Magazin Sălăjean, septembrie 2022 (Anul 27, nr. 161-182)

2022-09-15 / nr. 171

2 Joi 15 Septembrie 2022 Editorial Adrian Lungu Sălajul, Ucraina și divorțul Simonei Halep în februarie, mii de români s-au înghesuit la granița cu Ucraina să îi ajute pe cei care fugeau din calea războiului, întâmplarea a făcut ca și ea să fie trimis acolo pentru a relata despre situația din punctul de trecere a frontierei de la Sighetu Mammației. Am întâlnit aici sute de sălăjeni. Veniseră cu scutece pentru copiii refugiaților, cu pachete pline de alimente, pături, haine, bani, toți voiau să ajute, să le sară ucrainenilor în ajutor. Era o adevărată nebunie la graniță, o forfotă de nedescris. Toți voiau să ajute, să-i primească pe vecini, să-i adăpostească. Televiziunile bubuiau de știri despre refugiați, despre ororile războiului, despre ucraineni și ruși. Au apărut inclusiv în Zalău tabere adverse, unii îl susțineau pe puțin (cap mic), dar cei mai mulți erau împotriva lui. Lunile au trecut, a venit vara, a sosit și toamna. Zilele trecute am ajuns din nou la graniță. Ceva s-a întâmplat, aici nu mai era nimeni, nu mai erau miile de români săritori, de sălăjeni nici vorbă, nu vedeam nici refugiați, nu mai erau nici pachete cu scutece pentru copii, nici mese cu mâncare, cu apă sau pături. Erau doar polițiștii, păsările cerului și praful de pe stradă. Gata, sa terminat, s-a încheiat războiul? Mă uit extrem de rar la televizor, sunt sătul de programele de nimic ale televiziunilor manelizate la maxim, de cele care îndobitocesc poporul. Și reușesc. Văd tot mai mulți pensionari pentru care televizorul este sfânt. Fac pentru că așa a spus la televizor. Am pornit televizorul, am trecut prin canalele de știri, dar nici vorbă de Ucraina, de Rusia, dar mai ales de ucraineni și de sprijinul oferit de români. Mă uit la telefon, la naiba, s-a terminat războiul? Deschid din nou televizorul. Prezentatoarea analiza cu atenție divorțul lui Halep. Urmau noi indicii, dezvăluiri. Muțesc, îmi vine să arunc telecomanda, dar riscam să mi-o iau de la nevastă-mea. Mă calmez și intru pe nenorocitul ăsta de Facebook pentru a urmări un canal de știri pe care îl credeam serios. Prezenta cu detalii divorțul Simonei Halep, iar în doar câteva ceasuri de la publicarea știrii, mii și mii de români comentau divorțul, unii știau detalii, gata, Simona e păcătoasă, nesimțita, asta nu merge la biserică, nu? E toamnă, lumea a uitat de război, s-a dus și seceta, a venit divorțul Simonei, iar mii de români sunt mulțumiți din nou. Au ce povesti și sunt fericiți. Magazin Salascrtt fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.ltel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Hditor: s.c. _ SIMAR Director: ^ R.S Daniel Mureșan Consiliere juridică: ZALĂU Jr. Cornel Merișan Redactori: Secretariat : Cristina Bot 1453-1283 Augusta Teșinschi Daniel Săuca Tehnoredactare: Tiparul . . . r Silviu Mocan executat la Adrian Lunga Tipografia Marius Morar “Garamond" Cluj Napoca Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridica le aparține. Magazin Sălăjean Mii de cărți de muncă in arhiva ITM Sălaj. Titularii și angajatorii, așteptați să le ridice Peste 5.500 de carnete de muncă așteaptă să fie ridicate de către titulari și angajatori de la sediul Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Sălaj. Augusta Tesinschi Chiar dacă aceste acte au fost scoase din uz în favoarea Registrului electronic de evidență a salariaților, titularii trebuiau să-și ridice actele care le atestă vechimea în muncă. Potrivit reprezentanților ITM Sălaj, carnetul de muncă, completat până la data de 31 decembrie 2010, este un document personal și oficial al titularului, deoarece atestă activitatea desfășurată, durata acesteia, salariul, vechimea