Magazin Sălăjean, iunie 2011 (Anul 16, nr. 104-124)

2011-06-10 / nr. 111

Vineri, 10 iunie 2011 Magazin Sălăjean 2 Editorial Alexandru Lăpușan Bucuros să n-am dreptate! Președintele a găsit un moment excelent pentru lansarea temelor constituționale. A fost o schimbare de macaz care va redirecționa vectorul subiectelor publice. Am urmărit prezentarea televizată, am analizat opinii. Cei mai mulți analiști sunt de acord că unele din propunerile Președintelui sunt de mare fond și nu puține sunt cele cu priză la public. Momentele de mare încărcătură politică (moțiuni de cenzură, aprobare programe guvernamentale și guverne, aprobarea bugetelor, etc) erau rezolvate prin decizii ale Camerelor reunite. Deci un singur ...Parlament. Sigur sunt și multe argumente pentru menținerea Senatului, însă lipsa de interes pentru specializarea celor două Camere dovedește că nici de acum înainte, în această direcție, mari schimbări nu se vor produce. Și atunci soluția nr.1 a propunerilor prezidențiale este Parlament Unicameral și un număr de max.300 de parlamentari (modificarea art.61 și 62). O a doua propunere ce va avea efect electoral pozitiv este eliminarea din art.44 a sintagmei Caracterul ilicit (al averii) se prezumă: Asta înseamnă că averea dobândită trebuie să fie justificată și chestiunea va da mare bătaie de cap ciocoilor noi și vechi. Posibil să apară o nouă clasă de îmbuibați care vor depăși tagma vameșilor și a milițienilor corupți: tagma verificatorilor de averi! De ce să umble ei cu sute de ciubucuri mici când pot merge la cei care au adunat din furăciuni averi colosale. Cine sunt primii vizați? Evident politicienii! Și pentru a-i aduce și pe ei în rând cu lumea, art.72 (din proiectul de modificare) elimină avizul pe care politicienii trebuiau să-l obțină de la colegii lor parlamentari pentru a permite organelor abilitate (de lege) să-i percheziționeze, să-i rețină, să-i trimită în judecată (petiții) sau să-i aresteze. Competențele sunt atribuite înaltei Curți de Casație și Justiție. Un alt subiect pe care viața nu l-a prezentat în toată splendoarea josniciei lui a fost cel legat de suspendarea Președintelui. Dacă până nu demult se vorbea despre introducerea unor repercusiuni ce ar trebui să se răsfrângă asupra Parlamentului în cazul unui eșec în acțiunea de suspenare a Președintelui, soluția prezentată în proiect este mult mai rațională. Hotărârea Parlamentului de suspendare a Președintelui trebuie să obțină avizul Curții Constituționale pentru ca procedura de suspendare să poată fi continuată (art.95 din proiect). CC va trebui să confirme gravitatea faptelor și încălcarea Constituției pentru a da un aviz în legătură cu decizia legislativului. Cu alte cuvinte, nu este suficient ca doi șmecheri să se enerveze și un rozariu să găsească combinații pentru o majoritate parlamentară ad-hoc; este nevoie ca să fie certificată încălcarea gravă a Constituției. Am avut situația în care politicul nu a dorit să se reunească pentru a valida sau invalida o echipă guvernamentală. Și au lălăit-o fără nicio jenă, prelungind situația de incertituri, nesiguranță și haos. Un guvern care nu este validat în termen de 10 zile se consideră respins de către Parlament (art.103 din proiect). Dacă legislativul dorește să tragă de timp în ceea ce privește validarea unui guvern, nu prea mai poate, iar art. 89 (modificat) oferă Președintelui posibilitatea ca în 45 de zile de la prima solicitare, dar numai după cel puțin două solicitări, să dizolve Parlamentul. Coroborarea acestor două articole poate pune mare presiune pe grumazurile parlamentarilor. Să ne închipuim că o anumită coaliție prezintă un program și o echipă de guvernare. Dacă Parlamentul nu se pronunță, în zece zile guvernul este invalidat. In ziua a 11-a, același guvern cu același program va putea fi prezentat. Ce vor face parlamentarii? Ați ghicit, desigur ei vor vota, în această situație, orice formula li se va propune. Aici, prin iuțeala de mână și bazându-se pe nebăgarea noastră de seamă, Președintele poate susține (în anumite condiții) o coaliție, fără vlagă, la guvernare. Sau poate evita perioade de boicot parlamentar. Prin aceste prevederi puterea Președintelui crește.O fi bine? Nu o fi bine?