Magazin Sălăjean, octombrie 2012 (Anul 17, nr. 185-207)

2012-10-24 / nr. 202

Miercuri, 24 Octombrie 2012 Magazin Sălăjean Editorial Daniel Săuca La rupere Deranj mare prin ograda partidelor. Alegerile parlamentare din 9 decembrie unora parcă le-a luat mințile, dacă e să acceptăm că în această zonă (seismică) mai există și personaje raționale. Despre bun - simț nu povestesc, pentru că nu e prins în „fișa postului" de politician. Și dacă ar fi așa, pe degeaba. „Prezentul continuu" (pentru omul politic nu există „trecut" și nici „viitor", decât ca abordare propagandistică) i-ar obliga pe purtătorii de vorbe ai patriei să ne „aburească" cu tot felul de „avioane", în principiu, esențială-i doar cantitatea de „fraieri", ca să nu le spunem direct „alegători" sau „votanți". Sunt prea multe exemple în istorie pentru a fi contrazis convingător. Și totuși, merită să credem în sistemul electoral, ca parte a democrației, mai mult sau mai puțin „originale", în care trăim. Alegerile din 9 decembrie vizează construcția unui nou parlament, pe stil vechi. „Votul uninominal pur" a fost declarat curat neconstituțional, să cânte muzica, adică nu e bun principiul „câștigătorul câștigă". Nu. E „bun" edificiul controlat de partide, unul al „proporționalității" (printre altele). Mă rog. „Țigănia" din aceste zile a dat la iveală, din nou, truismul că toate partidele și mai toți candidații joacă la rupere (precum faulturile grosolane din Liga lui Mitică și din altele...), adică nu-i interesează decât propria persoană/propriul interes. La rupere joacă și mulți primari. Unii dintre ei deja au trădat („Trădare să fie, dar s-o știm și noi"...), uitând că la recentele alegeri locale au jucat într-o echipă cu un partid (atunci „a contat omul", acum „contează partidul"). De fapt, nu mai contează. Fiecare cu gașca lui, vorba unui banc. Am ajuns și la situația hilară ca un partid să ceară public sprijinul unui alt partid, din aceeași alianță. Ironii „fine", atacuri sub centură, faulturi. La rupere. Așa e de fiecare dată. Poate că și după 9 decembrie vom fi în aceeași situație: nimeni nu va câștiga. Și atunci vom ajunge din nou la bombeurile, schemele și hăhăielile primului între aleși. La rupere, desigur. Că așa-i în fotbalul politic de la noi. Magazin Salajemi fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr. 1 tel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Colectivul redacțional: Editor: ș.c. Director: Daniel Mureșan Redactor-șef: Olivian Vădan Redactori: Marius Morar Daniel Săuca Mihaela Moldovan Mihaela Oprea Andreea Vilcovschi Tehnoredactare: Silviu Mocan Marius Blaj Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. SIMAR S.R.L. ZALĂU ISSN Secretariat: Florentina Chiș Mica publicitate: Carmen Bololoi Marketing Publicitate: Erdei Andrea Corector: Mirela Deac Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Financiar-contabil: Cleopatra Potroviță Distribuție: Ștefan Bordeianu 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia "Garamond" Cluj Napoca Spitalele din județ nu au datorii! Mihaela Oprea Unitățile spitalicești sălăjene se descurcă surprinzător de bine la capitolul datorii, în ciuda faptului că multe unități din țară au probleme serioase în achitarea facturilor emise de furnizorii de bunuri și servicii, în județul nostru acest lucru nu pune niciun fel de probleme. Directorul Casei Județene de Asigurări de Sănătate Sălaj, Marius Tăutu, a declarat că spitalele au obligații de plată, dar care figurează în acte ca fiind înainte de scadență. "Ministerul Sănătății a solicitat, încă de săptămâna trecută, situația cu facturile neachitate de spitalele din județ. Obligațiile de plată sunt, însă, în termenul legal. Prin urmare, nu avem nevoie de o suplimentare a bugetului alocat, luna trecută, pentru plata facturilor spitalelor către furnizorii de bunuri și servicii", nea declarat Tăutu. Potrivit sursei citate, nici