Magazin, ianuarie-iunie 1981 (Anul 25, nr. 1213-1238)

1981-01-04 / nr. 1213

Pagina a 6-a în inima pădurii tropicale Se numește Giuseppe Maggi și are în prezent virsta de 70 de ani. Este originar din Elveția. „Aventura“ sa a început acum 30 de ani cind s-a decis să părăsească țara sa natală și să se stabilească in Africa pentru a contribui cu cunoștințele sale la salvarea oamenilor de pe acest continent lipsiți de asistență medicală. La început a activat ca director de spital în Tanganica apoi în anul 1952 s-a stabilit in Camerun, in orașul Douala, in inima pădurii tropicale unde a construit un spital cu mijloace personale. Acest lăcaș al sănătății a fost distrus in 1961 de un puternic incendiu. Cu ajutorul sprijinului primit din toate colțurile lumii spitalul a fost reconstruit, iar din sumele primite a reușit să mai construiască alte două spitale. In prezent, Giuseppe Maggi activează la spitalul aflat in orașul Zinai unde ajutat de infirmiere, acordă ajutor la mii și mii de oameni Localnicii ii spun „Baba Maggi“. El muncește de dimineață până seară fără a cunoaște oboseală în ciuda virstei înaintate (uneori trebuie să efectueze chiar 30 de Intervenții chirurgicale pe zi). MAGAZIN • ■ I. M — " — • .......- " .........- - • INTIMPLURI ADEVĂRATE • INTIMPLURI ADEVĂRATE • Balena a avut 90 picioare? Acum 50 milioane de ani, balena se mișca dintr-un loc intr-altul pe... patru picioare! Cel puțin, așa declară paleontologul Phillip D. Gingerich, de la Universitatea Michigan, care a descoperit in Himalaia, un craniu și mai mulți dinți aparținind unei balene cu picioare. Balena, susține cercetătorul american, iși petrecea ziua in apă unde găsea hrană, iar noaptea, se „plimba“ de-a lungul țărmului. Se pare că strămoșul balenei a fost un animal carnivor, Dissacus, care avea și copite. Alți paleontologi pun la îndoială teoria lui Gingerich, susținînd că este foarte greu să se recunoască urmele fosile ale unei balene, mai ales că ele au fost descoperite la mare distanță de țărmul celui mai apropiat ocean. „Nu este un argument de care să se poată ține seama, declară Gingerich, sedimentul în care s-au găsit rămășițele respective a fost altădată, țărm de mare sau de rîu. Deci, ființa respectivă trăia în apă sau in apropierea ei. Dinții sînt identic cu cei găsiți în zăcămintele de fosile de pe coasta de vest a Indiei, ceea ce poate duce la concluzia că e vorba, totuși, de o balenă. Locul unde se afla craniul a fost un vechi fund de mare, așa că balena a trăit probabil, pe țărmul acestei mări. Explicația existenței pieinarelor “ afă în faptul că balenele au evoluat pe pămînt si s-au mișcat in apă. S-ar autea ca Mina cu o Soare, care a evoluat 'da animale primitive cu singe cald să fi făcut legătura între mamiferele de pe sol și cel e din apă. Dacă Giogernes descoperă în Himalaia, cîteva oase din presupusele picioare ale balenei, teoria va beneficia de un argument convingător. La doi ani și jumătate Numele Louisei Joy Brown va rămîne in istoria medicinii. Ea a fost prima „fiică a eprubetei“, eveniment despre reporterilor și fotografilor. Aceștia au putut vedea o fetiță ca oricare alta iubindu-se, plingind, ruzind, o fetiță de o rară frumusețe. Supravegheată de un colectiv de medici, Louise se dezvoltă normal și nici un element nu lasă să se întrevadă că nașterea sa a pornit dintr-un laborator. La 38 de ani 284 kg Rita Cauda locuiește la Paris. Din cauza unor tulburări endocrine manifestate chiar din copilărie, la vârsta de trei ani ea cântărea deja 50 de kilograme, la 10 ani avea 120, iar acuma, la 38 de ani. Recorduri . Un cunoscut cascador englez, Tony Gray, în vârsta de 35 de ani a reușit să obțină o săritură cu un automobil peste 25 de autoturisme. încercarea terminată cu succes, s-a desfășurat in localitatea Hemel Hempstead în prezența unui numeros public. Instalat la bordul unui „Jaguar“, lansat cu o viteză de peste 200 de kilometri pe oră de pe o rampă înaltă de 2,60 metri. Tony Gray a parcurs in aer o distanță de 50 de metri după care a aterizat pe o parte, s-a dat peste cap de câteva ori, fără ca tenacele pilot să pățească ceva, care am mai relatat. Recent, această fetiță a împlinit virsta de doi ani și jumătate. Evenimentul n-a trecut desigur sub tăcere. Casa părintească din orașul Manchester (Anglia) a