Magazin Sălăjean, august 2021 (Anul 26, nr. 142-163)

2021-08-05 / nr. 145

21 °‘ 5 August 2021 Editorial Florin Negoiță Guma de șters regretele Atât de frumoase și inocente erau jocurile din vacanțele noastre de altădată, atât de năstrușnice și pline de emoție și suspans, încât deceniile care au trecut peste mine nu reușesc în niciun chip să atenueze amintirea, dar și efectele lor, îmi vine câteodată să-i iau pe toți copiii pe care îi văd, apatici și pierduți prin tablete sau telefoane și să le spun cât de mult pierd atunci când refuză să își petreacă timpul liber afară, pe viu, împreună cu alți prieteni, indiferent de numărul lor. Eram destul de amărâți în anii '80 încât totul trebuia, practic, inventat pe loc, în afară de câteva cutii cu jocuri de prin librării, mingi de fotbal care nu prea se găseau pentru băieți și câteva păpuși cu semi-chelie, urât îmbrăcate pentru fete, copiii din anii comunismului nu prea aveau alte obiecte pe care să le includă în ceea ce făceau atunci când "ieșeau afară". Bicicletele erau foarte scumpe, puțini părinți își permiteau să cumpere așa ceva copiilor lor, mai aveam niște rotile cu roțile tocite pe care o forjam aproape nonstop, niște bețe cu care ne mai luptam, o coardă, niște capace de bere, cutii de chibrituri sub formă de colecție - în rest, totul era încropit și adaptat jocului, însă tocmai aici era marele secret al timpului petrecut la joacă, afară. Eram atât de fericiți încât cu greu pot reda în cuvinte ceea ce trăiam zi de zi, atunci când, în sfârșit, ieșeam la joacă până se înnopta. Făceam mici expediții prin zonele cu pădure, într-una din zile reușind să băgăm în sperieți familiile pentru că era aproape miezul nopții și nu mai ajungeam acasă. Eu eram de multe ori capul răutăților. Intr-o după-amiază de vară, pe la începutul anilor '80, am strâns gașca și am început să împart sarcinile pentru marea expediție la "Stânca de Lut", un loc pe care noi îl consideram misterios.Tu aduci pâine, mutule, iar tu, Buze, aduci niște gem. Vezi să nu te prindă mă tură iar o încasezi. Voi veniți cu pufuleți, eugenii, biscuiți Voinicel, luați ce aveți prin debarare, furați tot, le spuneam, cu ochii mijiți, camarazilor mei care își frecau palmele de bucurie că în sfârșit plecăm în expediție După lăsarea serii, ne-am rătăcit. Cei mai mici au început să plângă, nu neapărat de teamă cât de gândul că o vor încasa acasă. Plini de zgârieturi și noroi, înfometați, am fost găsiți în pădure de câțiva militari. Tu al cui ești mă, ăsta mai negru? Alu' Aldea, a răspuns în sughițuri cel mai răpănos dintre noi. Rând pe rând ne-am prezentat și, înainte de miezul nopții, am ajuns acasă, fără consecințe prea usturătoare, într-o altă zi, plictisiți de jocurile obișnuite (Frunza, Nuca în gaură, Țară, Ț . etc.) am decis pe timpul să mă așez la casa mea că o iau de nevastă pe vecina care se totalizea la mine ori de câte ori mă vedea. Zis și făcut, Daria, o fată tare frumușică, avea vreo 10 ani, era foarte isteață, sufletistă și râdea permanent, fiind nelipsită din orice trăznaie pe care o coceam, a considerat și ea că trebuie să pornim în viața de adult și să facem ceva serios. Am împărțit, în mare secret, invitațiile, în trei blocuri în care stăteau doar familii de militari, am reușit să împărțim zeci de invitații celor mici. Toată lumea știa că urmează o mare nuntă, însă condiția pentru participarea la petrecere era, firește, secretul evenimentului. Am ales nașii, am pregătit meniul, mesele erau niște pături pe care aveam să ne așezăm într-o poiană din apropierea blocurilor. Niciun părinte nu a aflat ce avea să se întâmple într-o dimineață de august, atunci când ai noștri erau la muncă. Ne-am îmbrăcat în costumele pe care le aveam de la Casa Pionierilor - eu aveam niște nădragi din catifea mov și o cămașă cu gulere mari și ascuțite, de la un curs de dans. Caria purta o rochie cu volane, ca o varză, peste care mai pusese o perdea iar pe cap un voal uriaș făcut din hârtie igienică albă-o raritate pe atunci. Fiecare a adus de prin frigidere sau cămară ce a avut și la ora 9 dimineața alaiul a pornit pe stradă. Nașii erau și ei mândri de noi, luându-și rolul în serios. Copiii de la dansuri populare țopăiau pe margine, bătrânele ieșiseră pe la ferestre, aveam și instrumentiști pricepuți care suflau de mama focului în trompete, cert este că veselia a ajuns, firește, la urechile unui părinte care a anunțat la rândul lui și alte familii cum că este o mare nuntă pe stradă. Nu ne-a fost stricată petrecerea, pentru că ai noștri au înțeles că nu făcusem nimic rău și că, oricum, alte bucurii nu prea avem. Ceea ce copiii de astăzi trebuie să audă de la părinți, ca literă de lege, este necesitatea petrecerii timpului liber în aer liber. Să