Magazin, ianuarie-iunie 1981 (Anul 25, nr. 1213-1238)

1981-01-04 / nr. 1213

г г л „Să ridicăm, in continuare, nivelul gindirii și creației științifice, al invățâmintului, să ficăm activitatea de educare patriotică, revoluționară a maselor, de formare a omului nou cu o conștiință inaintată". ANUL XXV Nr. 1213 DUMINICA 4 IANUARIE 1981 8 PAGINI 1,50 LEI J NICOLAE CEAUȘESCU (Din Mesajul de Anul Nou adresat întregului nostru popor) Am sărbătorit cea de-a XXXIII-a aniversare a proclamării Republicii și am întimpinat Noul An — începutul unui nou cincinal — cu un justificat sentiment de mindune pentru toate înfăptuirile noastre, cu conștiința celei mai profunde unități de acțiune și ideal comunist, cu ferma hotàrîre de a face din viitoarea etapă de dezvoltare a țării — o etapă de indiscutabil progres, de consecvență și exemplară afirmare a unei noi calități, de modernizare și perfecționare a întregii vieți social-economice. Cincinalul 1976—1980: un cincinal cu excepționale semnificații, de amplă revoluționare tehnico-științifică, a fost încheiat — așa cum sublinia secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, în Mesajul de Anul Nou adresat întregului popor — cu rezultate remarcabile în toate domeniile de activitate : „In această perioadă, am parcurs un drum important in dezvoltarea economico-socială a patriei, in edificarea societății socialiste multilateral dezvoltate in România. S-au afirmat tot mai puternic forța și superioritatea orînduirii noastre noi: hotărirea întregului popor, mai unit ca oricind, in cadrul Frontului Democrației și Unității Socialiste, sub conducerea partidului, de a-și făuri o viată liberă și demnă, viitorul socialist și comunist Deosebit de elocvent pentru amploarea și implicațiile întregului nostru efort de dezvoltare, am ajuns in prezent să dispunem de fonduri fixe de aproape două mii de miliarde lei, dublul celor pe care le dețineam in urmă cu cinci ani. Să adăugăm însă cifrei și un element calitativ cu deosebire relevant : gradul înalt de tehnicitate al investițiilor realizate în acest cincinal, cât și judicioasa lor repartizare teritorială, în toate județele, și în primul rînd în cele mai puțin dezvoltate, s-au realizat puternice platforme industriale, nuclee de efervescentă înnoire social-economică, contribuind direct și stimulind necontenit ridicarea bunăstării materiale și spirituale a oamenilor muncii. Retribuția reală, ca rezultat firesc al realizărilor obținute în planul economiei a sporit și ea cu circa 29 la sută, față de 13—20 cri era preăut inițial in planul cincinal. S-au construit sute de mii de apartamente noi, a sporit cu peste un milion numărul de locuri de muncă, a fost stimulată și pusă in valoare, fără precedent și egal, capacitatea de creație a maselor. Celor două mii de miliarde de lei fonduri fixe, pentru a le înțelege valoarea, se cuvine astfel să le adăugăm conștiința de sine, angajarea și participarea responsabilă a milioanelor de oameni ai muncii, in stare să răspundă azi, în industrie, celor mai marcate exigențe ale progresului contemporan, în stare să determine, în agricultură, o transformare profundă, revoluționară, atit in utilizarea fondului funciar, cit și în organizarea în sine a producției agrozootehnice. Răspunzînd acestor imperative ale economiei, a crescut an de an rolul științei, cercetarea originală ajungînd să asigure la capătul acestui cincinal peste 90 la sută din soluțiile tehnico-științifice care condiționează diversificarea și ridicarea nivelului calitativ al întregii producții materiale. (Continuare în pagina a 2-a) Tehnica moderna de calcul Printre realizările de prestigiu ale științei și tehnicii românești, in ultima perioadă se numără și susținuta introducere in economia natonală a calculatoarelor electronice, a tehnicii moderne de calcul, in imagine, calculatorul românesc „Felix C 32-P“ care, folosit la conducerea proceselor tehnologice, conduce la optimizarea producției, la reducerea consumurilor de materii prime și energie. (pDb-P10 P ® 5 ORIZONT ȘTIINȚIFIC 77 ROMÂNESC Am încheiat un cincinal de mari înfăptuiri și am început un