Magazin Sălăjean, septembrie 2015 (Anul 20, nr. 165-184)

2015-09-15 / nr. 175

2 Marți 15 Septembrie 2015 Editorial Florin Negoiță Toamna bobocilor Mai există o urmă de speranță pentru viitorul acestui popor, tot mai greu încercat, atunci când în mijloc de septembrie senin și cald, îi vedem pe cei mici și pe cei mai măricei, umplând curțile școlilor cu uriașa lor bucurie, în timpuri care ne chinuie existența cu nenumărate greutăți și semne de întrebare, în vremuri în care trăim o dezamăgire aproape continuă, micuții noștri sunt poate singura certitudine că acestui Pământ i se mai pot întâmpla și lucruri frumoase, pure, neatinse de rău. Emoția lor e doar o parte din grămada noastră de emoții, zâmbetul lor îl ajută și pe al nostru să se urnească din loc iar bucuria cu care ei descoperă, unii pentru prima dată alții din nou, ținutul cărții și al învățăturii, este una pe care o retrăim și noi, amintindu-ne fiecare în taină, „cum am fost și noi, odată". Poate că bobocii de astăzi ai școlilor, dar și copiii care deja pășesc în clase mai mari, vor reuși să fugă de „trendurile" tot mai îmbrățișate de tineri- indolența și lipsa de preocupare pentru studiu, pentru învățătură, lehamitea, plictiseala, atracția către obiceiuri păguboase și distructive, îi împingem încet, de la spate, ca pe niște puișori care coboară pentru prima dată de sub aripa care i-a apărat și încălzit, și ne sădim în gând o mie de dorințe, în care intră ei, cei mici, dar și noi, prin tot ce așteptăm de la ei să se întâmple peste „niște" ani care vedem bine, trec precum clipele. Ne gândim că ai noștri micuți vor încerca măcar să iasă din masa amorfă de semianalfabetism, de prostie cronicizată în care tot mai mulți dintre cei ajunși mari cad, de bună voie sau împinși de valul anturajelor, fără să pară foarte afectați sau deranjați de asta. Ne gândim că ai noștri vor fi premianți, că vor ști și își vor dori să muncească încă de mici, pentru a obține un rezultat, vor ști să se și distreze mai târziu, și să guste viața fără să intre în vreun necaz nenorocit sau în vreun păcat grav. Prima zi de școală ne dă și nouă, celor de pe margine, dreptul la o felie de speranță. Dacă nu ei, atunci cine? Dacă nu copiii noștri, atunci, care vor fi aceia în măsură să schimbe ceva în mersul strâmb și șchiopătat al țării noastre? Ei ne vor îngrji, sau cel puțin așa e firesc să credem; ei ne vor apăra în fața nedreptăților cu care aproape mereu, bătrânețea lovește, ei ne vor aduce bucuria zile de mâine, sau de poimâine, peste niște zeci de ani. Le punem în ghiozdane primul caiet, primul penar, le așezăm cu grija uniforma, le picurăm încredere și curaj în ochișori, îi strângem la piept și de dăm drumul... în viață. Pentru că prima zi de școală e un drum care, într-un fel sau altul, iese din casă. Odată intrat pe poarta școlii, înmugurește și dorul de părinți, de casă, simțit acum doar pentru câteva ore, dar care nu va mai părăsi copilul-elev, iar mai târziu copilul-adult, niciodată în banca la care piticii se uită mirați și plini de avânt, se ascund o grămadă de visuri. Din păcate, timpurile pe care le trăim cer tot mai multă implicare, tot mai mult ajutor și susținere din partea noastră, a celor mari, mai ales în primii ani de școală ai celor mici. Iar cu cât cerința acestor lucruri este mai mare, cu atât simțim și noi că suntem tot mai apăsați de lucruri, nevoi și consecințe pentru care nu suntem câtuși de puțin vinovați. Pentru că și părinții sau bunicii noștri și-au pus la rândul lor, cândva, în ghiozdanele noastre mai ponosite și mai grele decât cele de astăzi, un colț de vis și o fărâmă de speranță. Poate că și noi am gândit atunci că bine ar fi să nu îi dezamăgim, să nu le risipim în zadar banii cheltuit cu noi, să nu le ruinăm așteptările și să nu le facem inutilă așteptarea. Și atunci când am reușit, așa cum am știut sau am putut, s-au găsit atâția alții care au făcut în așa fel încât și munca, sacrificiul bătrânilor noștri dragi, dar și lupta noastră, să agonizeze iată astăzi ca un soldat într-o baltă de sânge, într-o țară care arată ca un câmp de luptă bântuit de hoți și netrebnici. Dar iată că fiecare reușim, cum necum, să mergem mai departe. Dumnezeu ne-a dat sămânța de speranță, ai noștri au udat-o zi de zi iar ea, ca un copac frumos, acum, indiferent cât ne-ar fi de greu, de urât sau de nedrept, primește culorile toamnei, poate cele mai frumoase din câte există. A început școala, și pentru săraci, și pentru cei mai avuți. Și pentru norocoși, dar și pentru cei încercați de soartă. Unii traversează o stradă, ținuți de mână, alții câte o pădure, singuri. Unii coboară din mașini, alții din câte o căruță, dar fiecare copil poartă în suflet bucuria și speranța că școala îl va face „mare". Toamna bobocilor este de fapt, primăvara speranțelor noastre, a celor mari. Prin ei ne simțim mereu mai tineri, mai valoroși, mai puternici, și sperăm măcar că într-o zi, da... va fi bine. Magazin Sălăjean începând de anul viitor. Și cel ára venituri contribuie la „Sănătate” Florin Negoiță Persoanele fără venituri vor fi obligate, începând cu anul viitor, să achite contribuția pentru Sănătate, potrivit noului Cod Fiscal. Dacă nu vor respecta această prevedere, vor urma penalitățile