Magazin Sălăjean, iunie 2018 (Anul 23, nr. 93-111)

2018-06-11 / nr. 97

\ V*' 2 Luni ann 11 iunie 2018 Editorial Florin Negoiță Repetabila istorie Felul in care in care PSD a pregătit mitingul de la sfârșitul săptămânii trecute a demonstrat, dincolo de faptul că iată, istoria se poate repeta o dată la 30 de ani, o rigurozitate de care doar secretarii PCR erau în stare. Privind la lista de cerințe, obligatorii pentru masele de manevră ce vor fi îmbrâncite în autocare și aduse cu arcanul la Bucale, îmi vin în minte anii pe care i-am trăit în copilăria și adolescența mea, fiind cărat împreună cu colegii de clasă la cele mai odioase acțiuni ce țineau de foștii noștri conducători. Am participat la zeci de acțiuni în care eram nevoiți să ne prăjim sub soarele arzător prin aeroport, în marile piețe din București, eram cărați și chinuiți ore în șir prin autobuze și hangare, leșinați de sete și de foame, de dimineață până la orele amiezii așteptând cuplul prezidențial sau făcând animație la sutele de manifestații organizate cu diverse ocazii. Citind, cu ochii bulbucați, lista infectă a cerințelor obligatorii la acest miting am realizat că în ea se regăsesc, poate sub forme ușor diferite, aceleași obligații pe care și noi eram nevoiți să le îndeplinim atunci când așteptam câte opt ore să ne mângâie Ceaușescu pe creștetul capului iar "satrapul" cu fustă să ne prindă cu degetele ei de vrăjitoare, de obraz. Atunci, în acele timpuri cenușii, îi uram pe foștii noștri conducători și în adâncul sufletului meu îi consideram cel mai mare rău posibil ce ni se putea întâmpla. Astăzi însă, după 30 de ani in care orice altă nație sănătoasă la cap a ajuns undeva în buza Everestului în timp ce noi escaladăm încă dâmburi, realizez că scenariul este același. Imortalizat ca într-o peliculă horror. Nimic nu e schimbat, piesa e aceeași, locurile sunt aceleași, poate chiar și oamenii sunt aceiași - cei mai mulți. Cămășuțele albe erau nelipsite, cravatele roșii, cu tricolor, sendvișurile cu ce aveam fiecare prin frigider, insigne. Cuvinte ca "organizație județeană" "mijlocul auto de deplasare" "tricolor" "pancarte", "strofe" - termeni obișnuiți dar care, în acest context, capătă valențe care îți dau fiori, se regăsesc în documentul intern al pesedeului, trimis către organizațiile de partid de prin țara noastră cea amărâtă. Lipsește doar hidosul imperativ "tovarăși!" în rest, totul e identic cu listele făcute de organizațiile județene ale PCR de pe vremuri, înaintea unui miting sau a unei manifestații, indiferent de natura ei.Regulamentul de partcipare la miting, cuprindea, pe lângă multe alte aberații, câteva reguli absolut obligatorii. "Participanții vor purta îmbrăcăminte albă (în partea de sus) sau costume populare; vor avea un flyer și un steguleț tricolor România înmânate la urcarea în mijlocul de transport, vor purta în piept un autocolant cu logo-ul în formă de cerc, cu diametrul de 7- 8 cm; vor avea un pachet de mâncare și apă asigurat de către organizația județeană locală; vor avea lanterne mici sau telefon mobil cu lanternă; să se asigure că au numărul de telefon al șoferului și al responsabilului mijlocului auto cu care s-a deplasat la București, precum și numărul de înmatriculare, vor avea tipărit imnul României - varianta prescurtată - strofele 1, 2, 4 și 11”, era scris în prețiosul document. "Fiecare dintre autocarele cu care vor veni participanții la mitingul de sâmbătă "va avea 6 steaguri cu tricolorul României și un steag cu Uniunea Europeană (grup 50 persoane - 6 steaguri RO și 1 steag UE), precum și pancarte cu diferite mesaje (modelele de pancarte au fost transmise pe email fiecărei organizații județene)", concluziona Ordinul de zi pe unitate. Cei care au comis aceste directive și-au bătut joc și de manifestanți, considerăndu-i pur și simplu bătuți în cap: " ...mitingul va începe la ora 20 (8 seara)". Dacă multora le-a fost imposibil să întrevadă finalitatea acestei manifestații, finalul a fost lesne de observat cu ochiul liber. Mii de oameni leșinați de căldură, de sete, de foame, imposibilitatea de a ajunge la o toaletă, lipotimii și deshidratări pe fondul consumului de alcool plus munți de gunoaie care au rămas în urma manifestanților aduși cu arcanul la București pentru un miting care nu a reușit să demonstreze nimic. Nu vreau să-i acum sau să-i jignesc pe cei care, de voie de nevoie, au venit sâmbătă, încolonați pe bază de liste și înghesuiți cu noaptea în cap în autocare. Sunt însă convins că în final, și ei au realizat că au venit degeaba. Discursurile penibile la scenă deschisă, patriotismul simulat, jignirile demne de copii de gimnaziu la adresa unui stat paralel care are și acesta un sâmbure de adevăr, dincolo de paranoia generalizată în privința puterii lui actuale, au făcut ca acest miting să nu aibă efectul pe care cei care l-au pus la cale și l-au dorit. Mă întreb cu o amărăciune mare cât o jumătate de viață, DE CE, oameni buni? Lăsând la o parte scopul absurd al acestui miting, în condițiile în care el este organizat de Putere - cea care deține astăzi absolut toate pârghiile acestui stat - de ce alegem, mereu, asta? De ce nu suntem în stare să penalizăm aceste nenorociri, de ce ne întoarcem, așa cum nimeni pe acest Pământ nu face, către un trecut oribil, către obiceiurile de atunci, către mizeria de atunci, de ce acceptăm, de ce închidem ochii, de