// Din păcate există trei categorii de interese care vor tăia din elanul proiectului. Prima este cea legată de negocierea intereselor de protejare a obrazului pătat al clasei politice. A doua o reprezintă legile organice ce vor atenua cu siguranță interpretarea sensului bun al prevederilor proiectului. Ultima și cea mai periculoasă ar putea viza și subiecte neabordate în proiectul Președintelui, cum ar fi: modificarea art.1 alin.1 (România este stat național, suveran și independent, unitar și indivizibil) din Constituție, art.12, art 13, etc. Sămi dea Dumnezeu bucuria de a nu avea, în acest caz, dreptate! Stații pentru „rechini” la intrările în Zalău Mihaela Moldovan Consilierii municipali au adoptat, ieri, în ședință ordinară, un proiect de hotărâre privind modificarea bugetului proiectului „Reabilitarea clădirii monument istoric Transilvania", proiect care se va derula pe o perioadă de doi ani și care este finanțat prin Programul Operațional Regional (POR). Astfel, s-a aprobat acoperirea din bugetul local a sumei de 10,1 milioane de lei reprezentând bugetul total al proiectului, din care 7,6 milioane reprezintă finanțarea solicitată prin POR și care va fi recuperată, circa 158.000 de lei înseamnă contribuția administrației locale la cheltuielile eligibile, 335.000 de lei sunt cheltuieli neeligibile care trebuie acoperite de beneficiar, iar 1,9 milioane de lei reprezintă TVA (din care 1,8 milioane de lei este TVA recuperabil). După același model, consilierii locali zălăuani au dat undă verde unui proiect de hotărâre privind modificarea bugetului proiectului „Amenajare peisageră a Parcului Central Municipal", care va fi derulat pe o perioadă de 27 de luni și care este și el finanțat prin PCR. De asemenea, consilierii au stabilit patru amplasamente la intrările în oraș pentru înființarea de stații pentru opriri în tranzit care să fie utilizate de către operatorii de transport public de persoane. Viitoarele stații vor fi în zonele: Inserco - pe strada 22 Decembrie 1989, Hanul Drumeților - pe strada Gheorghe Doja, la Gară și în Ortelec, în vecinătatea școlii. Tot ieri, aleșii au aprobat participarea municipiului la Programul pentu reabilitarea și modernizarea infrastructurii culturale și dotarea așezămintelor culturale din mediul rural în vederea reabilitării căminului cultural din Stâna. Pentru elevii claselor a VIII-a, Școala se încheie astăzi Mihaela Oprea Aproximativ 2.700 de elevi sălăjeni ai claselor a VIII-a se despart, astăzi, de colegii și profesorii care i-au însoțit în ultimii patru ani de școală. Data de 10 iunie este ultima zi de școală pentru absolvenții cursurilor gimnaziale, fiind organizate atât seri, cât și în cursul acestei zile, festivități de încheiere a anului școlar. Cu buchete mari de flori în mâini, părinții, rudele și apropiații elevilor le-au fost alături pentru a-i felicita în aceste momente importante din viața lor. în perioada următoare, elevii vor participa la admiterea în învățământul liceal de stat, aceasta în funcție de rezultatele obținute la evaluarea națională, precum și a mediilor obținute în anii de gimnaziu. Absolvenții de liceu au încheiat cursurile în zilele de 26 și 27 mai. Pentru ceilalți elevi, anul școlar se încheie săptămâna viitoare, vineri, când vor fi organizate festivitățile de închidere a anului școlar. Astăzi este termenul de depunere a trei obligații declarative Olivian Vădan Direcția Generală a Finanțelor Publice (DGFP) Sălaj face cunoscut că, astăzi, contribuabilii trebuie să depună, la administrațiile fiscale, trei obligații declarative. Este vorba despre declarația de înregistrare fiscală și de mențiuni pentru persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică, formula_ 010, care se depune de către persoanele juridice, care au obligația să se înregistreze ca plătitori de TVA în urma depășirii plafonului legal de scutire (35.000 de euro, la cursul Băncii Naționale a României de la data aderării la Uniunea Europeană - 3.3817 lei). Astăzi este termenul de depunere a declarației de înregistrare fiscală pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, formula_ 070. Declarațiile se depun de către persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere care au obligația să se înregistreze ca plătitori de TVA în urma depășirii plafonului legal de scutire (35.000 euro, la cursul BNR de la data aderării la UE - 3,3817 lei). Nu în ultimul rând, contribuabilii au obligația să depună declarația de înregistrare fiscală, formula_ 020, care se depune de către persoanele fizice, altele decât persoanele fizice române care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, care au obligația să se înregistreze ca plătitori de TVA în urma depășirii plafonului legal de scutire (35.000 de euro, la cursul BNR de la data aderării la UE - 3,3817 lei).