Magazin Sălăjean, septembrie 2020 (Anul 25, nr. 158-179)

2020-09-15 / nr. 168

2 Mărfi În Septembrie 2020 Editorial Florin Negoiță Despre morți, numai de bine? Nu știu cine a inventat zicala asta, însă pe lângă altele câteva, cel puțin la fel de aiuristice, care produc și mutații periculoase în creierele aflate în creștere, este și această zicală una tembelă. Cum să spui numai „de bine" despre un violator trecut în neființă, unul care a tâlhărit oameni în vârstă, un criminal în serie, un dictator care a nenorocit un popor, un pedofil sau un om care a făcut suficient de mult rău astfel încât să-l dai liniștit dracului și după ce crapă. „ A violat cinci fetițe, din care cea mai mică avea șase luni dar... Dumnezeu să-l ierte și să-i lumineze calea, să-i fie cât mai ușoară țărâna. Sigur că în fața unui asemenea... mort, ai fi în legitimă apărare dacă te-ai apuca să blestemi ca la ușa cortului, dar decât să te apuci să-l vorbești de bine, mai bine taci, nu mai spui nimic. Taci și gata! Cum să-i vorbești de bine, după ce au crăpat, pe torționarii din închisorile comuniste, care, printr-un noroc absurd, au făcut umbră pământului până la peste 90 de ani? Pot să spun că această zicătoare este chiar mai gravă decât cea care o credeam cea mai penală, aceea potrivit căreia dacă ai luat o palmă (nu contează ca e injustă sau nemeritată) trebuie să întorci și obrazul celălalt. Grav. Revenim la morți despre care, potrivit acestor vorbe de duh plecat cu pluta, indiferent ce a făcut răposatul, el trebuie vorbit doar de bine. Adică lăudat, compătimit eventual, și chiar dacă el și-a luat zilele, de exemplu, după ce a hăcuit pe careva și l-a repartizat în saci de plastic, ori a violat vreo bătrână și i-a dat și una în cap, mortul e mort și despre el, numai de bine! Nu cred ca este așa, poate fi și de rău despre unii morți și nu comiți niciun păcat sau ilegalitate dacă nu-i urezi răposatului cale plină de lumină. Oare nu faptele noastre nu ne definesc ca oameni, ca ceea ce suntem sau am fost? Dacă a fost de rău, da, poate fi spus și după ce omul a murit. Dincolo de această zicală discutabilă, de multe ori se sare calul într-o veselie. Pe de altă parte, oameni care au făcut, totuși, ceva pentru această țară, dar au mai și greșit, sunt puși la zid chiar și după ce trec în neființă, prin înjurături și cuvinte grele expuse pe facebook de oameni care nu au altceva mai bun de făcut decât să semene ură și mizerie pe unde trec.Una e să critici argumentat, să descalifici dovedit unele fapte, să spui că ceva, undeva, nu a fost bun, legal, moral și alta e să înjuri la propriu sau să umpli spațiul de transmisie cu invective greu de reprodus, să batjocorești inclusiv familia să jignești gratuit un om care nu mai există fizic. Aici este granița dintre obiectiv și ridicol, dintre critică și batjocură, dintre a fi om și a fi secătură. Nu pot să nu văd, din păcate, avalanșa de invective, atât de inutile, furtuna de mizerii, limbajul absolut hidos și spurcat al unor realizatori radio-tv sau jurnaliști, care reușesc să treacă de orice limită a bunului simț și a moralității în unele cazuri, mai ales acolo unde chiar nu este cazul. Asta este trist, și este și mai trist faptul că ăștia se cred mari formatori de opinie. Poți discuta astfel încât să eviți un discurs de față, murdar, de vagabond care trage pe nas și pe urmă urlă în trafic la tine că nu-l lași să treacă. Poți folosi cuvinte care să nu te descalifice pe tine ca om, viu până una-alta, în fața unui trup lipsit de viață care oricum nu se mai poate apăra. Poți să critici, să faci cunoscute lucrurile care poate nu i-au făcut cinste dispărutului și nu au fost o dovadă de caracter, însă dacă te respecți și respecți și audiența sau cititorul, de familia celui despre care vorbești nici nu mai amintesc, nu ai voie să folosești un limbaj de cameră de arest. Prin urmare, cu bune și rele, despre morți nu e obligatoriu să vorbim exclusiv "de bine". Putem vorbi și "de rău", dar cu decență și fără să dovedim mitocănie, asta fără riscul ca vreo divinitate să ne dea în cap, atâta timp cât mortul, viu ca noi toți cândva, a făcut și rele grave sau fărădelegi poate ireversibile, atât cât a respirat. Sau, cel puțin să nu mai dăm cu drumuri line și luminate, de vreme ce persoana în cauză a făcut viața semenilor lui un adevărat întuneric. Doar că și în vorbitul „de rău" trebuie să existe măsură, profesionalism, decență și bun-simț, cu precădere atunci când cel care o face apare, important, în fața mulțimii. Magazin Sălăjean Sălaj, niciun caz nou de Covid-19 în ultimele 24 de ore Augusta Teșinschi Niciun caz nou de coronavirus nu a fost înregistrat în județul Sălaj în ultimele 24 de ore. Potrivit Grupului de Comunicare Strategică de la începutul pandemiei și până în prezent în Sălaj au fost înregistrate 499 de cazuri. Până ieri, 14 septembrie, pe teritoriul României au fost confirmate 104.187 de cazuri de persoane infectate cu noul coronavirus (Covid - 19). De asemenea, 43.244 de pacienți au fost declarați vindecați și 11.374 de pacienți asimptomatici au fost externați la zece zile după depistare. 