altul, menit să marcheze, o nouă etapă, calitativ superioară, în dezvoltarea țării. Este un moment festiv, un moment al bilanțurilor, atît de propriu cifrelor de sinteză și statisticilor. Nu ne propunem să le prezentăm în cele ce urmează, nici să le rezumăm, dar nu putem să nu remarcăm că în perioada 1976—1980, prin valorificarea superioară a tuturor resurselor materiale și umane, în special a celor de creativitate, producția netă industrială a crescut într-un ritm mediu anual de 10,6 la sută, anul trecut fiind cu 66 la sută mai mare decît in 1975. Este măsura unui amplu proces revoluționar în care știința și tehnica, slujitorii lor din institute de cercetare și proiectare, din alte unități au dobîndit un rol dintre cele mai importante. Luminoasele perspective deschise de Congresul al XII-lea sînt indisolubil legate de promovarea consecventă a științei, de afirmarea creației tehnico-științifice, însuflețiți de programele-directivă de cercetare științifică, dezvoltare tehnologică și introducere a progresului tehnic stabilite de cel de-al XII-lea Congres, oamenii de știință din țara noastră sînt angajați plenar în bătălia pentru nou, în bătălia pentru afirmarea și pe mai departe a științei ca forță nemijlocită de producție. Vom continua și dezvolta, cu și mai multă dăruire, împlinirile de azi. Unele dintre aceste roade ale muncii pasionate, cîteva dintre semnificativele realizări ale ultimei perioade se află cuprinse în grupajul din pagina a 3-a. Imaginea reprezintă o realizare de vîrf a industriei noastre optice. Este vorba de un stereomicroscop, cu o construcție competitivă. Obiectivele stereomicroscopului sînt pancratice (ZOOM). Un obiectiv adițional de 0,5x, precum și un sistem de iluminare artificială cu lămpi de 6—15 W completează posibilitățile noului instrument românesc, ce se înscrie printre succesele științei și tehnicii noastre din cincinalul care a luat sfirșit. Ш [UNK]ВЯВЕЯ [UNK]1 STIINTA SI PROGRESUL PATRIEI » » » ® Automatizarea și cibernetizarea producției ® Informatica și raționalizarea consumurilor materiale și energetice ® Dezvoltarea mijloacelor de producție pe baza unor soluții naționale optime.______ Momentul actual al revoluției tehnicoștiințifice din țara noastră incorporează echilibrat întreaga arie de discipline științifice, un rol semnificativ revenind în acest proces de mișcare și creativitate domeniilor moderne ale științelor de vîrf. Așa cum se relevă în documentele de partid, la baza dezvoltării noastre tehnologice, industriale, economice și sociale trebuie si stea știința, ca factor determinant in materializarea și promovarea ideilor noi. Ca fapt este cu neputință să ne imaginăm, astăzi, progres economic și eficiență in tehnologie, organizarea și regindirea raportului dintre consum și produs în afara participării prioritare a științei. în acest context un rol important ii revine și informaticii care s-a impus mai ales in ultima decadă ca un instrument al dezvoltării sau accelerării dezvoltării in contextul dezvoltării generale a societății moderne, fiind considerată ca o măsură a modernizării in domenii esențiale, cum ar fi productivitatea, optimizarea utilizării resurselor materiale, energetice, organizarea, discipinarea și conducerea sistemelor complexe legate de dezvoltare. Informatica are un rol determinant in transferul de inteligență de la om către mașină, către mijloacele de muncă, de producție, in cadrul unei evoluții care se va finaliza printr-un salt calitativ — revoluția care va defini prin noi coordonata o societate a viitorului, bazată pe informații, pe culegerea, transmiterea, depozitarea, prelucrarea lor operativă în obținerea rezultatelor prelucrării in mod operativ, la scara de timp ia care se desfășoară procesele. Informatica din țara noastră a fost marcată fundamental de opțiunile majore stabilite de conducerea partidului și statului cu aproape cincisprezece ani în urmă cind s-au pus bazele unei industrii moderne, de tehnică de calcul, precum și Dr. ing. MARIUS GURAN Director general adjunct. Institutul central pentru conducere și informatici (Continuare in paginile 4—3)