Magazin Sălăjean, iunie 2010 (Anul 15, nr. 102-123)

2010-06-11 / nr. 110

Magazin Sălăjean Luni, 14 iunie 2010 Jiditorial--------------------------Mihaela Moldovan Limita lui l’Ho(s)pital Am mai scris și e dureros că mă văd nevoită să revin asupra hibelor din sistemul sanitar. E dureroasă situația în sine, realitatea dură populată de cazuri strigătoare la cer, cazuri cu femei îmbolnăvite din cauza echipamentului medical nesteril, cu prunci ce se sting din viață după ce brațul pus în gips a dat în cangrenă, cu bătrâni ce mor pe targă, purtați de la un spital la altul. Toate sunt situații strigătoare la cer, care anulează suportabilul și îl transformă în revoltă. Găsesc de neînțeles groaznica pantă pe care alunecă Sănătatea, acest sistem de care fug medicii și asistentele și de care vor fugi, până la urmă, și pacienții. Cazul doctorului în vârstă de 72 de ani, din Ineu, care a măcelărit o pacientă întrucât îi tremurau mâinile pe bisturiu este grotesc, când primul gând de bun simț care îți vine în minte este că acel medic nu avea ce să caute într-o sală de operații. Avem tot respectul pentru anii înaintați, dar experiența lor merită folosită în domeniul consultanței medicale și nu în intervenții chirurgicale. Din păcate, exodul cadrelor medicale spre țările (mai) calde din punct de vedere financiar lasă spitalele goale, iar recurgerea la compromisuri - adică la menținerea unor oameni în post, deși nu mai fac față cerințelor -va fi tot mai întâlnită. Sigur că totul va avea și un revers, pentru că nu îi văd pe pacienți mergând cu inima ușoară la cabinetul medical unde îi așteaptă un specialist care, din pricina anilor adunați în spate, are mâinile tremurânde pe bisturiu și foarfece. Când încrederea pacientului în cel care îl tratează slăbește fie și pentru o clipă, șansele tandemului pornit să învingă boala scad considerabil. Consider că oricât de multe compromisuri ar putea înghiți românii, multiplele situații tragice prezentate frecvent de mass media îi vor înverșuna să nu mai accepte ce li se dă din partea sistemului sanitar. Până la urmă, la mijloc sunt bunurile umane cel mai de preț - viața și sănătatea - și nimeni nu este dispus să le joace la loteria halatelor albe. Există niște limite care nu pot fi trecute și mi-e greu să cred că românii vor mai tolera bubele sistemului de sănătate public. Se vor îndrepta spre cel privat, vor căuta specialiști peste graniță, vor apela chiar și la leacuri băbești, numai să nu ajungă pe mâna doctorului din spital. De teamă, din precauție, nu contează prea mult motivul. Importantă e urmarea: un sistem public, care trebuie să-i ajute pe cei mulți, va fi descalificat și eliminat din joc din cauză că a împins suportabilul dincolo de orice limită, chiar și dincolo de limita matematică a lui l'Ho(s)pital. Colectivul redacțional: Director: Daniel Mureșan Redactor-șef: Olivian Vădan Redactori: Marius Morar Daniel Săuca Mirela Moldoveanu Mihaela Oprea Andreea Vilcovschi Tehnoredactare: Călin Pavai Silviu Mocan Sălăjean fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail redactie@magazinsalajean.ro publicitate@magazinsalajean.ro marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.ltel/fax: 611364, 616807, 611446, 0360 101155 Potrivit art. 20S și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, in cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Secretariat: Liuța Boloș Mica publicitate: Carmen Bolosoi Marketing Publicitate: Carmen Mureșan Adina Naroși Corector: Mirela Deac Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Financiar-contabil: Cleopatra Potroviță Distribuție: Ștefan Bordeianu Szucs Ștefan SIMAR S.R.L. ZALĂU ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia “Informația Zilei” Sari.»-Mare Cotidianul “Magazin Sălăjean” este membru al Asociației Patronale a Editorilor Locali (APEL) Cristian Birsan, noul președinte al PD-L Zalău Fostul subprefect, actualul președinte - director general al Casei Județene de Asigurări de Sănătate (CJAS) Sălaj, Cristian Bîrsan, este noul președinte ales al organizației municipale PDL. Joi seara, în Sala „Avram Iancu" a Primăriei Zalău, la Consiliul de Coordonare Local, a fost nevoie de două tururi de scrutin pentru alegerea noului președinte al organizației. In primul tur, în ordine, s-au clasat Cristian Bîrsan, Bogdan Hea și Vasile Filip. în al doilea tur de scrutin, cei 100 de delegați prezenți la conferință l-au ales pe Cristian Bîrsan președinte, la o diferență confortabilă față de Bogdan Ilea. Bîrsan a mai fost ales președinte al PD-L Zalău în 2008, dar în februarie 2009 a renunțat la funcție - din cauza incompatibilității - pentru cea de subprefect al județului. De la 1 iunie, Cristian Bîrsan este președinte - director general al CJAS Sălaj, post ocupat prin concurs (firește, cu susținere politică). Să mai spunem că actualul președinte al PD-L Zalău a fost, în perioada 2004 - martie 2009, președinte al organizației județene de tineret. „De data asta concurența a fost redutabilă" Cristian Bîrsan ne-a declarat: „Sunt bucuros că am obținut pentru a doua oară funcția de președinte ales al Biroului permanent Local al PDL Zalău, mai