lase deoparte orice dispozitiv și să interacționeze unii cu alții pe viu, cum se spune. Să se privească în ochi, să își strângă mâinile, să se îmbrățișeze. Să-și pună mintea la lucru și să simuleze diverse situații în care, la un moment dat s-ar putea afla, dar să și găsească soluțiile și să iasă din încurcături diverse, poate chiar situații critice, doar cu ceea ce au la îndemână, îndemnați-vă copiii ca în aceste săptămâni de vacanță să alerge desculț prin iarbă, să își facă o cazemată din crengi și frunze, să se lupte corp la corp și nu în jocurile obositoare de pe telefoane, să cânte, să râdă cât mai mult, să mănânce mai simplu și să lase deoparte, cât de mult posibil, orice tehnologie sau obicei care înseamnă, de fapt, îndepărtarea de copilărie, de anii care trebuie trăiți în realitate și nu privind într-un ecran. Lăsați-i să se zgârie, să muște dintr-un colț de pâine, să-și murdărească hainele - avem mașini de spălat și cei mai performanți detergenți - însă nimeni, până acum, nu a reușit să inventeze o gumă de șters regretele pe care un adult le va avea amintindu-și mereu că și-a trăit copilăria cu ochii într-o bucată luminoasă de plastic, ignorând fericirea care îl aștepta mereu sub fereastră. Magazin Sălăjean Autostrada Transilvania Primăria Zalău a cedat Statului Român fondul forestier necesar pentru realizarea unui nou tronson Primăria municipiului Zalău a cedat Statului Român fondul forestier aflat în proprietatea publică a municipiului Zalău, necesar realizării obiectivului de investiții “Autostrada Brașov-Târgu Mureș-Cluj- Oradea, Secțiunea 3B Mihăiești-Suplacu de Barcău”. Augusta Tesinschi în cadrul ultimei ședințe de Consiliu Local (CL) de la finalul lunii trecute a fost aprobat un Proiectul de hotărâre privind scoaterea definitivă din fondul forestier și trecerea din proprietatea publică a municipiului Zalău și administrarea CL, în proprietatea publică a Statului Român, a unor terenuri situate în extravilanul municipiului Zalău, necesare realizării lucrării de utilitate publică de interes național "Secțiunea 3B Mihăiești-Suplacu de Barcău" din cadrul obiectivului de investiții "Autostrada Brașov-Târgu Mureș-Cluj-Oradea". Astfel, a fost emis acordul pentru scoaterea definitivă din fondul forestier, respectiv defrișarea suprafeței de 61.189 de metri pătrați (mp) fond forestier și au fost trecute din domeniul public al municipiului Zalău și administrarea CL, în domeniul public al Statului Român a imobilelor, terenuri situate în extravilanul municipiului, în suprafață totală de 64.605 mp. Acest obiectiv de investiții va fi realizat de către Statul Român, prin Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. De asemenea, masa lemnoasă rezultată în urma defrișării vegetației forestiere de pe terenul forestier proprietatea Zalăului, afectat de culoarul de expropriere a lucrării de utilitate publică și de interes național, revine municipiului. Masa lemnoasă rezultată urmează să fie valorificată conform Regulamentului de valorificare a masei lemnoase. O nouă avertizare meteo de vreme rea Administrația Națională de Meteorologie a emis o nouă avertizare de instabilitate atmosferică valabilă în mai multe județe ale țării, inclusiv în Sălaj. Potrivit meteorologilor, avertizarea este valabilă începând de joi, 5 august, ora 12 până sâmbătă, 7 august, ora 10, în intervalul menționat, începând dinspre sudvest, instabilitatea atmosferică va cuprinde cea mai mare parte a teritoriului. Vor fi perioade cu averse torențiale, frecvente descărcări electrice, intensificări ale vântului, vijelii și grindină. Cantitățile de apă vor depăși pe intervale scurte sau prin acumulare 20...40 1/mp și izolat 50...60 1/mp. ■ A. T. Accident pe bulevard Un accident de circulație soldat cu victime a avut loc în cursul dimineții de marți, 3 august, pe bulevardul Mihai Viteazu din municipiul Zalău. Din primele verificări efectuate de polițiști a reieșit faptul că un autoturism condus de un bărbat în vârstă de 53 de ani din Satu Mare a intrat în coliziune cu alt autoturism, condus de un bărbat de 58 de ani din Zalău, pe care l-a proiectat pe sensul opus de mers, acroșând un autoturism condus, pe banda a doua, de un bărbat de 39 de ani din Zalău. în urma accidentului, pasagera din stânga spate, o femeie de 52 de ani, din autoturismul condus de bărbatul de 58 de ani, a suferit leziuni, fiind transportată cu ambulanța la Unitatea de Primire Urgențe pentru îngrijiri medicale. Niciunul dintre șoferi nu se afla sub influența alcoolului. "In cauză, s-a întocmit dosar penal, iar polițiștii continuă cercetările pentru a stabili cauzele și condițiile în care s-a produs accidentul", au precizat reprezentanții Inspectoratului de Poliție Județean Sălaj. ■ A.T.