fost ținta atunci a cîntatul indică nu mai puțin de 284 de kilograme. Cunoscind gravele implicații ale acestei anomalii, medicii le recomandă insistent să slăbească. Să vedem ce va spune Rita. DIN CULISELE Recent, un adept fanatic al unei secte religioase din Occident pretindea, in scopul atragerii și convertirii unor noi membri sectanți la dogmele propovăduite, necesitatea respectării și respectiv a aplicării ad-literam a........moralei“ sectante. Am avea, deci, de-a face, după părerea acestui propovăduitor de iluzii, cu o așazisă morală, cu norme care definesc activitatea și comportamentul sectant. Știut este însă — și aceasta s-a dovedit de fiecare dată — pretinsa morală sectantă se caracterizează printr-un cras individualism, predicîndu-se, în forme variate, izolarea de lume, de preocupările semenilor. ..Sufletul“, după preceptele multor secte, poate fi „salvat“ numai prin „lepădarea de cele lumești“. Pretinsa morală sectantă preia, in realitate, principiile și normele moralei claselor exploatatoare, prezentîndu-le că ar avea origine „divină" indemnind oamenii la supunere oarbJ față de condițiile impuse de modul de viață propriu acestei societăți. Fățărnicia, ipocrizia, pasivitatea față de orice forme de progres contemporan sînt componente proprii ale pretinsei morale sectante. Dar, iată să vedem pe viu fațetele „moralei“ sectante, așa cum sunt ele practicate de MISTICISMULUI nenumărate grupări noi care. Înconjurate de un suplimentar voal mistic, se declară a fi singurele cu adevărat... religioase. Secta „Biserica liberă anglicană“, pretinde că are drept scop „resocializarea deținuților“, motiv pentru care racolează și încadrează în rândurile ei criminali de tot soiul, dar numai cu condiția să aibă experiență cit mai vastă in domeniul infracțional. Activitatea „morală“ în interesul atingerii scopului declarat se rezumă la incitarea membrilor sectanți de a comite... noi infracțiuni. De această dată, insă, nu orice infracțiune, ci doar falsificări de documente, vînzarea unor titluri științifice, deci „fapte alese“, de ordin ..intelectual“ care ar fi mai.......divine“ decît crimele de rlnd comise de alte pretinse secte. Dar și alte secte aplică în felul lor morala proprie. Secta „Meditația transcedentală“, spre exemplu, inființată In 1959 in S.U.A. și răspîndită in mai multe state vest-europene se caracterizează... moral prin goana după bani, cu mai mulți bani. Șeful pretinsului „centru mondial“ al sectei este ajutat de zece mii de „instructori“ care cer ascultare necondiționată și o subordonare oarbă. Cerințele sînt simple : sectantul are obligația să predea „instructorului“ o sumă de bani pentru fiecare rugăciune de inițiere. In total fiind 16 asemenea rugăciuni. Numai in R. F. Germania o asemenea „rugăciune“ costă 400 de mărci, iar adeziunea la sectă este precedată de achitarea de către solicitant a sumei, deloc neglijabilă, de... patruzeci de mii de mărci. „Biserica scientologică“, recunoscută și ca intr-are „moralei“ pentru cultul banului, isi rezervă dreptul, tot din porunci „divine“, să organizeze cursuri de „inițiere biblică“, pentru perioade de cite două săptămini. in valoare — pentru fiecare individ — de cite 18 853 mărci, cursuri care se cer repetate pentru a fi primit in „familia lui Dumnezeu“ și care ating în final cifra de peste... cincizeci de mii de mărci. Dar despre asemenea sau alte aspecte ale „moralei sectante“ se poate vorbi și scrie mult. Narcomania și pornografia specifice sectei „Copiii Domnului“, actele vădit criminale și teroriste ale sectelor „Misiunea luminii divine“ ori „Calea fericirii“, propaganda deșănțată in spirit nazist și revanșard practicată de secta „Sea-Org“, cerșetoria, escrocheria sau răcirea copiilor pentru a impune răscumpărarea lor cu bani, cu cât mai mulți bani, de către părinți, înscrisă in preceptele sectei „Hare Krishna“ sînt doar cîteva elemente ale „moralei sectante“. Este greu de crezut și de conceput că oameni in toată firea stăpîni pe simțurile lor, conștienți de rolul lor în familie .1 societate pot da crezare unor asemenea „comandamente morale“. De unde și dificultatea, se pare, de a atrage și converti noi membri, altfel decît prin Înșelătorie, șantaj sau corupție. PETRE HLADCHI-BOGOVINEANU Nr. 1213 din 4 ianuarie 1931 VREMEA ÎN LUNA