Magazin Sălăjean, iunie 2014 (Anul 19, nr. 100-118)

2014-06-11 / nr. 105

Miercuri, 11 iunie 2014 Magazin Sălăjean Editorial Daniel Săuca Trei lucruri bune să mai întreb câteodată, prin urmare nu prea des, de ce unii sălăjenti sunt atât de agitați, umflându-se în pene ori de câte ori numele lor este doar pomenit și nu criticat, de exemplu. Pentru că, altfel, se scrie aproape numai de bine, cu mici excepții, care, nu de ieri, de azi, se pot număra pe degetele de la o mână. „De bine" a nu se confunda obligatoriu cu „corect", la fel cum „de rău" nu merită confundat cu „negativ" sau „incorect". Obsesia cu „de bine" este însă, în opinia mea, înfiorătoare, mai ales că, încă, în Sălaj, „exercițiul critic" lucid, „echidistant", nu prea are nici auditoriu, nici autori, după atâta amar de ani de la „eliberarea" din decembrie 1989. Mă rog, oricum, nu sunt adeptul „exersării" la nesfârșit a nenumăratelor poziții de pupat anumite părți dorsale. Am în continuare (cu toate că este posibil să greșesc) încredere aproape totală în cititori, care, vorba unei prea - cunoscute reviste, sunt la fel de inteligenți ca și cei care scriu. Dincolo de această vorbă, ironică și nu prea, mentalitățile merită explicate cât mai curând în locul telenovelelor sau „talk-show"-urilor în care se bate apa în piuă în foc continuu, electoral. Ajungem astfel din nou la „eterna și fascinanta Românie", la oamenii ei minunați, la locurile ei minunate... Mi-aduc aminte, în reluare, și în actualitate, de doi francezi, care au fost oaspeții noștri mai anii trecuți, și care m-au pus în încurcătură: „Numiți, vă rog, trei lucruri bune din județul dvs." Ce să fie, ce să fie? O societate, două, care merg cât de cât mai bine? Oamenii de seamă care au trăit în Sălaj? Locurile „istorice"? Personalități cât de cât mai răsărite, cunoscute la nivel național? Unii dintre oamenii de cultură locali? Ei, dvr sunt astea cu adevărat „lucruri" și „bune" pe deasupra? încercați și dvs. să numiți „trei lucruri bune" din Sălaj. Și ca un exercițiu de luciditate și de echidistanță. Aștept cu interes opțiunile Dvs., mai puțin flegmele și nervii d-voastre. Trei lucruri bune în Sălaj, nu ați uitat, nu? Mulțumesc! ~ — - — — — — —- - - - -— - - -—---------- Magazin Salajean fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail. redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr. 1 tel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, in cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Colectivul redacțional: Director: Daniel Mureșan Redactor-fost Olivian Vădan Redactori: Andreea Vilcovschi Flavia Pintea Daniel Săuca Marius Morar Paul Gorgan Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Financiar-contabil: Cleopatra Morar Potroviță Tehnoredactare: Silviu Mocan Distribuție: Ștefan Bordeianu Edififtr: S.C. SIMAR S.RX. ZAILAU ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia "Chiarmnic"; Cluj Napoca Viceprimarul din Dragu, declarat de ANI incompatibil Pani Gorgan Boca Ioana Aurora, viceprimarul comunei Dragu, a fost declarată incompatibilă de către Agenția Națională de Integritate. Potrivit unui comunicat al ANI, Boca "s-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 03 octombrie 2012 - 30 octombrie 2013, întrucât a deținut, simultan cu funcția de viceprimar, și calitatea de membru al Consiliului de Administrație la Școala Gimnazială nr. 1 Dragu, județul Sălaj, încălcând, astfel, dispozițiile articolului 87, alin. (1), litera d) din Legea nr. 161/2003". Contactată telefonic, Ioana Boca susține că a fost membru al Consiliului de Administrație la Școala Gimnazială nr. 1 Dragu în calitate de reprezentant al Consiliului Local, iar legea incompatibilității nu ține cont de faptul că viceprimarul își păstrează și calitatea de consilier local. "Eu sunt cadru didactic la bază, iar Legea Educației îmi permitea să fac parte din Consiliul de Administrație. Am fost membru în calitate de consilier local, nu ca și viceprimar. Legea incompatibilității nu ține cont că viceprimarul este consilier local. Voi contesta raportul ANI