Magazin Sălăjean, iunie 2013 (Anul 18, nr. 101-118)

2013-06-11 / nr. 107

2 Mărfi, 11 Iunie 2013 Magazin Sălăjean Editorial Augusta Telinschi Critica, sfatul de care fiecare are nevoie în ziua de astăzi, mai nou, toată lumea critică. Fără să vrem, aproape fiecare dintre noi avem un simț critic, pe care chiar dacă nu îl verbalizăm el există. Am constatat că pentru unii cel mai ușor lucru este să critice. Fie că este o critică constructivă sau de cele mai multe ori distructivă, demoralizatoare, unii critică atât de mult încât trebuie să te imunizezi, să ignori, pur și simplu să nu mai bagi în seamă. Viața te învață că și critica e un mijloc de a învăța. Dacă ai greșit și nu îți dai seama, ceea ce se întâmplă, este bine ca cineva să-ți atragă atenția și cu siguranță acea greșeală nu se va mai repeta, nu o vei repeta. Există, însă unele categorii de persoane care au simț critic exagerat și care pur și simplu nu se simt bine dacă nu critică. Numai criticând se simt bine și știu să scoată perfect în evidență lucrurile "rele" sau "greșelile" altora, a lor nu le văd. Nimănui nu îi place să fie crticat și ăsta e un lucru normal. La modul general, critica înseamnă că îți lipsește ceva, că ai defecte, că cineva te găsește neplăcut. Până și criticile făcute în sens constructiv, deși au scopul de a ajuta mai degrabă decât a răni, tot îți lasă uneori întrebări în minte. Oare mă pot îndrepta? Oare chiar nu sunt bun? Oare chiar nu sunt suficient de bun? Există și o parte bună a criticii. Dacă nu primim critici nu vom progresa niciodată. Chiar dacă există experți în ceea ce fac, profesioniști într-un domeniu de activitate, e aproape imposibil să nu greșească sau să nu fie criticați. Ar fi ideal dacă am putea observa toate greșelile noastre și ne-am putea critica singuri, dar în general este nevoie de o persoană obiectivă pentru a da sfaturi, a ne critica constructiv. Dacă nu ne place să fim criticați, nu înseamnă că nu se poate învăța cum să ne descurcăm față de critici. E adevărat că nu toate criticile au valoare, sfaturile venite din partea cuiva apropiat sau bine intenționat sunt foarte importante. Nu poți progresa dacă nimeni nu îți dă un sfat cum ai putea să faci ceva anume, pentru că atât de ușor te poți împiedica în "ideile" complicate ale dezvoltării umane. în viață sunt momente când oricine va simți că nu va putea ajunge acolo unde vrea și de aceea în acele clipe e nevoie de critică, de acel sfat care să imobilizeze. în viață, oamenii interacționează unii cu alții din nevoie, alții din interes, alții sunt dependenți unul față de celălalt iar unii din dorința de a nu fi solidari, întotdeauna au fost și vor fi diferențe între oameni, fie că e vorba de rasă, de apartenență sau de concepții de viață. De aceea și critica, depinde de la cine o primești. Este diferită. De multe ori s-ar putea să auzim din partea unei persoane, de încredere, un anumit sfat, însă, instinctul trebuie să primeze, în acele momente este bine să-ți urmezi instinctul și să păstrezi pentru mai târziu sfaturile lipsite de importanță; în primul rând, cel mai important lucru este mulțumirea ta. Alege bine oamenii în preajma cărora îți petreci timpul, pentru a evolua și pentru a trăi. Nu uita că pentru a avea succes e nevoie de oameni și de sfaturi constructive. Cod galben de ploi torențiale, grindină și intensificări ale vântului în Sălaj Augusta Teșinschi ploi Sălajul se află sub cod galben de torențiale, grindină și intensificări ale vântului. Administrația Națională de Meteorologie a emis ieri dimineață o avertizare de cod galben de ploi torențiale, grindină și intensificări ale vântului, în Banat, Crișana, Transilvania, Maramureș, Oltenia, nordul Moldovei și al Munteniei, precum și în zonele montane. Potrivit meteorologilor, în toată perioada de avertizare, valabilă până mâine, vor fi intervale cu instabilitate cu averse torențiale și frecvente descărcări electrice, intensificări ale vântului, trecător cu aspect de vijelie și căderi de grindină. Conform avertizării, cantitățile de apă vor depăși local 20 și 25 de litri pe metrul pătrat și izolat între 50-60 l/mp. Meteorologii informează că în județul Sălaj, aflat sub avertizarea de cod galben de ploi și furtuni, până mâine în jurul orei 9, vor avea