Magazin, ianuarie-iunie 1985 (Anul 28, nr. 1-26)

1985-01-05 / nr. 1

£ 03 OMAGIU DIN INIMÜ (Urmare din pagina I) munca, priceperea și devotamentul patriotic cauzei socialismului, progresului, bunăstării și fericirii poporului român. Puternica sa personalitate se afirmă cu strălucire în bogata activitate pe ca e tovarășa Elena Ceaușescu o desfășoară în conducerea partidului și statului, în ampla sa participare la elaborarea și înfăptuirea politicii interne și externe a României. Munca sa neobosită, desfășurată cu profund spirit revoluționar, ca membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., ca prim viceprim-ministru al guvernului și ca președinte al Consiliului Național pentru Știință și Tehnologie, meritele sale excepționale în edificarea societății socialiste multilateral dezvoltate în România au adus tovarășei Elena Ceaușescu cea mai înaltă apreciere, dragostea fierbinte a întregului nostru popor. In cadrul sarcinilor de înaltă răspundere pe care le îndeplinește în conducerea partidului și statului nostru, tovarășa Elena Ceaușescu îndrumă cu deosebită competență știința, învățămîntul și cultura, sectoare de cea mai mare însemnătate în etapa pe care o parcurge în prezent poporul nostru în ascensiunea sa neabătută spre culmile înalte ale civilizației socialiste și comuniste. Cu nestrămutată încredere în capacitatea creatoare a poporului român, tovarășa Elena Ceaușescu a acționat neobosit pentru afirmarea rolului științei în dezvoltarea societății românești contemporane. Dotată cu nestinsă sete de cunoaștere, cercetător neobosit și om de știință de largă recunoaștere internațională, tovarășa Elena Ceaușescu a îmbinat propriile realizări în domeniul chimiei cu efortul pentru organizarea și dezvoltarea corectării științifice și tehnologice din România, pentru formarea unui puternic detașament de cercetare științifică în toate domeniile, participant activ la dezvoltarea multilaterală, economico-socială a patriei. Așa cum este cunoscut, cercetarea românească în domeniul chimiei a progresat continuu ca urmare a acțiunii perseverente și clarviziunii tovarășei Elena Ceaușescu, extinzîndu-se treptat specialitățile în strînsă corelare cu dezvoltarea industriei chimice. Prin propria sa activitate de cercetător, tovarășa Elena Ceaușescu a demonstrat îmbinarea armonioasă dintre teorie și practică , parcurgînd toate treptele de la cercetător științific, șef de secție de cercetare la director de Institut, director general al Institutului Central de Chimie, a înfăptuit într-o concepție proprie, modernă legătura organică dintre cercetare, învățămînt și producție. Sub conducerea sa competentă, entuziastă și animată de înflăcărat patriotism, cercetarea științifică în domeniul chimiei s-a materializat în dezvoltarea impetuoasă a industriei chimice, astfel incit cincinalul in curs este asigurat cu tehnologii și proiecte proprii în proporție de 94-95 la sută, cu perspectiva, conform programelor, ca în etapa 1986-1990 această asigurare să fie aproape totală. Tovarășa academician Elena Ceaușescu conduce cu fermitate și înaltă competență Consiliul Național pentru Știință și Tehnologie și coordonează direcțiile de cercetare-dezvoltare în toate domeniile, promovînd colaborarea organizată și eficientă între ramuri și interdisciplinară, pentru asigurarea mai rapidă cu forțe proprii a programului de dezvoltare a economiei naționale în etapa următoare. In acest cadru, Institutul Central de Chimie a beneficiat și în anul 1984 de îndrumarea, sprijinul și coordonarea permanentă din partea tovarășei academician Elena Ceaușescu, ceea ce sa regăsește în orientarea forțelor de cercetare în concordanță cu cele mai actuale tendințe mondiale in corelare cu specificul țării noastre și cu dezvoltarea armonioasă a tuturor ramurilor economiei, precum și în rezultatele obținute de Institutul Central de Chimie în anul 1934 concretizate prin substanțiale depășiri la toți indicatorii și un procent ridicat de valorificare în industrie a lucrărilor de cercetare-proiectare efectuate. I? Prodigioasa activitate ca om de știință a tovarășei academician Elena Ceaușescu , este "cunoscută și apreciată astăzi în toate țările lumii, apreciere manifestată în numeroase ocazii și concretizată prin cota peste 37 de distincții și titluri acordate de institute și academii de știința din multe țări, ca și prin editarea în mai multe limbi, în diferite țări din lume și primirea cu viu interes a lucrărilor sale științifice. Și în anul 1984 lucrările „Polimerizarea stereospecifică a izoprenului“ și „Noi cercetări în domeniul compușilor macromoleculari” au continuat să atragă interesul opiniei științifice din străinătate și au fost editate în limba rusă, chineză și spaniolă, ocazionînd manifestări editoriale de larg ecou, prilej de omagiere a activității desfășurate de tovarășa academician Elena Ceaușescu. Directivele Congresului al XlII-lea prevăd pentru industria chimică un ritm mediu anual de 0,5—9 la sută cu orientarea către prelucrarea superioară a materiilor prime indigene, dezvoltarea chimiei de sinteză fină, prelucrarea superioară a țițeiului, extinderea producției de cauciucuri sintetice, fire și fibre chimice, antidăunători, medicamente, materiale plastice, pigmenți organici, lacuri, vopsele, coloranți, auxiliari etc. Pe această bază, sub îndrumarea permanentă a tovarășei academician Elena Ceaușescu, tematica de perspectivă a activității de cercetare a Institutului Central de Chimie este orientată în direcții complexe care să mărească eficiența economică și să asigure funcționalitatea superioară a unor produse cum ar fi : obținerea unor structuri elastomere mai rezistente în condiții de exploatare mai dificile, realizarea unor sisteme catalitice mai active, a noi sursa de energie și de materii prime, dezvoltarea economică a produselor de sinteză fină și diversificarea acestora, recuperarea și valorificarea produselor utile din diferite instalații, extinderea tehnologiilor neconvenționale, electrochimie, biochimice, modernizarea esențială a tehnologiilor actuale. Asigurăm pe tovarășa academician Elena Ceaușescu că, mobilizați de ideile generoase ale Congresului al Xlll-lea, vom desfășura cu pasiune activitatea în perioda următoare în conformitate cu îndemnurile valoroase adresate de la înalta tribună a Congresului, că cercetarea științifică din chimia va fi în primele rînduri ale progresului tehnic și că vom participa cu toate forțele și, experiența acumulată la înfăptuirea programului prevăzut pentru industria chimică. Cu deosebită recunoștință, stimă și prețuire, in numele tuturor celor care lucrează în unitățile Institutului Central de Chimie, exprimăm la această mare sărbătoare calde și respectuoase felicitări, urări de sănătate și viață lungă, profunde mulțumiri pentru sprijinul și îndrumarea permanentă acordată, odată cu întregul nostru omagiu și tradiționala uraio „La mulți ani !". Tapiserie de Ileana Balotă (detaliu)