Magazin Sălăjean, noiembrie 2011 (Anul 16, nr. 211-232)

2011-11-25 / nr. 229

Vineri, 25 noiembrie 2011 Magazin Sălăjean Editorial Adela Mureșan Atât de mult ne pasă... Majoritatea românilor se plâng de criză, mai abrtir ca pe vremea epocii de aur, când se lua curentul seara, la opt. Apăsat de sărăcie, de șomaj, de frig, boală sau foame, fiecare își vede propria lui suferință ca pe cea mai grozavă durere de pe pământ și are senzația că povara pe care o duce pe umerii săi este covârșitoare. într-un egoism crescând, românul învață să fie european, să nu-i mai pese de semenul său. Vâltoarea vieții, a nimicniciei, îl face pe om să amplifice trăirile sale și să minimalizeze problemele vecinului său. Românul nu mai face gesturi de milă, nici măcar nu se mai gândește, cu toate că se bate toba că e timpul postirii, al dăruirii. E doar zarvă și paradă. Sufletul românilor s-a împietrit de la Revoluție încoace, în pofida dezlegărilor la spiritualitate. Acum când nimeni nu-l mai urmărește duminica la care biserică merge, când nimeni nu ține socoteala la semnificația vorbelor și faptelor, românul nu mai vrea la biserică, nu mai merge cu colindul. Depărtarea de lumea sa proprie, de interiorul său sufletesc și penetrarea în universul păgân al materialismului, fac din romanul de altădată, cu inimă mare, o ființă oarecare. Ceva ce există, ce aleargă după hrană, doarme, percepe cu nesaț știrile și așteaptă ca mâine să-i fie mai bine. Un fel de insectă vie, pusă într-o cutie de sticlă, care trăiește pentru ea. Prea puține exemple contrazic această teorie. O situație cu totul deosebită s-a petrecut ieri, pe stradă. Un tânăr de condiție medie, după aspect și îmbrăcăminte, a întins un măr unei pensionare zgribulite. "îmi dai mie un măr?" a întrebat femeia mirată. Poate mărul nu-i era de folos pentru că femeia avea acasă livadă, ori poate nu avea dinți cu ce să-l roadă. Dar gestul în sine a fost de o măreție aparte. De la un necunoscut, la altul. Nu putem ști dacă femeia a perceput darul ca pe un semn al bunătății și sensibilității sufletești. Nu știm dacă i-a servit la ceva. Dar credem că, cu certitudine a folosit unor trecători care au asistat la întreaga scenă. Pentru ei mărul dat de tânăr poate fi un semnal de a nu uita să fie mai buni, mai umani și de a șterge din gândurile lor propriile poveri, neputințe sau suferințe. Bucuria care pătrunde în sufletul celui care dăruiește o covârșește, de cele mai multe ori, pe cea a celui care primește. A face bucurii semenilor nu presupune să fii om mare, cu conturile doldora de bani, iar un gest mărunt, exprimat printr-un obiect ce nu costă o avere, te face să uiți că e criză și că toate necazurile au pogorât pe tine. Mititosin Sălăjean fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro publicitate@magazinsalajean.ro marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr. 1 tel/fax: 0260 611364; 0360 S66067; 0360 S66076 Colectivul redacțional: Director: Daniel Mureșan Redactor-șef: Olivian Vădan Redactori: Marius Morar Daniel Săuca Mihaela Moldovan Mihaela Oprea Adela Mureșan Tehnoredactare: Silviu Mocan Marius Blaj Secretariat: Florentina Chiș Mica publicitate:Carmen Bololoi Marketing Publicitate: Carmen Mureșan Corector: Mirela Deac Consiliere Juridică: Jr. Cornel Merișan Financiar-contabil: Cleopatra Potroviță Distribuție: Ștefan Bordeianu Cornaci Mircea Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Editor: s.c. SIMAR S.RX. ZALĂU ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia “Informația Zilei” Satu -Mare Drumarii pot lăsa fără curent și gaz satele de pe Valea Someșului Adela Mureșan Alimentarea cu energie electrică și cu gaze naturale în localitățile de pe Valea Someșului este pusă în pericol de către firma care reabilitează drumul național. Stâlpii de tensiune, conductele de gaz sau rețelele de apă au ajuns să fie "mărul discordiei" în cazul lucrărilor de reabilitare de pe drumul național DN1C. Proprietarii acestor utilități susțin că drumarii care lucrează la modernizarea tronsonului de drum național dintre limita cu județul Cluj, Căpîlna și Mesteacăn, proiect derulat cu fonduri europene, nu au ținut cont că pe anumite porțiuni se impune devierea țevilor de gaz sau a rețelelor de curent electric. Potrivit informațiilor furnizate de prefectul județului, Voga Alexandru, reprezentanții E-On Gaz și ai Electrica au sesizat faptul că firma FCC care a preluat pentru reabilitare acest tronson nu a relocat utilitățile. "Rămâne un mare semn de întrebare legat de modul în care vor fi relocate utilitățile sub calea de rulare sau peste șosea, astfel încât conducta de gaz, liniile de electricitate sau de telefonie să fie accesibile. Am avut o întrevedere cu reprezentantul drumurilor. Aceștia ne-au asigurat că pe DN1C nu vor fi probleme cu deszăpezirile, aspect care nu era clarificat până la această dată, fiind singura porțiune de drum național în reabilitare pentru care nu se știa cine o va prelua în administrare pe perioada iernii, în schimb, se pare că încă nu s-a luat în calcul de către drumuri problema relocărilor utilităților, ceea ce reprezintă un inconvenient pentru cele firmele care au rețele de utilități