Magazin, iulie-decembrie 1975 (Anul 19, nr. 926-951)

1975-07-05 / nr. 926

Revistă săptămînală editată de Frontul Unității Socialiste ANUL XIX NR. 926 SIMBATA 5 IULIE 1975 8 PAGINI 1,50 LEI OAMENII sínt mai puternici CI A DETERMINAT CĂDEREA ABUNDENTĂ DE PLOI? Marile inundații declanșate de ploile torențiale din ultimele zile au produs situații grave in multe județe ale țării , cursurile apelor au crescut brusc, inundind zeci de localități, afectind căile de comunicație și liniile electrice, provocînd importante pagube materiale. Cu maximă promptitudine, cu un înalt sentiment civic și o exemplară responsabilitate patriotică, țara întreagă — răspunzînd unanim înaltei chemări lansată de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, și prevederilor Decretului prezidențial cu privire la instituirea stării de necesitate — a și purces, în modul cel mai hotărît și emoționant cu putință, la combaterea și limitarea inundațiilor, la înlăturarea rapidă a gravelor lor consecințe. Pretutindeni, în toate județele afectate direct, cit și în cele care ar mai putea suferi ulterior din cauza inundațiilor, oamenii muncii, bărbați și femei, tineri și bătrîni, unitățile militare cit și gărzile patriotice, întregul nostru popor a făcut ca de obicei front comun, participînd cu toată energia și fermitatea la transpunerea in viață a măsurilor stabilite la ședința Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R.; • indicațiilor cuprinse în emoționanta chemare a tovarășului Nicolae Ceaușescu, din seara zilei de joi 3 iulie, transmisă de posturile de radio și televiziune. Cuvîntul de ordine, pe cit de mobilizator pe atît de sintetic, a devenit în aceste zile , să acționăm, să acționăm cu toate forțele pentru a înlătura grabnic efectele inundațiilor, pentru a asigura desfășurarea normală a activității productive. Se refac căile rutiere și căile ferate, sunt redate utilizării normale liniile telefonice și electrice, se construiesc baraje, parapete și canale de scurgere , sunt adăpostite animalele, se transportă la loc sigur recolta și se protejează culturile. Elicopterele zboară continuu, salvînd familiile din locuințele înconjurate de ape. In întreprinderi se acționează energic pentru evacuarea apelor din hale și secții, se înlocuiesc motoarele arse și se accelerează reintrarea in funcțiune a instalațiilor industriale. Mii de oameni, biciuiți de ploaie, muncesc fără încetare, cu hotărîre, la refacerea podurilor distruse sau își croiesc drum spre satele izolate, spre a le aproviziona, îndeplinind rapid și eficient măsurile stabilite de comandamentul special central, care se ocupă de coordonarea acțiunilor pe care le reclamă combăterea inundațiilor, se face absolut totul pentru evacuarea și cazarea în licee și școlii populației sinistrate, asigurându-i-se hrana, medicamentele și îngrijirea necesară, în sufletele tuturor — în conștiințe și la fapte — persistă sobrul și emoționantul apel al președintelui țării : „...Ne aflăm într-o situație care impune măsuri hotărâte din partea tuturor cetățenilor patriei noastre, din partea fiecărui om al muncii, indiferent de naționalitate, pentru a asigura desfășurarea in cele mai bune condiții a activității productive. Îndeplinirea planului în industrie și în agricultură, astfel încât să nu fie afectată cu nimic dezvoltarea economico-socială a patriei în urma inundațiilor catastrofale care au avut loc“. Și intr-adevăr, din toate județele — asemeni unor laconice comunicate de front — ne parvin relatări concludente privind replica dîrză, veritabilă contraofensivă, pe care a știut s-o demonstreze, la acțiune, întregul nostru popor. Din Vilcea, aflăm că „intervenția promptă a diminuat pagubele“ ; din Dîmbovița — că „inundațiile sunt mari, dar se acționează cu multă energie" ; din Cluj — că s-a constituit „un zid viu în fața apelor“ ; din Harghita — că „se reia activitatea normală“, in timp ce în Ilfov „se Înalță noi diguri“. La București, zeci de mii de oameni ai muncii, civili și militari au lucrat zi și noapte pentru evitarea revărsărilor și săparea șanțurilor de scurgere a apelor, în scopul limitării efectelor produse de inundații in zona lacurilor Crevedia și Buftea. Telegramele de presă menționează aceeași mobilizare împotriva apelor, la Mediaș, Dumbrăveni, Copșa Mică și Agnita, la intărirea digurilor de pe malul Mureșului și Tîrnavelor, la refacerea arterelor principale de circulație, la o veghe continuă acolo unde viiturile ar putea produce surprize, în toate zonele afectate de Inundații, lupta dîrză pentru revenirea cît mai grabnică la activitatea normală se face simțită, oamenii fiind hotăriți să lucreze atît cit este nevoie pentru recuperarea pierderilor, pentru realizarea unor producții suplimentare. In Bărăgan, in zonele neafectate de inundații, se duce o muncă intensă pentru strîngerea recoltelor. Datorită eforturilor depuse de echipele speciale de energeticieni care lucrează fără întrerupere, au fost remediate avariile electrice din aproape toate județele : Prahova, Dîmbovița, Buzău, Cluj, Argeș, Olt, Vilcea, Mureș, Harghita, Ilfov, Teleorman, Sibiu și Alba, în același timp, feroviarii au reușit (Continuare în pagina a 3-a) • Mare contrast termic • Cum se explică acest fenomen ? • Față de media plurianuală, la București, pentru luna iulie, de 69,2 s. p. m.p. cantitatea căzută în acest început de iulie, numai în 24 ore, a fost dublă. începutul lunii iulie ne-a rezervat mari surprize meteorologice. După zile caniculaCOMPUTERUL: 2672 DE UTILIZĂRI (Pagina a 2-a) AVENTURILE ȘTIINȚEI (Pagina a 5-a) Strategia globulelor albe (Paginile 4—5) re, am asistat la scăderi bruște de temperatură în anumite regiuni ale țării, la diferențieri termice apreciabile și, mai ales, la căderea unor ploi foarte abundente in unele localități. Cantitățile înregistrate sunt foarte mari dacă avem drept punct de referință media obișnuită a lunii iulie. Cum se explică aceste fenomene ? Sunt neobișnuite ? Care a fost aria lor de răspîndire ? Ca mesageri ai unor întrebări formulate de cititorii revistei noastre, ne-am adresat cercetătorului ELENA MILEA de la Ins(Continuare In pagina a I-a) Evoluția umană in laboratoarele științei Convorbire cu dr. docent VICTOR SĂHLEANU Cum a fost posibilă apariția omului ? în ce împrejurări ? Cind î întrebările, continuă să se afle pe „masa de lucru“ a științei, în căutarea Înțelegerii not mai adecvate a mecanismelor evoluției. Celebra formulă „omul descinde din maimuță“ este perimată, afirma un cunoscut paleontolog francez, Camille Arambourg, pentru că despărțirea dintre cele două ramuri s-a efectuat în urmă cu cîteva zeci de milioane de ani. (Continuare din pagina a 6-a) MAGAZIN VĂ RĂSPUNDE ! SECRETUL 1 ! Unde este ZBORULUI PoW căldurii? !LA INSECTE Ily! (Pagîria a 2-a) (Pagirvîîe 4-5) Cantitatea de precipitații căzute Intre 30 iunie, ora 20 și 3 iulie, ora 8.