loc ploi torențiale și descărcări electrice. Rabla 2013. Sălajul a primit 60 de vouchere Flavia Pintea Distribuirea voucherelor către operatorii economici admiși în programul "Rabla" 2013 a început de luni, 10 iunie. Sălajul a primit, în prima etapă, 60 de tichete valorice, câte 12 pentru fiecare din cele cinci societăți validate, anul acesta, în program. Conform listei publicate pe site-ul Administrației Fondului de Mediu (AFM), în Sălaj au fost validați cinci colectori, respectiv SC Automobile Service SRL, SC Onesta Prod SRL, SC Mivas Trans Corporation SRL, SC Remat Sălaj și SC Vanbarex SRL. De asemenea, în urma controalelor efectuate de Garda Națională de Mediu, un operator economic sălăjean, respectiv SC Balti-Dob SRL, a fost sancționat pentru nerespectarea cerințelor impuse de Ghidul de finanțare, și ca urmare nu a putut încheia protocolul cu AFM pentru punctul de lucru menționat. Se pot distribui, suplimentar, cel mult 200 de tichete Repartizarea tichetelor valorice nu va fi egală în fiecare județ, potrivit reprezentanților AFM. De altfel, în Ghidul de finanțare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național este prevăzut că, în prima etapă, vor fi distribuite maximum 25 la sută din numărul total de tichete, în funcție de numărul mașinilor mai vechi de 10 ani din parcurile auto județene, conform statisticilor realizate de Direcția Regim Permise de Conducere și înmatriculare a Permiselor. Distribuirea acestora se face în mod egal între punctele de lucru aparținând colectorilor validați din județul respectiv. De asemenea, este interzis transferul și schimbul de tichete distribuite de către AFM între colectorii validați, precum și transferul și schimbul de tichete între punctele de lucru aparținând aceluiași colector validat, fără acordul prealabil al AFM. Consumarea tichetelor primite inițial este o condiție obligatorie pentru depunerea unei cereri de suplimentare a acestora, atât pentru persoanele fizice, cât și pentru persoanele juridice și operatorii economici fără personalitate juridică. Distribuirea tichetelor solicitate se va face din stocul disponibil la nivel național pentru persoanele fizice, până la epuizarea acestuia, și în limita stocului alocat de către AFM proprietarilor persoane juridice și operatori economici fără personalitate juridică. Potrivit sursei citate, în baza cererii de distribuire depuse, AFM poate distribui cel mult 200 de tichete la fiecare cerere de suplimentare. Examenele de corigență se vor desfășura in august-septembrie Flavia Pintea Examenele de corigență vor fi susținute, în acest an, în perioada 19 august - 6 septembrie. Potrivit calendarului stabilit de Ministerul Educației elevii din clasele a VIII-a vor susține examenele de corigență în perioada 19-21 august, iar elevii din clasele terminale de liceu, cei din anul de completare și cei care au parcurs stagii de pregătire vor putea susține aceste examene între 7 și 8 august. Pentru ceilalți elevi, respectiv din clasele din învățământul primar, gimnazial și liceal, altele decât cele terminale, precum și pentru cei din învățământul profesional și școală postliceală și de maiștri, examenele de corigență vor avea loc în perioada 2-6 septembrie. Absolvenții de gimnaziu care vor susține și vor promova examenul de corigență se vor putea înscrie la admiterea în clasa a IX-a, pe locurile rămase libere, în a treia etapă de admitere. Elevii corigenți din clasele terminale, care nu pot participa la sesiunile de corigență stabilite pentru aceste clase în luna august, se pot înscrie la sesiunea generală de corigență, ce va avea loc în perioada 2-6 septembrie. Cei care se vor prezenta la sesiunile de corigențe pentru clasele terminale și nu vor promova examenele vor fi declarați repetenți, pierzându-și astfel dreptul de a se prezenta la sesiunea din 2-6 septembrie. Absolvenții de liceu care vor promova examenele de corigență se vor putea înscrie pentru sesiunea din augustseptembrie a examenului de bacalaureat, în 9 august. De asemenea, elevii care au parcurs stagiile de pregătire practică și cei din anul de completare, care și-au luat corigență în perioada 7-8 august, se vor putea înscrie pentru sesiunea din august a examenului de certificare a competențelor profesionale.