Magazin Sălăjean, mai 2022 (Anul 27, nr. 79-100)

2022-05-04 / nr. 81

■Daniel Săuca Mai există presă în Sălaj? „Nu!", „Asta-i presă?", „Poftim?". „Da" a fost vreodată presă în Sălaj?" Câteva din „săgețile" pe care le primesc săptămânal de la unii, de la alții, oficiali mai mari ori mai mici, politicieni, foști și actuali ziariști, corporatiști și alte categorii de oameni ai muncii (politice). La întrebarea dacă mai există jurnaliști, mi se spune că numărul degetelor de la o mână e prea mare. Când stau de vorbă cu unii colegi de breaslă, mi se aruncă alte „săgeți", de parcă eu aș fi vinovat, printre altele, de existența unor bloguri, site-uri care au stricat și mai mult imaginea presei locale. Să ne întoarcem însă la întrebarea din titlu. Degradarea presei „tradiționale" a început mai de mult timp, nu ieri. Explozia „social media" a însemnat și sfârșitul unui mod de a înțelege jurnalismul și instituțiile media. în România, dezastrul a fost binecuvântat părintește de marile partide, care au înțeles și că e mult mai profitabil să se folosească de jucăria facebook decât să plătească reclame, publicitate în așa-zisa media „mainstream". De mulți ani, partidele de la noi beneficiază de sume colosale de la buget, iar nu puțini bani sunt direcționări înspre propagandă, publicitate, mai ales în online. Armate întregi de consilieri, consultanți, postări, vârcolaci sunt întreținute numai și numai pentru imaginea conducătorilor iubiți. De altfel, cam peste tot, destui șefi politici județeni și-au făcut, prin interpuși, așa-zise ziare online, evident pentru uzul propriu. Ipocrizia politicianului român față de presă și jurnaliști e scârboasă. Se declamă libertatea presei dar se face totul pentru decapitarea jurnalismului de calitate. Și pe fondul unei situații de care ziariștii nu sunt cu siguranță vinovați, cam tot ce înseamnă media a migrat în online. Ziare serioase care apăreau în urmă cu ceva ani în zeci de mii de exemplare, acum se distribuie în câteva mii. La putere, să zic așa, e online-ul și facebookul. Câteva televiziuni comerciale sunt în continuare „prizate" de un public mai ales „tabloid", în timp ce radio se ascultă mai degrabă în mașini. Sunt destule posibile explicații. Poate voi reveni asupra lor. Cât despre presa din Sălaj, eu zic că n-a sucombat. La cote de avarie, totuși, mai există încă jurnalism în Sălaj. Și ziariști. Mai mulți decât degetele de la o mână. Magazin Sălăjean Peste 500 de sălăjeni fără loc de muncă, angajați prin intermediul AJOFM Sălaj Peste 500 de persoane fără loc de muncă, aflate în evidența Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Sălaj, au fost angajate în primul trimestru al anului 2022. Angajarea s-a realizat în urma aplicării măsurilor de stimulare a ocupării prevăzute de legislația în vigoare. Din totalul persoanelor ocupate până la finalul lunii martie, 279 au vârsta peste 45 de ani, 71 au vârsta cuprinsă între 35 și 45 ani, 72 au vârsta cuprinsă între 25 și 35 de ani, iar 144 sunt tineri sub 25 de ani. Cele mai multe persoane încadrate au fost bărbați - 305, numărul femeilor fiind de 261. In funcție de rezidență, 253 de persoane angajate în perioada precizată provin din mediul urban, iar 313 persoane sunt din mediul rural. De asemenea, nivelul de pregătire al persoanelor pentru care a fost identificat un numărul total de persoane încadrate prin intermediul lor de muncă arată că cele mai multe persoane au studii AJOFM Sălaj, în primele trei luni ale anului în curs, 187 liceale și postliceale-261, gimnaziale-116, profesionale fac parte din categoria celor greu sau foarte greu - 131, iar 58 de persoane au studii universitare. Din ocupabile. Augusta Teșinschi Impozitarea persoanelor care desfășoară activități de înfrumusețare/întreținere corporală Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a elaborat și publicat un nou material informativ, respectiv Ghidul privind tratamentul fiscal aplicabil veniturilor obținute de persoanele fizice din prestarea unor activități de înfrumusețare/ întreținere corporală. Persoanele fizice care intenționează să obțină venituri din prestarea unor activități de înfrumusețare/întreținere corporală au obligația înregistrării în registrul comerțului și autorizării funcționării și își pot desfășura activitatea în următoarele forme de organizare: a) individual și independent, ca persoane fizice autorizate; b) ca întreprinzători titulari ai unei întreprinderi individuale; c) ca membri ai unei întreprinderi familiale. Ulterior înregistrării în registrul comerțului și autorizării funcționării, persoanele fizice au obligația de a depune la organul fiscal competent Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice (formular 212). « în cazul în care încep activitatea în cursul anului fiscal, persoanele fizice vor depune Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul II - Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate, în termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului. în situația în care persoana fizică începe activitatea în luna decembrie a anului de impunere, aceasta va depune Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice Capitolul I. Date privind veniturile realizate, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de impunere. Informațiile referitoare la declararea veniturilor și la stabilirea și plata obligațiilor fiscale se regăsesc în materialul elaborat de specialiștii Direcției generale de asistență pentru contribuabili, acesta fiind accesibil pe portalul www.anaf.ro, la rubrica Asistență Contribuabili/Servicii oferite contribuabililor/Ghiduri Curente și alte materiale informative. Rolul materialelor elaborate de specialiștii ANAF este de a îndruma contribuabilii să se conformeze voluntar la declararea veniturilor realizate și la plata obligațiilor fiscale. Contribuabilii pot obține informații detaliate și telefonic, apelând Serviciul central de asistență telefonică a contribuabililor Callcenter, la numărul de telefon 031.403.91.60. ■ M.S.