Magazin Sălăjean, mai 2020 (Anul 25, nr. 77-95)

2020-05-05 / nr. 77

2 Marție Mai 2020 Editorial Daniel Mureșan Circul este în desfășurare Discursul naționalist, nemaintâlnit până acum la președintele României, nu este un atac la Viktor Orbán, și nici la UDMR-ul mioritic. Este un atac la PSD, pe care se pare că doar așa îl pot învinge liberalii. Sigur, nimeni cu scaun la cap nu crede că PSD poate să vândă Ardealul ungurilor, având în vedere prevederile constituțiilor din România și Uniunea Europeană, însă tema cu Ardealul rămâne tema favorită a politicienilor fără mesaj constructiv, indiferent de etnie. Cred că cea mai mare pierdere a UDMR-iștilor a fost moartea lui Corneliu Vadim Tudor. Doar agitațiile, multe dintre ele create artificial, din secuime mai făceau să intre ungurii în parlament. Dar acum a venit tema salvatoare de la președintele Iohannis, de unde va veni și indignarea legitimă. Insă marea miză a președintelui este "mușcarea" din electoratul naționalist de 9 9 stânga. Electorat care se pare că este încă numeros, dovadă a politicilor retrograde duse de toate partidele politice de 30 de ani. E un fel de "țara te vrea prost" ca să te poată manipula. Și se pare că reușește. Doar că se uită că și cei cinci milioane de români plecați peste granițe au ales o astfel de "autonomie"; au ales să trăiască în țări cu primari, parlamentari sau funcționari străini. Nu i-au mai vrut pe cei ce-și puneau tricolorul pe te miri unde și scuipau venin. Nu cred că ațâțând românii între ei 99 facem o Românie mai curată, nu cred că așa scăpăm de hoți și vom avea o țară condusă democratic de oameni onești. Așa doar lâncezim într-o pseudo-democrație dâmbovițeană, înjurând Uniunea Europeană care ne-a dat un miliard de euro să gestionăm criza. Trist. Circul este în derulare. V-ați cumpărat pâine? Magazin Sǎlajean Minoră din Zalău, bătută și umilită de patru adolescente Augusta Teșinschi O minoră în vârstă de 16 ani din municipiul Zalău a fost bătută și umilită de patru adolescente. La actele de violență au asistat și trei băieți, care le-au incitat pe tinerele bătăușe filmând în același timp întreaga scenă, fără a interveni să o salveze. Incidentul, petrecut recent în municipiul Zalău, a fost filmat și postat pe o cunoscută rețea de socializare, iar polițiștii s-au sesizat și au început cercetările. Potrivit reprezentanților Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Sălaj, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Zalău continuă cercetările pentru infracțiunea de lovire sau alte violențe ca urmare a unei fapte comise în 23 aprilie, în municipiul Zalău. "Astfel, joi 30 aprilie, în urma apariției unor informații pe o rețea de socializare în care sunt prezentate acte de violență între un grup de adolescenți, polițiștii s-au sesizat din oficiu și în scurt timp au identificat victima, în persoana unei adolescente de 16 ani", au precizat reprezentanții IPJ Sălaj. De asemenea, au fost identificate și persoanele bănuite de comiterea faptei, fiind vorba de patru adolescente, din municipiul Zalău. Alături de acestea au mai fost și trei băieți, toți din municipiul Zalău. Victima a depus plângere la poliție, în prezența tatălui. Polițiștii au întocmit dosar penal pentru infracțiunea de lovire sau alte violențe și continuă cercetările pentru administrarea întregului probatoriu, urmând a fi stabilit și mobilul infracțiunii. Totodată, pentru nerespectarea Ordonanței Militare, față de persoanele implicate, polițiștii au luat măsura sancționării contravenționale, valoarea totală a amenzilor fiind de 14.000 de lei. Guvernul ar putea plăti parțial salariul angajaților care revin din șomaj tehnic La Ministerul se Muncii discută posibilitatea plății a o parte din salariul angajaților firmelor care revin din șomaj tehnic, cât și măsura prelungirii șomajului tehnic în domeniile în care activitatea nu se va putea relua imediat ce expiră starea de urgență la 15 mai. „In situația ridicării stării de urgență, după această dată (15 mai - n.red.), ne vom afla într-o nouă realitate, din mai multe puncte de vedere. In legătură cu șomajul tehnic, vorbim