Magazin Sălăjean, august 2010 (Anul 15, nr. 146-167)

2010-08-05 / nr. 149

2 Magazin Sălăjean Joi, 5 august 2010 Editorial---------------Andreea Vilcovschi Șomer cu pretenții, un cauz de lucru Criza economică a constituit un bun prilej pentru a ne da seama cetei de popor suntem. Lăsându-i la o parte pe guvernanți, care nu au dovedit în cei aproape doi ani de recesiune, nimic altceva decât că sunt incompetenți și neputincioși, nici românul de rând nu s-a lăsat mai prejos și și-a dat și el cu firma în cap, dezvăluindu-și lenea și comoditatea în toată splendoarea lor. De la instalarea crizei, actorii din mediul privat și-au zburat pe capete lucrătorii, astfel că numărul șomerilor a ajuns la cote incredibil de mari. O situație tristă și chiar dramatică pentru unele familii, care s-au trezit că sunt nevoite să trăiască numai din ajutorul de șomaj, și acela asigurat pe o perioadă de cel mult 12 luni; în timp, unele companii au început să dea semne de revenire și au scos pe piață locuri de muncă vacante. Surpriză! Nimeni nu s-a înghesuit. Repetatele tentative ale agențiilor de ocupare a forței de muncă au dat chix. Nici măcar teama că își vor pierde cele câteva sute de lei reprezentând contravaloarea indemnizației de șomaj nu i-a împins pe oameni la bursele locurilor de muncă. Iar cei care s-au deplasat, totuși, până la locul acțiunii scot cu nonșalanță din buzunar o adeverință de la medicul de medicina muncii prin care dovedesc, vezi, Doamne!, că nu sunt apți, pe moment, de muncă. Ba că-i doare spatele, ba că le curge nasul! Angajatorii care ajung, practic, să alerge disperați după personal, se declară învinși de legislația în vigoare, care le permite românilor să stea bine-mersi acasă și să primească ajutoare sociale de la stat. De partea leneșilor au trecut și medicii, care, în schimbul unei "mici atenții", își pun parafa fără ezitare pe certificatul medical. Așa se face că joburile vacante puse la dispoziția șomerilor nu-și găsesc candidați luni de zile. Șomerii acuză salariile prea mici, preferând să profite din plin de sistemul de protecție socială generos care le permite să nu facă nimic pe banii statului. Și absolvenții de studii superioare au renunțat să-și mai caute de lucru în România, într-adevăr, oferta patronilor este infimă în raport cu cea pentru studii medii și profesionale, dar nici pe puținele posturi libere existente nu se dă vreo bătălie. Absolventul de facultate reproșează că, întrucât nu are gram de experiență, niciun angajator nu îi va oferi vreo șansă. Așa că alege să nu se streseze, să se bage la un masterat, ca s-o mai lungească puțin și trăiește fără jenă pe spinarea părinților. Și, vorba ceea, doar nu o să accepte orice slujbă, de vreme ce are studii superioare! Amagazin Salajerm fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro publicitate@magazinsalajean.ro marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.ltel/fax:611364,616807,611446,0360 101155 Colectivul redacțional: Secretariat: Adina Naroși Mica publicitate:Carmen Boldoi Marketing Publicitate: Carmen Mureșan Adina Naroși Corector: Mirela Deac Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan J Financiar-contabil: Cleopatra Potroviță Distribuție: Ștefan Bordeianu Szucs Ștefan Editor: s.c. SIMARS.RX. rajlau ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia “Informația Zilei" Satu-Mare » ASOCIAȚIA IWHOMtt.* A Ar Mu EomiKtcoRtocan www.apelro.ro Cotidianul “Magazin Sălăjean” este membru al Asociației Patronale a Editorilor Locali (APEL) Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Director: Daniel Mureșan Redactor-șef: Olivian Vădan Redactori: Marius Morar Daniel Săuca Mirela Moldoveanu Mihaela Oprea Andreea Vilcovschi Tehnoredactare: Călin Pavăl Silviu Mocan Privații sălăjeni au terminat-o cu disponibilizările colective Apele par să se fi liniștit pe piața muncii din Sălaj, dacă e să ne luăm după numărul aproape inexistent al notificărilor privind disponibilizările colective pe care angajatorii le-au făcut în ultima perioadă la Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Sălaj. Dacă în primele luni din 2010, aceste notificări ajungeau la instituție pe bandă rulantă, pentru luna august, niciun patron sălăjean nu și-a anunțat intenția de a reduce din numărul de personal, iar pentru septembrie, doar un angajator a notificat că va renunța la doi angajați. Potrivit informațiilor furnizate de către reprezentații AJOFM Sălaj, în prima jumătate a acestui an, firmele din județ și-au exprimat intenția de a da afară 384 