în zonă, dar și pentru cetățeni", ne-a declarat Vogh Alexandru. Lucrări ilegale? Problemele invocate de proprietarii rețelelor au fost identificate în zonele în care se lucrează. După cum susține directorul SC Filiala de Distribuție a Energiei Electrice "Electrica Distribuție Transilvania Nord" SA Sucursala Zalău, Vasile Filip, au fost identificate în teren mai multe nereguli apărute în urma lucrărilor executate de FCC: în urma reabilitărilor pe DN1C au fost afectați câte șapte stâlpi de energie electrică la Căpâlna și la Bârsău Mare, precum și un racord în Perii Vadului la care angajații Electrica nu pot ajunge pentru anumite intervenții deoarece în zonă s-a depozitat o cantitate mare de pământ. "Toate lucrările care se fac la ora de față de către constructori se execută doar în baza unor acorduri de principiu. Când am aprobat documentațiile pentru acest drum am spus că suntem de acord cu lucrările dar cu condiția relocării utilităților și respectarea normelor tehnice. Până la urmă, firma nu a mai făcut aceste lucrări și ridică din umeri spunând că nu au alocate fonduri pentru devierea rețelelor. Drumarii lucrează de fapt, acum, ilegal, neavând autorizația de construcție în baza unui proiect de relocări. Nu au făcut dovada că îi interesează rețelele din zonă, probabil pentru a nu cheltui prea mulți bani", a explicat Vasile Filip. Reprezentantul Electrica a admis că există intenții de a fi rezolvată problema, dar a specificat că deocamdată singurul drum național unde sunt respectate poziționările utilităților este DN1H Hereclean-Aleșd, pentru care există și proiect și autorizații. Pe de altă parte, reprezentantul EON Gaz a admis că au apărut anumite probleme în urma modernizărilor făcute la drumurile naționale de către firma spaniolă FCC, dar s-a arătat foarte optimist, susținând că toate aspectele legate de utilități urmează să fie clarificate cu drumurii în timp cât mai scurt. "La această dată, perfectăm contractul de firma FCC. Au fost identificate pe traseu toate tronsoanele de conducte de gaz care trebuie relocate și s-au încheiat convenții cu reprezentanții constructorilor", ne-a declarat Grigore Avram, șef Centru Rețea Zalău EON Gaz. Mutarea utilităților se lasă cu avantaje? De cealaltă parte, constructorii care au preluat acest tronson din Sălaj susțin că proprietarii utilităților nu au motive de îngrijorare, deoarece relocările acestora se vor face astfel încât să nu fie nimeni nemulțumit. "Noi vom face devierile care se impun, dar numai în mod justificat. E drept că a fost o problemă de comunicare. Era bine să fi aflat direct de la reprezentanții acestor companii problemele pe care le au și nu de la Prefectură. Solicit din partea acestora mai multă flexibilitate în discuții, chiar dacă fiecare dorește să obțină un avantaj. Noi suntem drumari, nu instalatori și sper ca nimeni să nu creadă că odată mutate aceste instalații ele vor fi, de fapt, înlocuite cu altele noi", a precizat Bogdan Tudor, director lucrare DN1C. Acesta ne-a spus că toate eforturile pe care le fac reprezentanții firmei FCC simt pentru a preda drumul în cele mai bune condiții de rulare și de siguranță, atât pentru participanții la trafic, cât și pentru localnici sau proprietarii de utilități. Bogdan Tudor a menționat că devierea conductelor de utilități intră în responsabilitatea constructorilor și că pentru această activitate prin proiect s-a prevăzut "o sumă orientativă". Dar, de vreme ce au apărut toate aceste discuții legate de relocarea utilităților, nu ar fi exclus ca "plapuma" banilor să nu fie suficientă. Șeful de lucrare a afirmat că cifrele inițiale legate de utilități au fost mult mai mici decât realitatea de la fața locului, mai precis, de la câteva sute de metri de conducte sau cabluri de energie electrică, devierile au vizat zeci de kilometri. Finanțări nerambursabile pentru proiecte culturale Olivian Vădan Administrația Fondului Cultural Național (AFCN) a lansat a doua sesiune de finanțare nerambursabilă pentru proiecte culturale în 2011. Instituția amintită oferă, în fiecare an, finanțări nerambursabile artiștilor, instituțiilor publice, organizațiilor neguvernamentale și persoanelor juridice de drept privat care desfășoară activități culturale. Proiectele sunt sprijinite de la data semnării contractului și până în 15 noiembrie 2012. Sunt sprijinite proiecte culturale în domenii precum artele vizuale și arhitectură, activități muzeale, teatru, dans, muzică, patrimoniu cultural național, patrimoniu imaterial, management cultural și formare profesională, intervenție culturală, educație și diversitate culturală. Suma maximă ce poate fi solicitată pentru un proiect este de 70.000 lei, cu 20.000 lei mai mare decât în prima sesiune de finanțare. Perioada de înscriere a proiectelor este cuprinsă între 15 noiembrie - 15 decembrie 2011, iar înscrierile se fac online, la www.afca.ro. Termenul limită de înscriere este 15 decembrie, ora 16, în timp ce suma disponibilă pentru prezenta sesiune este de 8.300.000 lei, aproape dublul sumei disponibile pentru precedenta sesiune. AFCN este o instituție publică aflată în subordinea Ministerului Culturii și Patrimoniului Național. T