în meserie, specialitate, respectiv vechimea totală în munca până la finalul anului 2010. Prezentarea acestuia în original este obligatorie la casele județene de pensii, la agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă, dar și la alte instituții pentru stabilirea unor drepturi. Carnetele de muncă pot fi ridicate de către titulari și angajatori de la sediul instituției de luni până joi în intervalul orar 8-16.30, respectiv vineri între orele 8-16. "Având în vedere faptul că în prezent în evidențele ITM Sălaj există 131 de carnete de muncă neridicate de către agenții economici în vederea redistribuirii acestora foștilor sau actualilor salariați, informăm angajatorii, respectiv titularii că se pot prezenta la sediul instituției din Zalău", a precizat Luminița Nemeș inspector șef ITM Sălaj. Lista cu angajatorii care nu au ridicat carnetele de muncă ale salariaților este afișată pe site la adresa www.itmsalaj.ro și la sediul instituției. De asemenea, în gestiunea ITM Sălaj sunt 5.440 de carnete de muncă neridicate de către titularii a căror activitate a încetat anterior datei 31 decembrie 2010. Persoanele interesate pot obține informații utile cu privire la procedura de eliberare a carnetului de muncă la 0260 614504 sau la adresa de email ttmsalaj@ttmsalaj.ro. Ce niști consumând droguri? Traficul de droguri și deținerea în vederea consumului propriu reprezintă infracțiuni, cele mai frecvent întâlnite cu privire la substanțele interzise, informează Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Sălaj. Traficul de droguri este infracțiune și este sancționată conform Legii privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri. Cultivarea, producerea, fabricarea, experimentarea, extragerea, prepararea, transformarea, oferirea, punerea în vânzare, vânzarea, distribuirea, livrarea cu orice titlu, trimiterea, transportul, procurarea, cumpărarea, deținerea ori alte operațiuni privind circulația drogurilor de risc sau de mare risc reprezintă modalitățile infracțiunii de trafic de droguri. Deținerea de droguri de risc pentru consum propriu, fără drept, se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă, iar deținerea de droguri de mare risc pentru consum propriu, fără drept, se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani. Punerea la dispoziție, cu știință, cu orice titlu, a unui local, a unei locuințe sau a oricărui alt loc amenajat, în care are acces publicul, pentru consumul ilicit de droguri ori tolerarea consumului ilicit în asemenea locuri se pedepsește cu închisoare de la 2 la 7 ani și interzicerea unor drepturi, îndemnul la consumul ilicit de droguri de mare risc, prin orice mijloace, se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani. Este doar un mit că deținerea unei cantități foarte mici nu atrage sancțiuni penale. Drogurile împărțite în categorii. Pedepesele în funcție de categoria vizată După cum au explicat reprezentanții IPJ Sălaj, drogurile sunt împărțite în două mari categorii și pedepsele variază în funcție de categoria vizată. Este vorba despre droguri de risc - exemplu canabis, ketamină altele, dar și droguri de mare risc cocaină, ecstasy și altele. Poliștii reamitesc că drogurile nu rezolvă problemele și afectează capacitatea de concentrare și sănătatea pe termen lung. "Nu combina drogurile cu alcoolul sau alte substanțe! înainte de a încerca, informează-te! Nu intra în panică daca ai consumat sau cineva drag țe a consumat! Cere ajutor!", transmit aceștia. Se poate obține ajutor gratuit și în condiții de confidențialitate apelând la reprezentanții Agenției Naționale Antidrog, respectiv la reprezentanții Centrului Județean de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Sălaj. ■ A. T.