Magazin, iulie-decembrie 1979 (Anul 23, nr. 1135-1160)

1979-09-15 / nr. 1145

Nf. 1145 din 15 septembrie 1979 MAGAZIN Pagine a 3-a Pentru un consum rațional Pentru a X-a oară, oameni de stiintă si specialiști de pe toate continentele s-au reunit la București cu ocazia Congresului mondial al petrolului, manifestare ce are loc la patru ani o dată, constituind un mijloc de întîlnire al geologilor, tehnicienilor, chimiștilor, și al altor reprezentanți, ai diverselor discipline legate de domeniul petrolului. Ca președinte al Congresului, sînt bucuros câ de această dată lucrările au avut loc în România, țară cu vechi tradiții în exploatarea și prelucrarea petrolului. Congresul, pentru lumea întreagă, reprezintă o dovadă serioasă a eforturilor făcute de oamenii de stiintă, de tarile producătoare, cit si de cele consumatoare — practic, deci, de toate țările, pentru a se asigura necesarul de surse energetice pentru viitor. Internaționalitatea acestei misiuni reiese clar din simplul fapt că la conferința permanentă a Congresului sînt reprezentate 28 de națiuni. Problema care s-a pus cu Insistență — în cursul dezbaterilor — a fost aceea dacă cunoaștem și în ce măsură vom putea, în cursul viitoarelor decenii să acoperim necesarul in energie. Aceasta este de fapt una din cele mai arzătoare probleme ale epocii noastre. Lunga perioadă de timp ce va trebui să treacă pînă cînd vom putea dispune de noi surse de energie, sau de procedee ameliorate, impune ca deciziile necesare pentru asigurarea energiei, să fie luate, de pe acum. Petrolul este căutat și extras in condiții din ce in ce mai dificile. Imaginea reprezintă un punct de exploatare petrolieră marină, aparținind Grupului „Elf-Aquitane-Foulon“. Complexitatea instalației vorbește de la sine despre stadiul actual la care a ajuns tehnica in sectorul respectiv. Congresul mondial a abordat o multitudine de probleme, ca aceea a unei mai bune utilizări, a zăcămintelor de petrol, cunoscute, a identificării de noi zăcăminte în zone încă neexplorate și submarine, a folosirii la scară industrială a șisturilor bituminoase etc. Printre altele, în domeniul prelucrării petrolului și al petrochimiei este de asemenea posibil să obțină, prin procede ameliorate, diferite produse noi cu aplicații în domenii noi. Utilizarea petrolului în industrie, transporturi, cât și pentru încălzire și ca materie primă în chimie va fi necesară încă mult timp din lipsă de alte alternative. Cercetătorii și tehnicienii se străduiesc, fiecare în felul său, să realizeze extracția și tratarea petrolului in așa fel ca aceasta să nu dăuneze zonelor învecinate. Să nu uităm că, în acest domeniu, sînt foarte multe lucruri de făcut. In cadrul discuțiilor asupra metodelor tehnice și rezultatele științifice noi, am acordat o importanță particulară faptului că petrolul nu mai poate fi considerat drept o materie primă aflată la dispoziția noastră în cantități nelimitate. Trebuie să ținem cont de faptul că, înainte chiar de sfîrșitul acestui secol, extracția mondială de petrol își va atinge punctul său culminant. Iată de ce noi trebuie să folosim cu foarte multă chibzuință această materie primă și să-i asigurăm un consum rațional — in vederea producerii căldurii de exemplu — pînă la găsirea de noi purtători de energie. Petrolul continuă să fie deci cea mai importantă sursă de energie de care lumea dispune astăzi. Prin urmare, asupra acestei surse ne-am concentrat toată atenția, în timpul Congresului. In numele participanților doresc să transmit mulțumirea că acest Congres a avut loc în capitala României, țară ospitalieră, cu minunate zone pitorești, în care am petrecut splendide zile. WILHELM von ILSEMANN, președinte al Congresului mondial al petrolului Ce spun geologii Un eminent geolog afirma în Congres că : „rezervele de petrol care rămin de descoperit sunt egale celor deja descoperite“. Potrivit calculelor noastre, ultimele