692 de cazuri noi la nivel național. Sălajul a ajuns în pragul a 500 de cazuri în urma testelor efectuate la nivel național, față de ultima raportare, au fost înregistrate 692 de cazuri noi de persoane infectate cu Covid -19, acestea fiind cazuri care nu au mai avut anterior un test pozitiv. Număr de cazuri nou confirmate pe județe se prezintă astfel: Alba-1358, Arad-2217, Argeș-5268, Bacău-3533, Bihor- 3006, Bistrița-Năsăud-1315, Botoșani-1430, Brașov-5175, Brăila-2063, Buzău-2562,Caraș-Severin-975, Călărași-669, Cluj- 2467,Constanța-2096, Covasna- 955, Dâmbovița-3502, Dolj-2200, Galați-3640, Giurgiu-902, Gorj- 1739, Harghita-820, Hunedoara- 1939, Ialomița-1076, Iași-3810, Ilfov-2627, Maramureș-1552, Mehedinți-1255, Mureș-1592, Neamț-2603, 011-1531,Prahova- 4974, Satu Mare-438, Sălaj- 499, Sibiu-1780, Suceava-5829,Teleorman-820, Timiș- 3121,Tulcea-663, Vaslui-2313, Vâlcea-1586, Vrancea-2528 și București-13647. Până în prezent 4.185 de persoane diagnosticate cu infecție cu Covid-19 au decedat, în intervalul 13 septembrie, ora 10-14 august, ora 10 au fost înregistrate 22 de decese (14 bărbați și opt femei), ale unor pacienți infectați cu noul coronavirus, internați în spitalele din: Alba, Arad, Bacău, Bihor, Bistrița-Năsăud, Brăila, Călărași, Dâmbovița, Dolj, Giurgiu, Maramureș, Neamț, Prahova, Sibiu, Vaslui și municipiul București. Dintre acestea, cinci decese au fost înregistrate la categoria de vârstă 50-59 ani, șase decese la categoria de vârstă 60-69 ani, șapte decese la categoria de vârstă 70-79 ani și patru decese la categoria de peste 80 de ani. 21 dintre decesele înregistrate sunt ale unor pacienți care au prezentat comorbidități, iar un pacient decedat nu a prezentat comorbidități. In unitățile sanitare de profil, numărul total de persoane internate cu Covid-19 este de 7.134. Dintre acestea, 456 sunt internate la ATI. Gurzău Trans: Un nou termen în cauza accidentului mortal de la Astralis Florin Negoiță Un nou termen în dosarul privind pe patronul societății de transport Gurzău Trans va avea loc mâine, în fața magistraților sălăjeni. Dosarul a fost amânat de peste zece ori până în prezent, motivele fiind de la lipsa apărării până la solicitarea administrării de noi probe în apărare, în dosar este judecat Gurzău Gheorghe, șoferul care a comis accidentul mortal, totodată patronul firmei de transport. Reamintim cititorilor faptul că accidentul mortal în care o elevă de 12 ani și-a pierdut viața a avut loc pe bulevardul Mihai Viteazul din Zalău, în zona Astralis, în ziua de 19 februarie 2019. Gurzău Gheorghe, șoferul autovehiculului, în timp ce conducea microbuzul de transport elevi aparținând societății de transport Gurzău Trans, cursă regulată, nu a asigurat închiderea ușilor din spate, moment în care o minoră de 12 ani, pasageră în microbuz, s-a dezechilibrat și a căzut în spatele microbuzului, pe partea carosabilă, murind la scurt timp de la producerea accidentului. Minora stătea pe o bancă improvizată, în spatele locurilor omologate ale autovehiculului, după cum au informat reprezentanții Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Sălaj, iar banca a fost ulterior ascunsă de șofer, după ce acesta a părăsit locul accidentului fără încuviințarea Poliției. Numeroase nereguli au ieșit la iveală în urma anchetei, acestea fiind confirmate atât de IPJ Sălaj, Consiliul Județean Sălaj, Inspectoratul pentru Siguranța în Transporturi cât și de cei de la Registrul Auto Român, accidentul fiind consecința unui cumul de abateri de la legislație, alături de neglijența patronului firmei de transport. Gheorghe Gurzău a fost arestat preventiv după comiterea faptei, pus ulterior sub măsura arestului la domiciliu după care sub control judiciar. Facem precizarea că această etapă a procesului penal, reprezintă, conform Codului de procedură penală, judecarea cauzei, situație care nu poate să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.