parcă am fi hipnotizați și nu reușim niciodată să ne ridicăm în picioare și să mergem către înainte? Trăim, din nou, un coșmar negru ca smoala. Nu reușim să ne mai facem bine și, din păcate, și într-o parte a acestei bărci în derivă, și în cealaltă, avem parte de cârmaci care pur și simplu nu au ce căuta în fruntea acestei țări. Nu au ce căuta în poziții de care destinele noastre și viitorul copiilor noștri să depindă. Nici unii, nici ceilalți, din păcate, nu dovedesc absolut nimic sănătos, de viitor, nu prezintă nici cea mai mică garanție că această țară va reuși vreodată să-și revină.Ceea ce am constatat, la final de război, când vântul împrăștia zonele de gunoaie în Piața Victoriei, a fost aceea că suntem un popor dezbinat. Și vom rămâne încă mulți ani de acum înainte așa. Un popor care se lasă mereu manevrat de o mass-media la fel de dezbinată, de părerile străinilor care n-ar trebui să-și bage nasul în oala noastră la fiecare mișcare pe care o facem, un popor care nu știe să sancționeze nemunca, iresponsabilitatea, hoția, minciuna, indiferent dacă acestea vin din direcția roșie sau din cea a opoziției. Este adevărat că nici soarta nu ne ajută, pentru că privind și către stânga, și către dreapta, constați, dacă reușești să îți păstrezi mintea limpede, că nu mai ai literalmente ce ori pe cine să alegi. Iar asta, dincolo de toate, este cea mai mare tragedie a acestui popor. Magazin Sălăjean Elevii din 96 de școli sălăjene intră în Evaluarea Națională Andreea Vilcovschi Peste 1.900 de elevi de clasa a VIII-a din 96 de unități de învățământ județul Sălaj s-au înscris la Evaluarea Națională din acest an, potrivit reprezentanților Inspectoratului Școlar Județean Sălaj. Pentru buna desfășurare a Evaluării Naționale, au fost deja pregătite 56 Centre de Examen, 42 Centre de Comunicare și un Centru Zonal de Evaluare, la Liceul cu Program Sportiv "Avram Iancu" Zalău. Probele scrise încep luni, 11 iunie, cu proba Limba și literatura română, și vor continua miercuri, 13 iunie, cu proba la Matematică, iar în 14 iunie, cu cea la Limba și literatura maternă. Toate probele scrise vor începe la ora 9, elevii având la dispoziție două ore pentru rezolvarea subiectelor. La fel ca anul trecut, lucrările absolvenților sălăjeni vor fi transportate și evaluate în alt județ, așa cum s-a procedat, pentru prima dată, la Examenul de Bacalaureat Național din 2015. La rândul său, județul Sălaj va prelua și corecta lucrări dintr-un județ învecinat. Primele rezultate vor fi afișate, în data de 19 iunie, când vor fi depuse și eventualele contestații. Rezultatele finale, după soluționarea contestațiilor, vor fi publicate, pe 23 iunie. Fiscul de acasă Olivian Vădan Ministerul Finanțelor a postat pe site-ul propriu un tutorial prin care explică pașii de urmat pentru înregistrarea în Spațiul Privat Virtual (SPV). Instituția precizează că a transmis contribuabililor persoane fizice scrisori personalizate care conțin informații pentru înregistrarea în SPV. Prin înregistrarea în SPV, aveți acces la informații fiscale personale și beneficiați de avantajele utilizării serviciilor electronice și internetului, precum economisirea de timp prin interacționarea cu ANAF de acasă, reducerea birocrației și primirea de documente cu aceeași putere juridică precum cele comunicate prin poștă sau de la ghișeu, în calitate de contribuabili persoane fizice, prin intermediul Spațiului Privat Virtual vă puteți informa asupra obligațiilor fiscale, puteți descărca decizii de impunere și puteți verifica situația declarării contribuțiilor sociale. Ministerul Finanțelor precizează că, pentru înregistrarea în SPV, persoanele care au primit scrisoarea trebuie să aibă acces la un dispozitiv conectat la internet și să pregătească următoarele informații: numărul documentului format din 12 cifre, înscris în partea stângă-sus a primei pagini a scrisorii primare; codul numeric personal (CNP) sau numărul de identificare fiscală (NIF), înscris sub numărul documentului; seria și numărul actului de identitate; adresa de e-mail proprie; numărul telefonului mobil personal; un nume de utilizator ales pentru autentificarea în SPV; o parolă necesară autentificării în SPV. Informațiile trebuie completate în formularul web disponibil pe portalul ANAF în secțiunea "Spațiul Privat Virtual" - "înregistrare utilizatori persoane fizice și juridice" - "Persoane fizice/ înregistrare utilizator", alegând tipul de aprobare "verificare număr document". După completarea corectă a tuturor datelor solicitate în formularul web, procesul de înregistrare se finalizează prin apăsarea butonului "Continuă", "înregistrarea cu succes în SPV va fi confirmată prin afișarea unei pagini care va conține informațiile completate anterior, iar autentificarea în SPV se va poate face pe baza numelui de utilizator și a parolei alese la momentul înregistrării", precizează Ministerul Finanțelor. Din 16 mai 2018, orice persoană care realizează venituri din activități economice sau alte categorii de venituri are posibilitatea să le declare online. Formularul electronic inteligent al Declarației Unice este disponibil în Spațiul Privat Virtual (SPV). Potrivit legislației fiscale în vigoare, începând cu anul 2019, depunerea online a Declarației Unice este obligatorie. Serviciul electronic SPV este gratuit și poate fi accesat direct la adresa https://pfinternet.anaf.ro.