Magazin Sălăjean, februarie 2019 (Anul 24, nr. 18-37)

2019-02-20 / nr. 31

^ Miercuri 20 Februarie 2019 Magazin Sălăjean Scădere ușoară a ratei șomajului în Sălaj Olivian Vădan Instituția Prefectului Sălaj a găzduit marți, 19 februarie, ședința lunară a Comisiei de Dialog Social Sălaj. Pe ordinea de zi s-au aflat: adoptarea propunerilor privind tematica ședințelor Comisiei de Dialog Social Sălaj pentru anul 2019; prezentarea organizațiilor patronale și sindicale care fac parte din Comisia de Dialog Social Sălaj (conducere, date de contact, număr de membri); analiza ocupării forței de muncă în județul Sălaj; propuneri de măsuri pentru reducerea numărului de șomeri; prezentarea planului de pregătire profesională pe anul 2019, având în vedere meseriile solicitate pe piața muncii. Potrivit datelor prezentate de Ioan Mureșan, directorul Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Sălaj, pe parcursul anului 2018, rata șomajului în județul Sălaj a scăzut de la 4,94% în ianuarie la 4,48%, la 31 decembrie. Numărul total al șomerilor înregistrați a cunoscut o evoluție fluctuantă, ajungând de la 5.091 de persoane la finele lunii ianuarie, la 4.469 la finele lunii iunie și la 4.602 la finele anului 2018. Numărul șomerilor înregistrați beneficiari de indemnizații de șomaj a cunoscut, de asemenea, o scădere de la 1.076 persoane în luna ianuarie, la 6% persoane în luna iunie și o creștere în ultimile luni ale anului 2018, ajungând la 31 decembrie la 919 persoane. în cursul anului 2018, au fost încadrate în muncă 3.054 persoane față de 2.065 persoane în anul 2017. Pe parcursul anului 2018, în programele de formare profesională organizate de agenție, au fost cuprinși 338 șomeri în 26 cursuri de inițiere, calificare sau specializare. Ca urmare a subvenționării locurilor de muncă în anul 2018 s-au acordat 665 subvenții angajatorilor care au încadrat în muncă persoane provenind din rândul șomerilor sau absolvenților. Principalele măsuri de care dispune Agenția Județenă pentru Ocuparea Forței de Muncă Sălaj, în vederea reducerii șomajului sunt: • stimularea încadrării tinerilor absolvenți ai instituțiilor de învățământ în cadrul unui proces coerent de tranziție de la sistemul educațional la piața muncii; • prevenirea șomajului; • stimularea participării persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă la serviciile de formare profesională și de evaluare a competențelor dobândite pe alte căi decât cele formale; • creșterea șanselor de ocupare și a incluziunii sociale a unor categorii de persoane care se confruntă cu dificultăți la încadrarea în muncă prin servicii și măsuri active de stimulare a ocupării; • protecția persoanelor supuse riscului pierderii locului de muncă în cadrul sistemului asigurărilor pentru șomaj; • protecția salariaților angajatorilor în stare de insolvență, în condițiile prevăzute de Legea nr. 200/2006 privind constituirea și utilizarea Fondului de garantare pentru plata creanțelor salariale, cu modificările ulterioare; • facilitarea liberei circulații a lucrătorilor în statele membre ale Uniunii Europene și în statele semnatare ale Acordului privind Spațiul Economic European, precum și în alte state cu care România a încheiat tratate, acorduri sau convenții. Zeci de premii și mențiuni la Olimpiada de Limba și Literatura Română pentru minorități - etapa județeană Augusta Teșinschi Zeci de elevi de gimnaziu, din clasele VVIII, care au participat la Olimpiada de Limba și Literatura Română pentru minorități - etapa județeană, au obținut premii și mențiuni. Potrivit Inspectoratului Județean Școlar (ISJ) Sălaj elevii de la secția maghiară, clasa a V-a, VI-a, VI-a și a VIII-a care au obținut premii și mențiuni sunt: Salanki Alexandra - Școala Gimnazială Nr. 1 Ip, clasa a V-a, profesor Otilia Rodica Ciorba - premiul I; Fazekas Iris, Școala Gimnazială "Simion Bărnuțiu" -Zalău, clasa a V-a, profesor Floare Taloș - premiul II; Vicsai Biborka, Școala Gimnazială "Simion Bărnuțiu" - Zalău, clasa a V-a, profesor Floare Taloș - premiul III; Czeczei Mark, Școala Gimnazială Nr. 1 Panic, clasa a V-a, profesor Dobzai Erika - mențiune; Szekely Anikó, Liceul Tehnologic Nr. 1 Sărmășag, clasa a V-a, profesor Alina Goga - mențiune; Moldocszi Viktoria, Școala Tehnologic "Cserey-Goga" Crasna, clasa a V-a, profesor Ramona Matiș - mențiune; Corda Anna, Școala Gimnazială "Simion Bărnuțiu" Zalău, clasa a Vl-a, profesor Floare Taloș - premiul I; Orosz Alexandra, Școala Gimnazială "Báthory István" Șimleu Silvaniei, clasa a Vl-a, profesor Cornelia Florica Gheți - premiul II; Demjen Nicole Klarisza, Liceul Tehnologic Sărmășag, clasa a Vl-a, profesor Claudia Mercea - premiul III; Baksai Kriszta - Școala Gimnazială "Simion Bărnuțiu" Zalău, clasa a VI-a, profesor Floare Taloș - mențiune; Király Anna, Școala Gimnazială Borla, clasa a VI-a, profesor Andreea Cozma - mențiune; Kadar Réka - Școala Gimnazială "Simion Bărnuțiu" Zalău, clasa a VIl-a, profesor Floare Taloș - premiul I; Szőke Nikolett - Școala Gimnazială "Simion Bărnuțiu" Zalău, clasa a VIl-a, profesor Floare Taloș - premiul II; Mák Csenge Tunde - Liceul Tehnologic Sărmășag, clasa a VII-a, profesor Claudia Mercea - premiul EU; Balint Greta, Școala Gimnazială "Simion Bărnuțiu" Zalău, clasa a VII-a, profesor Floare Taloș - mențiune; Dora Bogdan - Școala Gimnazială "Simion Bărnuțiu" Zalău, clasa a VIII-a, profesor Simona Rechișan - premiul I; Julos Csilla Julia, Școala Gimnazială "Mihai Eminescu" Zalău, clasa a VIII-a, profesor Alina Mureșan - premiul II; Lorincz Timea, Școala Gimnazială "Báthory István" Șimleu Silvaniei, clasa a VIII-a, profesor Cornelia Florica Gheți - premiul III; Kocsis Hannah Bella-Liceul Tehnologic "Cserey- Goga" Crasna, clasa a VIII-a, profesor Maria Flonta, mențiune; Horváth Kristóf Mátyás, Școala Gimnazială "Báthory István" Șimleu Silvaniei, clasa VIII- a, profesor Cornelia Florica Gheți - mențiune. Elevii care au obținut premiul I s-au calificat la etapa națională care va avea loc în perioada 22-25 aprilie la Odorheiu Secuiesc în județul Harghita. De asemenea, elevii care au obținut premiul II vor participa la Concursul Național "Ionel Teodoreanu", care se va desfășura în luna mai, la Iași. Premii și mențiuni pentru elevii de la Secția germană Printre elevii care au obținut premii și mențiuni la Olimpiada de Limba și Literatura Română pentru minorități - etapa județeană se află și cei de la Secția germană. Aceștia sunt: Cezara Ardelean, clasa a V-a, Școala Gimnazială "Mihai Eminescu" Zalău, profesor Ildiana Jurcă - premiul I; Oana Flonata, clasa a V-a, Școala Gimnazială "Mihai Eminescu" Zalău, profesor Ildiana Jurcă - mențiune; Oana Șuteu, clasa a V-a, Școala Gimnazială "Mihai Eminescu" Zalău, profesor Ildiana Jurcă - mențiune; Mihaela Szabó, clasa a VI-a, Școala Gimnazială "Mihai Eminescu" Zalău, profesor Andreea Purdea - premiul I; Bianca Peczer, clasa a VI-a, Școala Gimnazială "Mihai Eminescu" Zalău, profesor Andreea Purdea - premiul II; Lorena Titea, clasa a VI-a, Școala Gimnazială "Mihai Eminescu" Zalău, profesor Andreea Purdea - premiul III; Casian Butaș, clasa a VI-a, Școala Gimnazială "Mihai Eminescu" Zalău, profesor Andreea Purdea -mențiune; Dora Mitrașca, clasa a VI-a, Școala Gimnazială "Mihai Eminescu" Zalău, profesor Daniela Șandru - premiul I; Sophie Cozma, clasa a VII-a, Școala Gimnazială "Mihai Eminescu" Zalău, profesor Daniela Șandru - premiul II; Diana Cîmpan, clasa a VII-a, Școala Gimnazială "Mihai Eminescu" Zalău, profesor Daniela Șandru - mențiune; Miriam Marian, clasa a VIII-a, Școala Gimnazială "Mihai Eminescu” Zalău, profesor Daniela Șandru - premiul I Iulia Petre, clasa a VIII-a, Școala Gimnazială "Mihai Eminescu" Zalău, profesor Daniela Șandru - premiul II; Tayssa Tiraș, clasa a VIII-a, Școala Gimnazială "Mihai Eminescu" Zalău, profesor Daniela Șandru - premiul III și Daria Duma, clasa VIII-a, Școala Gimnazială "Mihai Eminescu" Zalău, profesor Daniela Șandru - mențiune. Conform ISJ Sălaj, elevii care au obținut premiul I s-au calificat la etapa națională care se va desfășura în perioada 22-25 aprilie la Odorheiu Secuiesc - județul Harghita, iar elevii care au obținut premiul II vor participa la Concursul Național "Ionel Teodoreanu", care se va desfășura în luna mai, la Iași.