de lucrători, cei mai mulți din domeniul construcțiilor. Printre firmele care au făcut cele mai importante disponibilizări se numără Ovi Prod Com, cu 91 de oameni concediați, Flavora (58 de angajați), CFR Marfă (43), Bechtel (40), Consinit (35) și Cuprom (25). în decursul acestei luni, SC Petrom a anunțat că va disponibiliza la nivel național 106 salariați, însă oficialii AJOFM Sălaj nu au putut să ne comunice dacă printre aceștia se va regăsi și vreun muncitor de la punctele de lucru din județul nostru. în septembrie, E.ON este singura companie care va reduce din posturi, fiind vizate două persoane. Scăderea constantă numărului de notificări privind a disponibilizările colective nu înseamnă, însă, că Sălajul nu se va "îmbogăți" cu noi șomeri, mai ales dacă luăm în calcul reducerile de personal care se pregătesc în sistemul de stat. După cum ne-a declarat Romeo Sârca, directorul AJOFM Sălaj, până în prezent, nicio instituție publică din județ nu a transmis Agenției o astfel de notificare. Legislația în vigoare prevede că disponibilizările colective trebuie anunțate la AJOFM cu 30 de zile calendaristice înainte de producerea lor. "Concedierea colectivă presupune disponibilizarea, în 30 de zile calendaristice, din unul sau mai multe motive care nu țin de persoana salariatului, a cel puțin 10 salariați, dacă angajatorul care disponibilizează are încadrați mai mult de 20 și mai puțin de 100 de salariați, a cel puțin 10 la sută din salariați, dacă angajatorul care disponibilizează are încadrați cel puțin 100 de salariați, dar mai puțin de 300; a cel puțin 30 de salariați, dacă angajatorul care disponibilizează are încadrați cel puțin 300 de salariați", ne-a explicat Sârca. In aceste condiții, adaugă directorul, fiecare instituție trebuie să verifice dacă se încadrează la această obligație, în funcție de numărul de persoane disponibilizate și de numărul total al angajaților. Neîndeplinirea obligației de a înștiința agenția în termenul prevăzut de lege constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 3.000 la 5.000 lei. Până în acest moment, singura instituție deconcentrată care ar trebui să notifice AJOFM este Direcția pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală Sălaj, de unde vor pleca 30 de angajați, din totalul celor 51. ■ A.VILCOVSCHI Drumul Zalău-Aleșd - modernizat Guvernul a adoptat, ieri, în ședință ordinară, o hotărâre privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiție „Reabilitarea DN1H Zalău - Aleșd", fiind vizați circa 70 de kilometri, ne-a declarat deputatul Lucian Bode (PDL). „Această investiție reprezintă un proiect extrem de important pentru infrastructura de transport a județului Sălaj și va constitui o variantă de legătură cu județul Bihor de o calitate foarte bună, până la finalizarea tronsonului de autostradă de pe teritoriul Sălajului", a spus Bode. Tronsonul de drum DN1H a fost împărțit în două secțiuni, prima secțiune este de la Aleșd la limita cu județul Sălaj și a doua este de la limita Bihor-Sălaj până la Floreclean. In acest an, lucrările vor începe pe tronsonul aflat pe teritoriul Sălajului. „Acest proiect va aduce pe lângă realizarea unui drum de calitate și un impact pozitiv determinat de crearea unui număr suplimentar de locuri de muncă atât în perioada de construire, cât și în perioada de operare", a declarat sursa citată. Finanțarea proiectului sus amintit se face din fonduri nerambursabile, alocate de Comisia Europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională (69,25 la sută) și din bugetul de stat (30,75 la sută), prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Potrivit deputatului Lucian Bode, sumele au fost prevăzute deja în bugetul pe anul 2010, existând posibilitatea solicitării plăților în avans pentru acest proiect din fondurile europene nerambursabile. ■ M.M. Risc de inundații pe Crasna și Barcău Sălajul se află sub cod galben, după ce hidrologii au emis o avertizare în acest sens ce vizează mai multe râuri din centrul, sudul și vestul țării. Potrivit avertizării, din cauza precipitațiilor, râurile Crasna și Barcău ar urma să atingă și chiar să treacă peste cotele de atenție până în această după-amiază. "Având în vedere situația hidrologică actuală și precipitațiile prognozate pentru următoarele 24 de ore, se pot produce scurgeri importante pe versanți, torenți, pâraie și râuri necadastrate, cu efect de inundații locale, precum și creșteri de niveluri și debite cu depășiri ale cotelor de atenție", se precizează în textul avertizării. ■ A.V.