rezerve mondiale de petrol brut sînt în jur de 304 miliarde de tone (o tonă este echivalentă cu șapte barili de 42 naloni). Adică : 48 miliarde de tone (produse în 1975), 115 miliarde tone de rezerve estimate și 141 miliarde tone viitoare descoperite potentiale. Deși prospecțiunea noilor rezerve s-a desfășurat și se desfășoară in multe tari din lume, sînt zone continentale si marine ce trebuie explorate cu mai multă atenție, în speranța că vom putea satisface cerința mereu crescândă, imperioasă, de noi zăcăminte de petrol. La aceasta adăugîndu-se faptul că rezervele mondiale nu cresc de o manieră considerabilă. Dacă tendințele actuale se vor menține, noi vom extrage țiței într-un ritm mai mare decît se descoperă pe plan mondial ca rezerve (fapt la care s-am ajuns pentru prima oară în istorie). Descoperirea și prospectarea de noi zăcăminte de petrol sînt probleme foarte urgente și trebuie acordat un timp suficient oamenilor de stiință si tehnicienilor, pentru a se organiza în vederea cercetărilor necesare producerii si dezvoltării unor cantităti suficiente de alte surse de energie pentru satisfacerea cerințelor energetice pe termen lung. M. T. HALBOUTY, Independent. Producer — Operator (S.U.A.) J. D. MOODY Internațional Oil-Gas Corporation (S.U.A.) Forme de relief, și hidrocarburile Formele de relief ascunse au dat naștere, în diverse perioade de evoluție geologică a unei regiuni, la raporturi specifice între diversele tipuri de roci puse în contact de suprafața de relief, conducted finalmente la crearea unei mari diversități de capcane lito-stratigrafice unde s-au acumulat și conservat hidrocarburile. Astfel de zăcăminte, condiționate de paleoreliefuri prezente, au fost descoperite în numeroase tari din lume, printre care figurează și țara noastră. Geologii și geofizicienii au acordat un interes particular reliefurilor ascunse ale țării noastre, ceea ce a condus la descoperirea unor importante zăcăminte de petrol și de gaze în Platforma Moesică, în Depresiunea Panonica. Depresiunea Getică și Promotoriul Notei-Dobrogean. O. DICEA, N. IONESCU, I.P.G.G.H. (România) Să folosim noile energii Cred că generațiile următoare nu vor avea docil recunoștință dacă vom lăsa te ■ [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK]... ■ ■———————————^ subsol mai mult petrol, căruia îi vor găsi o utilizare mai eficace. Dar, rămînind realiști, noi vom înțelege că utilizarea hidrocarburilor în scopuri energetice este practic inevitabilă pină cînd surse noi de energie, gen energia atomică și fusiunea termonucleară, nu vor înlocui complet petrolul (după unii experți ultima ajungînd la stadiul industrial abia la finele secolului XX). Resursele de hidrocarburi fiind limitate, noi suntem constrînși să aducem în balanța energetică combustibil mai mult, gaz natural, șisturi bituminoase, cărbune — acesta din urmă, și ca materie primă, servind ca bază la fabricarea comuonstrucția unei conducte de gaz natural reprezintă astăzi o lucrare de mare complexitate tehnică, fiind dotată cu numeroase stații de pomipare și de comprimare a gazului la presiuni constante, cu grupuri de încălzire a țevilor etc. Imaginea reprezintă conducta de gaz olandez pentru capitala Franței, bustibilului sintetic lichid — energia solară, apele geotermale, vintul și marea, acolo unde este posibil. Aș dori, de asemena, să amintesc problemele ecologice, protecția zonelor învecinate, in primul rind poluarea aerului si a apei prin produse petroliere si prin combustia lor. Aceste probleme apar într-un mod din ce in ce mai acut țărilor industrializate, si celor în curs de dezvoltare. Un mare număr de țări introduc o legislație strictă, care necesită investiții din ce in ce mai importante. Toate aceste probleme pot fi rezolvate într-un scurt răgaz, dacă toate tarile vor desfășura o largă cooperare in domeniul prospecțiunilor, producției, transportului, prelucrării si