în instanță", ne-a declarat viceprimarul comunei Dragu. Primarul a fost de două ori în atentia ANI . Claudiu Lazăr, primarul comunei Dragu, a fost găsit în conflict de interese de către Agenția Națională de Integritate (ANI). In acest caz, inspectorii ANI susțin că, Lazăr "a încălcat regimul juridic privind conflictul de interese de natură administrativă, întrucât, în calitate de primar al comunei Dragu, a semnat contractul individual de muncă privind angajarea mamei sale în funcția de consilier personal al primarului, precum și fișa postului pentru aceasta și, totodată, a emis și dispoziția de numire în funcție". Ulterior, tot ANI a descoperit și că edilul "s-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 11 mai - 20 iunie 2012, întrucât a deținut, simultan, calitatea de funcționar public și calitatea de candidat la alegerile locale, și, ulterior, pe cea de primar al comunei Dragu, județul Sălaj, începând cu data de 18 iunie 2013". Primarul comunei Dragu, Claudiu Lazăr, a pierdut, la Curtea de Apel Cluj, procesul cu ANI, care l-a declarat în conflict de interese după ce și-a angajat mama în funcția de consilier personal: în cazul în care primarul va pierde recursul la Curtea Supremă, își va lua adio de la funcția de primar; în schimb, magistrații clujeni au admis acțiunea formulată de către primar în contradictoriu cu Agenția de Integritate și au anulat raportul de evaluare întocmit de instituție pentru starea de incompatibilitate. Creșterea randamentului la hectar a adus producții mai mari agricultorilor sălăjeni Andreea Vilcovschi Anul 2013 a însemnat creșteri importante ale suprafețelor cultivate și ale unor producții agricole vegetale, potrivit datelor provizorii furnizate de către reprezentanții Direcției Județene de Statistică Sălaj. Sursa citată arată că suprafețele cultivate în 2013 au fost mai mari la grâu, orz și orzoaică, porumb boabe, leguminoase pentru boabe și legume. Producții medii la hectar superioare anului precedent s-au înregistrat la culturile de grâu (2.945 kg/ha în anul 2013, față de 2.555 kg/ha în 2012), porumb boabe (3.823 kg/ha, față de 2.240 kg/ha), floarea-soarelui (2.030 kg/ha față de 1.658 kg/ha), soia boabe (1.080 kg/ha față de 667 kg/ha), sfeclă de zahăr (16.667 kg/ha față de 10.333 kg/ha) și cartofi (12.300 kg/ha față de 11.160 kg/ha). Suprafața cultivată cu porumb boabe anul trecut constituie 59,9 sută din suprafața cultivată cu cereale pentru boabe, iar cea cultivată cu grâu, 16,3 la sută. Producția de cereale pentru boabe a crescut cu 57 de procente comparativ cu 2012, în condițiile creșterii randamentelor la hectar (producția medie la hectar), în principal la porumb boabe (un salt de aproape 71 de procente) și grâu (+15,3 la sută); în ceea ce privește producția de leguminoase pentru boabe, aceasta s-a majorat de 2,4 ori, ca urmare a creșterii de aproape patru ori a suprafeței cultivate. In schimb, la hectar, producția medie a fost mai mică cu aproape 40 la sută. Datele CJS Sălaj mai arată că la plante uleioase, producția a crescut în 2013 cu 14,1 la sută față de anul anterior, datorită creșterii randamentului la hectare, deși agricultorii au cultivat o suprafață mai mică. Creșteri ale producției s-au înregistrat și la cultura de floarea soarelui (+16,6 la sută), tot pe fondul creșterii producției medii la hectar, cu 22,4 la sută. La producția de soia boabe s-a înregistrat o scădere de 41,3 de procente datorată scăderii suprafeței cultivate cu 63,8%, în timp ce producția medie la hectar la soia boabe a crescut cu 61,9 la sută. La sfeclă de zahăr, producția a crescut cu 61,3 la sută datorită creșterii randamentului la hectar cu aceeași valoare, în condițiile în care suprafața cultivată nu s-a schimbat; în schimb, agricultorii sălăjeni au înregistrat anul trecut producții reduse la legume. Potrivit informațiilor statistice, în 2013, producția totală de legume s-a diminuat cu 3,2 la sută, în condițiile reducerii producțiilor medii la hectar la principalele legume, chiar dacă suprafețele cultivate cu acestea au fost în ușoară creștere.