Magazin Sălăjean, iunie 2015 (Anul 20, nr. 101-120)

2015-06-10 / nr. 106

Miercuri, 10 iunie 2015 Editorial Daniel Săuca Strigături și alte iuituri Din făisbuceala și politiceala continue, din zgomotele ce se revarsă isteric prin toți porii media, iată câteva strigături și alte iuituri în chip de editorial, spre a ilustra, metaforic, clipele istorice prin tocmai trecem, desculți: „Toți sunt la fel!"; „Ponta e un plagiator și un hoț"; „Agonia unei gloabe cu zurgălăi penali"; „Cine poate să îi dea lovitura de grație lui Ponta?"; „Ponta ne aburește confundând politica cu justiția. Dacă nu pricepem, ne trimite la pușcărie"; „Pontismul în criză - basismul redivivus!"; „Nu-mi place de Victor Ponta, dar nici nu îmi este dor de Cătălin Predoiu!"; „Un Ceaușescu copy-paste"; „Dacă acuzațiile se probează 100%, Victor Ponta ia cinci ani. Dacă este achitat, DNA-ul are o mare problemă de imagine și de credibilitate" (CTP); „Mineriada lui Ponta, demolează România să nunfunde pușcăria"; „Protestatarii, amenințați cu închisoarea. Primul pas spre dictatură"; „Adio, Ponta! De ce nu va mai veni elicopterul"; „Nu-l apăr pe Victor Ponta! Apăr un principiu. Guvernul nu poate fi debarcat prin folosirea instituțiilor de forță ale statului!"; „Victor Ponta credea că o scape, pisicindu-se pe lîngă Binomul SRI-DNA. Uite că n-a scăpat!"; „Binomul SRI-DNA pregătește o Lovitură de stat!" (Ion Cristoiu); „Victor Ponta va fi pus sub acuzare în alte 3 dosare aflate acum în lucru la DNA"; „în unanimitate am decis toți liderii Coaliției să continuăm o guvernare care merge foarte bine. Vrem să ne ducem la bun sfârșit mandatul și le cerem celor de la PDL-PNL să nu mai folosească justiția în jocuri politice!" (V. Ponta); „în PSD se cere capul lui Robert Cazanciuc, ministrul Justiției" etc. Ce credio? Nu ma stau în bată deocamdată și cuget: „mișcarea" e exclusiv politică/judiciară?; Ponta este terminat politic?; e sau nu vinovat Ponta? Restul pare din nou „joc politic și mediatic". Imagine. Interese. Grupuri. Realitatea? Magazin Sălăjean Fostul primar al comunei Ip, loan Boer, condamnat definitiv pentru abuz in funcție Flavia Pintea Magistrații Curții de Apelui au menținut, la sfârșitul săptămânii trecute, condamnarea de patru ani de închisoare cu suspendare pentru fapte de corupție a fostului primar al comunei sălăjene Ip. loan Boer. Instanța clujeană a respins ca nefondat apelul formulat de fostul edil împotriva sentinței pronunțate, în noiembrie 2013, de instanța din Șimleu Silvaniei. Judecătorii Curții s-au pronunțat vineri, 5 iunie, iar sentința este una definitivă. Fostul primar al comunei Ip a fost condamnat, în 2013, la finele lunii noiembrie, de către magistrații șimleuani, la patru ani de închisoare cu suspendare sub supraveghere, pe un termen de încercare de nouă ani. Boer a fost găsit vinovat de abuz în serviciu contra intereselor persoanelor, însă a fost achitat pentru abuz în serviciu contra intereselor publice și obligat la plata unei amenzi administrative în valoare de 1.000 de lei. Inculpatul a ajuns în vizorul anchetatorilor după ce mai multe persoane l-au reclamat că ar fi săvârșit abuzuri în stabilirea unor amplasamente de punere în posesie pe Legea fondului funciar. In același dosar a fost trimisă în judecată și Elena Dombi, despre care se spune că era concubina primarului, acuzată că ar fi implicată în afacerea ilegală pornită de la Legea fondului funciar. Femeia a fost condamnată la trei ani de închisoare cu suspendare condiționată, pe un termen de încercare de cinci ani, fiind găsită vinovată de abuz în serviciu contra intereselor persoanelor. Potrivit procurorilor, inculpatul a dorit să își construiască o cabană pe pășunea care aparține Composesoratului Cosniciu de Sus și unde s-au format, în urma exploatației miniere, niște lacuri artificiale, folosite pentru pescuit. Pentru a-și putea face casa de vacanță, în calitate de primar și de președinte al Comisiei locale de fond funciar, Boer a împroprietărit ilegal patru persoane cu un teren situat în zona respectivelor lacuri, cu condiția să-i vândă Elenei Dombi pământul. Deși trei dintre acestea nu au fost de acord cu parcelele ce le erau oferite, Boer a reușit să le convingă să semneze actele în care cumpărător era Dombi oferindu-le sume de bani ori facilitarea obținerii unor acte. In scurt timp, Boer a început în zonă lucrul la o fundație, reușind să-și finalizeze instrucția în timpul urmăririi penale. Sentința instanței simleuane nu a fost definitivă, putând fi atacată cu recurs. Reamintim că decizia Judecătoriei Șimleu Silvaniei a venit la aproximativ o lună după ce aceeași instanță l-a condamnat pe fostul edil la trei ani de închisoare pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu contra intereselor publice în formă calificată și un an de închisoare pentru fals intelectual în legătură directă cu infracțiuni de corupție. Cele două pedepse au fost atunci contopite, inculpatului aplicându-i-se pedeapsa cea mai grea, de trei ani de închisoare cu suspendare condiționată pe o durată de cinci ani, care constituie termen de încercare pentru