ales că de data asta concurența a fost redutabilă. Au contat, cred, eforturile pe care le-am făcut până acum pentru succesul organizației. Ca și obiective mi-am propus întărirea organizării interne, aceasta ca o premisă obligatorie pentru ceea ce își propune organizația Zalău pentru alegerile locale din 2012: câștigarea funcției de primar al municipiului Zalău și a unui număr de consilieri care să ne permită formarea unei majorități la nivelul Consiliului Local; de asemenea câștigarea alegerilor generale din 2012 pe colegiul care va include și municipiul Zalău". Noul BPL Zalău Președinte: Bîrsan Cristian Claudiu. Prim-vicepreședinți: Ilea Bogdan George, Sârcă Romeo Constantin. Secretar General: Dărăban Vasile. Secretari Generali Adjuncți: Pura Dorin Alexandru, Rusu Mariana. Vicepreședinți: Abrudan Mircea, Bărbânță Aurel, Brustan Emilian, Chiș Dumitru, Fildan Dumitru, Haiduc Vasile, Jurj Ioan, Margin Gabriel Adrian, Rad Gabriel, Talpoș Gavril. Secretari Executivi: Chende Costică, Chende Traian, Cighi Iulian, Filip Mariana Doina, Hirte Liviu, Margin Petru. Discuții, atacuri Luările de cuvânt, majoritatea, s-au învârtit în jurul a două mari frustrări ale pedeliștilor zălăuani/sălăjeni: câștigarea funcției de primar al Zalăului (și a majorității în CL) și pe cea de președinte al Consiliului Județean. Au „mușcat" mai tare Septimiu Țurcaș (care a spus că PD-L Zalău ar trebui să se transforme dintr-o „organizație sindicală" în una de partid) și Lucian Bode (care se așteaptă ca PD-L Zalău să devină cea mai importantă organizație din județ și din perspectiva performanței electorale). Astfel, ne întrebăm ce vor face concret atâta amar de oameni cu funcții de conducere în PD-L Zalău în afară de a se călca pe picioare... ■ Daniel SĂUCA Tiberiu Marc: "Parlamentarii vor trebui să dea socoteală celor care i-au ales" Potrivit președintelui PSD Sălaj, Tiberiu Marc, intenția guvernului Boc de a reduce salariile și pensiile, este o măsură primitivă, care va avea un impact deosebit asupra unor domenii extrem de sensibile, cum ar fi sănătatea, educația, administrația etc. "Măsura propusă de guvern nu face altceva decât să apere taberele în care se găsesc privilegiații PDL", a declarat Tiberiu Marc, vineri, în cadrul unei conferințe de presă. Liderul PSD Sălaj a mai afirmat că parlamentarii PSD vor vota "la vedere" moțiunea de cenzură la adresa guvernului. "Apelul pe care îl facem către ceilalți parlamentari din Sălaj este să voteze interesele oamenilor. Pentru că au fost aleși prin vot uninominal, parlamentarii vor trebui să dea socoteală celor care i-au ales, în fiecare colegiu", a mai spus liderul socialdemocrat, care adăugat că PSD va a face cunoscut modul în care aleșii din Sălaj vor vota, marți, moțiunea de cenzură. "Electoratul trebuie să cunoască ceea ce a votat. De data aceasta, este vorba despre un vot pentru cei care i-au ales, și nu pentru ordinele venite din interiorul partidului. Cred că parlamentarii ar trebui să voteze în favoarea celor care le-au acordat încredere și i-au votat. Ei nu trebuie să facă altceva în Parlament decât să reprezinte interesele electoratului din colegiul pe care îl reprezintă", a precizat Tiberiu Marc, în opinia președintelui PSD Sălaj, actualul guvern și-a dovedit incompetența, pierzându-și și bruma de credibilitate pe care o mai avea. Astfel, singurele soluții pe care actualii guvernanți le mai au la îndemână sunt cele prin care trebuie să taie din salarii și pensii. Tiberiu Marc a încheiat prin a face cunoscut că, în cazul în care pachetul de măsuri pentru care guvernul și-a asumat răspunderea va trece de Parlament și, implicit moțiunea de cenzură a PSD va cădea, social-democrații vor contesta la Curtea Constituțională "aceste măsuri draconice". ■ O. VĂDAN Mirel Taloș - "tăticul" noii clădiri a Finanțelor "Doresc să vă comunic faptul că mutarea Direcției Generale a Finanțelor Publice Sălaj în noul sediu este iminentă", a făcut cunoscut deputatul PNL Sălaj, Mirel Taloș, vineri, în cadrul unei întâlniri cu presa. Cu această ocazie, parlamentarul a ținut să reamintească faptul că, în toamna lui 2008, în urma numeroaselor sesizări ale zălăuanilor, a decis să se implice personal în rezolvarea situației noii clădiri a fiscului. "Practic, finanțarea era întreruptă de foarte mult timp, iar clădirea lăsa o impresie deplorabilă. Astfel, am redeschis acest subiect prin mijloace parlamentare, beneficiind totodată de contextul pozitiv în care Ministerul Finanțelor avea fonduri disponibile pentru astfel de investiții", a spus Mirel Taloș. Parlamentarul a mai reamintit că, în urmă cu ceva timp, a lansat o campanie publică de sensibilizare, în care circa 7.000 de zălăuani au semnat o carte poștală prin care, simbolic, au susținut solicitarea făcută guvernului pentru alocarea de fonduri pentru finalizarea clădirii. "După demersurile mele, pentru noua clădire a Finanțelor, au fost alocate 22,5 miliarde de lei vechi, din care 9 miliarde de lei au apucat să fie cheltuiți până la finele anului 2008. Restul banilor au fost reportați în anul 2009, fonduri cu care clădirea a putut fi renovată", a încheiat Mirel Taloș. ■ O.V.