iar în final se va putea ajunge chiar și la executări silite. Persoanele fără venituri vor fi obligate să depună la Agenția Națională de Administrare Fiscală, de anul viitor, o declarație prin care Fiscul se va stabili ce sumă au de plătit pentru contribuția pentru Sănătate, potrivit noului Cod Fiscal. Obligativitatea depunerii declarației va atrage după sine și sancțiuni, nefiind exclus ca Fiscal să ajungă chiar la măsura exxtremă a executări silite. Aceste persoane vor trebui să plătească lunar CASS (Contribuția de Asigurări Sociale de Sănătate), în valoare de 5,5 la sută din salariul minim brut pe țară, adică 66 de lei pe lună, respectiv 792 de lei pe an, în condițiile în care acea persoană nu încasează nici un ban. Contribuția este calculată în funcție de salariul minim brut de 1.200 de lei, anunțat de autorități pentru 2016. Excepție fac, printre alții, elevii și studenții în vârstă de până la 26 ani, femeile însărcinate, lăuzele și persoanele cu handicap. In varianta Codului Fiscal promulgată săptămâna trecută de președintele Iohannis, ce va fi aplicat din 2016, se prevede, la articolul 180 alin.(1), obligația clară a persoanelor fizice fără venituri de a plăti CASS. "Persoanele fizice care nu realizează venituri de natura celor menționate la articolul 155 și nu se încadrează în categoriile de persoane exceptate de la plata contribuției sau în categoriile de persoane pentru care plata contribuției se suportă din alte surse datorează, lunar, contribuție de asigurări sociale de sănătate și au obligația să solicite înregistrarea la organul fiscal competent, în termen de 15 zile de la data la care se încadrează în această categorie. Contribuția se calculează prin aplicarea cotei individuale de contribuție asupra bazei de calcul reprezentând valoarea salariului minim brut pe țară și se datorează pe toată perioada în care sunt încadrate în această categorie", se arată în noul Cod Fiscal. Prima zi de școală la Liceul Tehnologic "Voievod Gelu" Flavia Pintea După o vacanță de trei luni, școlile și liceele din Sălaj și-au redeschis luni, 14 septembrie, porțile pentru elevi. Primul clopoțel din acest an școlar a anunțat intrarea în clase pentru cei peste 39.000 de copii sălăjeni, moment întâmpinat de majoritatea dintre aceștia cu emoții, zâmbete și chiar cu lacrimi. Majoritatea unităților de învățământ și-au programat festivitatea de deschidere a anului școlar pentru ora 9, excepție au făcut doar câteva. Este vorba de Liceul Reformat " Wesselényi" și Liceul Ordotox "Sfântul Nicolae" Zalău, unde momentele festive au început la ora 10, la Liceul Pedagogic "Gheorghe Șincai" Zalău la ora 9,30, Școala Gimnazială "Lucian Blaga" din Jibou la 8,30 și Școala Postliceală Sanitară Zalău, unde deschiderea festivă a fost programată la ora 13. La fel ca în fiecare an, și autoritățile locale și județene și-au făcut simțită prezența în prima zi de școală.. Maria Pop, inspectorul școlar general a deschis noul an școlar la Colegiul Național "Silvania". Mioara Gudea, inspector școlar general adjunct, a fost prezentă la momentul festiv la Școala Gimnazială "Gheorghe Lazăr" Zalău, iar Kovács Irina, inspector școlar general adjunct la Liceul Reformat "Wesselényi" Zalău. Careul ce a deschis noul an școlar a început și la Liceul Tehnologic "Voievod Gelu" Zalău la ora 9, directorul unității de învățământ, Ioan Drida, subliniind faptul că învățătura, educația și grija pentru elevi sunt prioritare. "Rezultatele obținute de o parte dintre elevii noștri atât pe plan național cât și local, județean ne obligă la mai mult în acest an școlar. Sigur, fiecare început de an școlar presupune o energie nouă, presupune un elan și din partea voastră, dragi elevi, pentru că voi sunteți în centrul atenției, voi sunteți cei în jurul cărora gravitează întreaga activitate din școală, iar menirea voastră e una singură: aceea de a învăța (...) Școala este curată, este dotată, răspunde cerințelor unui învățământ modern, vă așteaptă cu tehnică de calcul de ultimă generație, cu laboratoare dotate corespunzător, dar mai ales cu un corp profesoral foarte bine pregătit să adresez tinerilor din clasa a D0-a, cei care pășesc pentru prima dată în învățământul liceal de la «Voievod Gelu » Zalău: fiți siguri că ați pătruns într-o unitate de elită a învățământului sălăjean, în care pe primul loc este așezată învățătura, educația și grija pentru voi. Meseriile, specializările, pe care le-ați ales simt cele cerute pe piața muncii. Parteneriatele pe care le avem cu agenții economia, nu numai că ne obligă, dar ne și asigură o reușită pentru voi. O reușită pe măsura muncii voastre în școală (...) La clasele a Xll-a este anul hotărâtor. Rezultatele obținute anul acesta de colegii voștri mai mari vă obligă să-i întreceți. Depinde de voi, de modul cum veți folosi timpul petrecut în școală și nu numai. Dar, în același timp, pretențiile noastre, a corpului profesoral, sunt enorme", a spus Ioan Drida. Alături de elevii Liceului Tehnologic "Voievod Gelu", printre cei prezenți la festivitatea de deschidere a noului an școlar s-a numărat un reprezentant al Inspectoratului de Poliție Județean Sălaj, precum și al Inspectoratului Școlar Județean Sălaj, inspectorul școlar Dănuț Sur.