în principal de acele domenii în care activitatea nu se va putea relua imediat, și acolo trebuie să venim cu o soluție prin care să-i sprijin în continuare pe antreprenorii din această zonă până vor reuși să revină la activitate, poate nu chiar normală, dar cât de cât să își reia activitatea. Aceasta este una din măsurile pe care le avem în calcul: prelungirea șomajului tehnic pentru aceste zone. Nu este luată încă o decizie. E o măsură pe care încă o evaluăm și în decursul acestei săptămâni vom lua decizia și o vom comunica public. Avem discuții și cu Ministerul de Finanțe pentru a vedea sursa bugetară pentru aceasta măsură. Dincolo de această categorie ne gândim la o serie de măsuri active pentru cei care încet-încet își reiau activitatea parțial sau total după data de 15 mai. Un exemplu este acela că ne gândim să acoperim o parte din salariile angajaților companiilor care revin în activitate, fie că vorbim despre o activitate reluată cu angajații la normă întreagă sau part-time, pentru că unele sectoare vor începe treptat activitatea. Ne gândim să acoperim un procent din salariile acestor angajați care revin practic din șomajul tehnic. Deci vrem să înlocuim o măsură pasivă cu una activă pentru a stimula repornirea economiei, în unele zone treptat și în unele cu program întreg. Acest cuantum va fi stabilit în zilele următoare într-o consultare și cu patronatele și cu sindicatele, pentru că suntem în fiecare zi în legătură cu partenerii sociali. Când vom ajunge împreună la o concluzie vom anunța finalitatea acestei măsuri și tot ce presupune măsura respectivă", a afirmat Alin Ignat, secretar de stat în cadrul Ministerului Muncii, pentru Digi24. ■ M. S. Coronavirus în Sălaj - niciun caz nou raportat în ultimele 24 de ore Augusta Teșinschi Autoritățile nu au raportat, luni 4 mai la ora 13, niciun caz nou de infectare cu Coronavirus pe teritoriul județului. In prezent, în Sălaj se află în carantină 179 de persoane, iar în autoizolare la domiciliu 374 de persoane. Numărul acestora este în creștere comparativ cu ziua anterioară, când în carantină se aflau 176 de persoane, iar în autoizolare la domiciliu 332 de persoane. De asemenea, în județul Sălaj au fost înregistrate 40 de persoane confirmate cu noul coronavirus, 18 vindecate, iar cinci decedate. De la intrarea în vigoare a Ordonanței Militare nr. 2 și până în prezent, au fost plasate în carantină instituționalizată 2.253 de persoane care nu au respectat perioada de autoizolare. 349 de noi cazuri de îmbolnăvire, la nivel național în ultimele 24 de ore De asemenea, 186 de persoane aflate în carantină au părăsit locația în care au fost plasate, pentru acestea fiind dispusă măsura carantinării pentru o nouă perioadă de 14 zile. Pe teritoriul României au fost confirmate până în prezent, luni - 4 mai, 13.512 de cazuri de persoane infectate cu virusul Covid - 19 (coronavirus). Dintre persoanele confirmate pozitiv, 5.269 au fost declarate vindecate și externate. Numărul de cazuri confirmate, pe județe, potrivit raportării Institutului Național de Sănătate Publică: Alba - 211, Arad - 614, Argeș -156, Bacău -272, Bihor - 471, Bistrița- Năsăud - 221, Botoșani - 517, Brașov - 492, Brăila - 25, Buzău - 41, Caraș-Severin -106, Călărași - 59, Cluj - 428, Constanța - 250, Covasna -195, Dâmbovița -113, Dolj -126, Galați - 422, Giurgiu - 140, Gorj - 66, Harghita - 21, Hunedoara - 534, Ialomița - 217, Iași - 283, Ilfov - 300, Maramureș - 75, Mehedinți - 70, Mureș - 510, Neamț - 521, Olt - 49, Prahova - 70, Satu Mare - 52, Sălaj - 40, Sibiu - 368, Suceava - 2.964, Teleorman -105, Timiș - 458, Tulcea - 55, Vaslui -117, Vâlcea - 23, Vrancea - 347 și municipiul București -1.369. Până în prezent, 803 persoane diagnosticate cu infecție cu Covid-19, internate în spitale din Dolj, București, Iași, Suceava, Arad, Bacău, Timiș, Cluj, Neamț, Hunedoara, Constanța, Satu Mare, Sibiu, Ialomița, Bistrița-Năsăud, Covasna, Dâmbovița, Vrancea, Galați, Caraș-Severin, Mureș, Giurgiu, Bihor, Argeș, Vaslui, Botoșani, Alba, Sălaj, Brașov, Mehedinți, Teleorman, Gorj, Prahova, Vâlcea, Călărași, Maramureș și Olt, au decedat.