Magazin Sălăjean, iulie 2020 (Anul 25, nr. 114-136)

2020-07-22 / nr. 129

2 Miercuri 22 Iulie 2020 Ed:itoria.1 Daniel Săuca Nu va fi bine Nu va fi bine pentru că trăim în România, țara tuturor (im)posibilităților, țara unde mai nimic nu este luat în serios (vorbă veche), țara hebudismului calificat, țara eoreilor, de sus până jos, de la săpat de șanțuri până la guvernare, țara fără niciun azimut, fără niciun sens, fără nicio direcție. » Nu va fi bine pentru că politicienii noștri nu au în cap decât alegeri și campanii electorale. Mă gândesc că și la venirea Apocalipsei, politicianul român va cere măcar câteva minute de paciență divină pentru a mai livra poporului o duzină de promisiuni electorale. Evident, deșănțate. Nu va fi bine pentru că prea mulți concetățeni sunt pur și simplu analfabeți. După 30 de ani de postcomunism, în plină eră a noilor tehnologii, educația rămâne o gravă problemă românească. Și apoi, nu poate fi bine atâta timp cât guvernanții nu declară educația și cultura priorități naționale. Adevărat, omul nu trăiește numai cu pâine, ci și cu cuvinte! Nu va fi bine pentru că în plină pandemie nu există o comunicare publică eficientă, și pe fondul lipsei de încredere a prea multor românilor în autorități, în plină pandemie, politicienii se ceartă, românii nu cred în existența noului coronavirus și nu respectă minimele reguli anti-epidemice. Țara haosului generalizat. Nu va fi bine pentru că există prea multă sărăcie, delăsare, hoție. Nu va fi bine și pentru că, nici astăzi, nu avem oameni de stat (altă vorbă veche). Nu va fi bine și pentru că mass-media și-a pierdut principalul rol, acela de a informa corect publicul. Și pentru că sistemul de sănătate e bolnav. Și pentru că... Nu sunt adeptul generalizărilor. Sigur există excepții și la cele expuse mai sus. Dar parcă sunt tot mai puține. Ne vom întoarce, probabil, la retragerea în munți, la părjolirea holdelor și la otrăvirea fântânilor, cu gândul la Cel de Sus. Poate s-a îndura de noi, și cu pandemia asta... Magazin Sălăjean Primarul Șimleului, Septimiu Țurcaș - condamnat la trei ani de închisoare cu suspendare Florin Negoiță Primarul orașului Șimleu Silvaniei și prim-vicepreședinte PNL Sălaj, Septimiu Țurcaș, a fost condamnat, luni, la 3 ani închisoare cu suspendare, de către magistrații Tribunalului Maramureș, pentru abuz în serviciu contra intereselor publice (art.248 C.p.). Primarul orașului Șimleu Silvaniei nu va mai răspunde pentru celelalte capete de acuzare (fals în înscrisuri sub semnătură privată) întrucât a fost achitat de aceeași instanță. In soluția instanței maramureșene se arată: "Condamnare fără acord de recunoaștere. Soluția pe scurt: Prin sentința penală nr. 132/20.07.2020 s-a dispus: 1. In temeiul art. 396 alin. 5 C.pr.pen. raportat la art. 16 lit. a C. pr. pen., art. 5 C.pen. achită pe inculpatul Țurcaș Septimiu Cătălin, trimis în judecată pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu contra intereselor publice, prevăzută de art. 132 din Legea nr. 78/2000 raportat la art. 248 Cod penal din 1969 (pet. I din rechizitoriu). Condamnă pe inculpatul Țurcaș Septimiu Cătălin pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu contra intereselor publice, prevăzută de art. 13 indice 2 din Legea nr. 78/2000 raportat la art. 248 Cod penal din 1969, cu aplicarea art. 5 C. pen. (pct. II din rechizitoriu) la pedeapsa de 3 ani închisoare. In temeiul art. 86 (...) dispune suspendarea sub supraveghere a executării pedepsei pe un termen de încercare de 5 ani și atrage atenția inculpatului asupra prevederilor art. 86 indice 4 Cod penal 1969. (...) Pe durata termenului de încercare inculpatul trebuie să se supună următoarelor măsuri de supraveghere: a) să se prezinte la