Magazin, ianuarie-iunie 1980 (Anul 24, nr. 1161-1186)

1980-01-05 / nr. 1161

i и ANUL XXIV Nr. 1 161 SÎMBĂTA 5 IANUARIE 19808 PAGINI 1, 50 LEI „Să ne mobilizăm toate forțele pentru transpunerea cu succes in viață a prevederilor planului pe 1980, ridicind la o calitate nouă, superioară, activitatea din industrie, agricultură, transporturi, construcții, din știință și invățămînt, din toate domeniile construcției ". NICOLAE CEAUȘESCU (Din Mesajul de Anul Nou, adresat întregului nostru popor) Revistă săptămînală editată de Frontul Unității Socialiste în întîmpinarea celui de-al ll-lea Congres al Frontului Unității Socialiste EDUCAȚIA POLITICĂ PERMANENTĂ Dezvoltarea în continuare a democrației socialiste presupune perfecționarea neîntreruptă a modalităților de participare a întregului popor la conducerea vieții economico-sociale, cadru în care se înscriu actualele conferințe de constituire a organizațiilor proprii ale Frontului Unității Socialiste, grupînd cetățeni ai patriei, ce nu sînt membri ai Partidului Comunist Român. Beneficiind de o asemenea structură de bază, cu o largă participare individuală, Frontul Unității Socialiste capătă o importanță deosebită în activitatea țării, ca organism politic reprezentativ, care exprimă unitatea de voință și acțiune a tuturor claselor și categoriilor sociale, fără deosebire de naționalitate, in esență a întregului popor. „Adoptarea acestor măsuri, corespunzătoare noii etape istorice in care se află România, — sublinia tovarășul Niculae Ceaușescu la cel de-al Xll-lea Congres al Partidului Comunist Român — va duce la îmbunătățirea activității Frontului Unității Socialiste, la creșterea rolului său în unirea, sub conducerea partidului, a tuturor forțelor națiunii noastre, la întărirea orînduirii socialiste, a independenței și suveranității patriei“. Statornicirea noului cadru organizatoric al Frontului Unității Socialiste prilejuiește o puternică efervescență politică în întreaga țară un fenomen cu rezonanțe istorice și naționale, evidențiat în cadrul adunărilor și conferințelor premergătoare celui de-al II-lea Congres al Frontului Unității Socialiste. Mii de telegrame și scrisori — expresie a gândurilor care animă impresionantul număr de participanți la aceste manifestări ale democratismului socialist — sînt adresate în aceste zile Comitetului Central al PSD.R., tovarășului Nicolae Ceaușescu. Ca un fir roșu, toate aceste scrisori și telegrame sînt străbătute de un puternic patriotism, evidențiind voința maselor largi de a participa mai intens la viața politică și social-economică a țării, de a acționa cu energii sporite la înflorirea României socialiste, în toate telegramele, participanții la con- ANA BOGDAN (Continuare în pagina a 2-a) 1980 Am intrat într-un nou an, de hotar, menit să încununeze prin opțiunile sale — prin însăși munca noastră — un cincinal și o etapă de indiscutabil progres, de strălucită și consecventă afirmare și să ne mobilizeze totodată prin înnoirile sale, prin rigoare, competență și spirit creator pentru obiectivul plenar al unei noi calități, trăsătură distinctivă a întregii etape viitoare de dezvoltare a țării, un cincinal și — extinzînd — un deceniu purtînd însemnele permanentei autodepâșiri, ale profundei revoluționari tehnico-științifice, ale unei eficiențe în imperioasa creștere și ale unui demers calitativ superior în absolut toate domeniile de activitate. Realizările dobîndite în dezvoltarea țării sînt absolut concludente. ..Anul 1979 — așa cum se arată în Mesajul de Anul Nou adresat întregului nostru popor de tovarășul Nicolae Ceaușescu — a marcat un nou pas înainte în dezvoltarea și modernizarea bazei tehnico-materiale a societății noastre, in sporirea avuției naționale și ridicarea