IANUARIE Prognoză meteorologică formulată de Institutul de Meteorologie și Hidrologie In luna ianuarie, temperaturile medii se vor situa in general în limitele valorilor normale, iar pe alocuri vor fi mai ridicate. Regimul pluviometric va fi excedentar in vestul și nordul țării, și normal in rest. Cîteva intervale caracteristice : I— 8 IANUARIE.Vreme in general închisă îndeosebi in sudul și estul țârii. Vor cădea precipitații locale atit sub formă de ploaie și burniță cit și sub formă de lapoviță și ninsoare. Vintul va sufla slab pină la moderat cu intensificări de scurtă durată, mai ales in sudul și estul țării. Temperaturile minime vor fi cuprinse între minus 2 și plus 8 grade. Ceață mai ales dimineața și seara. 9—13 IANUARIE. Timpul in răcire. Cerul va fi variabil mai mult noroi. Vor cădea precipitații mai ales sub formă de ninsoare. Vint moderat cu intensificări de scurtă durată in sud și est, predominînd din sectorul estic. Temperaturile minime vor fi cuprinse intre minus 12 și minus 2 grade, izolat mai coborite, iar cele maxime intre minus 5 și plus 5 grade. Ceață locală și izolat condiții de formare a poleiului. II— 17 IANUARIE. Perioadă in curs de Încălzire, cu cerul mai mult acoperit. Precipitații vor fi atit sub formă de ploaie și burniță cit și sub formă de lapoviță și ninsoare- Vint slab pină la moderat predominând din sectorul sudic. Temperaturile minime vor fi cuprinse intre minus 6 și plus 4 grade, izolat mai coborite în nordul țării, iar cele maxime între zero și 10 grade. Dimineața și seara se va produce ceață. 18—22 IANUARIE. Vreme în răcire incepind din nordul țării. Cerul va fi mai mult acoperit. Va ninge în cea mai mare parte a țării. Vintul va sufla moderat cu intensificări pină la zare din nord-est și est, mai ales in Muntenia, Dobrogea și Moldova, viscolind pe alocuri zăpada. Temperaturile minime vor fi cuprinse intre minus 13 și minus 3 grade, iar cele maxime între minus 7 și plus 3 grade. 23—31 IANUARIE. Vreme rece, geroasă noaptea in prima parte a intervalului, îndeosebi in nord, apoi în curs de încălzire incepînd din vestul țârii. Cerul va fi variabil, mai mult noros in sud. Vor cădea la început ninsori locale, iar apoi și lapoviță și chiar ploaie. Vint moderat cu intensificări din sectorul estic. Temperaturile minime vor fi cuprinse intre minus 15 și minus 5 grade, mai coborite in unele nopți, in nordul și centrul țării, iar cele maxime intre minus 7 și plus 3 grade mai ridicate la sfirșitul intervalului. Se va produce ceață cu depunere de chiciură- Local polei in ultimele zile. poșta IOSIF IERONIM, Sibiu. Contractul de închiriere este valabil numai in formă scrisă. MAGDALENA BAUER, Timișoara. Adresați-vă judecătoriei pentru rectificarea actului de naștere. DAN IENESCU, București : Boala semnalată la leandrul dv. se numește septorioza (Leptoria oleandrina). Simptomele bolii se observă pe frunze (pete albicioase, circulare sau colțuroase avînd diametrul pină la 1—2 cm. Pe suprafața acestor pete se văd numeroase puncte negre). In caz de atac puternic această boală poate produce desfrunzirea plantei. Pentru combatere, sînt eficace stropiri repetate cu Zinele 0.3%«. VASILE MIHUȚAN, comuna Lelești, județul Gorj. La partajul intre soți se iau in considerație numai bunurile existente la data despărțirii in fapt sau în drept a soților. ILEANA TRIFAN, București. Puteți cumpăra autoturismul fie pe numele ambilor, fie numai pe numele dv., consecințele fiind aceleași. Răspunsurile au fost redactate de IOANA ȘENDREA (Juridice), prof. Ing. ȘTEFAN BALANESCU (horticole) și E. BATRINEANU (invaamint, diverse). NOTA: In articolul „Știința și tehnologia în noul cincinal“ apărut in nr. 1212 al revistei noastre, s-a strecurat o greșală de tipar. Astfel, se va citi corect : „Creșterea producției de țiței prin ridicarea factorului de recuperare din zăcămint la extragerea țițeiului, prin extinderea tehnologiilor de exploatare secundară și terțiară a țițeiului din zăcăminte, aplicind procedeele cele mai moderne, cu precădere cele care folosesc tehnologii termice — injecția cu abur și combustia subterană, tehnologii chimice — utilizarea soluțiilor micelare și a polimerilor“. Redacția „Magazin" mulțumește tuturor cititorilor și colaboratorilor care i-au adresat felicitări cu prilejul Anului Nou.