inculpat. De asemenea, au menținut sechestru asigurător asupra bunurilor ce-i aparțin lui Boer și l-au obligat pe acesta să plătească Primăriei Ip despăgubiri materiale în valoare de 302.000 de lei. Sentința nu este definitivă, recursul urmând să fie judecat de către Curtea de Apelui. In acest dosar, Boer, în calitate de primar de Ip, a încredințat două contracte ce vizau achiziționarea și montarea unor ghirlande luminoase, pentru sărbătorile de iarnă, contra sumei de 100.000 de lei, fără ca acest aspect să fie cuprins în bugetul local. Cum autoritățile locale nu au făcut plata, penalitățile au început să curgă, ajungându-se la un prejudiciu de peste 300.000 de lei. De luna viitoare, Amenzile rutiere vor crește Florin Negoiță începând cu data de 1 iulie 2015, un punctamendă va fi egal cu 105 lei, față de 97,5 lei, cât este în prezent. Cea mai mare amendă pentru persoanele fizice va fi de 2.100 de lei. începând de luna viitoare, cuantumul amenzilor rutiere va fi cuprins între 210 și 2.100 de lei, în cazul persoanelor fizice. Persoanele juridice vor putea fi sancționate cu sume cuprinse între 2.205 și 10.500 de lei. Vor exista mai multe clase de amenzi. Casa I de amenzi sancționează manevrele de schimbare a direcției de mers făcute fara respectarea obligației de semnalizare și nerespectarea semnificației culorii galbene a semaforului. De asemenea, aceeași sancțiune plus două puncte de penalizare se aplică pentru folosirea telefonului mobil în timpul conducerii, nepurtarea centurii de siguranța si depășirea vitezei maxime admise cu 10-20 km/oră Amenzile din clasa a II-a de sancțiuni vor fi aplicate pentru nerespectarea semnificației indicatoarelor si marcajelor de obligare sau conducerea autovehiculelor fara a avea trusa medicala, triunghiuri reflectorizante si stingator de incendii. Cu 4 sau 5 puncte-amendă, la care se adauga și trei puncte de penalizare, sunt sancționați cei care depășesc limita legală de viteza cu 21-30 km/oră, cei care transportă minori fără a se asigura că aceștia poartă centura de siguranță și care circulă prea aproape de vehiculul din fața lor (și dacă se produce un accident cu pagube). In plus, pe lângă amenda din clasa a doua de sancțiuni, șoferii riscă sa rămână fără permis timp de 30 de zile dacă nu acordă prioritate pietonilor care traversează regulamentar, nu acordă prioritate vehiculelor care au acest drept sau trec pe culoarea roșie a semaforului. Amenzile din cea de -a III- a clasă vor fi date pentru conducerea unui autovehicul cu un permis expirat sau circulația cu un autovehicul care are defecțiuni la sistemul de iluminare sau avertizare sonoră oricând acestea lipsesc. Intre șase și opt puncte amendă plus patru puncte de penalizare vor primi și șoferii care depășesc limita legală de viteză cu 31-40 km/h, sau celor care refuză, la cererea polițistului, înmânarea actului de identitate, a permisului și a altor acte prevăzute de lege. Mai mult, în afară de amendă, permisul va putea fi suspendat pentru 60 de zile pentru fapte cum ar fi nerespectarea regulilor privind prioritatea de trecere, trecerea sau depășirea la culoarea roșie a semaforului, atunci când în acest fel s-a produs un accident din care au rezultat avarii la un vehicul sau alte pagube materiale. Ultima clasă de sancțiuni, și cea mai aspră, se aplică persoanleor fizice în situațiile în care atunci când se circulă cu vehicule care au inspecția tehnică expirată sau șoferii nu-și fac verificarea medicală periodică. Un alt lucru care atrage cea mai aspră sancțiune pecuniară este circulația având autoturismul dotat cu anvelope necorespunzătoare pentru iarnă.Dacă se depășește viteza maximă admisă cu 41-50 km/h sau, de exemplu, autoturismul are montată doar una dintre plăcuțele cu numărul de înmatriculare, sancțiunile între nouă și 20 de puncte-amendă vin la pachet cu alte șase puncte de penalizare. Cei care conduc sub influența băuturilor alcoolice sau care depășesc cu mai mult de 50 km pe oră limita legală de viteză riscă atât amenda, cât și suspendarea permisului pentru 90 de zile.Un lucru important de știut este acela că oferii pot sa achite doar jumătate din minimul amenzii in cel mult doua zile lucratoare de la data primirii procesului-verbal de constatare a contravenției. In plus, aceștia au si posibilitatea de a plati pe loc agentului constatator jumătate din minimul amenzii. Proiectul de act normativ prin care autoritatile vor sa ușureze procedura de achitare a amenzilor contravenționale a fost aprobat de Executiv si transmis parlamentarilor in cursul lunii mai. Comisiile Senatului au în lucru un proiect prin care se dorește instituirea unui mecanism electronic de evidență și comunicare a amenzilor contravenționale, care va oferi informații în timp real despre amenzi și plata acestora. Iar contravenienții vor putea să faca plățile într-un cont unic, la orice unitate a Trezoreriei, indiferent unde are adresa de domiciliu. Acest proiect mai prevede ca actualul termen de 48 de ore pentru achitarea a jumătate din cuantumul minim al amenzii va fi extins la 15 zile de la comunicarea procesului-verbal.