datele fixate la Serviciul de Probațiune Sălaj; b) să anunțe în prealabil, orice schimbare de domiciliu, reședință sau locuință sau orice deplasare care depășește 8 zile, precum și întoarcerea; c) să comunice și să justifice schimbarea locului de muncă; d) să comunice informații de natură a putea fi controlate mijloacele de existență. Pe durata suspendării sub supraveghere a executării pedepsei aplicate inculpatului se suspendă și executarea pedepselor accesorii constând în interzicerea drepturilor prevăzute de art. 64 (teza a doua) lit. a și lit. b Cod penal (1969)". Sentința nu este definitivă. Datele ce se regăsesc în rechizitoriul cauzei arată că, "în cursul anului 2008, inculpații T.S.C, H.C., D.V. și M.E.M în calitate de membri ai comisiei de fond funciar, prin încălcarea atribuțiilor de serviciu care le reveneau, au participat la reconstituirea în mod nelegal a dreptului de proprietate de pe urma defunctei R.F., deși moștenitorii nu au formulat cerere privind reconstituirea dreptului de proprietate, aceștia nu aveau dreptul la reconstituire pentru o suprafață de teren de 2,98 ha, fiind induși în eroare cu privire la amplasamentul și calitatea terenului pe care urma să fie reconstituit dreptul de proprietate, cauzând prin aceasta o daună orașului Șimleu Silvaniei, prin ieșirea din proprietatea unității administrativ - teritoriale a unei suprafețe de teren atribuite ilegal, în cuantum de 283.994 lei, la nivelul anului 2008. Inculpatul H.V., socrul inculpatei H.C. a semnat ca beneficiar procesul - verbal de punere în posesie cu privire la acest teren.Tot în cursul anului 2008, aceiași inculpați, în aceleași calități și-au exercitat în mod defectuos atribuțiile de serviciu, inducându-l în eroare pe numitul N.D., persoană în vârstă, aflată în stare de vulnerabilitate, cu privire la amplasamentul și calitatea terenului pe care urma să-i fie reconstituit dreptul de proprietate, schimbând în mod ilegal și nejustificat categoria și calitatea terenului, iar ulterior, în scopul dezvoltării unor proiecte imobiliare și a obținerii de foloase materiale pentru sine și pentru alții, au participat sau au facilitat, după caz, dezmembrarea acestui teren, o suprafață de 1.000 mp fiind reachiziționată de primărie contra sumei de 35.974 lei, iar diferența de suprafață fiind înstrăinată de către inculpatul H.V., care semnase anterior procesul - verbal de punere în posesie în calitate de mandatar al numitului N.D., către societatea administrată de soția inculpatului T.S.C., pentru suma de 120.000 lei, în vederea dezvoltării unui proiect imobiliar, în acest mod cauzându-se o daună orașului Șimleu Silvaniei, constând în cele două sume, de 35.974 lei și 120.000 lei. Documentele aferente solicitării privind întabularea în cartea fanciară a titlului de proprietate pentru suprafețele de teren la care s-a făcut referire anterior au fost completate și semnate în numele N.D., fără însă a avea acordul acestuia, de inculpata H.C.. In luna noiembrie 2008, inculpatul H.V l-a instigat pe inculpatul C.G.D să transfere din contul lui N.D. în contul lui C.D.R suma de 35.800 lei, sumă provenită din săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu, reprezentând o parte din produsul infracțiunii, în scopul disimulării originii plății sumei de bani, fără ca acesta să cunoască proveniența sumei de bani. In perioada 2008 - 2009, în urma unui control, reprezentanții Curții de Conturi a județului Sălaj au constatat că în cursul anului 2007, Primăria orașului Șimleu Silvaniei a plătit suma de 22.737,65 lei, fără bază legală, ca urmare a facturării unor lucrări neexecutate către SC P.C. reprezentată de inculpatul M.I.,astfel că au dispus recuperarea acestei sume de la această societate. In