faptul că fondurile alocate pentru plata debitelor către furnizori nu par să fie suficiente pentru ultima lună din acest an nu prezintă o problemă. "Pentru acoperirea cheltuielor spitalelor pentru ultima lună din acest an ar urma să se facă o rectificare bugetară, însă, din punct de vedere al bugetului actual, nu sunt fonduri. La nivel de județ, fondurile pentru luna noiembrie sunt asigurate, urmând a fi plătite în decembrie. în privința ultimei luni de plată, legislația permite ca aceste datorii să fie cuprinse în bugetul anului următor. Prin urmare, plata obligațiilor către furnizori acumulate în luna decembrie se va face în prima lună de anul viitor", a precizat Marius Tăutu. Situația a fost solicitată după ce Finanțele Publice au decis că spitalele trebuie să își achite dările printr-o ordonanță care prevede că "ordonatorii de credite pot face noi angajamente legale, în limita prevederilor bugetare aprobate, numai după stingerea plăților restante înregistrate la finele anului anterior, respectiv a arieratelor din execuția anului curent". La sfârșitul lunii septembrie au fost repartizate caselor de sănătate sumele reținute conform prevederilor legale în vigoare, asigurându-se prin acte adiționale efectuarea serviciilor medicale spitalicești, inclusiv luna noiembrie a acestui an. Rectificarea bugetară a adus sistemului sanitar sălăjean fonduri în valoare totală de aproximativ 21 de milioane de lei. Cea mai importantă sumă este acordată spitalelor din județ, respectiv 15 milioane de lei. Fondurile alocate prin rectificarea bugetară au fost repartizate în funcție de clasificarea spitalelor, pentru decontarea serviciilor prestate de furnizori. Directorul CJAS Sălaj susținea, la acea dată, că suma alocată spitalelor la această rectificare bugetară ajunge pentru asigurarea costurilor aferente serviciilor din spitale până la finele anului. In prezent, la nivel național, restanțele unităților sanitare din subordinea ministerului reprezintă aproximativ 170 de milioane lei, din care cu termen de plata mai vechi de 90 de zile, considerate arierate, simt în valoare de 79 de milioane de lei. Criza crește numărul sălăjencelor fără serviciu Andreea Vilcovschi Majoritatea studiilor arată că bărbații au fost cei mai afectați de criză, realitatea din România este cu totul alta. Potrivit unei analize a econtext.ro, piața muncii din țara noastră nu a fost mai stabilă pentru femei, mii de reprezentante ale sexului frumos îngroșând rândurile șomerilor. în cei patru ani de criză, din iunie 2008 până în iunie 2012, cu excepția a șase județe, toate celelalte au înregistrat creșteri ale numărului de femei rămase fără un loc de muncă. Fruntaș la capitolul creștere a numărului de concedieri în rândul femeilor este Bistrița Năsăud. La începutul crizei, 1.373 de bistrițence nu aveau serviciu, pentru ca după patru ani județul să totalizeze de două ori mai multe șomere. Un salt semnificativ, de 90 de procente, se observă și în județul vecin, Satu Mare, ocupantul locului secund în clasamentul național, unde criza a lăsat fără job 2.729 de femei. Top cinci este completat de Bihor, Constanța și Prahova, cu creșteri de circa 50 la sută; în ceea ce privește Sălajul, acesta se regăsește pe poziția 12 în topul pe țară. Conform sursei citate, în iunie 2008, județul nostru avea 1.870 de șomere, numărul lor ajungând, după patru ani, la 2.274, în creștere cu 22 de procente. La polul opus, doar șase județe - Gorj, Vâlcea, Botoșani, Mehedinți, Hunedoara și Caraș-Severin - se pot lăuda cu o diminuări ale numărului de șomere. Ziua Armatei, sărbătorită la Șimleu și la Regimentul 69 Artilerie Mixtă "Silvania" va organiza o serie de activități dedicate zilei de 25 octombrie, Ziua Armatei Române. Astfel, mâine, de la orele 10.00, acțiunile vor avea loc la Monumentul Martirilor din localitatea Ip, iar de la 12.00, în Parcul Central din Șimleu Silvaniei. ■ A.V.