nivelului de trai al poporului, în înfăptuirea obiectivelor edificării socialismului și comunismului pe pămîntul României“. Dispunem în prezent de o industrie modernă în stare să răspundă celor mai marcate exigențe ale progresului contemporan și să asigure, prin propria ei forță de înnoire, zestrea de mașini și instalații, de tehnologii și materiale noi pe care le reclamă obiectivele și ritmurile de dezvoltare ale întregii economii, însemnate realizări s-au obținut și în direcția dezvoltării și modernizării agriculturii, creîndu-se condițiile ca, în cincinalul viitor, să se poată înfăptui o profundă și eficientă revoluție agrară, atît în folosirea propriu-zisă, modernă și rațională, a fondului funciar cît și în organizarea în sine a producției agrozootehnice. Să adăugăm la toate acestea amploarea și semnificația marilor investiții, de circa 970 miliarde, pe care le realizează cincinalul în curs, cele peste 2 800 de noi capacități economice și mai ales, decisiv pentru ceea ce ne propunem în viitor, înaltul lor grad de tehnicitate. Răspunzînd cerințelor concrete ale economiei, a crescut rolul științei, cercetarea originală ajungînd să asigure peste 90 la sută din soluțiile tehnicești(Continuare in pagina a 3-a) ENIGMELE PLANETEI JUPITER (Paginile 4-5) Brigada științifică „Magazin“ (Pagina a 2-a) ★ APELE DEDEERNAEE ȘI SECRETELE Idei cardinale în dezbaterea științei Informatica în peste 3000 de ipostaze aplicative nascute, intrate deja în uzanța practicii noastre sociale, altele de-a dreptul stranii, șochează fantezia, între ele intercalîndu-se un intreg eșalon de nuanțe intermediare. Toate au atins insă rolul de a ne ușura existența și a ridica la cote superioare calitatea vieții, măresc eficiența efortului productiv, stimulează creativitatea, propulsează în ultimă analiză societatea la niveluri și ritmuri exponențiale de progres. Cibernetica este o revoluție care: se petrece in acel nod abstract, epurat de orice coloratură tiadministrative, știință, învăță’’pologică, în care se intersectînt, Politologie, drept, arte, prof. RADU BAGDASAR cercetarea viitorului și a trecutului, etc. Parte sînt binecu (Continuare in pagina a 3-a) Născută convențional în 1948, cibernetica înregistrează, în ansamblul științelor, poate cele mai ridicate ritmuri de integrare dinamică în civilizația secolului. în 1960 o revistă de specialiate înregistra circa 300 de aplicații ale calculatoarelor și prelucrării datelor, pentru ca până in 1967 această cifră să crească de 4 ori în 1974 să depășească 2 600, iar actualmente să treacă de 3 000. Ele se distribuie pe întregul Spectru al activităților umane de la procesele industriale și agricultură, la operațiile financiar-bancare V Ipoteze Cum va fi clima pe Terra ? # Masa de gaz carbonic și schimbarea climei Ш Cînd se vor topi ghețurile din Marea Arctică ? # O încălzire destul de apropiată și regimul de ploi # Unde vor fi cele mai multe precipitații ? Acum cîțiva ani, unii savanți afirmau că ne așteaptă o nouă perioadă glaciară iar alții că intrăm într-o eră în care va fi mult mai cald. După cît se pare, astăzi aceste divergențe aproape au dispărut, lucrurile devenind mult mai clare. Afirmația aparține academicianului Mihail Budiko, autorul unor calcule precise, extrem de interesante că rezultate în privința viitorului climei de pe planeta noastră. Pînă la jumătatea secolului XX, precizează Budiko, fluctuațiile climei depindeau relativ puțin de om și de activitatea lui economică. Apoi, situația s-a schimbat brusc. Cantitatea de gaz carbonic (СО,) din atmosferă crește fără încetare, ca urmare a folosirii tot mai mari a diverselor tipuri de combustibil. Fapt ce contribuie — cert — la ridicarea temperaturii ae(Soluționare in pagina a 6-a) 8 #® йай