acest context, inculpatul TSC s-a înțeles ca inculpatul MI să îi restituie această sumă prin simularea unor contracte de execuție de lucrări cu S. R.E., administrată de inculpatul C.V., lucrări care însă nu au fost executate de niciuna dintre firme, însă au apărut în documente în mod nereal, ca fiind comandate și recepționate de către Primăria orașului Șimleu Silvaniei, prin intermediul inculpatului ORC, șef al biroului administrativ al instituției, primăria achitând totodată din dispoziția primarului suma de 25.183 lei către S.C. R.E. SRL, reprezentând contravaloarea lucrărilor neexecutate, astfel că instituția a fost prejudiciată cu această sumă. In anul 2009, inculpatul CV a facturat în mod nereal către Primăria Orașului Șimleu Silvaniei, lucrări de intervenții la calamități în cuantum de 29.950,67 lei, folosindu-se de documente falsificate, respectiv de liste de lucrări pretins a fi fost executate de către SC RE SRL și care în realitate au fost executate de către SC SC SRL determinând astfel plata de către Primăria orașului Șimleu Silvaniei prin inculpatul TSC, a sumei de 29.950,67 lei și producerea în acest mod a unui prejudiciu acestei instituții. In vederea achitării de către Primăria Orașului Șimleu Silvaniei către SC RE SRL a sumelor de 25.183,5 lei și 29.950,67 lei, inculpatul CV a falsificat listele cuprinzând cantitățile de lucrări și a semnat facturi și un grafic de intervenție prin care se atesta în fals executarea unor lucrări de decolmatare a Văii Pusta, iar inculpatul TSC a semnat, la rândul său, aceste documente care au fost apoi folosite pentru semnarea ordinelor de plată pentru achitarea sumelor menționate". în urma soluției instanței maramureșene, primarul șimleuan a trimis, marți, redacției Magazin Sălăjean, următoarele: "Dragi șimleuani, în această postare nu voi comenta deciziile instanței de judecată, mai ales că sentința în dosarul meu nu este una definitivă. Insă nu pot să îmi ascund uimirea față de această decizie, motivarea sentinței nefiindu-mi cunoscută deocamdată. Totuși, subliniez că voi respecta hotărârea instanței, oricare ar fi ea în cele din urmă. Vă asigur că sunt un om responsabil, nu mă simt deloc vinovat, astfel că nu am dubii că la finalul acestui proces va fi dovedită nevinovăția mea. In caz contrar, nu voi da ocazia nimănui să mă demită, ci îmi voi pune demisia pe masă în secunda următoare. Spun asta cu toată responsabilitatea și dragostea față de cetățenii orașului pe care îl respect atât de mult, iar cei care mă cunosc știu că îmi respect cuvântul. Părinții mei m-au pregătit sa fiu in primul rând om, nu primar, și sunt convins că așa voi rămâne mereu. Cei care nu înțeleg ce se întâmplă sau, mai grav, nu vor să înțeleagă, trebuie să afle că în toate funcțiile cu caracter decizional, implicit cea de primar, ești expus unor astfel de evenimente, astfel că de-a lungul celor 4 mandate la conducerea Primăriei Șimleu Silvaniei mi s-au adus multe acuzații neadevărate și dureroase pentru mine, pentru familia mea. Insă, de fiecare dată când s-a ajuns în justiție, mi-am dovedit nevinovăția. Sunt convins ca o voi face si de această dată, chiar și în fața unor forme fără fond din urmă cu 11-12 ani. Am observat că " judecătorii" de pe anumite grupuri de socializare m-au condamnat deja definitiv. Le transmit că este prematur să jubileze. Să lăsăm legea să își spună cuvântul până la capăt. Pe șimleuanii onești, cu care am împărțit până astăzi succesele sau momentele mai puțin plăcute din activitatea mea de primar, îi rog să îmi acorde posibilitatea de a mă apară cu decență și demnitate până la final, drept pe care îl are orice cetățean al acestei țări. Vă mulțumesc încă o dată pentru încrederea și susținerea dumneavoastră!"