restul unităților de învățământ din oraș. „Consider că, dacă tot am ajuns la o înțelegere de bun simț la începutul anului, ea trebuia respectată. Dacă le decontăm dascălilor naveta, nu ne mai rămân bani de reabilitarea drumurilor și ne va sări lumea în cap că nu reparăm gropile din carosabil. Nicicum nu e bine, iar banii sunt puțini", a spus Eugen Bălănean. Așadar, dascălii ce fac naveta la Jibou nu trebuie să își facă speranțe prea mari în privința decontăm transportului la locul de muncă. Nici în anul școlar viitor, pentru că atâta vreme cât e criză, administrația locală "ține strânse foc baierele pungii". ■ Mihaela MOLDOVAN Ca să cadă Guvernul Boc, Taloș se face frate cu PSD într-un comunicat de presă remis trebuie demis din cel puțin două redacției, deputatul PNL Sălaj, Mirel considerente principale. Prima ar fi Taloș, a ținut să facă cunoscut faptul că, legată de incapacitatea de gestionare a la votul care se va da în Parlament pe situației economice. Astfel, la un an și tema moțiunii de cenzură depusă de jumătate de la preluarea puterii, PSD, va vota pentru căderea guvernul Boc a arătat ca nu are niciun Guvernului Boc. "Cred ca acest guvern fel de viziune asupa scoaterii României din criză, practicând exclusiv politica reducerii veniturilor populației. Pe acest fond, tot mai multe firme își reduc sau chiar închid activitățile economice, fără a se prefigura un orizont pentru redresare economică. Guvernul nu are competenețe economice necesare acestui moment și este motivat doar politic, anume de menținerea la guvernare", susține Mirel Taloș. Al doilea considerent invocat de deputatul liberal are legătură cu nivelul ridicat de corupție și de interferență a statului în economie. "Consider că influența politică asupra mediului de afaceri a depășit nivelele periculoase din perioada guvernului Năstase (2000-2004 - n.r.). Astăzi, nu se mai pot face afaceri în domeniul public, decât cu influență la PD-L, de la cel mai înalt nivel, până la județe. Lucrările publice, de la care așteptam măcar în parte repornirea motoarelor economiei sunt date pe criterii politice prin încălcarea flagrantă a legislației și a bunului simț. Cazul ginerelui ministrului Vasile Blaga, de profesie stomatolog, care a deschis în 2009 o firmă de pază care a încheiat imediat contracte cu Ministerul Transporturilor și Ministerul Economiei, mi se pare ilustrativ pentru guvernarea PD-L", arată Mirel Taloș în comunicat. în final, liberalul face cunoscut că vineri și sâmbătă, pe platoul din fața Prefecturii, va face o consultare publică cu zălăuanii, pe tema moțiunii de cenzură. ■ O VADAN