consumului petrolului, făcînd schimburi de experiență în stiintă si tehnică. M. MALTEV, Ministrul Industriei petrolifere a U.R.S.S Forajul la mare adîncime Spre deosebire de alte tehnologii, tehnica forajului pentru puțuri de mare adîncime, adică de 7 000 m—10 000 m, are un caracter determinist și în același timp conflictual. Eu am găsit o metodă nouă, numită metoda implicativă, pentru a stabili programul tubajului în cazul puțurilor de mare adîncime. Aplicarea metodei se face in cazul unui puț de 10 000 m adincime. Luînd în considerare si « evaluînd posibilitățile metodologice, ținted cont de datele tehnologice preliminare ale procesului de forare, »se pot prevedea, urmind logica clasică, modalitățile sale de comportament evolutiv. Am tratat consecințele tehnologice operative rezultate prin aplicarea logicii și algebrei, pentru elaborarea programului de tubare al puțurilor de mare adîncime. Astfel, după părerea mea, pentru a obține noi cunoștințe, demonstrațiile trebuie să se sprijine de logică. Am prezentat, de asemenea, fundamentele logice de evaluare ale proceselor de fluaj ale coloanelor de tubaj situate la mare adîncime 8 000—10 000 metri în cimpuri termice (zone termice) cu temperaturi cuprinse între 250—280”, elaborînd de asemenea, un criteriu practic de alegere al otelului corespunzător. I.LARI, I.C.P.P.G. (România) Petrolul este căutat pretutindeni. Iată aici o sondă montată pe coasta de Nord a Alaskăi, care extrage țiței in condițiile unor eforturi considerabile sub raport uman și tehnic. „M-a impresionat in mod deosebit expunerea președintelui Nicolae Ceaușescu. Nu am mai auzit incă niciodată pină acum expumatii de deschis și de clar faptul că petrolul și resursele petroliere trebuie utilizate numai in scopuri pașnice și nu risipite în alte feluri. Cred că această idee reprezintă principalul mesaj al cuvintării“. PEER TIEMER, directorul firmei „Cameron“ (R.F.G.) „Petrolul in slujba păcii, pentru progresul omenirii“ este o idee generoasă, menită să sintetizeze scopul principal și liniile directoare ale Congresului de la București. Când l-am ascultat pe președintele Nicolae Ceaușescu mi-am dat seama că România a fost conștientă de perspectiva crizei energetice cu mult înainte ca problema să ia o amploare dramatică și să atragă atenția lumii întregi. Președintele Ceaușescu a menționat faptul că România a inițiat în ultimii ■ ani o serie de măsuri pentru folosirea mai rațională și mai eficientă a petrolului și pentru conservarea resurselor existente“. ALEXANDER LEWIS jr. vicepreședinte al Congreselor mondiale ale petrolului, vicepreședinte de onoare al Companiei „Gulf Oil“ — S.U.A. „Organizarea Congresului a fost impecabilă. Am venit pentru prima oară in România și m-am convins imediat de calda ospitalitate a poporului român. In ce privește lucrările propriu-zise, este pentru prima dată in istoria congreselor mondiale ale petrolului cînd șeful statului organizator este prezent la festivitatea de deschidere. Aceasta demonstrează atenția deosebită acordată Congresului, și, in același timp, amplifică semnificațiile și rolul acestei întilniri mondiale a petroliștilor, ceea ce eu găsesc foarte important“. Prof. VIKTOR DANILOV (U.R.S.S.) Pagină realizată de GH. BRATESCU DOSAr „Magazin“ PET ROLUL: PREZENT SI VIITOR J ----------------............------------------------ ---- - - ----------------------------------------------- „Se impune intensificarea conlucrării in domeniul cercetării științifice și tehnologice, știința fiind factorul fundamental chemat să asigure, prin aprofundarea structurii materiei și a fenomenelor naturale, soluționarea in perspectivă a nevoilor energetice ale planetei NICOLAE CEAUȘESCU Imaginea unei moderne rafinării de petrol (strigă). Imaginea unei celebre rafinării din lume : Abu-Dhabi. Sub nisipul fierbinte al Orientului Mijlociu se află mari rezerve de petrol (dreapta). ' ' 1 ' 1 ■ 1 ' 1 1 !