Magazin, ianuarie-iunie 1976 (Anul 20, nr. 952-977)

1976-01-03 / nr. 952

Am început un nou an și un nou cincinal. Am intrat intr-o nouă etapă de edificare a țării. Un strălucit program de noi înfăptuiri ne mobilizează — la scara întregii națiuni — voința, energia, conștiința. Și fiecare cifră de plan, fiecare nou obiectiv, fiecare act de creație se înscrie prin noi — și spre mîndria noastră — ca parte integrantă a aceleiași opere colective : ridicarea României pe noi trepte de progres și civilizație. Prin toate prevederile sale, planul național unic pe 1976 asigură dezvoltarea susținută, armonioasă, a tuturor ramurilor economiei naționale, in condițiile unei sensibile accentuări a laturilor calitative ale procesului productiv și a stimulării, pe absolut toate căile, a eforturilor de modernizare și perfecționare a întregii structuri economice. Afirmarea plenară a revoluției tehnico-științifice și, ca un prim pas, amplificarea aportului științei și tehnologiei in toate domeniile vieții social-e comice, se instituie astfel ca un imperativ imediat al anului 1976. Pentru că stă in puterea științei — și este o datorie de onoare a întregului nostru front științific — să contribuie la valorificarea superioară a resurselor tării, la sporirea patrimoniului național de invenție și inventivitate, la actul decisiv de modernizare a tehnologiilor, cit și la identificarea acelor înnoiri fundamentale — veritabil tezaur — in stare să răspundă desfășurărilor pe care le implică obiectivele de perspectivă — 10—15 ani — ale economiei naționale. Progresul și, ca o consecință legitimă, creșterea bunăstării materiale și spirituale reprezintă un fapt, definitor pentru societatea pe care o edificăm, măsura cea mai exactă a rodniciei muncii noastre, A eficienței sale. A sporirii prin efort însumat, neîntrerupt, a avuției noastre comune. Iată de ce, așa cum sublinia secretarul general al partidului, președintele tării, tovarășul Nicolae Ceaușescu, in Mesajul adresat întregului nostru popor cu prilejul Anului Nou, „trebuie să acționăm pentru unirea eforturilor tuturor oamenilor muncii în îndeplinirea sarcinilor de plan, să Întărim ordinea și disciplina, să perfecționăm necontenit conducerea și planificarea economiei, să dezvoltăm democrația socialistă, asigurînd participarea întregului popor la conducerea conștientă a țării, la realizarea mărețului Program al partidului de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate și înaintarea României spre comunism“. Prestigiul României, deplin consolidat prin consecvența și dinamismul întregii noastre politici interne și externe, este astăzi fapt obiectiv, de istorie, îndreptățind, pe toate meridianele lumii, elogiul Nu încape îndoială că și în 1976, România va face totul pentru a contribui la consolidarea și dezvoltarea destinderii și colaborării intre toate țările lumii , și va sluji, consecventă principiilor sale, atît interesele vitale ale poporului nostru, cit și cauza generală a socialismului și a păcii in lume. Drumul ne este clar : realizările de pînă azi, ca și obiectivele în curs ale noului cincinal conturează perspectivele celei mai prestigioase edificări , dispunem, material si uman, de tot ceea ce condiționează in fapt acest amplu proces. Cursul evenimentelor Internaționale confirmă și el, tot mai mult, clarviziunea întregii noastre politici La început de an, deci, in ceasul dinții al unui nou cincinal, avem temeiul deplin de a privi cu optimism și încredere progresul României și înălțarea sa neîntreruptă spre culmile viitorului său comunist Revistă săptămînală editată de Frontul Unității Socialiste ANUL XX NR. 952 SIMBATA 3 IANUARIE 1976 12 PAGINI 1,50 LEI Știința și tehnologia românească în noul cincinal 1976 O operă de creație viabilă, cu valențe universale, prin care un popor își exprimă maturitatea sa de gîndire și de acțiune este în esență rezultatul original obținut prin fructificarea pe date proprii de inteligență și experiență a tot ceea ce a acumulat omenirea în cunoaștere. Necesitatea de a ști pentru a putea participa, opta și decide devine o condiție a existenței, aplicarea cunoașterii — calea obligatorie a progresului. Nu există ramură a activității economice în care cercetarea științifică, dezvoltarea tehnologică și introducerea progresului tehnic să nu fie organic integrate, prin toate condiționările și opțiunile acestei noi etape, pe drumul de definire al comunismului. Programele mari de lucru sunt orientate spre cerințele concrete ale industriei, agriculturii, în perspectiva dezvoltării lor accelerate, spre utilizarea cu eficiență sporită a rezervelor de materii prime, spre căutarea de noi resurse, de noi înlocuitori cu performanțe din ce în ce mai bune, spre valorificarea superioară a surselor de energie existente sau punerea în lucru a altora noi, spre creșterea ponderii domeniilor prin excelență purtătoare de progres tehnic, spre dezvoltarea și perfecționarea producției vegetale și animale, spre crearea condițiilor optime de viață... Dar ce enumerare ar putea fi suficient de sugestivă pentru a schița imaginea țării la capătul unor ani, cînd fiecare idee nouă va deveni un produs nou, o tehnologie nouă, o metodă de lucru, temeiul unor noi invenții ? Cînd fiecare proiect devine construcție reală, palpabilă, cînd ceea ce poate părea astăzi îndrăzneală de gîndire, e rod cules ? Ar fi suficient să grăbim cu mintea spațiul de Înfăptuiri al acestui prim an al cincinalului, cînd cele 662 de obiective de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică, cu importanță deosebită vor fi atinse : 158 de tehnologii avansate introduse și extinse, 438 de produse noi și reproiectate dintre care 220 de mașini, utilaje, aparate, instalații și 218 materiale și bunuri de consum. Și urmărind mai departe de pe această primă treaptă a viitorului cît de mult se accelerează timpii de încorporare a noului, înțelegem că și pe plan economic, țara a intrat în epoca sa de maturitate. Incepînd să-și scrie marele capitol al făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. In pagina a 3-a răspunsul unor cunoscute personalități ale științei și tehnicii românești V5C [ P" Brigada științifică „Magazin“ NEÎNTRERUPTA EVOLUȚIE UMANĂ ir 1 9 Sensul și legile Omul, creator de idei O Sintem singuri Univers ? (Paginile 6—7) O Sensul și eredității „Avem deplina convingere că anul 1976, ca întregul cincinal viitor, va aduce poporului nostru noi satisfacții în muncă și viață, va adăuga noi și însemnate valori tezaurului avuției noastre naționale, va ridica pe o treaptă superioară bunăstarea materială și spirituală, gradul de civilizație al întregii națiuni socialiste/ NICOLAE CEAUȘESCU (Din Mesajul adresat întregului nostru popor cu prilejul Anului Nou)